No właśnie @Marek_Piotrowski - co się dzieje z Katolikiem (po chrzcie, komunii, bierzmowaniu, święceniach kapłańskich itd) gdy ochrzci się u Świadków Jehowy?
Zostaje ekskomunikowany z Kościoła Katolickiego?
Z punktu widzenia istoty sakramentów, które wyciskają niezatarte znamię nie da się "odchrzcić", "odbierzmować" i taka osoba będąc Świadkiem Jehowy jest dalej Katolikiem.
Czy zgadzasz się z tym?
Ważność chrztu
- Marek_Piotrowski
- Legendarny komentator
- Posty: 19256
- Rejestracja: 1 cze 2016
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 2651 times
- Been thanked: 4674 times
- Kontakt:
Re: Ważność chrztu
Tak. Chociaż właściwie sam się ekskomunikowuje (czyli "wyłącza").
Jak najbardziej.Z punktu widzenia istoty sakramentów, które wyciskają niezatarte znamię nie da się "odchrzcić", "odbierzmować" i taka osoba będąc Świadkiem Jehowy jest dalej Katolikiem.
Czy zgadzasz się z tym?
Inna sprawa, że... co z tego dla niego wynika?
Ostatnio zmieniony 2024-02-12, 12:08 przez Marek_Piotrowski, łącznie zmieniany 2 razy.
- kazik95
- Biegły forumowicz
- Posty: 1807
- Rejestracja: 20 lis 2023
- Has thanked: 463 times
- Been thanked: 225 times
Re: Ważność chrztu
To, że gdy np. zostanie wykluczony od ŚJ albo sam odejdzie, to nie znajduje się w religijnej próżni. Jest nadal Katolikiem. Ma społeczność/instytucję, do której może iść po pomoc. Nie musi zaczynac od zera.Marek_Piotrowski pisze: ↑2024-02-12, 12:07Tak. Chociaż właściwie sam się ekskomunikowuje (czyli "wyłącza").Jak najbardziej.Z punktu widzenia istoty sakramentów, które wyciskają niezatarte znamię nie da się "odchrzcić", "odbierzmować" i taka osoba będąc Świadkiem Jehowy jest dalej Katolikiem.
Czy zgadzasz się z tym?
Inna sprawa, że... co z tego dla niego wynika?
Dodano po 11 minutach 49 sekundach:
Warto zwrócić uwagę na to z czego się wyłącza.Marek_Piotrowski pisze: ↑2024-02-12, 12:07Tak. Chociaż właściwie sam się ekskomunikowuje (czyli "wyłącza").
Nie wyłącza się z Kościoła jako takiego.
Wyłącza się z dobrodziejstw wynikających z należenia do Kościoła Katolickiego.
Wyłącza się z życia sakramentalnego Kościoła Katolickiego
Na przykład wyłącza się z możliwości korzystania z sakramentu pojedniania
Wyłącza się z mozliwości korzystania z duchowych darów Kościoła Katolickiego.
itd
Niemniej jednak - biorąc pod uwagę Ekumenizm - korzysta z duchowych darów innego miejsca w Kościele. Tam gdzie przeszedł. Na przykłąd do Świadków Jehowy.
Z punktu widzenia Kościoła Katolickiego Inne miejsca w Kościele (inne denominacje, wspólnoty itd) nie są bowiem zupełnie pozbawione duchowych darów.
W mniejszym lub większym stopniu te dary tam występują.
Ostatnio zmieniony 2024-02-12, 12:52 przez kazik95, łącznie zmieniany 2 razy.
O, jak dobre życie mam do zaoferowania pod Panowaniem Bożym ludziom, którzy dzisiaj są w kiepskiej kondycji duchowej/psychicznej
[Jezus - Kazanie na Górze]
[Jezus - Kazanie na Górze]
- Marek_Piotrowski
- Legendarny komentator
- Posty: 19256
- Rejestracja: 1 cze 2016
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 2651 times
- Been thanked: 4674 times
- Kontakt:
Re: Ważność chrztu
Tak
Zazwyczaj tak. To, co im zostało, po odrzuceniu tego, co odrzucili...W mniejszym lub większym stopniu te dary tam występują.
- kazik95
- Biegły forumowicz
- Posty: 1807
- Rejestracja: 20 lis 2023
- Has thanked: 463 times
- Been thanked: 225 times
Re: Ważność chrztu
Co prawda to już odejście od głównego tematu, ale nadal przy sakramentach:
1.
Jakie skutki "kanoniczne" dla Katolika ma spozywanie Eucharystii w Kościele protestanckim albo innym niekatolickim np Adwentyści, Badacze Pisma lub inne niezależne?
Czy skutkiem tego jest jakaś kara? Jak w przypadku chrztu ekskomunika?
2.
Jakie skutki "kanoniczne" ma dla Katolika wzięcie ślubu w Kościele niekatolickim? Na przykład protestanckim lub innym niekatolickim np Adwentyści, Badacze Pisma lub inne niezależne?
Czy skutkiem tego jest jakaś kara?
A to juz poza sakramentami
3.
Czy są jakieś skutki "kanoniczne" dla Katolika za "przyjęcie Chrztu w Duchu Świętym" w Kościele Zielonoświatkowym?
4.
Czy są jakieś skutki "kanoniczne" dla Katolika za "przyjęcie uzdrowienia" w Kościele Zielonoświatkowym lub jakimkolwiek innym niekatolickim?
1.
Jakie skutki "kanoniczne" dla Katolika ma spozywanie Eucharystii w Kościele protestanckim albo innym niekatolickim np Adwentyści, Badacze Pisma lub inne niezależne?
Czy skutkiem tego jest jakaś kara? Jak w przypadku chrztu ekskomunika?
2.
Jakie skutki "kanoniczne" ma dla Katolika wzięcie ślubu w Kościele niekatolickim? Na przykład protestanckim lub innym niekatolickim np Adwentyści, Badacze Pisma lub inne niezależne?
Czy skutkiem tego jest jakaś kara?
A to juz poza sakramentami
3.
Czy są jakieś skutki "kanoniczne" dla Katolika za "przyjęcie Chrztu w Duchu Świętym" w Kościele Zielonoświatkowym?
4.
Czy są jakieś skutki "kanoniczne" dla Katolika za "przyjęcie uzdrowienia" w Kościele Zielonoświatkowym lub jakimkolwiek innym niekatolickim?
Ostatnio zmieniony 2024-02-12, 15:37 przez kazik95, łącznie zmieniany 2 razy.
O, jak dobre życie mam do zaoferowania pod Panowaniem Bożym ludziom, którzy dzisiaj są w kiepskiej kondycji duchowej/psychicznej
[Jezus - Kazanie na Górze]
[Jezus - Kazanie na Górze]
- Marek_Piotrowski
- Legendarny komentator
- Posty: 19256
- Rejestracja: 1 cze 2016
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 2651 times
- Been thanked: 4674 times
- Kontakt:
Re: Ważność chrztu
ad 1,2,3 nie wiem - musiałbym poszukać
ad 4 chyba żadne
Ale sporo mówi kanon 844 4:
Kan. 844 - § 1. Katoliccy szafarze udzielają godziwie sakramentów tylko wiernym
katolikom, którzy też godziwie przyjmują je tylko od katolickich szafarzy, z zachowaniem
przepisów §§ 2, 3 i 4 niniejszego kanonu, jak również kan. 861, § 2.
§ 2. Ilekroć domaga się tego konieczność lub zaleca prawdziwy pożytek duchowy i
jeśli nie zachodzi niebezpieczeństwo błędu lub indyferentyzmu, wolno wiernym, dla których
fizycznie lub moralnie jest niemożliwe udanie się do szafarza katolickiego, przyjąć
sakramenty pokuty, Eucharystii i namaszczenia chorych od szafarzy niekatolickich tego
Kościoła, w którym są ważne wymienione sakramenty.
§ 3. Szafarze katoliccy godziwie udzielają sakramentów pokuty, Eucharystii i
namaszczenia chorych członkom Kościołów wschodnich nie mających pełnej wspólnoty z
Kościołem katolickim, gdy sami o nie proszą i są odpowiednio przygotowani. Odnosi się to
także do członków innych Kościołów, które według oceny Stolicy Apostolskiej, gdy idzie o
sakramenty, są w takiej samej sytuacji, a i wspomniane Kościoły wschodnie.
§ 4. Jeśli istnieje niebezpieczeństwo śmierci albo przynagla inna poważna
konieczność, uznana przez biskupa diecezjalnego lub Konferencję Episkopatu, szafarze
katoliccy mogą godziwie udzielać wymienionych sakramentów także pozostałym
chrześcijanom, nie mającym pełnej wspólnoty z Kościołem katolickim, którzy nie mogą się
udać do szafarza swojej wspólnoty i sami o nie proszą, jeśli odnośnie do tych sakramentów
wyrażają wiarę katolicką i do ich przyjęcia są odpowiednia przygotowani.
§ 5. W odniesieniu do wypadków, o których w §§ 2, 3 i 4, biskup diecezjalny lub
Konferencja Episkopatu nie powinni wydawać norm ogólnych, dopóki nie przeprowadzą
konsultacji z kompetentną
ad 4 chyba żadne
Ale sporo mówi kanon 844 4:
Kan. 844 - § 1. Katoliccy szafarze udzielają godziwie sakramentów tylko wiernym
katolikom, którzy też godziwie przyjmują je tylko od katolickich szafarzy, z zachowaniem
przepisów §§ 2, 3 i 4 niniejszego kanonu, jak również kan. 861, § 2.
§ 2. Ilekroć domaga się tego konieczność lub zaleca prawdziwy pożytek duchowy i
jeśli nie zachodzi niebezpieczeństwo błędu lub indyferentyzmu, wolno wiernym, dla których
fizycznie lub moralnie jest niemożliwe udanie się do szafarza katolickiego, przyjąć
sakramenty pokuty, Eucharystii i namaszczenia chorych od szafarzy niekatolickich tego
Kościoła, w którym są ważne wymienione sakramenty.
§ 3. Szafarze katoliccy godziwie udzielają sakramentów pokuty, Eucharystii i
namaszczenia chorych członkom Kościołów wschodnich nie mających pełnej wspólnoty z
Kościołem katolickim, gdy sami o nie proszą i są odpowiednio przygotowani. Odnosi się to
także do członków innych Kościołów, które według oceny Stolicy Apostolskiej, gdy idzie o
sakramenty, są w takiej samej sytuacji, a i wspomniane Kościoły wschodnie.
§ 4. Jeśli istnieje niebezpieczeństwo śmierci albo przynagla inna poważna
konieczność, uznana przez biskupa diecezjalnego lub Konferencję Episkopatu, szafarze
katoliccy mogą godziwie udzielać wymienionych sakramentów także pozostałym
chrześcijanom, nie mającym pełnej wspólnoty z Kościołem katolickim, którzy nie mogą się
udać do szafarza swojej wspólnoty i sami o nie proszą, jeśli odnośnie do tych sakramentów
wyrażają wiarę katolicką i do ich przyjęcia są odpowiednia przygotowani.
§ 5. W odniesieniu do wypadków, o których w §§ 2, 3 i 4, biskup diecezjalny lub
Konferencja Episkopatu nie powinni wydawać norm ogólnych, dopóki nie przeprowadzą
konsultacji z kompetentną
Ostatnio zmieniony 2024-02-12, 16:01 przez Marek_Piotrowski, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Bywalec
- Posty: 105
- Rejestracja: 11 cze 2019
- Has thanked: 85 times
- Been thanked: 50 times
Re: Ważność chrztu
Odnośnie do samej kwestii zawarcia małżeństwa, to ja również, jak Przedmówca, polecam treść KPK - trzeba baczyć na zachowanie tzw. kanonicznej formy.kazik95 pisze: ↑2024-02-12, 15:36 Co prawda to już odejście od głównego tematu, ale nadal przy sakramentach:
1.
Jakie skutki "kanoniczne" dla Katolika ma spozywanie Eucharystii w Kościele protestanckim albo innym niekatolickim np Adwentyści, Badacze Pisma lub inne niezależne?
Czy skutkiem tego jest jakaś kara? Jak w przypadku chrztu ekskomunika?
2.
Jakie skutki "kanoniczne" ma dla Katolika wzięcie ślubu w Kościele niekatolickim? Na przykład protestanckim lub innym niekatolickim np Adwentyści, Badacze Pisma lub inne niezależne?
Czy skutkiem tego jest jakaś kara?
A to juz poza sakramentami
3.
Czy są jakieś skutki "kanoniczne" dla Katolika za "przyjęcie Chrztu w Duchu Świętym" w Kościele Zielonoświatkowym?
4.
Czy są jakieś skutki "kanoniczne" dla Katolika za "przyjęcie uzdrowienia" w Kościele Zielonoświatkowym lub jakimkolwiek innym niekatolickim?
dr Arletta Bolesta
adwokat kościelny zatwierdzony