Msza Trydencka

Rozmowy na temat świąt i zwyczajów religijnych Kościoła świętego.
ODPOWIEDZ
konik

Re: Msza Trydencka

Post autor: konik » 2018-08-20, 15:40

Odpowiem stawiajac nacisk na nastepujace kwestie:
- stawianie antynomii pomiedzy forma a trescia jest protestanckim zaburzeniem, a nawet protestancka herezja
- od zarania dziejow narodu wybranego w oddawaniu czci Bogu Jedynemu tresc zawarta jest zawsze w formie. Sa na to dokladne wytyczne w samej religii mojzeszowej: odstapienie od formy bylo zaburzeniem, a nawet zaniechaniem odawania wlasciwej chwaly Bogu
- podobna droga ( siegajac zydowskich korzeni apostolskich ) poszedl Kosciol Katolicki. Ustanowiona forma byla i jest przekazem tresci
- zubozenie formy prowadzi dozubozenia tresci: ta przypadlosc dotknela caly protestantyzm, w skrajnych przypadkach prowadzac nawet do uwiadu, a nawet smierci duchowej okreslonej konfesji

Pragne rowniez osobiscie zwrocic sie do Ciebie Andeju: nie wiem, z kim rozpatrywales te kwestie, ale nie u mnie padlo wywazanie, co jest wazniejsze od czego. Doprawdy, az taka czujesz niechec do trydentiny, ze wlasna projekcje przedstawiasz jako moj poglad? Dziwie sie ...
Osobami, ktore zmienily swoje podejscie do Boga byly i sa miliony osob na swiecie. Ale jaki to ma zwiazek z tematem?
Czy pragniesz sterowac moja droga ku szczytom?

Trzymaj sie.

jswiec
Bywalec
Bywalec
Posty: 166
Rejestracja: 10 sty 2018
Lokalizacja: Warszawa/Wrocław
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 11 times
Been thanked: 79 times

Re: Msza Trydencka

Post autor: jswiec » 2018-09-12, 15:17

Od momentu, kiedy niejaki McLuhan odkrył (1964), że "środek przekazu jest także częścią przekazu" , dyskusja o odróżnianiu formy od treści wydaje się mało przedmiotowa. W każdym razie w "Duchu liturgii" ówczesny kard. Ratzinger stwierdza, że forma kultu starostamentalnego opisana w Pięcioksięgu jest też częścią objawionego przekazu wiary. A liturgia nowotestamentalna tkwi korzeniami w liturgii mojzeszowej.

Niespodziewany dowód na to dostarcza analiza Johna i Glorii Ben-Daniel, którzy przekonują, iż Apokalipsa św. Jana jest opisem Eucharystii sprawowanej w niebie w obrządku świątyni jerozolimskiej (tj. przypomina do złudzenia liturgię Jom Kippur, Dnia Przebłagania) :
http://www.newtorah.org/the%20book.html
Tej "formy" powinien się zatem Kościół trzymać, bo jest nieusuwalną częścią Objawienia. Zresztą Sobór Trydencki wyraźnie mówi, że gesty liturgiczne są częścią Tradycji.

Niemniej trudno jest także nie zauważyć faktu, że liturgia wymaga "inkulturacji" i musi być zrozumiała w społeczności danego Kościoła lokalnego. Stąd wynika dopuszczalność wielości rytów. A na ile NOM mozna uznać za rodzaj "inkulturacji' w postmodernistyczny świat, który utracił już w zasadzie niemal wszystkie cechy cywilizacji łacińskiej - to już zupełnie osobna kwestia.

konik

Re: Msza Trydencka

Post autor: konik » 2018-09-15, 18:02

Uwazam jswiec, ze oddales bardze dobrze sens problemu. Dzieki za takie podejscie.
Poniekad w pewnych kwestiach uwazam, ze przesuniecie akcentow po SV II posunelo sie w kierunku samozaglady pozytywnej, solidnej i silnej katolickosci ( katolickosc - czyli sklaniam sie jak najbardziej do opisu calosci organizmu Kosciola w ujeciu lefebvrystycznym dla liturgii rzymskiej, a dla wschodniej w ujeciu unickim albo greko-katolickim ).

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Morkej
Biegły forumowicz
Biegły forumowicz
Posty: 1708
Rejestracja: 2 wrz 2018
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 65 times
Been thanked: 343 times

Re: Msza Trydencka

Post autor: Morkej » 2021-02-02, 18:49

Od pewnego czasu fascynuje się Mszą Trydencką i obiecuje sobie, że na pewno się na nią udam. Akurat jestem w stanie to zrobić, bo w jednej z kilku parafii w moim mieście jest ona odprawiana podaj raz w miesiącu. Jednak cały czas mi się to odkłada. Mam pewne obawy związane z pójściem na nią. Po tylu latach uczęszczania na ofiarę w takiej, a nie innej formie, gdzie cały czas obecny w obiegu jest język narodowy, boję się że wejdę tam trochę jak obcy. W sensie język, ceremonia, a w szczególności ich dokładna znajomość i zrozumienie nie są dla mnie w 100% najważniejsze. Nie każdy musi przecież być znawcą liturgii, czy teologii, ale te uczucie cały czas przekłada to pójście.
Nadal staracie się na nią uczęszczać? Co możecie powiedzieć komuś, kto jeszcze nigdy na niej nie był?
Ostatnio zmieniony 2021-02-02, 18:49 przez Morkej, łącznie zmieniany 1 raz.
Oczekuj Pana, bądź mężny w działaniu i umacniaj się w sobie; nie trać ufności, nie poddawaj się,
lecz ciałem i duszą walcz o chwałę Bożą. - Tomasz à Kempis

Awatar użytkownika
Andej
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 22634
Rejestracja: 20 lis 2016
Been thanked: 4213 times

Re: Msza Trydencka

Post autor: Andej » 2021-02-02, 19:10

Morkej pisze: 2021-02-02, 18:49 język, ceremonia, a w szczególności ich dokładna znajomość i zrozumienie nie są dla mnie w 100% najważniejsze.

Co jest najważniejsze? Co jest sednem?
Morkej pisze: 2021-02-02, 18:49 Nie każdy musi przecież być znawcą liturgii, czy teologii, ale te uczucie cały czas przekłada to pójście.
Czu na mszy trzeba doznawać jakichś uczuć? Jakich?

Odczuwam wdzięczność, za zaproszenie do Stołu. Za Eucharystię. Za Słowo.
Nie jestem znawcą liturgii. A nawet, jestem ignorantem. Dlatego tak cennym jest dla mnie język polski. Chcę uczestniczyć w każdym fragmencie mszy świętej. Chcę czuć wypowiadane słowa.
Jedyne, co nie bardzo mi się podoba, to tylko to, że celebrans stoi tyłem do Boga w konsekrowanej Hostii. To, że stoi twarzą do mnie, a nie wraz ze mną twarzą do Boga.

W kościołach balaski nie oddzielają strefy sacrum od strefy profanum. I nie stają się Stołem, przy którym spożywam Chleb Życia. Nie, nie ciągnie mnie do starego rytu. Od początku, gdy zaczęto wprowadzać zmiany soborowe, byłem ich zwolennikiem.
Wszystko co piszę jest moim subiektywnym poglądem. Nigdy nie wypowiadam się w imieniu Kościoła. Moje wypowiedzi nie są autoryzowane przez Kościół.

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 18650
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2560 times
Been thanked: 4565 times
Kontakt:

Re: Msza Trydencka

Post autor: Marek_Piotrowski » 2021-02-02, 19:15

Przyznam, że mam podobne zdanie jak Andej.

Awatar użytkownika
Morkej
Biegły forumowicz
Biegły forumowicz
Posty: 1708
Rejestracja: 2 wrz 2018
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 65 times
Been thanked: 343 times

Re: Msza Trydencka

Post autor: Morkej » 2021-02-02, 19:57

Andej pisze: 2021-02-02, 19:10 Co jest najważniejsze? Co jest sednem?
Myślę, że sam kierunek w którym zwraca się kapłan podczas Mszy, czyli "versum Deum" dokładnie to mówi. On wraz z wiernymi skupieni są na Bogu. On jest najważniejszy, jest w centrum.
Na Mszach Świętych często to kapłan staje po środku wszystkiego. Zwrócony przez całą celebrację twarzą do wiernych staje się punktem wzrokowym. Można oceniać, czy ksiądz się stara, czy też nie, a przecież nie każdy jest dobrym kaznodzieją. Ktoś tam może w ławkach przysypiać itd. To naraża kapłana, a tak być przecież nie powinno. Zwrócony ku Bogu nie musi kompletnie zwracać na to uwagi i w pełni poświęcić całą swoją uwagę na Najwyższym.
Andej pisze: 2021-02-02, 19:10 Czu na mszy trzeba doznawać jakichś uczuć? Jakich?
Aj, właśnie mi nie chodzi o odczucia na mszy. Dziś de facto coraz częściej właśnie możemy usłyszeć, że mówi się o odczuciach, poprawie nastroju. Skupienie jednak na nich może po prostu doprowadzić do zaniku sensu celebracji. Nie ma nic złego w podziwianiu piękna tradycji i samej liturgii, ale wszyscy znamy tego dokładne miejsce. Wiemy też gdzie powinniśmy skupiać swoje skupienie i uwagę.
Ja natomiast mówię o uczuciach, obawach które jakoś sprawiają, że cofam się przed pójściem na taką mszę.
Oczekuj Pana, bądź mężny w działaniu i umacniaj się w sobie; nie trać ufności, nie poddawaj się,
lecz ciałem i duszą walcz o chwałę Bożą. - Tomasz à Kempis

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14806
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4117 times
Been thanked: 2906 times
Kontakt:

Re: Msza Trydencka

Post autor: Dezerter » 2021-02-02, 21:57

Morkej pisze: 2021-02-02, 18:49 Od pewnego czasu fascynuje się Mszą Trydencką i obiecuje sobie, że na pewno się na nią udam. Akurat jestem w stanie to zrobić, bo w jednej z kilku parafii w moim mieście jest ona odprawiana podaj raz w miesiącu. Jednak cały czas mi się to odkłada. Mam pewne obawy związane z pójściem na nią. Po tylu latach uczęszczania na ofiarę w takiej, a nie innej formie, gdzie cały czas obecny w obiegu jest język narodowy, boję się że wejdę tam trochę jak obcy. W sensie język, ceremonia, a w szczególności ich dokładna znajomość i zrozumienie nie są dla mnie w 100% najważniejsze. Nie każdy musi przecież być znawcą liturgii, czy teologii, ale te uczucie cały czas przekłada to pójście.
Nadal staracie się na nią uczęszczać? Co możecie powiedzieć komuś, kto jeszcze nigdy na niej nie był?
Ja z Odnowy, nie lubił nas jeden z tradycyjnych starszych księży krytykował, wkładał szpilę, czasami wyśmiewał a czasami nawet atakował, ale ja zawsze mówiłem we wspólnocie, że musimy mu wybaczyć, szanować i odpowiadać miłością i dumny jestem z mojej wspólnoty, że rzeczywiście tak było. Dostał końcu długo oczekiwaną zgodę na Mszę tradycyjną - namawiałem ludzi ze wspólnoty, by pójść na tą Eucharystię po to by zobaczyć jaka jest ta słynna trydencka (później się okazało, że nie do końca była taka tradycyjna, bo zabrakło tego i tamtego - nie znam się, ale byli tacy co się znali ;) ) i by mu pokazać, że my jesteśmy otwarci na inne formy.
Byłem raz i więcej nie poszedłem - niech to będzie recenzją.
Co ci doradzić? - przygotuj się jak nie chcesz się czuć jak widz, naucz się trochę łaciny, nie gap się na panie wyglądające jak muzułmanki, to niegrzeczne ale trudno się powstrzymać.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Awatar użytkownika
Andej
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 22634
Rejestracja: 20 lis 2016
Been thanked: 4213 times

Re: Msza Trydencka

Post autor: Andej » 2021-02-02, 22:21

W centrum jest Eucharystia I Ewangelia. A nie pozycja kapłana.
Wszystko co piszę jest moim subiektywnym poglądem. Nigdy nie wypowiadam się w imieniu Kościoła. Moje wypowiedzi nie są autoryzowane przez Kościół.

Awatar użytkownika
Morkej
Biegły forumowicz
Biegły forumowicz
Posty: 1708
Rejestracja: 2 wrz 2018
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 65 times
Been thanked: 343 times

Re: Msza Trydencka

Post autor: Morkej » 2021-02-03, 09:48

Jasne i nikt temu nie zaprzecza. Jednak jak sam powiedziałeś: "Jedyne, co nie bardzo mi się podoba,to tylko to, że celebrans stoi tyłem do Boga w konsekrowanej Hostii. To, że stoi twarzą do mnie, a nie wraz ze mną twarzą do Boga".
Celebrans właśnie pod względem wzrokowym staje w centrum. Ludzie na niego patrzą, bo i on patrzy się w ich stronę.
Oczekuj Pana, bądź mężny w działaniu i umacniaj się w sobie; nie trać ufności, nie poddawaj się,
lecz ciałem i duszą walcz o chwałę Bożą. - Tomasz à Kempis

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 18650
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2560 times
Been thanked: 4565 times
Kontakt:

Re: Msza Trydencka

Post autor: Marek_Piotrowski » 2021-02-03, 17:08

Morkej pisze: 2021-02-02, 19:57 Myślę, że sam kierunek w którym zwraca się kapłan podczas Mszy, czyli "versum Deum" dokładnie to mówi. On wraz z wiernymi skupieni są na Bogu. On jest najważniejszy, jest w centrum.
Przecież tak jest podczas każdej Mszy Świętej, niezależnie od rytu. Bo centralnym miejscem objawienia sie Boga podczas Mszy jest ołtarz.
Wierni nie powinni w czasie Eucharystii skupiać się na Tabernakulum (tak naprawdę, nie jest ono w czasie Mszy Świętej potrzebne).
Ostatnio zmieniony 2021-02-03, 17:09 przez Marek_Piotrowski, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Andej
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 22634
Rejestracja: 20 lis 2016
Been thanked: 4213 times

Re: Msza Trydencka

Post autor: Andej » 2021-02-03, 21:58

Morkej pisze: 2021-02-03, 09:48 Jasne i nikt temu nie zaprzecza. Jednak jak sam powiedziałeś: "Jedyne, co nie bardzo mi się podoba,to tylko to, że celebrans stoi tyłem do Boga w konsekrowanej Hostii. To, że stoi twarzą do mnie, a nie wraz ze mną twarzą do Boga".
Celebrans właśnie pod względem wzrokowym staje w centrum. Ludzie na niego patrzą, bo i on patrzy się w ich stronę.
Szczerze mówiąc, to uważam, że tabernakulów nie powinno być. To znaczy, że nie powinno się przechowywać hostii. Z Chlebem powinno się postępować tak, jak z manną. Zgodnie z Modlitwą Pańską. To powinien być tylko Pokarm na dziś. Nie na jutro. Nie, na zapas. Nie na wszelki wypadek.
Oczywiście, są sytuacje, gdy przechowywanie jest konieczne. Gdy kapłan udaje się z wizytą do chorego, zwłaszcza kilku chorych. Ale to są sytuacje szczególne. Jezus nie powinien być zamknięty w złotej klatce. Jego miejsce jest w naszych sercach i umysłach.
Ale fakty są takie, że dla wygody, jak mniemam, przechowuje się duże ilości (czy może być dużo Hostii, skoro cały czas to jest ten sam Jedyny Bóg) hostii.

Jako jeden zwiernych spoglądam w stronę ołtarza. Tj. w stronę tabernakulum. Ale w trakcie Liturgii Ofiary skoncentrowany jestem na cudzie, który dzieje się na Stole. To tam pojawia się Pan. Tam jest obecny w sposób szczególny.

Wiem, że nikomu się nie podoba to, co napiszę. Gdybym projektował ołtarz, to tabernakulum mieściłoby się właśnie tam. W ołtarzu. Stanowiłoby jego element. Wtedy, Bóg byłby zawsze otoczony przez zgromadzonych. Z jednej strony celebrans, z drugiej wierni. Z ministrantami po bokach. Byłby w centrum. Nie tylko uwagi. Ale i w centrum zgromadzonych.
Wszystko co piszę jest moim subiektywnym poglądem. Nigdy nie wypowiadam się w imieniu Kościoła. Moje wypowiedzi nie są autoryzowane przez Kościół.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14806
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4117 times
Been thanked: 2906 times
Kontakt:

Re: Msza Trydencka

Post autor: Dezerter » 2021-02-04, 23:46

Andej pisze
Wiem, że nikomu się nie podoba to, co napiszę.
Mi się podoba
Sam spierałem się z księdzem co ważniejsze tabernakulum czy ołtarz i przed czym mam się skłaniać idąc czytać czytanie podczas Eucharystii.
Dziwi mnie praktyka wyjmowania dużych ilości Komunii, np w dwóch pucharach z Tabernakulum
zadałem pytanie księdzu, skąd tam się wzięły?
"na wcześniejszych Mszach zostały Przemienione"
Tylko jak wiecie jestem blisko ołtarza i ani razu nie widziałem takiej praktyki
a wy ? kto widział?
Wołałbym gdyby ksiądz przemieniał na ołtarzu i takie właśnie rozdawał a nie wyjmował w Tabernakulum/magazynu - przepraszam jak kogoś uraziłem staram się nazywać rzeczy po imieniu
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 18650
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2560 times
Been thanked: 4565 times
Kontakt:

Re: Msza Trydencka

Post autor: Marek_Piotrowski » 2021-02-05, 02:11

Co do zasady takie właśnie są zalecenia. Tabernakulum jest właściwie jako rezerwa (np. gdy ksiądz idzie z wiatykiem).
Choć na Zachodzie poważnym "zastosowaniem" jest także adoracja.
Może nie jest to tak źle jak Dez napisał (widuje się konsekrację), jednak rzeczywiscie nieczęsto.

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 18650
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2560 times
Been thanked: 4565 times
Kontakt:

Re: Msza Trydencka

Post autor: Marek_Piotrowski » 2021-07-23, 12:43

Często wydaje nam się, że niektóre zwyczaje są starożytne. Czy na pewno w starożytności było tak, jak tuż przed Soborem Watykańskim II?

KIERUNEK "TYŁEM DO LUDU" jest związany z jednym sprzętem - tabernakulum. A ono pojawiło się w epoce bazylik dopiero (wcześniej - w IV wieku, zaczęto przechowywać, ale armarium - poprzednik tabernaculum - stało w sacrarium tj. pomieszczeniu, które potem wyewoluowało jako zakrystia). Z tym że nawet w epoce bazylik jeszcze nie zmieniono kierunku na "tyłem do ludu" - dopiero zmiany pod koniec tysiąclecia, kiedy przestano niemal przyjmować Komunię Świętą a za to rozwinięto adorację i w ogóle patrzenie na Hostię spowodowały zmianę kierunku.

OŁTARZ - przez pierwsze wieki był to stół, choć niekonieczne drewniany (z wyjątkiem rzadkich celebracji żałobnych w katakumbach, gdzie prawdopodobnie odprawiano na grobach świętych -stąd późniejszy zwyczaj wmurowywania w podstawę ołtarza relikwii). Ołtarz pierwotnie nawiązywał kształtem do starotestamentowego Namiotu Spotkania. Nazywano go... tabernaculum.
Dopiero w gotyku pojawia się blat do stawiania puszki (ale nie do odprawiania!) koło tabernakulum. Postać "trydencka" ołtarza (półka pod tabernakulum) to dopiero XV wiek!

PODNIESIENIE pojawiło się na przełomie XII i XIII wieku w niektórych rytach lokalnych. Oficjalnie wprowadzono je w 1570 roku.
Słynne "ŁĄCZENIE PALCÓW" o którym tak wiele mówią tradycjonaliści, to dopiero XIII

W starożytnym kościele przyjmowano KOMUNIĘ ŚWIĘTĄ NA RĘKĘ. Pierwszy - za to niepewny - sygnał o zmianie tej praktyki pochodzi z VII wieku (Synod w Rouen) - z tym, że nie wiadomo, czy w ogóle jakikolwiek synod w Rouen się odbył – na ten temat toczą się spory. Różne też są podawane daty – niektórzy podają nawet rok 878, a więc datę niemal 200 lat późniejszą! Jedynym chyba śladem jest napisane w 906 roku (a więc dwa i pół stulecia później) przez Réginon de Prüm dzieło De Synodalibus causis.
I proszę, nie piszcie mi o przyjmowaniu na rękę przy pomocy chusty - dominicale to dopiero przełom V i VI wieku (pisał o niej św.Cezary z Arles - z tym, że do praktyki tej, przejętej z staroperskiego ceremoniału dworskiego były zobowiązane tylko kobiety)

W starożytnym kościele NIE KLĘKANO w niedzielę i święta. Odbyty w 325 roku Sobór Nicejski – ten sam, który sformułował Credo - przestrzegał:
„Nie należy modlić się na kolanach w niedziele i w dniach Pięćdziesiątnicy. Ponieważ są tacy, którzy klęczą w niedzielę i w dni pięćdziesiątnicy, święty sobór postanowił, że modlitwa do Pana ma być zanoszona w postawie stojącej, by wszędzie był przestrzegany jeden i ten sam porządek”
Zasada ta została utrzymana aż do XIII wieku (w międzyczasie zrobiono wyjątek dla przyklęknięcia przed Najświętszym Sakramentem).
A oto mały kalendarz w sprawie klękania:

33 rok
Chrystus rozdaje Komunię Świętą uczniom podczas Ostatniej Wieczerzy, która jest ucztą paschalną (sederową). Zgodnie z obowiązującymi zasadami, nasz Pan i Apostołowie spożywają ją wpółleżąc na lewym bolu, co ma oznaczać iż są ludźmi wolnymi

325 rok
Wspomniane wyżej orzeczenie Soboru Nicejskiego. Zakaz klęczenia w niedzielę

V wiek
W Afryce zostają wprowadzone balaski. Jednak wierni przystępują przy nich do Komunii Świętej na NA STOJĄCO.

VI wiek
We wschodniej Syrii upowszechnia się zwyczaj klękania przed przyjęciem Komunii (samo przyjmowanie następuje na stojąco)
W pozostałych częściach Kościoła wierni nadal przyjmują Komunię Świętą na stojąco. Ceremoniał Rzymki określa, że wierni pozostają na swoim miejscu, zaś duchowni roznoszą Komunię Świętą.

VI-VII wiek
Irlandzki opat, święty Kolumban Młodszy (561-615), tworzy bardzo surowe reguły zakonne (Reguła klasztorna). Najsurowsze kary grożą w nich za brak szacunku do Eucharystii. Tamże zaleca przed przyjęciem Komunii Świętej trzykrotny, głeboki pokłon . Żadnego klękania

IX-X wiek
Święty Odo z Cluny (878-942) odnotowuje, iż zakonnicy przyjmowali Komunię Świętą na boso. We Francji duchowni przyjmują Komunię Świętą na stopniach ołtarza, świeccy – przy ołtarzu bocznym. Nadal żadnego klękania

X wiek

W Bizancjum wprowadzone zostanie trzykrotne przyklęknięcie przez przyjęciem Komunii oraz pokłon po Jej przyjęciu.

XII wiek
W Niemczech zostaje wprowadzone przyklęknięcie na początku Mszy Świętej, podczas aktu pokutnego (Confiteor).
W Opactwie Cluna (benedyktyni) mnisi klękają w czasie wyznania wiary, na słowa „stał się człowiekiem”.

XIII wiek
Lokalne synody wprowadzają klękanie (lub głęboki ukłon) przy przyjmowaniu Komunii Świętej. Zakon Cystersów wprowadza padanie na twarz przez przyjęciem Hostii.

XVI wiek
Powszechne wprowadzenie Komunii Świętej na klęcząco (na Zachodzie – na Wschodzie do dziś w większości przyjmuje się Hostię na stojąc

XVII wiek
Balaski stają się powszechnym zwyczajem. Ich „przodkiniami” były „ławki komunijne”, ustawiane przed prezbiterium, które poczęły się upowszechniać od XIII wieku (niektórzy twierdzą, że od XVI wieku)

Spytajmy teraz, jak było z POSTAWĄ KAPŁANA podczas Mszy Świętej w pierwszych wiekach? Czy chociaż on klęczał?
Nic podobnego. Jeszcze pochodzące z XIII wieku księgi liturgiczne dowodzą, iż kapłan najczęściej jedynie skłaniał głowę przed podniesieniem. Niekiedy wspomina się też o ucałowaniu Hostii po przeistoczeniu. Dopiero w XIII wieku pojawia się zwyczaj przyklękania przez kapłana po każdym dotknięciu Eucharystii.
Spytajmy teraz, jak było z postawą kapłana podczas Mszy Świętej w pierwszych wiekach? Czy chociaż on klęczał?
Nic podobnego. Jeszcze pochodzące z XIII wieku księgi liturgiczne dowodzą, iż kapłan najczęściej jedynie skłaniał głowę przed podniesieniem. Niekiedy wspomina się też o ucałowaniu Hostii po przeistoczeniu. Dopiero w XIII wieku pojawia się zwyczaj przyklękania przez kapłana po każdym dotknięciu Eucharystii podczas konsekracji nastąpiło w 1570 roku wraz z Mszałem Piusa V.
I jeszcze jedno; uuważa się, że gest przyklęknięcia, dla podkreślenia Obecności Chrystusa w Eucharystii, został zaczerpnięty do liturgii z ceremoniału dworskiego.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Święta i zwyczaje religijne”