o Talmudzie

Rozmowy na temat wyznawców Judaizmu, dlaczego nie uwierzyli Jezusowi, itp.
Awatar użytkownika
Tomaszek
Aktywny komentator
Aktywny komentator
Posty: 625
Rejestracja: 13 wrz 2015
Lokalizacja: Polska
Has thanked: 12 times
Been thanked: 103 times
Kontakt:

Re: o Talmudzie

Post autor: Tomaszek » 2017-07-12, 15:29

Głupie jednak jest takie podejście, że coś wtórnego, ale własnego jest ważniejsze od czegoś pierwotnego tylko dlatego, że inni też to uważają za swoje
To co napisałem to tylko część prawdy. W żydowskim ujęciu, mówię tu o ortodoksyjnym środowisku, pełne Objawienie to Tora Ustna i Tora Spisana. Torę jednak Ustną z czasem spisano z uwagi na obawę, że zmieniły się czasy i wszystko może zostać zapomniane. Stąd najpierw MIszna a potem Gemara, stanowiąca rozszerzenie dyskusji. Tak jak w Kościele Rzymsko-Katolickim jest Tradycja i Pismo Święte, które należy czytać z Kościołem, tak w judaizmie, który jest starszy, istnieje podobna zależność. Poza tym judaizm podobnie jak Kościół Katolicki, jest społecznością reagującą na zmiany zachodzące w świecie, nauce i pewne elementy Objawienia ulegają zmianom aby nie utracić głównego ich celu. Pojawiają się nowe problemy, do których trzeba się ustosunkować itd. Istnieją też różnice w obrębie Żydów ortodoksyjnych bo mamy przecież Żydów Sefardyjskich i Aszkenazyjskich, o innych nie wspominam na razie. I ci się też między sobą różnią, ale istnieje jednak wzajemna zależność i szacunek. Na przykład Szulchan Aruch - NAkryty Stół - jest wykładnią na współczesność jak należy w praktyce rozumieć Biblię i Talmud. Ale jest to dzieło sefarsyjskie, które Żydzi Aszkenazyjscy uznają, ale :)) mają dodatkowe dzieło Mapa - Obrus, które uwzględnia wykładnię aszkenazyjską w zakresie rozumienia Szulchan Aruch.

Tak więc Beniaminie, Talmudu nie można w żadnym razie porównać do Księgi Mormona, ale można porównać do katolickiej Tradycji, która też przecież jest spisana.
A co do zacytowanych fragmentów, jeśli tylko chcecie, możemy je w osobnym wątku szczegółowo przedyskutować.
"Aby rozumieć przypowieść i przenośnię, słowa mędrców i ich zagadki."

Benjamin

Re: o Talmudzie

Post autor: Benjamin » 2017-07-12, 20:39

Zanim rozpoczne kontynuacje skrotowego omowienia Talmudu, odniose sie do stwierdzienia Tomaszka o tym, ze Talmudu nie mozna porownac do ksiegi Mormona. Oczywiscie - Talmud to kodeks ( swego rodzaju prawodastwo i kultury religijno-obyczajowej Zydow ) w interpretacji poszczegolnych i rozdzielonych szkol rabinackich ... a mormonizm to sztuczna konstrukcja wyrosla na poszczegolnej i rozdzielonej kulturze parachrzescijansko-profetycznej.
Jednak ( nie wiem, czy znowu nie umknelo to uwadze) napisalem to porownanie w obszarze mechanizmu socjologii, a narzedzia uzywane w takich mechanizmach socjologicznych wystepuja zawsze parami: taka para jest tu jedna ksiega niekanoniczna ( ktorej nadano atrybuty kanonicznosci uzytkowej) wobec drugiej niekanonicznej ksiegi , ktorej nadano podobne atrybuty kanonicznosci ( uzywajac okreslenia "kanoniczny" uzywam je jako znaczenowo rownowazne z " objawiony" ).
No, ale jest to watek malo znaczacy i poboczny, dlatego proponuje juz nie wracac do niego.

Mam taka prosbe ... nie wrzucajmy od razu jakiejs terminologii, malo lub dla wielu wogole nieznnej ...
W tym watku chciale jakos przyblizyc temat Talmudu, a nie zmiazdzyc czytelnikow terminologia. Jesli uzywamy specyficznych nazw ( slow, okreslen), postarajmy sie je wyjasnic ( przyblizyc ) laikom .

Poprzedno napisalem o Talmudzie jerozolimskim ( palestynskim).

W wiekach V VI na podstawie Miszny zredagowany zostal jeszcz jeden Talmud. Dokonalo sie to w Babilonii.
Ogolnie przyjmiuje sie, ze to rabin Abba Areka ( Abu al Areke ... istnieja jeszcze inne zblizone transkrypcje, nieuzywanie i niestosowane obecnie tego imienia i nazwy ), nazywany rowniez Rab , bedacy uczniem rabbiego Judy dostarczyl zwoje Miszny do diaspory babilonskiej.
W Babilonii w owym czasie istnialo nieporownanie wieksze skupisko zydow, anizeli w Palestynie.

Ostatecznie oba Talmudy nie objasniaj Miszny w calosci.
Talmud jerozolimski zawiera komentarze dla 39 traktatow, babilonski zas na 36 i pol traktatu.
Jednak to babilonski jest daleko obszerniejszy i zostal powszechnie przyjety przez zydow.
Talmud babilonski sporzadzony zostal rowniez w jezyku aramejskim z przewaga narzecza uzywanego w Babilonii. Opinie i zdania rabinow dawniejszych sa przytoczone po hebrajsku.
Na tym w tej chwili zakoncze. Przy najblizszej okazji dalszy ciag o Talmudzie.

Benjamin

Re: o Talmudzie

Post autor: Benjamin » 2017-07-14, 21:35

Dwa zbiory podan stanowia zasadnicza czesc Talmudu. Sa to Miszna i Gemara.
Poswiece kilka slow Misznie.
Miszna pochodzi od szanach ( zdwajac), a slowo szanach ma swoje zrodlo w szenaim ( dwa). Jest to wyraz hebrajski.
Miszna oznacza wiec " zdwojenie ". Jest w tym znaczeniu drugim zbiorem praw w odniesieniu do Tory, czyli prawodawstwa Mojzeszowego ( opisanego w Piecioksiegu Mojzeszowym Starego Testamentu ).
Wedlug tradycji zydowskiej obok prawodawstwa pisanego, zawartego w Pismie Swietym istniec mialo inne prawo, przechowywane w podaniu ustnym, interpretowane i wykladane przez rabinow.
Czyli - istnialo wpierw Prawo Mojzeszowe, a zdwojone, czyli zawarte w ustnej tradycji zydowskiej ( czyli niejako powtorzone ) powstalo pozniej i wspiera sie na podaniu przechowywanym przez faryzeuszy.
I to prawo podaniowe ( przechowane i podane przez faryzeuszy ) zaczeto po raz pierwszy spisywac w I wieku po Chrystusie.
Przez rabinow jest ono stosowane jako nauka, to jest nauczanie o Prawie. W ich rozumieniu oznacza to, ze Prawo Mojzeszowe nie byloby zrozumiale, gdyby nie posiadalo swiatla Miszny.
Miszna przeto jest nauka prawa okreslajaca wlasciwy sens prawodastwa Mojzeszowego. I Miszna rowniez nie tylko okresla wlasciwy sens prawodastwa Mojzeszowego, ale jednoczesnie jedynie Miszna posiada jedyny i wlasciwy sens nauki Mojzeszowej ( w opinii rabinow).
Tak wiec samo prawo Mojzeszowe jest tylko skrotem podania woli Boga objawionej w Pismie Swietym. I bez uzupelnienia o tradycje ustna, wyjasniajaca zagadnienia zawarte w prawodawstwie Mojzeszowym niemozliwe jest pojecie i odczytanie woli Bozej. Stad wziela sie spiasna Ksiega Miszny.
W opinii rabinow prawo Mojzeszowe jest mniej wazne, a podanbe zostalo wczesniej niz tradycja ustna, poniewaz u samego zarania dziejow nire istnialo jeszcze niebezpieczenstwo falszywego wykladu wiary ( takie jest orzeczenie rabinow).
Nauka ustna ( tradycja ustna) jest obszerniejsza i jest utozsamiana przez rabinow z wlasciwym objawieniem. Przechowywana byla w tajemnicy ( aby nie ulegla skazeniu), az wreszcie gdy nabrano pewnosci o jej wlasciwym wyartykulowaniu - zostala spisana pod nazwa Miszna.
Na podstawie powyzszego mozna wyrazic poglad, iz Miszna jest wazniejsza od Pisma Swietego.
W mniemaniu rabinow Miszna jest nauka ( stad poszerzone znaczenie czasownika szanach - nauczac.)
W rzeczywistosci Miszna nie jest niczym innym, jak tylko rozszerzeniem regul i przepisow Prawa Mojzeszowego w sposob takiego wykladu, ktory odpowiadalby warunkom czasy, miejsca i okreslonym zapotrzebowaniom rabinow.
W ten to swoisty sposob Tora * czyli piec ksiag Mojzeszowych w Biblii) ma mniejsze znaczenie od Talmudu, czyli Miszny w zastosownaniu regul rabinackich.
Warto tu dodac, ze rabini uzywali ( i nie zaprzestali uzywac ) trzynastu sposobow dla uwydatnienia czyli objasnienia regul i prawidel znajdujacych sie w Misznie. Stad dla niewyuczonych w rabinactwie trudnosc ( a nieraz i mur nie do przejscia0 stanowic moze proba dopatrzenia sie jakiegos watku przewodniego czy tez praiwdlowego wyswietlenia i omowienia zawartego w tekscie tematu.
probke tekstu wrzucil tu Marekl piotrowski ... konia z rzedem temu, kto bez objasnien wiedzialby, o co w nich chodzi.

Miszna dzieli sie na czesci, ale o tym innym razem.

Benjamin

Re: o Talmudzie

Post autor: Benjamin » 2017-07-15, 12:01

Miszna jest podstawowa czescia Talmudu.
Dzieli sie na szesc sedarim ( dzialow), te zas posiadaja 60 massiktot ( traktatow).
W pozniejszym czasie dio drukowanej wersji Talmudu dodano jeszcze trzy traktaty, czyli wszystkich razem liczy Miszna traktatow 63. Traktaty znow podzielone sa na perakim ( rozdzialy ), a te podzielone sa na mishnifot czyli krotkie wyklady.
Caly tekst Miszny jest hebrajski. Wszystkie traktaty posiadaja charakter halaficzny, co oznacza, ze odnosza sie do prawodawstwa.
Jedynie dwa traktaty czyli Aboth i Middoth maja w tresci historie ( sa hagadystyczne).

Sadze , ze nie ma sensu wypisywac wszystkich nazw traktatow. Pokrotce:
- dzial pierwszy Seder zeraim ( nasiona) liczy 11 traktatow
- dzial drugi Seder moed ( swieta ) liczy 12 traktatow
- dzial trzeci Seder Naszim ( kobiety ) liczy 7 traktatow
- dzial czwarty Seder nezikin ( szkody ) liczy 10 traktatow
- dzial piaty Seder kodashim ( przedmioty swiete ) liczy 11 traktatow
- dzial szosty Seder tohorot ( oczyszczenie ) liczy 12 traktatow

To tyle o formie Miszny.
Warto dodac, ze Miszna zostala jeszcze rozszerzona ( zastapiona ) o dodatek noszacy hebrajska nazwe Tosefta ( dodatek) ... i pod ta nazwa jest czesto cytowana, gdy jest mowa o Talmudzie.
Tosefta istotnie nosi charakter Miszny, posiada ten sam rozklad tresci ( tzn. te same traktaty ) z wyjatkiem czterech traktatow ( nr.nr. 39, 49, 50, 51).

Przyjmuje sie, ze autorzy ( moze lepsze slowo to redaktorzy ... albo kompilatorzy ) Tosefty w ukladzie dodatku uwzglednili zrodla jeszcze starsze od zrodel wykorzystanych bezposrednioe przy redakcji tekstow Miszny. Ale powoluja sie rowniez na autorow zyjacych po czwartym pokoleniu redaktorow Miszny. Jak widac z tego, sama Tosefta jest dodatkioem opracowanym juz po napisaniu Miszny ( prawdopodobnie w celu jej uzupelnienia).

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14806
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4117 times
Been thanked: 2906 times
Kontakt:

Re: o Talmudzie

Post autor: Dezerter » 2017-07-15, 13:06

Powiedz czy już w Talmudzie są zwolennicy reinkarnacji, czy to późniejsze interpretacje?
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Benjamin

Re: o Talmudzie

Post autor: Benjamin » 2017-07-15, 14:46

Nie znam takiej opinii co do wlasciwego tekstu Talmudu.
Ale ... nie moge zareczyc, ze znam calkowity wyklad Talmudu.
I nie znam osobiscie nikogo, kto moglby taki pelny wyklad udowodnic ( bo nawet redagowanie na podstawie tekstow pierwotnych nie bylo konkretna wersja Talmudu )
Talmud w wersji , ktora jest znana do dzisiejszych czasow to ksiega pelna przerobek, zatajen czy celowych niedopowiedzen.
To tyle.
Ps: spotkalem sie z opiniami, ze w Talmudzie jest nauka o reinkarnacji ... ale nie sa to wedlug mojej wiedzy wiarygodne spostrzezenia.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14806
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4117 times
Been thanked: 2906 times
Kontakt:

Re: o Talmudzie

Post autor: Dezerter » 2017-07-16, 22:41

Czytałem opinię niejakiego Rethela, że Talmud jest tak obszernym dziełem, że nie ma nikogo, kto by mógł powiedzieć, że go zna.
Obok w dziale Judaizm założyłem wątek o Jezusie i chrześcijanach w Talmudzie
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14806
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4117 times
Been thanked: 2906 times
Kontakt:

Re: o Talmudzie

Post autor: Dezerter » 2017-07-17, 23:35

Żydowski instytut Historyczny
Talmud - definicja
(hebr., Nauka, Nauczanie, Studiowanie; jid. Talmud, Gmore, Szas, Tojre-szebalpe) ? termin najczęściej używany na określenie podstawowego zapisu tradycji ustnej judaizmu, to jest tzw. Tory Ustnej (hebr. Tora sze-be-al pe; por. Tora); składają się nań Miszna i Gemara, traktowane jako jedna całość. Zawiera on przekaz rozważań i dyskusji, prowadzonych w ciągu ok. 800 lat przez uczonych w środowiskach babilońskich i palestyńskich, tradycji poszczególnych szkół (por. akademie talmudyczne), tekstów tan(n)aitów i glos redaktorów. W efekcie tego powstały dwie jego kompilacje ? Talmud Babiloński (TB) i Talmud Jerozolimski (TJ). Były one wyrazem dążenia do rozwinięcia i skomentowania Tory Pisanej [Spisanej] (hebr. Tora sze-bi-chtaw), a zarazem przekonania o istnieniu nieprzerwanej tradycji od Mojżesza (Pirke(j) Awot [1,1 i n.]; por. też halacha synajska), znajdującej wyraz w halasze (halacha) i hag(g)adzie (por. też midrasz), która ostatecznie zaczęła krystalizować się w okresie Drugiej Świątyni. Jej przekaz był przedmiotem szczególnej uwagi, zgodnie z zaleceniem: ?Bądź ostrożny w nauczaniu, albowiem błąd w nauczaniu oznacza występek? (Pirke Awot 4,13). Początek tego procesu historycznie wiąże się z okresem niewoli babilońskiej oraz z powstaniem instytucji synagogi i be(j)t (ha-)midraszu, a następnie z nauczaniem Tory w czasach Ezdrasza i Wielkiego Zgromadzenia. Kolejnymi ogniwami tradycji byli: soferim; Zugot; tanaici; amoraici i saboraici. Praca ich wszystkich składała się na proces, którego obrazem jest właśnie T., z czego wynika, że w wielu wypadkach nie zawiera on definitywnych rozstrzygnięć, a odnotowuje różne zdania i poglądy (niejednokrotnie przeciwstawne), które pojawiały się w ramach dyskusji nad tradycją. Równocześnie jest on zapisem nurtu tradycji, uznanego za główny. Część tradycji, która nie weszła do niego ? znalazła miejsce w Tosefcie, stanowiącej rodzaj suplementu do Miszny (z wyjątkiem traktatów Pirke Awot, Tamid, Mid(d)ot, Kin(n)im oraz Kelim, do którego Tosefta została podzielona na trzy części, zw. Bawa Kam(m)a, Bawa Mecija, Bawa Batra). Dalszym etapem tego procesu był rozwój literatury rabinicznej. Szczególne miejsce znajdują w niej tosafot ? zbiory nowel talmudycznych, powstałe pod kierunkiem tosafistów i uporządkowane według traktatów T., drukowane we wszystkich jego wydaniach (wewnętrzna kolumna przeznaczana jest dla komentarzy Rasziego; środkowa ? dla samego tekstu T., a zewnętrzna ? dla tosafot). Do wydań T. włączano też komentarze autorów cieszących się szczególnym autorytetem (np. klasyczna edycja TB, zw. Wilner SZAS, 1880-1886; następnie kilkakrotnie przedrukowywana, opublikowana przez wydawnictwo Rommów, została opatrzona 120 komentarzami różnych autorów). Wszystkie teksty wchodzące w skład danego wydania T. były wyodrębniane w osobnych blokach na jego poszczególnych stronach, z tym, że od jego weneckiej edycji z 1548, we wszystkich późniejszych wydaniach zachowana była jednolita paginacja samego tekstu T. (por. Daf Jomi). Wewnętrzna struktura T. wynika z podziału Miszny na sześć porządków (hebr. s(e)darim) i 63 traktaty (hebr. mas(s)echtot; jid. mesechtes): 1. Zeraim (B(e)rachot, Pea, Demaj, Kilajim, Szwiit, T(e)rumot, Maaserot, Maaser Szeni, chal(l)a, Orla, Bikurim); 2. Moed (Szabat, E(j)ruwin, Pesachim, Szkalim, Joma, Suka, Be(j)ca, Rosz ha-Szana, Taanit, Megil(l)a, Moed katan, Chagiga); 3. Naszim (Jewamot, Ketubot, Nedarim, Nazir, Git(t)in, Sota, Kid(d)uszin); 4. Nezikin (Bawa Kama, Bawa Mecija, Bawa Batra, Sanhedrin, Makot, Szwuot, Eduj(j)ot, Awoda Zara, Pirke Awot, Horajot); 5. Kodaszim (Z(e)wachim, Menachot, Chul(l)in, B(e)chorot, Arachin, t(e)mura, K(e)ritot, Meila, Tamid, Midot, Kinim); 6. Tohorot (Kelim, Ahalot [Ahilot], Negaim, Para, Tohorot, Mikwaot, nid(d)a, Machszirin, Zawim, Tewul Jom, Jadajim, Ukcin). Pierwotnie traktatów było mniej, jednak liczba ich wzrosła, kiedy niektóre z nich zostały podzielone na kilka mniejszych. Powstanie T. wyznaczyło jedną z najważniejszych cezur w dziejach judaizmu, otwierając w nich tzw. epokę posttalmudyczną. Na studiowaniu tego dzieła, rozwijaniu zawartych w nim myśli i przepisów religijnych oraz interpretowaniu ich, przez wieki skupiała się uwaga uczonych, często zwanych talmudystami, i rabinów, którzy stworzyli bogatą literaturę rabiniczną (nowele talmudyczne; responsy); oraz ? wraz z Torą ? stanowiło punkt wyjścia dla kodyfikacji Prawa. T. i jego studiowanie były także jednym z podstawowych czynników umożliwiających przetrwanie judaizmu i zachowanie tożsamości Żydów w warunkach życia w diasporze. Na nim też często skupiała się nienawiść o charakterze religijnym, zazwyczaj nazywana antyjudaizmem. W obiegowej opinii chrześcijan, w wiekach średnich, a także w czasach późniejszych, to T. był główną przeszkodą w ?nawracaniu? Żydów, źródłem ich ?separatyzmu? oraz domniemanej nienawiści i wrogości do gojów, jak też i Kościoła (por. np. Trzeciak Stanisław). W związku z takimi poglądami, władze duchowne odnosiły się wrogo do tego dzieła i rozpętały walkę z nim, która ? ze zmiennym nasileniem ? trwała od XIII do XVII w. Z tego zapewne względu manuskrypty T. sprzed XVI w. są bardzo rzadkie. Po wynalezieniu druku i zastosowaniu go także do rozpowszechniania T. dążono do cenzurowania jego edycji (w Polsce opinie na ten temat wydawali profesorowie UJ); utrudniano jego publikacje i rozpowszechnianie; czasem konfiskowano nakłady i palono je. Z tego względu, w pewnych okresie Żydzi ? by nie wzbudzać podejrzeń i niechęci postronnych ? nie używali słowa Talmud, stosując inne określenia zamiast jego nazwy własnej, np. ?Gemara? (jid. Gmore). Ponieważ Miszna stanowi fundament T., upowszechniło się też użycie skrótu ?SZAS?, początkowo odnoszące się tylko do Miszny, a następnie do T. w ogólności. Na ziemiach polskich odrębność religijna wyznawców judaizmu była chroniona przywilejami władców (por. Statut Kaliski). Mimo to, podejmowano liczne ataki na T. i to w czasach, gdy dążenia takie na zachodzie Europy już ustawały, czego przykładem jest traktat G. Pikulskiego Złość żydowska (1758), pod którego wpływem w 1761 sejmik szlachecki w Sądowej Wiszni nakazał m.in. spalenie T. Za ostatnie w Europie autodafe tego dzieła uchodzi spalenie ok. 1 tys. jego egzemplarzy w 1757 w Kamieńcu Podolskim, po dyspucie frankistów z Żydami (dysputa kamieniecka), zorganizowanej przez biskupa M. Dembowskiego. (Zob. też pos(e)kim)

Autor hasła: Rafał Żebrowski
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14806
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4117 times
Been thanked: 2906 times
Kontakt:

Re: o Talmudzie

Post autor: Dezerter » 2017-07-17, 23:37

Sprawdzenie ustawień - pisze z uprawnieniami Beniamina
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 18650
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2560 times
Been thanked: 4565 times
Kontakt:

Re: o Talmudzie

Post autor: Marek_Piotrowski » 2017-07-18, 19:15

Dezerter pisze:Czytałem opinię niejakiego Rethela, że Talmud jest tak obszernym dziełem, że nie ma nikogo, kto by mógł powiedzieć, że go zna.
Piękny wykręt ;)
Obok w dziale Judaizm założyłem wątek o Jezusie i chrześcijanach w Talmudzie
Właśnie się dziwiłem po co dwa wątki.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14806
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4117 times
Been thanked: 2906 times
Kontakt:

Re: o Talmudzie

Post autor: Dezerter » 2017-07-18, 19:26

Marek_Piotrowski pisze:
Dezerter pisze:Czytałem opinię niejakiego Rethela, że Talmud jest tak obszernym dziełem, że nie ma nikogo, kto by mógł powiedzieć, że go zna.
Piękny wykręt ;)
Obok w dziale Judaizm założyłem wątek o Jezusie i chrześcijanach w Talmudzie
Właśnie się dziwiłem po co dwa wątki.
A czemu Marku "wykręt" ? - ty znasz Talmud? , a może znasz kogoś kto zna cały?
a wiesz ile ma stron?
A dwa wątki by tutaj skupić się na poznaniu Talmudu - zrozumiałem, że Beniamin chce przybliżyć nam w sposób solidny i systematyczny wszystko o Talmudzie.
Mój wątek jest typowo dyskusyjny, węższy i dotyczący tylko 1% treści Talmudu.
teraz widzisz różnicę? - przecież to Ty zazwyczaj domagasz się rozmawiania na jeden konkretny a nie wszystkie tematy...
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 18650
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2560 times
Been thanked: 4565 times
Kontakt:

Re: o Talmudzie

Post autor: Marek_Piotrowski » 2017-07-19, 20:45

Nie bardzo rozumiem co ma rozmawianie na jeden temat do objętości Talmudu.
A ta, jaka by nie była, z całą pewnością nie przeszkadza by znaleźli się ludzie znający go praktycznie na pamięć.

Awatar użytkownika
Tomaszek
Aktywny komentator
Aktywny komentator
Posty: 625
Rejestracja: 13 wrz 2015
Lokalizacja: Polska
Has thanked: 12 times
Been thanked: 103 times
Kontakt:

Re: o Talmudzie

Post autor: Tomaszek » 2017-07-26, 17:21

Było i nadal raczej są tacy co znają Talmud. Poza tym na znajomości Talmudu nauka żydowska się nie kończy. Jest tego znacznie więcej.

Co do reinkarnacji, to raczej kabała.. ale Ktoś :) mnie już raz prosił, żebym nie ciągnął tego wątku :) Więc tylko krótko odpowiadam.
"Aby rozumieć przypowieść i przenośnię, słowa mędrców i ich zagadki."

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14806
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4117 times
Been thanked: 2906 times
Kontakt:

Re: o Talmudzie

Post autor: Dezerter » 2017-07-28, 00:52

Tomaszek pisze:Było i nadal raczej są tacy co znają Talmud. Poza tym na znajomości Talmudu nauka żydowska się nie kończy. Jest tego znacznie więcej.

Co do reinkarnacji, to raczej kabała.. ale Ktoś :) mnie już raz prosił, żebym nie ciągnął tego wątku :) Więc tylko krótko odpowiadam.
:-)
Tomaszku - dziękuję!
Tu jest wątek o Talmudzie, więc kabała nie wchodzi w jego skład...
czyli w Talmudzie nie ma reinkarnacji - ktoś zaprzecza?
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Benjamin

Re: o Talmudzie

Post autor: Benjamin » 2017-08-18, 22:44

Halo, halo ... powroce do tematu skrotowego przyblizenia Talmudu.
Dlugi czas mialem zablokowane lacza ( nie podam kto i jak, bo nieistotne w tej chwili), a teraz troche mam roboty na glowie. Ale jak glowa uwolni sie od nadmiaru zajec, to cos tu popisze. /:) :ymapplause:

ODPOWIEDZ