Dzieje Apostolskie 9

Awatar użytkownika
sądzony
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 13805
Rejestracja: 20 lut 2020
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Wyznanie: Chrześcijanin
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2206 times

Re: Dzieje Apostolskie 9

Post autor: sądzony » 2024-02-26, 13:44

Dezerter pisze: 2024-02-25, 22:27 Ważny dodatek, na który zwrócił mi uwagę Mikołaj Kapusta.
W jaki sposób Szaweł dostał się do Kościoła?
Powołał go sam Jezus, a wprowadził na polecenie Jezusa, uczeń Ananiasz (na co sam zwróciłem uwagę wyżej) on go ochrzcił i został napełniony przez nałożenie jego rąk Duchem św, nie żaden biskup ani prezbiter a zwykły uczeń.
Zobaczmy jak to komentuje katolicka Biblia Poznańska:
"Bóg chciał dać przez to do zrozumienia, że Apostoł Narodów podobnie jak Dwunastu, otrzymał misję od samego Chrystusa, a nie od oficjalnych zwierzchników nowej religii"
ciekawe ...
Zgadza się ciekawe. Gdzieś już o tym czytałem. Ale przecież szczególność Pawła biorąc pod uwagę jego Pisma, mistykę, apostolstwo, teologię i fakt, iż to od niego zaczęło się spisywanie Nowego Testamentu nie jest chyba niczym zaskakującym ;)
Dezerter pisze: 2024-02-25, 22:27 Jeszcze wymaga wyjaśnienie imienia Saul, Szaweł, Paweł - w jego przypadku nie było żadnej spektakularnej zmiany Imienia jak w przypadku Abrama/Abrahama, Jakuba/Izraela czy Kefasa/Piotra. Paweł to jest po "rzymsku", Szaweł po grecku, a Saul po hebrajsku
To również ciekawe. To w zasadzie wiedziałem, ale nigdy nad tym nie myślałem. Dziś wpadła mi myśl, że ta jakże "subtelna zmiana" (a w zasadzie nie) imienia była chyba najbardziej spektakularnym, znanym "przewrotem wewnętrznym". Spotkanie ze zmartwychwstałym Chrystusem tak bardzo przewróciło Szawła na lewą stronę, że poniekąd musiał pozostać przy swoim imieniu, bo nikt, by go nie rozpoznał gdy "chodził z wnętrznościami na wierzchu".

Z drugiej strony "Szaweł/Saul" oznacza "pożądany", a "Paweł" oznacza "mały".
Tu już widać zmianę.
"W owym dniu poznacie, że Ja jestem w Ojcu moim, a wy we Mnie i Ja w was." J 14.20

Awatar użytkownika
Tek de Cart
Biegły forumowicz
Biegły forumowicz
Posty: 1601
Rejestracja: 4 wrz 2017
Lokalizacja: szczęśliwy mąż i ojciec, Warszawa
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 201 times
Been thanked: 638 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 9

Post autor: Tek de Cart » 2024-03-14, 00:43

ośmielę się wrzucić moje 3 grosze... ;)

Ananiasz był uczniem Jezus, są dosyć stare przekazy że mógł być jednym z 72 uczniów (ci których Jezus wysyłał po 2 na misje) i że prawdopodobnie był przełożonym gminy chrześcijańskiej w Damaszku. Po zesłaniu Ducha Świętego część uczniów poszła głosić Dobrą Nowinę coraz dalej od Jerozolimy ("Gdy Duch Święty zstąpi na was, otrzymacie Jego moc i będziecie moimi świadkami w Jerozolimie i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi” (Dz 1,8)) a zwłaszcza po tym jak żydzi zaczęli prześladować chrześcijan (śmierć Szczepana).
Stąd teoria że Ananiasz - jeden z 72 - wyruszył do Damaszku (czy też po prostu na północ i w końcu w Damaszku się znalazł)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ananiasz_z_Damaszku
wiki podaje dosyć skąpe informacje, nie pamiętam gdzie to czytałem ale generalnie opiszę co pamiętam z innych źródeł:

Zauważmy że mowa jest że był on 'uczniem' - nie prozelitą, 'nie bojącym się Boga' jak eunuch z Etiopii itd. Całe dzieje opisują różnych uczniów Jezusa - więc jak mowa jest o uczniach, domyślnie są to uczniowie Jezusa. Więc skoro Ananiasz jest uczniem - to jest jednym z uczniów Jezusa. Jezus nie był w Damaszku - stąd domysł, że Ananiasz był uczniem w Jerozolimie i przybył do Damaszku w ramach ewangelizacji. Co więcej - objawił mu się Pan - czyli po prostu Jezus - bo w tych fragmentach chodzi właśnie o Jezusa. (Tak samo jak objawił się Szawłowi i powiedział 'dlaczego Mnie prześladujesz', a Szaweł nie prześladował Boga w rozumieniu JHWH, ale właśnie 'drogi' czyli Jezusa => wiary w to że Jezus jest Bogiem-Mesjaszem ). Ananiasz rozpoznaje kto mu się objawił - bo jest uczniem Jezusa i zna Jego głos - i jest posłuszny.

Co więcej Ananiasz jest dobrze poinformowany o Szawle - o tym że prześladował chrześcijan w Jerozolimie i o tym że ma upoważnienie robić to w Damaszku - co jest przesłanką za tym, że Ananiasz nie jest jakimś zwykłym, przygodnym człowiekiem - ale przełożonym gminy chrześcijańskiej - czyli najbardziej narażonym na prześladowanie. To jest próba wiary Ananiasza - Jezus wzywa go by się ujawnił największemu wrogowi! Bo kogo jak kogo, ale właśnie przełożonego gminy chrześcijańskiej Szaweł chciałby aresztować najbardziej. Jezus nie wysyła na tą misje kogokolwiek - ale przygotowanego przez siebie przywódcę chrześcijan w tym mieście.

Ciekawym rozważaniem jest też któż to byli ci 72 uczniowie, jaki jest ich 'status' w Kościele. 12 Apostołów wybrał sam Jezus, a do tego jeszcze wyróżnił 3 (Piotra, Jana i Jakuba), a jeszcze szczególniej wyróżnił Piotra. Co już pokazuje hierarchiczność Kościoła od samego początku.

72 uczniów (w niektórych rękopisach 70ciu) zostało wysłanych przez Jezusa na głoszenie Dobrej Nowiny i zostało obdarzonych przez Jezusa Jego autorytetem (uzdrawianie, wyrzucanie złych duchów itd.) Liczba 72 (czy 70) jest nawiązaniem do wiary ówczesnych ludzi że jest 70/72 narodów na świecie - i ich wysłanie na ewangelizację jest znakiem misji Kościoła który ma głosić wszystkim narodom.

Jest to też nawiązanie do rządzących Izraelem w czasach Mojżesz (Wj 24, 1-9):
I rzekł [Pan] do Mojżesza: «Wstąp do Pana, ty, Aaron, Nadab, Abihu i siedemdziesięciu ze starszych Izraela i oddajcie pokłon z daleka którzy byli przy zawarciu Przymierza «Oto krew przymierza, które Pan zawarł z wami na podstawie wszystkich tych słów

a także do tych których ogarnął Duch Boży w czasach Mojżesza (Lb 11, 16-17)
Wtedy rzekł Pan do Mojżesza: «Zwołaj mi siedemdziesięciu mężów spośród starszych Izraela, o których wiesz, że są starszymi ludu i nadzorcami, i przyprowadź ich do Namiotu Spotkania; niech tam staną razem z tobą. 17 Wtedy Ja zstąpię i będę z tobą mówił; wezmę z ducha, który jest w tobie, i dam im, i będą razem z tobą dźwigać ciężar ludu, a ty go sam już więcej nie będziesz musiał dźwigać

i później Lb 11, 24-26
I wyszedł Mojżesz, by oznajmić ludowi słowa Pana. Następnie zwołał siedemdziesięciu starszych ludu i ustawił ich wokół namiotu. 25 A Pan zstąpił w obłoku i mówił z nim. Wziął z ducha, który był w nim, i przekazał go owym siedemdziesięciu starszym. A gdy spoczął na nich duch, wpadli w uniesienie prorockie. Nie powtórzyło się to jednak. Dwóch mężów pozostało w obozie. Jeden nazywał się Eldad, a drugi Medad. Na nich też zstąpił duch, bo należeli do wezwanych, tylko nie przyszli do namiotu. Wpadli więc w obozie w uniesienie prorockie.
(stąd może też być to zamieszanie czy 70ciu czy 72 :) )

Jak widać powyżej - tych 70ciu jest wybranymi przez Boga do pewnej misji w zakresie zarządzania i sądzenia ludu

Ale też jest to nawiązanie do Sanhedrynu. A cóż to było? A był to kolegialny organ zarządzający i sądzący ludu Bożego Izraela który 'wyewoluował' z urzędu sędziów ustanowionych przez Mojżesza.
Pojęcia 'rządzić' i 'sądzić' wielokrotnie występują obok siebie, i często są wręcz zamienne czy uzupełniające się (np. Ps 148,11 "królowie ziemscy i wszystkie narody, władcy i wszyscy sędziowie na ziemi,")
Mojżesz rządzi ludem i sądzi lud, aż wreszcie poganin Jetro (zięć Mojżesza) podsuwa pomysł by nie robił tego sam, ale by ustanowił urzędników działających w jego imieniu - właśnie sędziów. Wj 18, 17nn
A wyszukaj sobie z całego ludu dzielnych, bojących się Boga i nieprzekupnych mężów, którzy się brzydzą niesprawiedliwym zyskiem, i ustanów ich przełożonymi już to nad tysiącem, już to nad setką, już to nad pięćdziesiątką i nad dziesiątką, aby mogli sądzić lud w każdym czasie. Ważniejsze sprawy winni tobie przedkładać, sprawy jednak mniejszej wagi sami winni załatwiać. Odciążysz się w ten sposób, gdyż z tobą poniosą ciężar. Jeśli tak uczynisz, a Bóg cię do tego skłoni, podołasz, a także lud ten zadowolony powróci do siebie».
Mojżesz usłuchał rady swego teścia i uczynił wszystko, co mu powiedział. Wybrał sobie Mojżesz z całego Izraela mężów dzielnych i ustanowił ich kierownikami ludu, przełożonymi nad tysiącem, nad stoma, nad pięćdziesięcioma i nad dziesięcioma, aby wyroki wydawali ludowi w każdym czasie, a tylko ważniejsze sprawy przedkładali Mojżeszowi, wszystkie lżejsze natomiast sami rozstrzygali.


Później przez wieki w Izraelu byli sędziowie (ich rola się zmieniała, ale rządzenie i sądzenie ciągle gdzieś się tam przewijało). Sędzią było się z powołania - to nie był urząd dziedziczny. Sam Jezus mówi o nich że 'na katedrze Mojżesza zasiedli' - czyli że sprawowali władzę rządzenia/sądzenia w autorytecie Mojżesza. Członków Sanhedrynu było właśnie 70ciu (albo 71 różnie w różnych czasach i źródłach)
W czasach Jezusa ustalony był już 'system' (nie wiadomo od jak dawna działający, najprawdopodobniej ponad 200 lat, może więcej) że sędzią zostawało się poprzez nałożenie rąk trzech innych aktualnych sędziów.
Ciekawostka co... ;) zwłaszcza dla tych którzy wiedzą jak wygląda obrzęd święceń kapłańskich wobec nowego biskupa :) - bo właśnie praktycznie od bardzo wczesnych lat Kościoła jest tak, że nowym biskupem jest ten na którego włożyło ręce trzech biskupów przekazując mu władzę rządzenia i sądzenia ludu Bożego!
Nie powinno nas to dziwić - bo przecież pierwsi biskupi - to właśnie żydzi, uczniowie Jezusa - którzy znali ten zwyczaj. Stąd można potraktować 72 uczniów - jako pierwszych biskupów Kościoła, ew. przynajmniej jako kandydatów na biskupów, bo Maciej najprawdopodobniej został wybrany z tego grona. Stąd też jeśli Ananiasz należał do tego grona - to po zesłaniu Ducha Świętego został wysłany z misją ewangelizacyjną na północ (do Damaszku). Można więc przyjąć że został biskupem Damaszku - w rozumieniu zarządcy i sędziego w wierze.

Tak więc nałożenie przez niego rąk na Szawła/Pawła może być zarówno chrztem, bierzmowaniem jak i udzieleniem sakramentu święceń biskupich jednocześnie. (Tak wiem pisałem o 3 biskupach, ale to się przyjęło trochę później jak już biskupów było więcej i mieli możliwość się zebrać, w początkach gdy tylko Apostołowie i Uczniowie ewangelizowali chodzili pojedynczo czy po 2, więc jeszcze to nie było wdrożone)
Nie sprzedawaj duszy diabłu, Bóg da Ci za nią więcej!

konserwa
Elitarny komentator
Elitarny komentator
Posty: 3086
Rejestracja: 16 sty 2022
Has thanked: 323 times
Been thanked: 473 times

Re: Dzieje Apostolskie 9

Post autor: konserwa » 2024-03-14, 09:32

Dalem lapke w gore Tek de cart.
Z tym ... ze moglo byc troche inaczej - ale te kwestie pozostana chyba nie do konca definitywnie zinterpretowane.
Ostatnio zmieniony 2024-03-14, 09:33 przez konserwa, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14999
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4217 times
Been thanked: 2958 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 9

Post autor: Dezerter » 2024-03-14, 16:47

Bardzo ciekawy post - szczególnie dogłębna analiza Ananiasza, inna niż moja i ta ciekawostka, to dla mnie nowość, bardzo ciekawa i w połączeniu ze znaczeniem głównym słowa biskup jako "nadzorca" daje pierwotny obraz biskupa we wspólnocie Kościoła.
Czy Ananiasz był biskupem, być może, a może prorokiem - pamiętajmy, że pierwotny Kościół stał mocno na dwu nogach
hierarchicznej i prorockiej,
a to, że słyszał głos Boga i uzdrowił Pawła wskazywało by bardziej na proroka charyzmatyka
Z tym jednak to trochę przesadziłeś z tym biskupem :
Tek de Cart pisze: 2024-03-14, 00:43 Tak więc nałożenie przez niego rąk na Szawła/Pawła może być zarówno chrztem, bierzmowaniem jak i udzieleniem sakramentu święceń biskupich jednocześnie. (Tak wiem pisałem o 3 biskupach, ale to się przyjęło trochę później jak już biskupów było więcej i mieli możliwość się zebrać, w początkach gdy tylko Apostołowie i Uczniowie ewangelizowali chodzili pojedynczo czy po 2, więc jeszcze to nie było wdrożone)
tym bardziej, że czytamy o uzdrowieniu, napełnieniu duchem, i chrzcie - czyli typowo jak u każdego nowonarodzonego. Paweł był zbyt zielony jak na biskupa, on nawet na ewangelizatora się nie nadawał, bo musiał uciekac i z damaszku i jerozolimy i wyjechać na kilka długich lat do rodzinnego Tarsu, by tam dojżeć
Już bardziej taką nominację biskupią dla Pawła bym widział w rozdziale 13
(1) W Antiochii, w tamtejszym Kościele, prorokami i nauczycielami byli: Barnaba i Szymon Niger, Lucjusz z Cyreny, Manahen, który wychowywał się razem z Herodem tetrarchą, i Szaweł. (2) Gdy pełnili służbę Pańską, powiedział Duch Święty: Wyznaczcie mi Barnabę i Szawła do dzieła, do którego ich powołałem. (3) Wtedy po modlitwie i poście oraz nałożeniu rąk odesłali ich.
ale nawet tam jest nazwany prorokiem, i/lub nauczycielem
Albo w 12 rozdziale, gdy byli u Apostołów w Jerozolimie?
Faktem jest, że wyruszając na I misję z Barnabą obaj mieli władzę nakładania rąk, zakładania wspólnot i mianowania prezbiterów/starszych tych wspólnot.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Awatar użytkownika
Tek de Cart
Biegły forumowicz
Biegły forumowicz
Posty: 1601
Rejestracja: 4 wrz 2017
Lokalizacja: szczęśliwy mąż i ojciec, Warszawa
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 201 times
Been thanked: 638 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 9

Post autor: Tek de Cart » 2024-03-14, 17:09

ok, w sumie brzmi lepiej w Twoim wydaniu :) ale faktem pozostaje że został 'włączony' do Kościoła jak każdy i posłany jak każdy
i nawet można by wtedy uznać że trzech na niego nałożyło ręce :)
Nie sprzedawaj duszy diabłu, Bóg da Ci za nią więcej!

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14999
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4217 times
Been thanked: 2958 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 9

Post autor: Dezerter » 2024-03-20, 20:18

Paweł z Tarsu - 2. Ja jestem żydem
Szaweł jest już w Jerozolimie. Tu kształci się u mistrza Gamaliela, stając się gorliwym faryzeuszem. Poznajemy życie w Jerozolimie w I wieku po Chrystusie oraz samą Jerozolimę jako święte miasto żydów z czasów Szawła i jako miasto współczesne pozostające wciąż centrum monoteizmu. Podążając śladem bohatera odkrywamy, co jest w judaizmie najistotniejsze i co było najistotniejsze dla Szawła, aż do momentu, który wyznaczył nowy kurs jego życiowej drogi.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Studium Dziejów Apostolskich”