SZABAT - wszystko o ...
- Dezerter
- Legendarny komentator
- Posty: 14812
- Rejestracja: 24 sie 2015
- Lokalizacja: Inowrocław
- Has thanked: 4117 times
- Been thanked: 2907 times
- Kontakt:
SZABAT - wszystko o ...
Temat wydzielony z Dzieje Ziemi według Biblii na prośbę uczestników dyskusji.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.
-
- Aktywny komentator
- Posty: 610
- Rejestracja: 25 wrz 2016
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 37 times
Re: SZABAT - wszystko o ...
Umiem czytać, ale kto tak mówi? Źródło jakieś poproszę, ze tak było historycznie rzecz biorąc...Marek_Piotrowski pisze:Przeczytaj jeszcze raz - jedną z "zalet" tak rozumianego kalendarza słonecznego było iż święta wypadały zawsze w ten sam dzień tygodnia. Można to zrobić jedynie zaburzając rytm tygodniowy.
Doskonale wiem!Marek_Piotrowski pisze:Przy okazji - nie wiem czy wiesz, ale nakaz świętowania szabatu pojawia się dopiero po wyjściu z Egiptu (16 rozdział Księgi Wyjscia).
Widocznie nie było potrzeby mówić o rzeczach oczywistych, ale już niewolnikom, którym faraon nie zapewniał "wolnych sobót", należało to powiedzieć...
Miło było pomóc, koledze; do usług...konik pisze:No to wszystko wyjasnione w tym aspekcie
"Zapewniam was: Wszystko, co zrobiliście dla jednego z tych najmniejszych moich braci, zrobiliście dla Mnie!" (Mt 25,40)
ZOSTAŃ POMAGACZEM - kliknij ...i zrób coś dla Jezusa!
ZOSTAŃ POMAGACZEM - kliknij ...i zrób coś dla Jezusa!
- Dezerter
- Legendarny komentator
- Posty: 14812
- Rejestracja: 24 sie 2015
- Lokalizacja: Inowrocław
- Has thanked: 4117 times
- Been thanked: 2907 times
- Kontakt:
SZABAT - wszystko o ...
Marku potrafisz przeprowadzić jakieś rozumowanie logiczne krok po kroku potwierdzające te słowa, bo ja nie potrafię:
Przeczytaj jeszcze raz - jedną z "zalet" tak rozumianego kalendarza słonecznego było iż święta wypadały zawsze w ten sam dzień tygodnia. Można to zrobić jedynie zaburzając rytm tygodniowy
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.
- Marek_Piotrowski
- Legendarny komentator
- Posty: 18650
- Rejestracja: 1 cze 2016
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 2560 times
- Been thanked: 4565 times
- Kontakt:
SZABAT - wszystko o ...
@Dezerter - dzięki za wydzielenie wątku.
Od razu odpowiadam na zastrzeżenie - tak, data Wielkanocy też okreslana jest na podstawie pełni Księżyca - ale korygowana w stosunku do dni tygodnia ("pierwsza niedziela po pełni księżyca występującej po wiosennej równonocy), więc to co innego.
@Jordanie - co do kalendarza - niestety, w tej chwili nie jestem w stanie Ci podać, skąd to wiem. Jak się natknę ponownie, dam znać.
Nie ma go np. w "przykazaniach" Noego.
W Księdze Powtórzonego Prawa znajduje się bardzo ciekawy tekst na ten temat. Począwszy od rozdziału 4 Mojżesz omawia całą historię przykazań (Rdz 4,13), mówi o tym iż z powodu postępowania Izraela on sam nie wejdzie do Ziemi Obiecanej i nawołuje do zachowania Przymierza. Na początku rozdziału 5, tuż przed zacytowaniem Dekalogu, Mojżesz wygłasza następujący tekst:
?Słuchaj, Izraelu, praw i przykazań, które ja dziś mówię do twych uszu, ucz się ich i dbaj o to, aby je wypełniać. Pan, Bóg nasz, zawarł z nami przymierze na Horebie. Nie zawarł Pan tego przymierza z ojcami naszymi, lecz z nami, którzy tu dzisiaj wszyscy żyjemy.? /Rdz 5,1b-3/
Warto też ? w kontekście poszukiwań daty ustanowienia szabatu - zwrócić uwagę na tekst z Księgi Nehemiasza: ?Potem na górę Synaj zstąpiłeś i rozmawiałeś z nimi z nieba; i dałeś im przepisy słuszne, wskazówki niezawodne, prawa dobre i przykazania. I Twój święty szabat im oznajmiłeś, i przez sługę Twego, Mojżesza, nadałeś im przykazania, przepisy i Prawo."/Ne 9,13-14/
Sugerowałby on ustanowienie szabatu na górze Synaj ; znaczyłoby to że zakaz zbierania manny w siódmy dzień był jedynie zapowiedzią ustanowienia szabatu jako takiego. W kazdym razie nie było nakazu świętowania przed Wyjściem z Egiptu.
Te nasze biblijne dowody wspiera cały szereg tekstów wczesnochrześcijańskich, sugerującym iż w pierwszych wiekach dla Żydów i chrześcijan fakt nie obowiązywania szabatu w czasach Patriarchów był rzeczą oczywistą:
PATRYSTYKA ?A tak zwani sprawiedliwi, którzy żyli przed Mojżeszem i Abrahamem, i w których Bóg miał upodobanie, toć oni nie byli obrzezani i nie święcili szabatów. Dlaczego więc Bóg ich tego nie nauczył?? (św.Justyn ur. ok.100r. ?Dialog z Żydem Tryfonem?).
?Odpowiedział [Tryfon]: Mniemam święcenie szabatów, obrzezanie, przestrzeganie miesięcy i obmywań po dotknięciu jakiegoś przedmiotu zakazanego przez Mojżesza, albo po obcowaniu cielesnym.
Ja [Justyn] zaś rzekłem: Abraham, Izaak, Jakub, Noe, Job i wszyscy
inni sprawiedliwi, którzy żyli przed nimi i po nich, a mówię również o Sarze, żonie Abrahamowej, o Rebece Izaakowej, Racheli Jakubowej, Liji tudzież o wszystkich innych tym podobnych niewiastach aż do matki Mojżesza, wiernego sługi, żadnego z tych przykazań nie przestrzegali. Czy sądzisz, że oni zbawienia dostąpili?? (tamże)
?Jeśli bowiem przed Abrahamem nie było potrzeba obrzezania, ani przed Mojżeszem szabatów, świąt i ofiar, tedy i teraz tak samo ich nie potrzeba, kiedy według woli Bożej, a z Marii, dziewicy z rodu Abrahamowego, narodził się Syn Boży, Jezus Chrystus?. [/color] (tamże)
?Ażeby człowiek nie był usprawiedliwiony przez te rzeczy [obrzezanie, szabat] został dany dla ludzi znak (...) który pokazuje, że sam Abraham bez obrzezania i świętowania szabatu uwierzył Bogu i zostało mu to poczytane jako sprawiedliwość. (...) Lot nieobrzezany (...) Noe (...) Henoch (...) i całe mnóstwo ludzi, którzy żyli przed Abrahamem, ci patriarchowie, którzy poprzedzali Mojżesza zostali usprawiedliwieni niezależnie od rzeczy wspomnianych wcześniej [obrzezanie, szabat] i to bez Prawa Mojżesza? . (św.Ireneusz ur. 130-40 ?Przeciw herezjom? 4:16,2).
Tertulian (ur. 155) pisał w ?Przeciw Żydom?:
O Adamie:
?Z pewnością umieszczając go w raju z góry ustanowił dla mieszkańca raju nieobrzezanie i nieświętowanie szabatu. Nie było jeszcze obrzezania ani święcenia szabatu, kiedy Bóg stworzył Adama a następnie potomka jego Abla. Kiedy ten składał Bogu ofiarę pochwalił go Bóg, nieobrzezanego i nieświętującego szabatu.?
O Noem:
?Noe zaś nieobrzezany i nie przestrzegający szabatu został wybawiony z potopu.?
O Henochu:
?Henocha również najsprawiedliwszego, a przecież nieobrzezanego i nieprzestrzegającego szabatu przeniósł z tego świata, choć nie zakosztował on śmierci. Po to jednak, aby on przybrany w wieczność pokazał nam, że i my również możemy się podobać Bogu bez dźwigania ciężaru prawa Mojżeszowego.?
O Melchidezeku:
?Także Melchizedek, kapłan Boga Najwyższego, został wybrany do kapłaństwa Bożego jako nieobrzezany i nieprzestrzegający szabatu.?
O Abrahamie:
?Powiesz jednak, że Abraham został obrzezanym. Tak, lecz podobał się Bogu wcześniej, zanim został obrzezany. Nie święcił również szabatu. ?
Liczba dni w roku nie dzieli się przez 7. Dlatego właśnie święta, których data okreslana jest (wynika to z żydowskich przepisów kultycznych) na podstawie pełni Księżyca będą co roku w innym dniu.Dezerter pisze:Marku potrafisz przeprowadzić jakieś rozumowanie logiczne krok po kroku potwierdzające te słowa, bo ja nie potrafię:Przeczytaj jeszcze raz - jedną z "zalet" tak rozumianego kalendarza słonecznego było iż święta wypadały zawsze w ten sam dzień tygodnia. Można to zrobić jedynie zaburzając rytm tygodniowy
Od razu odpowiadam na zastrzeżenie - tak, data Wielkanocy też okreslana jest na podstawie pełni Księżyca - ale korygowana w stosunku do dni tygodnia ("pierwsza niedziela po pełni księżyca występującej po wiosennej równonocy), więc to co innego.
@Jordanie - co do kalendarza - niestety, w tej chwili nie jestem w stanie Ci podać, skąd to wiem. Jak się natknę ponownie, dam znać.
Nie. Po prostu wcześniej takiego nakazu NIE BYŁO.Jordan pisze:Doskonale wiem!Marek_Piotrowski pisze:Przy okazji - nie wiem czy wiesz, ale nakaz świętowania szabatu pojawia się dopiero po wyjściu z Egiptu (16 rozdział Księgi Wyjscia).
Widocznie nie było potrzeby mówić o rzeczach oczywistych, ale już niewolnikom, którym faraon nie zapewniał "wolnych sobót", należało to powiedzieć...
Nie ma go np. w "przykazaniach" Noego.
W Księdze Powtórzonego Prawa znajduje się bardzo ciekawy tekst na ten temat. Począwszy od rozdziału 4 Mojżesz omawia całą historię przykazań (Rdz 4,13), mówi o tym iż z powodu postępowania Izraela on sam nie wejdzie do Ziemi Obiecanej i nawołuje do zachowania Przymierza. Na początku rozdziału 5, tuż przed zacytowaniem Dekalogu, Mojżesz wygłasza następujący tekst:
?Słuchaj, Izraelu, praw i przykazań, które ja dziś mówię do twych uszu, ucz się ich i dbaj o to, aby je wypełniać. Pan, Bóg nasz, zawarł z nami przymierze na Horebie. Nie zawarł Pan tego przymierza z ojcami naszymi, lecz z nami, którzy tu dzisiaj wszyscy żyjemy.? /Rdz 5,1b-3/
Warto też ? w kontekście poszukiwań daty ustanowienia szabatu - zwrócić uwagę na tekst z Księgi Nehemiasza: ?Potem na górę Synaj zstąpiłeś i rozmawiałeś z nimi z nieba; i dałeś im przepisy słuszne, wskazówki niezawodne, prawa dobre i przykazania. I Twój święty szabat im oznajmiłeś, i przez sługę Twego, Mojżesza, nadałeś im przykazania, przepisy i Prawo."/Ne 9,13-14/
Sugerowałby on ustanowienie szabatu na górze Synaj ; znaczyłoby to że zakaz zbierania manny w siódmy dzień był jedynie zapowiedzią ustanowienia szabatu jako takiego. W kazdym razie nie było nakazu świętowania przed Wyjściem z Egiptu.
Te nasze biblijne dowody wspiera cały szereg tekstów wczesnochrześcijańskich, sugerującym iż w pierwszych wiekach dla Żydów i chrześcijan fakt nie obowiązywania szabatu w czasach Patriarchów był rzeczą oczywistą:
PATRYSTYKA ?A tak zwani sprawiedliwi, którzy żyli przed Mojżeszem i Abrahamem, i w których Bóg miał upodobanie, toć oni nie byli obrzezani i nie święcili szabatów. Dlaczego więc Bóg ich tego nie nauczył?? (św.Justyn ur. ok.100r. ?Dialog z Żydem Tryfonem?).
?Odpowiedział [Tryfon]: Mniemam święcenie szabatów, obrzezanie, przestrzeganie miesięcy i obmywań po dotknięciu jakiegoś przedmiotu zakazanego przez Mojżesza, albo po obcowaniu cielesnym.
Ja [Justyn] zaś rzekłem: Abraham, Izaak, Jakub, Noe, Job i wszyscy
inni sprawiedliwi, którzy żyli przed nimi i po nich, a mówię również o Sarze, żonie Abrahamowej, o Rebece Izaakowej, Racheli Jakubowej, Liji tudzież o wszystkich innych tym podobnych niewiastach aż do matki Mojżesza, wiernego sługi, żadnego z tych przykazań nie przestrzegali. Czy sądzisz, że oni zbawienia dostąpili?? (tamże)
?Jeśli bowiem przed Abrahamem nie było potrzeba obrzezania, ani przed Mojżeszem szabatów, świąt i ofiar, tedy i teraz tak samo ich nie potrzeba, kiedy według woli Bożej, a z Marii, dziewicy z rodu Abrahamowego, narodził się Syn Boży, Jezus Chrystus?. [/color] (tamże)
?Ażeby człowiek nie był usprawiedliwiony przez te rzeczy [obrzezanie, szabat] został dany dla ludzi znak (...) który pokazuje, że sam Abraham bez obrzezania i świętowania szabatu uwierzył Bogu i zostało mu to poczytane jako sprawiedliwość. (...) Lot nieobrzezany (...) Noe (...) Henoch (...) i całe mnóstwo ludzi, którzy żyli przed Abrahamem, ci patriarchowie, którzy poprzedzali Mojżesza zostali usprawiedliwieni niezależnie od rzeczy wspomnianych wcześniej [obrzezanie, szabat] i to bez Prawa Mojżesza? . (św.Ireneusz ur. 130-40 ?Przeciw herezjom? 4:16,2).
Tertulian (ur. 155) pisał w ?Przeciw Żydom?:
O Adamie:
?Z pewnością umieszczając go w raju z góry ustanowił dla mieszkańca raju nieobrzezanie i nieświętowanie szabatu. Nie było jeszcze obrzezania ani święcenia szabatu, kiedy Bóg stworzył Adama a następnie potomka jego Abla. Kiedy ten składał Bogu ofiarę pochwalił go Bóg, nieobrzezanego i nieświętującego szabatu.?
O Noem:
?Noe zaś nieobrzezany i nie przestrzegający szabatu został wybawiony z potopu.?
O Henochu:
?Henocha również najsprawiedliwszego, a przecież nieobrzezanego i nieprzestrzegającego szabatu przeniósł z tego świata, choć nie zakosztował on śmierci. Po to jednak, aby on przybrany w wieczność pokazał nam, że i my również możemy się podobać Bogu bez dźwigania ciężaru prawa Mojżeszowego.?
O Melchidezeku:
?Także Melchizedek, kapłan Boga Najwyższego, został wybrany do kapłaństwa Bożego jako nieobrzezany i nieprzestrzegający szabatu.?
O Abrahamie:
?Powiesz jednak, że Abraham został obrzezanym. Tak, lecz podobał się Bogu wcześniej, zanim został obrzezany. Nie święcił również szabatu. ?
-
- Aktywny komentator
- Posty: 610
- Rejestracja: 25 wrz 2016
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 37 times
SZABAT - wszystko o ...
Marku, szkoda mi czasu na toczenie "boju" o szabat. On nikogo nie zbawi - zbawienie daje Pan szabatu, i to na Nim mamy się skupić...!
Miłego popołudnia
Miłego popołudnia
"Zapewniam was: Wszystko, co zrobiliście dla jednego z tych najmniejszych moich braci, zrobiliście dla Mnie!" (Mt 25,40)
ZOSTAŃ POMAGACZEM - kliknij ...i zrób coś dla Jezusa!
ZOSTAŃ POMAGACZEM - kliknij ...i zrób coś dla Jezusa!
- Marek_Piotrowski
- Legendarny komentator
- Posty: 18650
- Rejestracja: 1 cze 2016
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 2560 times
- Been thanked: 4565 times
- Kontakt:
SZABAT - wszystko o ...
Jordanie, muszę powiedzieć, że masz dość denerwującą manierę (zrobiłeś to już w kilku wątkach) - stawiasz jakiś temat (nierzadko czyniąc z niego zarzut) - po czym, kiedy adwersarz przedstawi konkretną argumentację biblijną demolującą Twój pogląd, piszesz coś w rodzaju powyższego - albo że nie masz siły kopać się z koniem, albo że Cię to nie obchodzi, albo jak wyżej.
Jeśli Cię jakiś temat nie interesuje, to go nie zaczynaj, nie zawracając innym głowy - wycofywanie się w momencie gdy ktoś pracowicie przygotował wypowiedź i znalazł odpowiednie fragmenty biblijne zaprzeczające Twoim tezom nie jest fair.
A prosiłem, żeby nie rozpoczynać kilkunastu tematów na raz...
Jeśli Cię jakiś temat nie interesuje, to go nie zaczynaj, nie zawracając innym głowy - wycofywanie się w momencie gdy ktoś pracowicie przygotował wypowiedź i znalazł odpowiednie fragmenty biblijne zaprzeczające Twoim tezom nie jest fair.
A prosiłem, żeby nie rozpoczynać kilkunastu tematów na raz...
-
- Aktywny komentator
- Posty: 610
- Rejestracja: 25 wrz 2016
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 37 times
SZABAT - wszystko o ...
To jest świetna myśl! Dałem się ponieść tematom, a teraz mi czasu brak na ich ciągnięcie, gdy trzeba mozolnie po raz n-ty to samo opisywać...Marek_Piotrowski pisze:A prosiłem, żeby nie rozpoczynać kilkunastu tematów na raz...
Przepraszam za taką postawę, wezmę sobie do serca.
Jedno widzę: przy swoim zdaniu każdy z nas trwa, i dopóki są to tematy nie rzutujące na zbawienie, to można to jakoś "przełknąć" - apostoł Paweł daję podstawy do takiej postawy...
Radzi też by nie spierać się o słowa...
"Zapewniam was: Wszystko, co zrobiliście dla jednego z tych najmniejszych moich braci, zrobiliście dla Mnie!" (Mt 25,40)
ZOSTAŃ POMAGACZEM - kliknij ...i zrób coś dla Jezusa!
ZOSTAŃ POMAGACZEM - kliknij ...i zrób coś dla Jezusa!
-
- Gawędziarz
- Posty: 501
- Rejestracja: 6 lut 2017
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 308 times
SZABAT - wszystko o ...
Marek_Piotrowski pisze:Jordanie, muszę powiedzieć, że masz dość denerwującą manierę (zrobiłeś to już w kilku wątkach) - stawiasz jakiś temat (nierzadko czyniąc z niego zarzut) - po czym, kiedy adwersarz przedstawi konkretną argumentację biblijną demolującą Twój pogląd, piszesz coś w rodzaju powyższego - albo że nie masz siły kopać się z koniem, albo że Cię to nie obchodzi, albo jak wyżej.
Jeśli Cię jakiś temat nie interesuje, to go nie zaczynaj, nie zawracając innym głowy - wycofywanie się w momencie gdy ktoś pracowicie przygotował wypowiedź i znalazł odpowiednie fragmenty biblijne zaprzeczające Twoim tezom nie jest fair.
A prosiłem, żeby nie rozpoczynać kilkunastu tematów na raz...
Słowa apostoła Pawła: Niechaj więc nikt o was nie wydaje sądu co do jedzenia i picia, bądź w sprawie święta czy nowiu, czy szabatu. Są to tylko cienie rzeczy przyszłych, a rzeczywistość należy do Chrystusa. Według Apostoła Pawła wiele przepisów Starego Testamentu były tylko cieniem tego. co przyniosło przyjście na świat Zbawiciela. Drugi fragment z Nowego Testamentu, na który zwrócę uwagę pochodzi z Dziejów Apostolskich: W pierwszym dniu po szabacie, kiedy zebraliśmy się na łamanie chleba, Paweł, który nazajutrz zamierzał odjechać, przemawiał do nich i przedłużył mowę aż do północy.Mamy tu biblijne świadectwo, że pierwsi chrześcijanie zbierali się na eucharystię w niedzielę.Praktykę tę potwierdzają najstarsze świadectwa pozabiblijne.
-
- Gawędziarz
- Posty: 501
- Rejestracja: 6 lut 2017
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 308 times
SZABAT - wszystko o ...
Uczeni krytykują Biblię przede wszystkim za twierdzenie jakoby Ziemia miała nieco ponad 6000 lat, podczas gdy przeczą temu liczne badania naukowe. Inne zarzuty skupiają się na kwestiach niezmienności gatunków oraz niemalże natychmiastowego stworzenia wszelkiego życia na ziemi. Jednakże owe atakowane przez badaczy założenia płyną z mało wnikliwej analizy tekstu biblijnego, gdyż przeczy im niejako samo Pismo Święte.7 dni stwarzania
Na pierwszy rzut oka można by faktycznie stwierdzić, że księga Genesis mówi o tym, iż Bóg stworzył cały wszechświat w przeciągu siedmiu 24-godzinnych dni słonecznych. Lecz już po kilku wersetach odkrywamy, że światłość opisywana w Genesis 1:3 oraz dzień z Genesis 1:5 nie mają tak naprawdę nic wspólnego ze światłem Słońca i dniem słonecznym:
"I tak upłynął wieczór i poranek - dzień trzeci. A potem Bóg rzekł: Niechaj powstaną ciała niebieskie, świecące na sklepieniu nieba, aby oddzielały dzień od nocy, aby wyznaczały pory roku, dni i lata;" (GENESIS 1:13-14)
Powyższy fragment księgi Rodzaju mówi bardzo wyraźnie o tym, że ziemskie pory, dni i lata zaczęły być odmierzane dopiero w czwartym dniu stwarzania. Innymi słowy dni stwarzania z pierwszego rozdziału Genesis nie mają nic wspólnego z dniami słonecznymi i nie można ich odmierzać tą samą miarą. Jest wiele innych miejsc w Biblii, gdzie słowo 'dzień' nie oznacza 24-godzinnego dnia słonecznego, lecz odnosi się do pewnego okresu czasu. Do najsłynniejszych przykładów należą:
"rok łaski" i "dzień pomsty" z Izajasza 61:2 cytowany przez Jezusa w nazareńskiej synagodze
"czas łaski" i "dzień zbawienia" z Izajasza 49:8 przytaczany przez apostoła Pawła w 2-gim liście do Koryntian 6:2
"dzisiaj" z Psalmu 95:7, do którego nawiązuje autor listu do Hebrajczyków (4:7)
tajemniczy "jeden dzień" z proroctwa Zachariasza:
"W owym dniu nie będzie światła ani zimna, ani mrozu. Będzie to jeden jedyny dzień - Pan tylko wie o nim - nie będzie to dzień ani noc, wieczorną porą będzie jasno." (ZACHARIASZA 14:6-7)
Także apostoł Piotr poucza wierzących:
"Niech zaś dla was, umiłowani, nie będzie tajne to jedno, że jeden dzień u Pana jest jak tysiąc lat, a tysiąc lat jak jeden dzień." (2 PIOTRA 3:8)
Tak więc owe dni stwarzania mogły trwać ułamek sekundy lub miliardy lat. Mogły się one różnić od siebie długością lub mogły trwać dokładnie tyle samo. Dlatego też uporczywe postulowanie młodej Ziemi nie ma podstaw biblijnych.
Dodatkowym argumentem przemawiającym przeciwko interpretowaniu pierwotnej światłości i dni stwarzania jako identycznych z później stworzonymi dniami słonecznymi i światłością słoneczną jest dwukrotne odniesienie w opisie stworzenia do zupełnie różnych rzeczy, którym Bóg nadał tą samą nazwę. Chodzi mianowicie o stworzenie nieba oraz ziemi. Niebo jako duchowe mieszkanie aniołów lub przestrzeń kosmiczna zostało stworzone na samym początku (GENESIS 1:1) zaś niebo jako atmosfera ziemska powstało później (GENESIS 1:6-8). Analogicznie, ziemia jako planeta zaistniała na samym początku (GENESIS 1:1), ale ziemia jako prakontynent wyłoniła się dopiero w trzecim dniu stwarzania (GENESIS 1:9-10). Skoro terminy 'niebo' i 'ziemia' w samym opisie stworzenia mają dwojakie znaczenie, to dlaczego słowo 'dzień' użyte w odmiennych kontekstach nie może odnosić się do dwóch różnych rzeczy?
Na pierwszy rzut oka można by faktycznie stwierdzić, że księga Genesis mówi o tym, iż Bóg stworzył cały wszechświat w przeciągu siedmiu 24-godzinnych dni słonecznych. Lecz już po kilku wersetach odkrywamy, że światłość opisywana w Genesis 1:3 oraz dzień z Genesis 1:5 nie mają tak naprawdę nic wspólnego ze światłem Słońca i dniem słonecznym:
"I tak upłynął wieczór i poranek - dzień trzeci. A potem Bóg rzekł: Niechaj powstaną ciała niebieskie, świecące na sklepieniu nieba, aby oddzielały dzień od nocy, aby wyznaczały pory roku, dni i lata;" (GENESIS 1:13-14)
Powyższy fragment księgi Rodzaju mówi bardzo wyraźnie o tym, że ziemskie pory, dni i lata zaczęły być odmierzane dopiero w czwartym dniu stwarzania. Innymi słowy dni stwarzania z pierwszego rozdziału Genesis nie mają nic wspólnego z dniami słonecznymi i nie można ich odmierzać tą samą miarą. Jest wiele innych miejsc w Biblii, gdzie słowo 'dzień' nie oznacza 24-godzinnego dnia słonecznego, lecz odnosi się do pewnego okresu czasu. Do najsłynniejszych przykładów należą:
"rok łaski" i "dzień pomsty" z Izajasza 61:2 cytowany przez Jezusa w nazareńskiej synagodze
"czas łaski" i "dzień zbawienia" z Izajasza 49:8 przytaczany przez apostoła Pawła w 2-gim liście do Koryntian 6:2
"dzisiaj" z Psalmu 95:7, do którego nawiązuje autor listu do Hebrajczyków (4:7)
tajemniczy "jeden dzień" z proroctwa Zachariasza:
"W owym dniu nie będzie światła ani zimna, ani mrozu. Będzie to jeden jedyny dzień - Pan tylko wie o nim - nie będzie to dzień ani noc, wieczorną porą będzie jasno." (ZACHARIASZA 14:6-7)
Także apostoł Piotr poucza wierzących:
"Niech zaś dla was, umiłowani, nie będzie tajne to jedno, że jeden dzień u Pana jest jak tysiąc lat, a tysiąc lat jak jeden dzień." (2 PIOTRA 3:8)
Tak więc owe dni stwarzania mogły trwać ułamek sekundy lub miliardy lat. Mogły się one różnić od siebie długością lub mogły trwać dokładnie tyle samo. Dlatego też uporczywe postulowanie młodej Ziemi nie ma podstaw biblijnych.
Dodatkowym argumentem przemawiającym przeciwko interpretowaniu pierwotnej światłości i dni stwarzania jako identycznych z później stworzonymi dniami słonecznymi i światłością słoneczną jest dwukrotne odniesienie w opisie stworzenia do zupełnie różnych rzeczy, którym Bóg nadał tą samą nazwę. Chodzi mianowicie o stworzenie nieba oraz ziemi. Niebo jako duchowe mieszkanie aniołów lub przestrzeń kosmiczna zostało stworzone na samym początku (GENESIS 1:1) zaś niebo jako atmosfera ziemska powstało później (GENESIS 1:6-8). Analogicznie, ziemia jako planeta zaistniała na samym początku (GENESIS 1:1), ale ziemia jako prakontynent wyłoniła się dopiero w trzecim dniu stwarzania (GENESIS 1:9-10). Skoro terminy 'niebo' i 'ziemia' w samym opisie stworzenia mają dwojakie znaczenie, to dlaczego słowo 'dzień' użyte w odmiennych kontekstach nie może odnosić się do dwóch różnych rzeczy?
-
- Gawędziarz
- Posty: 501
- Rejestracja: 6 lut 2017
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 308 times
Re: SZABAT - wszystko o ...
david491 pisze:Uczeni krytykują Biblię przede wszystkim za twierdzenie jakoby Ziemia miała nieco ponad 6000 lat, podczas gdy przeczą temu liczne badania naukowe. Inne zarzuty skupiają się na kwestiach niezmienności gatunków oraz niemalże natychmiastowego stworzenia wszelkiego życia na ziemi. Jednakże owe atakowane przez badaczy założenia płyną z mało wnikliwej analizy tekstu biblijnego, gdyż przeczy im niejako samo Pismo Święte.7 dni stwarzania
Na pierwszy rzut oka można by faktycznie stwierdzić, że księga Genesis mówi o tym, iż Bóg stworzył cały wszechświat w przeciągu siedmiu 24-godzinnych dni słonecznych. Lecz już po kilku wersetach odkrywamy, że światłość opisywana w Genesis 1:3 oraz dzień z Genesis 1:5 nie mają tak naprawdę nic wspólnego ze światłem Słońca i dniem słonecznym:
"I tak upłynął wieczór i poranek - dzień trzeci. A potem Bóg rzekł: Niechaj powstaną ciała niebieskie, świecące na sklepieniu nieba, aby oddzielały dzień od nocy, aby wyznaczały pory roku, dni i lata;" (GENESIS 1:13-14)
Powyższy fragment księgi Rodzaju mówi bardzo wyraźnie o tym, że ziemskie pory, dni i lata zaczęły być odmierzane dopiero w czwartym dniu stwarzania. Innymi słowy dni stwarzania z pierwszego rozdziału Genesis nie mają nic wspólnego z dniami słonecznymi i nie można ich odmierzać tą samą miarą. Jest wiele innych miejsc w Biblii, gdzie słowo 'dzień' nie oznacza 24-godzinnego dnia słonecznego, lecz odnosi się do pewnego okresu czasu. Do najsłynniejszych przykładów należą:
"rok łaski" i "dzień pomsty" z Izajasza 61:2 cytowany przez Jezusa w nazareńskiej synagodze
"czas łaski" i "dzień zbawienia" z Izajasza 49:8 przytaczany przez apostoła Pawła w 2-gim liście do Koryntian 6:2
"dzisiaj" z Psalmu 95:7, do którego nawiązuje autor listu do Hebrajczyków (4:7)
tajemniczy "jeden dzień" z proroctwa Zachariasza:
"W owym dniu nie będzie światła ani zimna, ani mrozu. Będzie to jeden jedyny dzień - Pan tylko wie o nim - nie będzie to dzień ani noc, wieczorną porą będzie jasno." (ZACHARIASZA 14:6-7)
Także apostoł Piotr poucza wierzących:
"Niech zaś dla was, umiłowani, nie będzie tajne to jedno, że jeden dzień u Pana jest jak tysiąc lat, a tysiąc lat jak jeden dzień." (2 PIOTRA 3:8)
Tak więc owe dni stwarzania mogły trwać ułamek sekundy lub miliardy lat. Mogły się one różnić od siebie długością lub mogły trwać dokładnie tyle samo. Dlatego też uporczywe postulowanie młodej Ziemi nie ma podstaw biblijnych.
Dodatkowym argumentem przemawiającym przeciwko interpretowaniu pierwotnej światłości i dni stwarzania jako identycznych z później stworzonymi dniami słonecznymi i światłością słoneczną jest dwukrotne odniesienie w opisie stworzenia do zupełnie różnych rzeczy, którym Bóg nadał tą samą nazwę. Chodzi mianowicie o stworzenie nieba oraz ziemi. Niebo jako duchowe mieszkanie aniołów lub przestrzeń kosmiczna zostało stworzone na samym początku (GENESIS 1:1) zaś niebo jako atmosfera ziemska powstało później (GENESIS 1:6-8). Analogicznie, ziemia jako planeta zaistniała na samym początku (GENESIS 1:1), ale ziemia jako prakontynent wyłoniła się dopiero w trzecim dniu stwarzania (GENESIS 1:9-10). Skoro terminy 'niebo' i 'ziemia' w samym opisie stworzenia mają dwojakie znaczenie, to dlaczego słowo 'dzień' użyte w odmiennych kontekstach nie może odnosić się do dwóch różnych rzeczy?
Jak to jednak możliwe by istniała światłość bez słońca?
"Już słońca mieć nie będziesz w dzień jako światła, ani jasność księżyca nie zaświeci tobie, lecz Pan będzie ci wieczną światłością i Bóg twój - twoją ozdobą. Twe słońce nie zajdzie już więcej i księżyc twój się nie zaćmi, bo Pan będzie ci światłością wieczną i skończą się dni twej żałoby." (IZAJASZ 60:19-20)"I Miastu nie trzeba słońca ni księżyca, by mu świeciły, bo chwała Boga je oświetliła, a jego lampą - Baranek. I w jego świetle będą chodziły narody, i wniosą do niego królowie ziemi swój przepych. I za dnia bramy jego nie będą zamknięte: bo już nie będzie tam nocy." (APOKALIPSA 21:23-25) Wszystko przez Nie się stało, a bez Niego nic się nie stało, co się stało. W Nim było życie, a życie było światłością ludzi, a światłość w ciemności świeci i ciemność jej nie ogarnęła." (JANA 1:3-5) Możliwe więc, że na początku życie na Ziemi było podtrzymywane przez tajemniczą duchową światłość będącą manifestacją Syna Bożego, a może materialne źródła światła zostały uczynione tuż po stworzeniu roślin?
- Dezerter
- Legendarny komentator
- Posty: 14812
- Rejestracja: 24 sie 2015
- Lokalizacja: Inowrocław
- Has thanked: 4117 times
- Been thanked: 2907 times
- Kontakt:
Re: SZABAT - wszystko o ...
Marku wielkie dzięki za pogłębienie tematu, z którym ja też miałem kłopot, a dzięki tobie uporządkowałem sobie temat - popraw mnie jak coś pokręciłem:
Do Mojżesza/wyjścia z Egiptu nie obowiązywało przykazanie szabatu.
Szabat obowiązywał tylko Żydów i gości u nich przebywających.
Chrześcijan nie żydów szabat nigdy nie obowiązywał, bo :
- nie byli Żydami (pamiątka wyjścia, sami wyznawcy judaizmu po dzień dzisiejszy twierdzą, że 10 przykazań obowiązuje tylko Żydów)
- na Soborze Jerozolimskim apostołowie niczego takiego nie nakazali w klauzulach jakubowych
- w żadnym piśmie NT nie ma takiego nakazu, ale i zakazu
Tradycja:
- część chrześcijan nie żydów przejęła od braci z Jerozolimy zwyczaj świętowania soboty i w tym dniu się spotykali na modlitwach i ucztach.
- część chrześcijan łączyła sobotę z niedzielą - nowym świętem na cześć Zmartwychwstania i zesłania Ducha - i spotykali się w sobotę wieczorem by modlić się i świętować do rana w niedzielę
- część spotykała się w niedziele na tym samym.
Im dalej od Jerozolimy w przestrzeni i czasie tym więcej świętowania niedzieli a mniej tradycji z judaizmu
Podsumowanie
Szabat - tak samo jak 10 przykazań - jest to nakaz dla Żydów.
Do Mojżesza/wyjścia z Egiptu nie obowiązywało przykazanie szabatu.
Szabat obowiązywał tylko Żydów i gości u nich przebywających.
Chrześcijan nie żydów szabat nigdy nie obowiązywał, bo :
- nie byli Żydami (pamiątka wyjścia, sami wyznawcy judaizmu po dzień dzisiejszy twierdzą, że 10 przykazań obowiązuje tylko Żydów)
- na Soborze Jerozolimskim apostołowie niczego takiego nie nakazali w klauzulach jakubowych
- w żadnym piśmie NT nie ma takiego nakazu, ale i zakazu
Tradycja:
- część chrześcijan nie żydów przejęła od braci z Jerozolimy zwyczaj świętowania soboty i w tym dniu się spotykali na modlitwach i ucztach.
- część chrześcijan łączyła sobotę z niedzielą - nowym świętem na cześć Zmartwychwstania i zesłania Ducha - i spotykali się w sobotę wieczorem by modlić się i świętować do rana w niedzielę
- część spotykała się w niedziele na tym samym.
Im dalej od Jerozolimy w przestrzeni i czasie tym więcej świętowania niedzieli a mniej tradycji z judaizmu
Podsumowanie
Szabat - tak samo jak 10 przykazań - jest to nakaz dla Żydów.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.
-
- Aktywny komentator
- Posty: 610
- Rejestracja: 25 wrz 2016
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 37 times
Re: SZABAT - wszystko o ...
;-) No pewnie! Przecież Pan wprost o tym powiedział, że szabat dla Żyda został ustanowiony:Dezerter pisze:Szabat - tak samo jak 10 przykazań - jest to nakaz dla Żydów.
Mar 2:27 pau
(27) Mówił im też: ?Szabat jest ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu."
;-)
;-) Nie ma przykazań pozostałych też! Super... O! portfel w otwartej torebce! Zabieram!... ;-)
"Zapewniam was: Wszystko, co zrobiliście dla jednego z tych najmniejszych moich braci, zrobiliście dla Mnie!" (Mt 25,40)
ZOSTAŃ POMAGACZEM - kliknij ...i zrób coś dla Jezusa!
ZOSTAŃ POMAGACZEM - kliknij ...i zrób coś dla Jezusa!
Re: SZABAT - wszystko o ...
Chyba jednak nie zrozumiales Jordanie.
Przykazania szczegolowe sa dla Zydow - bo Prawo Mojzeszowe opiera sie wlasnie na takim rozumieniu czci i kultu Boga.
A Jezus doglebnie wyjasnil, jakie sa i na czym polegaja przykazania Boga: przykazania te dane Nowemu Ludowi, czyli idacym za Chrystusem:
Sa to Przykazania o milowaniu (milosci) Boga i blizniego.
Bedac poslusznym tym przykazanioom jestesmy posluszni literalnym przykazaniom Starego Przymierza ... ale w duchu milosci - wszystko mi wolno, ale nie wszystko moze byc w danej sytuacji pozyteczne i dopuszczalne... jest to o wiele wiecej , niz mopznaby osiagnac z Prawa Starotestamentowego.
Przyklad: gdy umieram z glodu, a nie mam pieniedzy na zakup, mam prawo ( i obowiazek wobec Boga i siebie) ukrasc nawet pozywienie, aby zachowac zycie. Nie lamie to przykazania "nie kradnij"...
Tak to wyglada.
Przykazania szczegolowe sa dla Zydow - bo Prawo Mojzeszowe opiera sie wlasnie na takim rozumieniu czci i kultu Boga.
A Jezus doglebnie wyjasnil, jakie sa i na czym polegaja przykazania Boga: przykazania te dane Nowemu Ludowi, czyli idacym za Chrystusem:
Sa to Przykazania o milowaniu (milosci) Boga i blizniego.
Bedac poslusznym tym przykazanioom jestesmy posluszni literalnym przykazaniom Starego Przymierza ... ale w duchu milosci - wszystko mi wolno, ale nie wszystko moze byc w danej sytuacji pozyteczne i dopuszczalne... jest to o wiele wiecej , niz mopznaby osiagnac z Prawa Starotestamentowego.
Przyklad: gdy umieram z glodu, a nie mam pieniedzy na zakup, mam prawo ( i obowiazek wobec Boga i siebie) ukrasc nawet pozywienie, aby zachowac zycie. Nie lamie to przykazania "nie kradnij"...
Tak to wyglada.
- Marek_Piotrowski
- Legendarny komentator
- Posty: 18650
- Rejestracja: 1 cze 2016
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 2560 times
- Been thanked: 4565 times
- Kontakt:
Re: SZABAT - wszystko o ...
@Dezerter - właściwie sie zgadzam, choć w jednym miejscu nie do końca:
Z tego co czytałem z pism wczesnochrześcijańskich (a także z Listów i Dziejów) właściwie nigdzie nie obchodzono "tylko szabatu" (w sensie "obchodzimy szabat a niedzielę nie") - cytaty mogę podać na życzenie.
Za to dość długo w wielu miejscach obchodzono niedzielę jako niejako "większy szabat" i sobotę jako "mniejszy szabat". W innych miejscach obchodzono wyłącznie niedzielę.
Przynajmniej ja nie zetknąłem się ze świadectwem nie świętowania niedzieli w pierwszych wiekach chrześcijaństwa (choć pewnie, skoro były miejsca gdzie obrzezywano chrześcijan, to może i takie "sobotnie" były - ale chyba w niewielu miejscach, skoro brak o nich wzmianek).
Otóż chyba nie całkiem tak było.Dezerter pisze:- część chrześcijan nie żydów przejęła od braci z Jerozolimy zwyczaj świętowania soboty i w tym dniu się spotykali na modlitwach i ucztach.
- część chrześcijan łączyła sobotę z niedzielą - nowym świętem na cześć Zmartwychwstania i zesłania Ducha - i spotykali się w sobotę wieczorem by modlić się i świętować do rana w niedzielę
- część spotykała się w niedziele na tym samym.
Im dalej od Jerozolimy w przestrzeni i czasie tym więcej świętowania niedzieli a mniej tradycji z judaizmu
Z tego co czytałem z pism wczesnochrześcijańskich (a także z Listów i Dziejów) właściwie nigdzie nie obchodzono "tylko szabatu" (w sensie "obchodzimy szabat a niedzielę nie") - cytaty mogę podać na życzenie.
Za to dość długo w wielu miejscach obchodzono niedzielę jako niejako "większy szabat" i sobotę jako "mniejszy szabat". W innych miejscach obchodzono wyłącznie niedzielę.
Przynajmniej ja nie zetknąłem się ze świadectwem nie świętowania niedzieli w pierwszych wiekach chrześcijaństwa (choć pewnie, skoro były miejsca gdzie obrzezywano chrześcijan, to może i takie "sobotnie" były - ale chyba w niewielu miejscach, skoro brak o nich wzmianek).
- Dezerter
- Legendarny komentator
- Posty: 14812
- Rejestracja: 24 sie 2015
- Lokalizacja: Inowrocław
- Has thanked: 4117 times
- Been thanked: 2907 times
- Kontakt:
Re: SZABAT - wszystko o ...
To było powiedziane przez Żyda do Żydów więc ....Jordan pisze:;-) No pewnie! Przecież Pan wprost o tym powiedział, że szabat dla Żyda został ustanowiony:Dezerter pisze:Szabat - tak samo jak 10 przykazań - jest to nakaz dla Żydów.
Mar 2:27 pau
(27) Mówił im też: ?Szabat jest ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu."
;-)
;-) Nie ma przykazań pozostałych też! Super... O! portfel w otwartej torebce! Zabieram!... ;-)
Kościół i judaizm są zgodni:
amenJudaizm uważa, że także nie-Żydzi mogą trafić po śmierci do raju, chociaż Żydom jest łatwiej tam trafić. Warunkiem jest wypełnianie Siedmiu Praw Noego, które zawierają uniwersalne przepisy, do których może stosować się każdy dobry człowiek. Nie-Żydów nie obowiązują więc przepisy religii żydowskiej i nie będą z nich rozliczani po śmierci.
A ty ani z Kościoła ani z judaizmu - skąd ty się urwałeś i kogo słuchasz?
W czasach Jezusa jeśli jakiś Żyd mówił "człowiek", to nie myślał o poganach , bo ich określało się wówczas słowem "goj", człowiek to był wyznawca judaizmu - nie wierzysz poczytaj opracowań historycznych albo porozmawiaj (najlepiej w cztery oczy, bo to niepoprawne politycznie) ze specjalistami w tej dziedzinie.
Jesteś pewien, że w tekście greckim jest słowo że szabat jest dla "goja" - jeśli tak to zmienię zdanie i przyznam ci rację (pisze to w ciemno ryzykując, bo nie sprawdziłem, ale mam gruntowną w tym temacie wiedzę, więc ryzyko niewielkie).
A kraść nie wolno, bo jest to niezgodne z Przykazanie miłości, i twoje sumienie i Duch Św., cie poucza (mam nadzieję!), że jest to niewłaściwe.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.