O ile pamiętam, to takie mniemanie najsilniejsze jest u Zielkonoświątkowców. Wśród katolików takie rzeczy przyszły w zasadzie przez ruchy okołocharyzmatyczne.
Może się róznić. Bo to zależy z jakich powodów święcimy czy też z jakich powodów mamy różaniec z Fatimy. Może to być bynajmniej nie magiczne - a jedynie być wyrazem wiary właśnie.
W końcu sakramentalia (nie mylić z sakramentami) istnieją,
1667 "Święta Matka Kościół ustanowił sakramentalia. Są to znaki święte, które z pewnym
podobieństwem do sakramentów oznaczają skutki, przede wszystkim duchowe, a osiągają
je przez modlitwę Kościoła. Przygotowują one ludzi do przyjęcia głównego skutku
sakramentów i uświęcają różne okoliczności życia"1.
Cechy charakterystyczne sakramentaliów
1668 Sakramentalia zostały ustanowione przez Kościół dla uświęcenia pewnych posług
w Kościele, pewnych stanów życia, najrozmaitszych okoliczności życia chrześcijańskiego,
a także użytkowania rzeczy potrzebnych człowiekowi. Według decyzji duszpasterskich
biskupów sakramentalia mogą dotyczyć potrzeb, kultury i historii ludu chrześcijańskiego
określonego regionu i epoki. Zawierają one zawsze modlitwę, której często towarzyszy
jakiś określony znak, jak włożenie ręki, znak krzyża, pokropienie wodą święconą (znak
przypominający chrzest).
1669 Sakramentalia wynikają z kapłaństwa chrzcielnego; każdy ochrzczony jest
powołany do tego, by być "błogosławieństwem"2 i by błogosławić3. Dlatego świeccy mogą
przewodniczyć pewnym błogosławieństwom4. Im bardziej jakieś błogosławieństwo dotyczy
życia eklezjalnego i sakramentalnego, tym bardziej jego udzielanie jest zastrzeżone dla
wyświęconych do posługi (biskupów, prezbiterów lub diakonów)5.
1670 Sakramentalia nie udzielają łaski Ducha Świętego na sposób sakramentów, lecz
przez modlitwę Kościoła uzdalniają do przyjęcia łaski i dysponują do współpracy z nią.
"Prawie każde wydarzenie życia odpowiednio usposobionych wiernych zostaje uświęcone
przez łaskę wypływającą z Paschalnego Misterium Męki, Śmierci i Zmartwychwstania
Chrystusa, z którego czerpią swoją moc wszystkie sakramenty i sakramentalia; w ten
sposób niemal każde godziwe użycie rzeczy materialnych może zostać skierowane do
uświęcenia człowieka i uwielbienia Boga"6.
istnieje też ich kontynuacja w pobożności ludowej:
1674 Poza liturgią sakramentów i sakramentaliów katecheza powinna brać pod uwagę
formy pobożności wiernych i religijności ludowej. Zmysł religijny ludu chrześcijańskiego
zawsze znajdował wyraz w różnorodnych formach pobożności, które otaczały życie
sakramentalne Kościoła. Są to: cześć oddawana relikwiom, nawiedzanie sanktuariów,
pielgrzymki, procesje, droga 26krzyżowa, tańce religijne, różaniec, medaliki10 itp.
1675 Te formy pobożności są kontynuacją życia liturgicznego Kościoła, ale go nie
zastępują: "Należy (je) tak uporządkować, aby zgadzały się z liturgią, z niej poniekąd
wypływały i do niej wiernych prowadziły, ponieważ ona ze swej natury znacznie je
przewyższa"11.
Ale:
1679 Poza liturgią życie chrześcijańskie jest podtrzymywane przez różne formy
pobożności ludowej, zakorzenione w rozmaitych kulturach. Kościół popiera formy
religijności ludowej, wyrażające zmysł ewangeliczny i ludzką mądrość,
wzbogacające życie chrześcijańskie, ale równocześnie czuwa, by je rozświetlać
światłem wiary.
Nadto zdarza się, że Łaska (a także anty-Łaska) moze być związana z przedmiotami (choć nie jest dla mnie jasne jak). W Katechizmie czytamy:
1673 Gdy Kościół publicznie i na mocy swojej władzy prosi w imię Jezusa Chrystusa, by
jakaś osoba lub przedmiot były strzeżone od napaści Złego i wolne od jego panowania,
mówimy o egzorcyzmach.
Nie tylko. Jesli jest wyrazem wiary, może "działać" (choć oczywiście nie obrazek jako taki).W autku ma obrazek Miłosierdzia Bożego - gdy spojrzę, przypomina mi o rozsądku na drodze. Oraz o zobowiązaniu do którego obliguje mnie wiara.
Ale ich posiadanie, wieszanie, nie wstydzenie się itd może być wyrazem wiary, A wiara wyrażona działa.Przedmioty związane z religią traktuję z szacunkiem. Ale nie są one podmiotami wiary.
Co to jest "energia pozytywna" albo "energia negatywna"? Jak to się mierzy?Ale nie wiem, czy człowiek tworzący jakiś przedmiot nie wkłada weń jakiejś energii. Pozytywnej lub negatywnej. Pewna kształty mogą powodować gromadzenie się energii i jej przepływ. Np. odgromnik rożkowy.