Biserica Dumnezeu pisze: ↑2020-01-15, 16:45
Niestety Magnolio, ale zaburzylas tok mysli i wyszlo na to, ze protestanci sa tacy pokrzywdzeni.
Dlatego powtorze prawde taka, jaka jest: protestanci organicznie nienawidza Maryi.
Uogólniając opowiadasz jakieś głupoty
- wybacz , że pisze bez ogródek. Jak ktoś, dla kogo Jezus jest Bogiem a Maria jego Matką, karmicielką , opiekunką itd może nienawidzić jej?
Pisałem na forum protestanci, więc wiem jaki mają stosunek do Maryi.
Nie spotkałem żadnego, który by nienawidził Maryi opisanej w NT.
Jedni ją kochają tak jak my,
inni z dystansem, ale szanują
jeszcze inni uważają za normalną kobietę i tak traktują, ale bez wrogości.
Inaczej sprawa wygląda jeśli mówią nie o Maryi, ale o figurkach, czy obrazach Maryi, bo dla większości protestantów, to bałwochwalstwo, a te "bałwany" jak je nazywają nie maja nic wspólnego z Matką ich Pana Jezusa.
Inaczej protestanci oceniają również objawienia Maryjne, większość uważa je za zwiedzenie demonicznie i jako takie bardzo źle oceniają i się wyrażają, ale znów mówiąc (ich zdaniem) nie o Matce ich Pana Jezusa, a o demonie, który pod nią się podszywa.
Ty bracie jako były protestant wiesz o tym
, więc przykro mi, że piszesz takie rzeczy, które wprowadzają w błąd forumowiczów nieznających realiów protestanckich.
A jeśli nie wiesz, to trochę faktów:
Protestantyzm
(...) Osoba Marii darzona jest jednak przez protestantów szczególnym szacunkiem jako Matka Chrystusa. Jej osoba stawiana jest za przykład do naśladowania dla każdego chrześcijanina w byciu posłusznym Bogu.
Luteranizm
Chociaż Kościoły luterańskie nie posiadają jedynej, spójnej doktryny maryjnej, to w zasadniczym zarysie uznają, że Maria Panna, Matka Chrystusa należy do grona świętych. Luterańskie symbole wiary nazywają ją: "czystą, świętą Dziewicą", "najgodniejszą najwyższej czci" (dignissima amplissimis honoribus) ze wszystkich kobiet na ziemi. Kościoły luterańskie uznają postanowienia III Soboru w Efezie z r. 431, że Maria Panna jest Matką Bożą, Bogurodzicą (Theotokos, Dei Genitrix), ponieważ urodziła wcielonego Boga. (Marcin Luter napisał: "Wierzę, że Jezus Chrystus prawdziwy Bóg z Ojca w wieczności zrodzony, a zarazem prawdziwy Człowiek z Marii Panny narodzony jest moim Panem" (Mały Katechizm). Jednak Artykuły Szmalkaldzkie (cz. II,25-26) nauczają, że niepotrzebne jest wzywanie świętych, w tym Marii Panny, ponieważ jedynym Orędownikiem jest Jezus. W kościołach luterańskich znajdują się niekiedy obrazy lub rzeźby, przedstawiające Marię Pannę, jednak nie mają one żadnej roli kultowej[15] Mimo to, w luteranizmie istnieją nieliczne elementy kultu maryjnego.
Kalwinizm
Kalwinizm uważa Marię Pannę za godny szacunku wzór wiary, jednak odrzuca niektóre postanowienia soborów powszechnych jej dotyczące (chociaż akceptuje tytuły: "Matka Boga" i "Zawsze Dziewica", to neguje niepokalane poczęcie i wniebowzięcie). Odrzuca też możliwość wstawiennictwa Marii Panny za grzeszników i, w przeciwieństwie do luteranizmu, nie uznaje żadnych form kultu maryjnego. Charakterystyczny dla kalwinizmu ikonoklazm spowodował usunięcie wszelkich wizerunków maryjnych z kościołów (domów modlitwy)[16] Najważniejszy teolog kalwiński XX wieku Karl Barth przyznał jednak, że tytuł "Matka Boga" (tak jak duża część katolickiej mariologii) jest całkowicie uzasadniony i słuszny[17].
Metodyzm
Metodyści, chociaż ogólnie zgadzają się z protestanckimi koncepcjami maryjnymi, to jednak nie są w tym względzie jednomyślni. John Wesley (założyciel metodyzmu) uważał, że Maryja "była zawsze czystą i niepokalaną dziewicą", potwierdzając doktrynę o wiecznym dziewictwie Maryi. Współczesny metodyzm powszechnie przyjmuje jego opinię. Ponadto niektóre Kościoły metodystyczne akceptują wniebowzięcie Maryi jako "pobożną opinię"[18]. W niektórych kościołach metodystycznych pojawiły się pewne formy kultu maryjnego (np. modlitwy i rozważania przed obrazami maryjnymi).
Anglikańska procesja ku czci Błogosławionej Dziewicy Maryi w Walsingham, 2003 r.
Anglikanizm
We współczesnym anglikanizmie (od XX w.) nastąpiła wyraźna odnowa kultu maryjnego. Do anglikańskich modlitewników wprowadzono modlitwy do Marii Panny (szczególnie w kościołach episkopalnych). Dzień 15 sierpnia zaczął być powszechnie obchodzony jako główne święto na cześć Saint Mary the Virgin (Świętej Maryi Dziewicy). Kościół Wysoki (High Church) wprowadził katolickie formy kultu maryjnego, takie jak procesje, różaniec, Anioł Pański i Regina Coeli. W Walsingham istnieje anglikańskie sanktuarium maryjne (miejsce objawień maryjnych w XII w.) Jednocześnie ciągle nie uznawane jest wniebowzięcie i niepokalane poczęcie Maryi[19].
Starokatolicyzm
Dwa odłamy mariawityzmu podkreślają wyjątkową rolę Maryi. Kościół Katolicki Mariawitów uważa Maryję za wcielenie Boga Ojca i za jedną z Osób Trójcy Świętej. Nie uznając kultu maryjnych obrazów, figur i relikwiii, otacza je jednak szacunkiem[20]. Kościół Starokatolicki Mariawitów sprawuje kult maryjny w formie zbliżonej do katolickiej. Jednak podkreśla wyjątkowe miejsce i rolę Maryi w dziele zbawienia, jej wybranie, dziewictwo i boskie macierzyństwo. Szczególną czcią darzona jest Matka Boska Nieustającej Pomocy (jej obrazy znajdują się w każdej świątyni mariawickiej)[21]. Kult maryjny Kościołów polskokatolickich nie odbiega zasadniczo od wiary i tradycji Kościoła katolickiego. Odrzucając dogmaty o niepokalanym poczęciu Maryi Panny i jej wniebowzięciu, ze względów tradycyjnych i kulturowych uznaje je jednak za elementy doktrynalne.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kult_mary ... testantyzm
... no rzeczywiście nienawidzą
ale pozdrawiam Cię serdecznie i zdrowia życzę
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.