Wersety ze SŁOWA ➤ miłość

Luteranie, Adwentyści, Baptyści, Zielonoświątkowcy, itd. Rozmowy na temat protestantów, czy rzeczywiście, to co mówi protestantyzm jest biblijne.
Magnolia

Re: Wersety ze SŁOWA ➤ miłość

Post autor: Magnolia » 2020-01-10, 08:41

Mt 5,1-12

Błogosławieństwa przedstawiają doskonałą miłość do Boga i do ludzi. Ta miłość wyrzeka się korzyści osobistej, nie wymaga niczego wyłącznie dla siebie. Wszystkim się dzieli, jest łagodna, pełna współczucia, szuka prawdy, cierpliwie znosi wszelkie zniewagi, prześladowania, okazuje miłosierdzie swoim prześladowcom.

Eden

Re: Wersety ze SŁOWA ➤ miłość

Post autor: Eden » 2020-01-10, 10:03

Magnolia pisze: 2020-01-10, 08:41 Mt 5,1-12
Błogosławieństwa przedstawiają doskonałą miłość do Boga i do ludzi. Ta miłość wyrzeka się korzyści osobistej, nie wymaga niczego wyłącznie dla siebie. Wszystkim się dzieli, jest łagodna, pełna współczucia, szuka prawdy, cierpliwie znosi wszelkie zniewagi, prześladowania, okazuje miłosierdzie swoim prześladowcom.
Dziękuję za odesłanie do Błogosławieństw, jakie znamy z Kazania na Górze :-bd
Pozwolę sobie z przekładu Biblii Paulistów zacytować komentarz do owych Błogosławieństw.
Ale najpierw sam tekst biblijny:
  • Mt 5:3-12 pau
    (3) „Szczęśliwi ubodzy w duchu, ponieważ do nich należy królestwo niebieskie.
    (4) Szczęśliwi, którzy cierpią udrękę, ponieważ będą pocieszeni.
    (5) Szczęśliwi łagodni, ponieważ oni posiądą ziemię.
    (6) Szczęśliwi, którzy są głodni i spragnieni sprawiedliwości, ponieważ oni będą nasyceni.
    (7) Szczęśliwi miłosierni, ponieważ oni dostąpią miłosierdzia.
    (8) Szczęśliwi, którzy mają czyste serce, ponieważ oni będą oglądać Boga.
    (9) Szczęśliwi, którzy zabiegają o pokój, ponieważ oni zostaną nazwani synami Bożymi.
    (10) Szczęśliwi, którzy są prześladowani za sprawiedliwość, ponieważ do nich należy królestwo niebieskie.
    (11) Jesteście szczęśliwi, gdy was znieważają, prześladują i oczerniają z mojego powodu.
    (12) Cieszcie się i radujcie, bo wielka jest wasza zapłata w niebie. Tak samo przecież prześladowano proroków, którzy byli przed wami.
Błogosławieństwa.
Błogosławieństwa zwane są zbiorem statutów królestwa Bożego. Jego mieszkańcami mogą zostać ludzie odznaczający się przymiotami moralnymi, które Jezus wymienia. Kto je posiada, jest szczęśliwy, bo już uczestniczy w dobrach niebieskich, choć ich pełni doświadczy w przyszłości, w życiu wiecznym.
Królestwo niebieskie już należy do ubogich i prześladowanych za sprawiedliwość (ww. 3.10), już w nim uczestniczą, choć oczekują jego pełni.
Ubodzy to ludzie pozbawieni wszystkiego, mogący liczyć jedynie na Boga; lecz także ci, którzy doświadczają własnej bezradności, uniżają się, są wolni od przywiązań do dóbr ziemskich, ufają Bogu i przedkładają Jego osobę nad wszelkie wartości.
Cierpiący udrękę (w. 4) to doświadczający jakiegokolwiek ucisku, bolejący z powodu zła obecnego w świecie, lecz także ci, którzy są świadomi własnej nędzy moralnej.
Łagodni (w. 5) to ludzie prawdziwie pokorni, uznający prawdę o sobie i podporządkowani Bogu.
Ludzie głodni i spragnieni sprawiedliwości (w. 6) (Bożej, ludzkiej, społecznej) to ci, którzy nie tylko doświadczają jej braku, ale także doceniają jej wartość i uznają jej konieczność, jak konieczny do życia jest pokarm i napój.
Miłosierni (w. 7), pełni serdecznego współczucia, zawsze są gotowi przyjść z pomocą bliźniemu, przebaczyć mu, zrezygnować z chęci zemsty, odpowiedzieć miłością na nienawiść.
Ludzi czystego serca (w. 8) poruszają tylko prawe intencje, są wierni Bogu i ludziom, za wszelką cenę unikają nieczystości moralnej.
Ci, którzy zabiegają o pokój (w. 9), będący wolą Bożą, pracują na rzecz szeroko pojętego ludzkiego dobra; kształtują ludzkie relacje w oparciu o miłość i są sługami Boga pokoju (np. Rz 15,33; 1Kor 14,33).
Prześladowani za sprawiedliwość (w. 10) jednoczą się w cierpieniu z Jezusem, poświęcają siebie dla wyższych wartości.
Jezus Chrystus, ustanawiając te zasady uczestnictwa w królestwie Bożym, sam jest wzorem ich doskonałego wypełnienia. Kiedy chrześcijanie Go naśladują, stają się błogosławieni, szczęśliwi, bo są otoczeni szczególną troską Boga, który umacnia, pociesza, udziela miłosierdzia i wzywa do siebie.

Do wersetu 3 są przypisy:
1) Szczęśliwi - w ośmiu punktach Jezus wylicza warunki wejścia do królestwa niebieskiego, posługując się częstą w ST formą błogosławieństw, czyli obietnic i życzeń szczęśliwości. Podczas gdy w ST szczęście związane jest najczęściej z sukcesem materialnym oraz z długim życiem, Jezus wiąże je ze zbawieniem i z posiadaniem królestwa niebieskiego (np. Mt 6,33; 13,43; 10,28; Łk 14,14).
2) ubodzy w duchu - nędza materialna nie jest czymś dobrym, może jednak zbliżać do Boga, gdy jest przeżywana na sposób duchowy.
------------
Podaję to, aby można głębiej wniknąć w tekst nauczania Jezusa; a gdy dobry komentarz temu pomaga, to uważam za dobre go zacytować (spokojnie: nie przepisywałem tego ręcznie; tego, co niżej, też).
A niżej podam z Nowego Przekładu Dynamicznego ten sam urywek Kazania. Różne są opinie na temat NPD, ale ja widzę w nim korzystne rzeczy, dlatego też cytuję, żeby znów mieć opcję pogłębienia tematu...

KAZANIE NA GÓRZE
(nauczanie uczniów o Królestwie Bożym)

  • Mat 5,1-12
    1 Jezus widząc jak wielkie rzesze ludzi potrzebują przewodnictwa oddalił się na wzgórze i tam zasiadł pośród uczniów, którzy szli za Nim.
    2 Tam rozpoczął ich szkolenie mówiąc1:
    — 3 Pamiętajcie, że prawdziwie szczęśliwi i błogosławieni2 są ci, którzy zrozumiawszy bezmiar swej duchowej nędzy3, całą nadzieję składają tylko w Bogu. Królestwo Niebios jest bowiem przygotowane tylko dla takich osób4!.
    4 Prawdziwie szczęśliwi i błogosławieni są ci, którzy, jak Bóg, smucą się z powodu grzechu5! Tylko tacy bowiem doznają pocieszenia w Niebiosach!
    5 Prawdziwie szczęśliwi i błogosławieni są ci, którzy mają w swych sercach tyle pokory, by całkowicie poddać się Bogu! Tylko tacy bowiem dostaną w dziedzictwie Nową Ziemię6!
    6 Prawdziwie szczęśliwi i błogosławieni są ci, którzy rozpaczliwie łakną i pragną Bożej sprawiedliwości! Tylko tacy bowiem zostaną w pełni nasyceni!
    7 Prawdziwie szczęśliwi i błogosławieni są ci, którzy miłosiernie reagują na cudzą niedolę7. Oni bowiem również dostąpią miłosierdzia i będą pocieszeni!
    8 Prawdziwie szczęśliwi i błogosławieni są ci, którzy zachowują swe serca w czystości! Tylko tacy bowiem dostąpią zaszczytu spojrzenia w oblicze Boga!
    9 Prawdziwie szczęśliwi i błogosławieni są ci, którzy roznoszą po świecie aromat Bożego pokoju8! Tylko tacy bowiem zostaną nazwani dziećmi Bożymi!
    10 Prawdziwie szczęśliwi i błogosławieni są ci, którzy znoszą prześladowania z powodu pełnienia Bożej woli9! Królestwo Niebios jest bowiem przygotowane tylko dla takich ludzi!
    11 Kiedy więc z mojego powodu jesteście znieważani, gdy z uwagi na mnie spadają na was pomówienia i fałszywe oskarżenia, bądźcie pewni, że spotkało was wyróżnienie. Czujcie się wtedy szczęśliwi i błogosławieni, jest to bowiem znakiem, że macie udział w Królestwie Niebios!
    12 Weselcie się wówczas w duchu i radujcie się, gdyż zapłata10, jaka was czeka w Niebiosach, będzie wielka. I pamiętajcie, że tak samo byli prześladowani Boży prorocy, którzy żyli przed wami!

Do powyższego tekstu są następujące przypisy/komentarze (kolorowymi cyframi wskazuję, co do czego jest):

1 Nauczanie to Jezus skierował do uczniów, a nie do rzesz ludzkich, które często za Nim podążały. Oczywiście do grona uczniów należało znacznie więcej osób niż tylko Dwunastu. Łk 6,17 podaje, że przy Jezusie znajdował się tłum Jego uczniów. Ta grupa (tłum) uczniów wszedł razem z Jezusem na górę i skupił się przy Nim. Był to pewien zwyczaj Jezusa, by dla chwilowego oddzielenia od wielkich rzesz ludzkich, udać się na pustkowie lub na jakieś wzniesienie. To dawało Mu chwile większej prywatności z uczniami. Podobnie postąpił i tym razem, by oddzielić tłum uczniów od rzeszy ludu. Tradycja chrześcijańska podaje, że kazanie to Jezus wygłosił na wzgórzu, które znajdowało się w okolicach Kafarnaum – na północnym brzegu Jeziora Genezaret. Dziś wzniesienie to jest nazywane Górą Błogosławieństw. Jego wysokość wynosi 150 m n.p.m.

2 „Prawdziwie szczęśliwi i błogosławieni” to dynamiczny ekwiwalent słowa makarioi, które przez innych tłumaczone jest jako „szczęśliwi” albo „błogosławieni”. W całym swoim nauczaniu Jezus zdecydowanie przedefiniowywał pojęcia, jakimi posługiwali się Żydzi w swej teologii. Dla nich wyrazem szczęścia i Bożego błogosławieństwa było powodzenie materialne (osobiste bogactwo) i powodzenie cielesne (zdrowie i duża ilość potomstwa) – na tym bowiem polegało Stare Przymierze, które było jedynie cieniem prawdziwej rzeczywistości Bożego Królestwa (por. Hbr 10,1).
Jezus wyjaśnia, że zewnętrzny dobrobyt i cielesne powodzenie wcale nie są znakiem Bożego błogosławieństwa ani potwierdzeniem posiadania „biletu do nieba”. Boże działanie jest bowiem skierowane ku wnętrzu człowieka, prowadzi do oczyszczenia ludzkiego serca z grzechu i do przemianę charakteru na taki, jaki jest widoczny w Jezusie. Od czasów Jezusa pomysł, że Bożym błogosławieństwem dla człowieka jest jego powodzenie materialne, jest duchowo chybiony. W rzeczywistości jest to pogląd wprost ze wzorców myślenia świata, który w bogactwie i powodzeniu widzi błogosławieństwo. W rzeczywistości duchowej dobrobyt materialny często staje się źródłem duchowej klęski człowieka, niezależnie od tego jak intensywnie obstaje on przy tym, iż jest to Boże błogosławieństwo.
Kontynuację redefiniowania pojęcia prawdziwej szczęśliwości i błogosławieństwa człowieka (gr. makarios) znajdujemy również w Apokalipsie, gdzie Jezus 7 razy (por. Ap 1,3; Ap 14,13; Ap 16,15; Ap 19,9; Ap 20,6; Ap 22,7; Ap 22,14) podkreśla jego odmienność od światowych standardów myślenia.

3 Dosł. „skruszeni (ubodzy = gr. ptochos) w duchu” (por. Ps 25,9). Ptochos oznacza człowieka w skrajnej nędzy, tzn. takiego, który absolutnie nic nie ma. Tutaj Jezus odnosi to do duchowej postawy człowieka. Mówi więc o kimś, kto w pełni rozumienie swoją grzeszność i wie, że nie ma nic wartościowego do ofiarowania Bogu.

4 To zdanie jest głównym przesłaniem całego „kazania na górze”. Dalsze słowa Jezusa są pogłębieniem i rozwinięciem tego głównego przesłania: TYLKO LUDZIE, KTÓRZY UKORZĄ SIĘ CAŁKOWICIE PRZED BOGIEM MOGĄ STAĆ SIĘ OBYWATELAMI BOŻEGO KRÓLESTWA. Grzech pychy doprowadził szatana do utraty udziału w Królestwie Niebios. Tak samo każdy człowiek, w którego sercu nie ma duchowej pokory, nie może liczyć na miejsce w Królestwie PANA.
W dobie powszechnego dążenia do osobistego szczęścia warto zauważyć, że nigdzie w Biblii nie znajdujemy informacji, by poczucie szczęścia było owocem życia wg Ducha Chrystusa. Biblijnie wierzący uczniowie Jezusa rozumieją, że szczęście jest stanem, który czeka na nich w Królestwie Bożym, natomiast tu na Ziemi powinni spodziewać się konfliktów, prób, opozycji i prześladowań z powodu ich życia wg nauki Jezusa (por. Dz 5,41; 1 Tm 3,12). Na Ziemi mają oni żyć tak, by godnie reprezentować Chrystusa (por. 1 Kor 7,35; 1 Kor 14,40), w ofiarnej miłości (por. J 13,34-35) i całej powściągliwości oraz trzeźwym myśleniu (por. 2 Tm 1,7). Jeśli w ten sposób będą wiernie postępować za Chrystusem, to czasami doświadczą też pewnych okruchów przyszłego szczęścia (jako zadatku – analogia do zadatku Ducha).
W opozycji do tej prawdy działają fałszywi nauczyciele, którzy głosząc „ewangelię zdrowia, dobrobytu materialnego i sukcesu” mamią ludzi nieugruntowanych w Chrystusie ułudą szczęścia i sukcesu w doczesnym życiu. Nie wspominają przy tym nic o zasadniczej prawdzie biblijnej, iż całe Pismo św. pokazuje, że Bóg nie jest dżinem z lampy Aladyna, którego głównym zainteresowaniem miałoby być dostarczanie ludziom szczęścia w doczesności. Najwyższy zaplanował dla ludzi szczęście w wieczności. W obecnym czasie pragnie On przemiany ludzkich serc i charakterów na wzór charakteru Jezusa, który powiedział, iż „prawdziwe szczęście kryje się w dawaniu, a nie w otrzymywaniu” (por. Dz 20,35).

5 Jezus nie precyzuje o czyj grzech chodzi. Można więc wnioskować, że w Bożych oczach do szczęśliwych zaliczają się ci, którzy smucą się zarówno z powodu własnego jak i cudzego grzechu.

6 Por. Ap 21,1.

7 „Reagowanie na cudzą niedolę” – to dynamiczne rozwinięcie pojęcia „bycia miłosiernym (gr. eleemones)”. Miłosierdzie jest praktyczną aspektem czynienia dobra również tym, którzy na dobro to nie zasługują, a więc jest praktyczną realizacją postawy ofiarnej Bożej miłości agape (por. Mt 6,14-15; Kol 3,12; Jk 2,13; Jud 21).

8 Boży pokój jest stanem całkowicie różnym od pokoju głoszonego przez obecny świat. Boży pokój to stan relacji z Bogiem, który przewyższa wszelkie ludzkie zrozumienie (por. Flp 4,7) i realizuje się tylko w Chrystusie (por. Rz 5,1). Jest to stan, który wprowadza w serce i umysł człowieka Boży Duch Uświęcenia (por. Rz 14,17).

9 Dosł. „z powodu sprawiedliwości”. Kwestią zasadniczą jest odróżnienie dwóch pojęć: (1) sprawiedliwości wg rozumienia świata i (2) sprawiedliwości Bożej. Jezus odnosi się tu oczywiście do tej drugiej. O niej to czytamy w Biblii, że: (a) żaden człowiek nie spełnia jej standardów (por. Rz 3,10-12); (b) dostępna dla ludzi jest jedynie w Chrystusie (por. Rz 1,16-17; Rz 3,21-22; Rz 5,21; Ef 4,24; Flp 3,9).
Stan sprawiedliwości w Chrystusie jest oczywiście Bożą wolą i Bożym planem zbawienia dla ludzkości. Z uwagi na to Redakcja NPD użyła stosownego ekwiwalentu znaczeniowego.

10 Gr. misthos – słowo to opisuje obiecaną należność (zapłatę) za wykonaną pracę (por. Mt 10,10 oraz Łk 10,7). Inni tłumaczą to jako „nagroda”, co jednak nie jest przekładem w pełni adekwatnym.
----------
Tym mogę się podzielić, to robię to z chęcią, aby znajomość Bożego Słowa wzrastała!
L-)

Eden

Re: Wersety ze SŁOWA ➤ miłość

Post autor: Eden » 2020-01-13, 10:20

  • Obrazek
Dlaczego w cyklu graficzno-tekstowym proponuję cytat z Księgi Ozeasza?
Choćby dlatego, że wcześniejsze 2. grafiki dotyczyły słów o miłości w Nowym Testamencie zapisanych - więc dla "równowagi" warto coś podać ze ST... ale powód jest głębszy...
Wiąże się on z moimi obserwacjami.

Otóż odkąd mam dostęp do internetu - rok 2009 - to jestem obecny na różnych społecznościowych platformach. Były to fora chrześcijańskie (głównie jedno; już tam "nie urzęduję"), gdzie nie było dwóch zdań co do Biblii: jej ważności i co do Boga tam opisanego...
Dopiero od wiosny 2017 jestem na Facebooku, i ku mojemu zaskoczeniu, napotkałem tam ludzi, co zupełnie na poważnie odrzucają - zależnie kto to jest - jakąś część Biblii...
Robią to albo tak, że np. negują Pawła jako apostoła; albo negują Boga Jahwe (opisanego w ST) jako prawdziwego Boga... (są też inne modyfikacje, ale wychodzi to na jedno: jakaś część Biblii jest negowana).
Byłem w małym szoku, że tak ktoś robi, bo dla mnie cała Biblia to Boże Słowo, i nie przyszłoby mi do głowy, coś z niej "wycinać"!

A jak się to ma do powyższej grafiki?
Tak, że wersety na niej pochodzą ze ST, i dotyczą Boga Jahwe, który jest tu opisany jako troskliwy opiekun Efraima (czyli Południowego Królestwa Izraelskiego, tzn. Judy). Mało tego, jest mowa o WIĘZACH MIŁOŚCI, którymi Bóg pociąga ku Sobie ludzi (a też ich ku sobie)...
Piękny obraz Boga Starego Testamentu!

Ale ci, co głoszą publicznie, że tenże Bóg jest fałszywy, a dopiero Jezus objawił Boga prawdziwego, raczej nie sięgną po ten urywek Księgi proroka Ozeasza... Za to z lubością cytują teksty, które opisują Boże sądy nad bezbożnymi ludźmi, czy całymi narodami, i na podstawie tego odrzucają Boga Jahwe.
To przewrotne, wybiórcze cytowanie Biblii, jest bardzo niebezpieczne, bo prowadzi do zagrożenia, że skoro ktoś Boga nie chce znać, to On może to uszanować, i też tego kogoś znać nie będzie; skutki tego braku wzajemnej znajomości - czyli społeczności - będą tragiczne!
A wystarczyłoby nie dokonywać wybiórczego podejścia do Biblii, lecz całościowo patrząc, widzieć też obraz Boga jaki ukazuje tekst na grafice...

Co o tym myślicie?
#-o

Biserica Dumnezeu

Re: Wersety ze SŁOWA ➤ miłość

Post autor: Biserica Dumnezeu » 2020-01-13, 12:56

Sądzę, że Biblia ma o wiele więcej kartek, niż ta pojedyncza. I dlatego wszystkie kartki sa ważne ... i to kartki odczytane z określoną wiedzą i pod okiem Kościoła.
Wowczas bez zafałszowań można Pismo użyć jako pożyteczne .
Ostatnio zmieniony 2020-01-13, 14:25 przez Biserica Dumnezeu, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: poprawiłam literówki, Magnolia

ODPOWIEDZ