Kabala - garsc informacji

Rozmowy na temat wyznawców Judaizmu, dlaczego nie uwierzyli Jezusowi, itp.
konik

Re: Kabala - garsc informacji

Post autor: konik » 2018-01-24, 09:49

No Benjaminie, do roboty, my tu czekamy na ciag dalszy ...
Zobacz ... nawet podkowa spadla koniowi z kopyta i tez sie pyta!

Benjamin

Re: Kabala - garsc informacji

Post autor: Benjamin » 2018-02-03, 20:54

Ha ... juz odpowiadam.
Tak, ogolnie teozofia to takie cos, na co sie powolywala i propagiowala Blawatska. Ale oczywiscie sa bardzo rozne odcienie teozofii ... podobnie jak mozemy spostrzec rozne barwy tego samego swiatla.

Kabala teoretyczna i praktyczna.
Obecnie wobec przesytu materializmem i pustce, jaka powstala po wyrugowaniu w calych spoleczenstwach dziedziny wiary ( wiary jako zjawiska duchowego )... kabala zaczyna w swojej bardzo zwulgaryzowanej postaci zajmowac miejsce obok roznych pseudo-duchowych koncepcji, teorii ... az po spirytyzm wlacznie. Wielu myli lub kojarzy wprost kabale z astrologia, magia,tarotem, rozdzkarstwem i innymi okultystycznymi pseudonaukami.
Takze w samym lonie judaizmu, w wielu pradach przenikajacych tradycyjna duchowosc zydowska ( integrysci i mesjanisci czy ortodoksi ) elementy, formy czy wykladnia kabalistyczna zaczyna niejako klasc swoje znamie na duchowosci judaistycznej.

Wazne jest w tym kontekscie umiejetne rozroznienie:

- mamy wiec caly ciag rozumowy klasycznej kabaly zwanej spekulatywna ( ijunit ) lub filozoficzna - nie jest to najszczesliwsza nazwa, poniewaz filozofia to o wiele dalszy, szerszy i obszerniejszy zasob zrozumienia ( i rozumowania ) od kregu kabalistycznego. Tym niemniej mozna zastosowac narzedzia filozofii ... ktore w kabale znajduja swoj wyraz jako tradycja badawcza opirajaca sie w analogiach czy przyczynkach opartych na platonizmie ( neoplatonizmie ) i stoicyzmie ( unikajac jednoczesnie nurtu nowego modernistycznego stoicyzmu ... a nawet demagogizmu neomarksowskiego ). Aby moc jasniej: filozofia marksistowska jest to trend filozoficzno-polityczny ... a demagogika marksowska - to trend polityczny wykorzystujacy elementy marksizmu do realizacji parafilozoficznych zalozen programu politycznego w teorii spoleczenstw ( taki rodzaj socjologii).

- mamy rowniez tzw. kabale praktyczna ( maasit ) ... niestety, ten akurat wymiar zostal w sposob zwulgaryzowany przejety i wykorzystany we wszelkiego rodzaju okultyzmie, przesadach ( pseudo religiach antyku czy tzw. rodzimych wiarach ) i eschatologicznych bredniach.
Od kiedy nauki wspolczesne i filozofia krytyczna doprowadzily do wytworzenia sie podstaw nauk nam znanych ( nie tylko filozoficznych), na przeciwleglym biegunie zaznacza sie moze nie bardzo dostrzegalny, ale staly trend oderwania sie ( odrywania, odstepowania) pewnych nurtow, ktore pragna powrocic jakoby do korzeni: dawnej wiedzy i praktyk okreslanych jako Magia Naturalis.
W trym znaczeniu mamy wysyp "nauk" o plaskiej ziemii, o materii ezoterycznej ... bioenergetyce czy biotronice, szamanizmie tybetanskim itd.itp. I w ten nurt probuje sie stale wcisnac w wymiarze praktycznym kabale ( maasit ) ... im mniej rozumiejac kabale, tym bardziej tworzac "tajemniczosc" ... a to przeklada sie na "fancluby" i na pieniadze.

No, ale dosyc na tym ... skupmy sie na kabale w jej wymiarze wlasciwym, klasycznym.
Kabala spekulatywna ( albo filozoficzna ) jest sposobem badawczym, tradycja badawcza.
Sposob rozpatrywania zagadnien przebiega na sposob podobny do "uczniow medrcow" ( talmide chachamim ) z akademii talmudycznych ... Jest rowniez podobny w zalozeniach do sposoby uzywanego przez "milosnikow madrosci", do ktorych zalicza sie rowniez starozytnych filozofow.
Jaka jest droga, po ktorej oni krocza? Jest to droga, na ktorej cel aksjologiczny nie moze byc oddzielany od poszukiwania racjonalnej przystepnosci - czyli musi byc nastawiony na wsluchiwanie sie w nauki ( mistrzow filozofow ) i na dialog z nimi.
Cel aksjologiczny - oznacza tu, ze dazymy do znalezienia prawdy o wartosciach waznych na drodze duchowej: sa to wartosci poznania madrosci, nauk folozoficznych, religii ...

Na tym tle kabala praktyczna ( w plaszczyznie pseudoduchowosci ) jest jedynie dodatkowym zrodlem ( czesto niechcianym )przesadnych wierzen, ktore stanowia zyzna glebe typowa dla obskuranckich czy integrystycznych wizji. A wiec wyrastaja na tej glebie "kabalisci", ktorzy bez zenady uzwaja eyoterycznego zargonu, w oderwaniu od znaczen slow, w oderwaniu od korzenii filozoficznych czy uwarunkowan danej epoki. Powstaja wiec na niwie tego cale systemy przesadow, cale zbiory amuletow i talizmanow - astrologicznych, numerologicznych czy chiromancji. Egzotyczna terminologia i tajemniczosc rytualow w prosty sposob maskuje duchowa i myslowa pustke takiej "pseudokabaly"

Benjamin

Re: Kabala - garsc informacji

Post autor: Benjamin » 2018-02-25, 19:16

Kabale mozna rowniez zdefiniowac troche odmiennie. Mozna polozyc inaczej akcenty, kladac nacisk chocby na jej wymiar egzystencjalny i praktyczny..
Poprzednio wspomnialem o stronie spekulatywnej ( ijunit ) ... gdyz ze strony praktycznej ( maasit ) jawi sie jako idea przemiany ( przemieniajaca ) czlowieka: czyli , ze sam czlowiek, personalnie dzieki wejsciu w krag zagadnien kabaly "w maasit: moze sie przeobrazac, moze stawac sie lepszy, inny ... moze otwierac sie na nowe swiaty rozumowania, na nowa kreatywnosc w nauce i poprzez nauke, moze takze odnajdywac i wynajdywac nowe formy istnieniua i odkrywac szlaki., prowadzace go w coraz dalsze i wyzsze rejony rozumu i woli.

Opierajac sie na dziele Gershoma Sholema ( Mistyka zydowska i jej glowne kierunki) w systematyce historycznej kabaly mozna okreslic i sprobowac opisac kilka okresow, bedacych niejako fazami rozwojowymi opartymi na pewnych szkolach wykladu.
Takich okresow rozroznia sie osiem ; jako glownych, decydujacych o kierunku rozwoju nauki mistycznej ... swego rodzaju socjologii i filozofii stosowanej.

Okres pierwszy ; to czas typu dla mistyki: Maase Merkawa ( Dzielo Rydwanu ) i Maase Bereshit ( Dzielo Stworzenia ).
Okres drugi ( ok. 1200 - 1300 roku )to rozkwit trzech wielkich szkol.
Okres trzeci ( tez ok. 1200 - 1300 roku ) to nurt uksztaltowany w Hiszpanii oparty wokol jednego z najwazniejszych dziel kabalistycznych: Zoharu ( Ksiega Blasku albo promienista )
Okres czwarty to wieki ok. polowy XV do konca XVII - czas wygnania Zydow z Hiszpanii. Wielu z wygnancow osiada w Jerozolimie i w galilejskim miasteczku Safed. W tych kregach powstaje szkola nauczania, ktora przyjmuje nazwe "nowej kabaly" albo "kabaly z Safed".
Okres piaty - odradza sie idea "zydowskiego mesjasza". Na bazie herezji Sabataj Cwi w mistyce powstaje ruch mesjasza i nowego proroka, bedacego uczniem Sabataja Cwi.
Okres szosty to czasy chasydyzmu.
Okres siodmy to rozwoj kabaly litewskiej ( trwa ronolegle z czasem chasydyzmu i rozwija sie w opozycji do chasydyzmu.
Okres osmy - to okres nam wspolczesny, jest spadkobierca poprzednich okresow. Nie dochodzi jednak do syntezy mysli zydowskiej i kabaly. Jest to obecnie czas rozproszenia nauk mistycznych kabaly, przeciwstawnych nurtow, zaniku zdrowej wykladni, rozkwit pseudo nauk zydowskich.

W nastepnym wpisie, jesli bedzie zainteresowanie, moge te okresy troche szerzej opisac, a jesli nie bedzie takiego zapotrzebowania ... to przejde do nastepnego etapu opisu kabaly.
Prosze o jakis glos, co dalej.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14804
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4115 times
Been thanked: 2906 times
Kontakt:

Re: Kabala - garsc informacji

Post autor: Dezerter » 2018-02-26, 20:23

Moim zdaniem szczegółów jest aż za dużo.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Benjamin

Re: Kabala - garsc informacji

Post autor: Benjamin » 2018-03-02, 17:40

Jak rozumiem, sugestia jest taka, aby temat kontynuowac dalej bez wglebiania sie w szczegoly.

Kabala stala sie w ostatnich dwoch stuleciach doskonala pozywka dla szrlatanow wszelkiej masci, ktorzy samo tylko brzmienie slowa "kabala' czesto wykorzystywali w swoich pseudo filozoficznych spekulacjach zachaczajacych o alchemie i czarna magie.

Zainteresowanie okultystow do kabaly wywodzi sie z otoczki egzotyzmu, z zamilowania do tajemniczosci.
Cala mase znachorskich receptur bazujacych na latwowiernosci ludowej podciagano pod kabale ... kabalistyczne amulety, medale, pergaminy pokryte podrabianym hebrajskim pismem, literami, znakami, gwiazdami Dawida i pomieszane z symbolika chrzescijanska - zawsze cieszyly sie i chyba zawsze cieszyc sie beda powodzeniem.

Zydowscy szarlatani, albo probujacy uchodzic za zydowskich jak np: Philotee Montalto iczy Philippe d*Acquin - podejmowali sie za pieniadze leczenia wszelkich chorob za pomoca kabalistycznych ( spreparowanych ) formul i talizmanow oraz zaklec wypowiadanych w niepoprawnej i nawet falszywej hebrajszczyznie. Na dodatek powstawaly hjakies magiczne ksiegi ( jako tajemna kabala) np: Klucze Salomona. Trwa to do dzis jako poklosie sztuki mistrza wiedzy tajemnej Szymona bar Johaja, usytuowane gdzies miedzy alchemia a czarnoksiestwem pod szyldem wiedzy i nauki tajemnej opartej na duchowym zagubionym czynniku madrosci ( biotronika chocby ).

Kazdy okultysta, zarowno wspolczesny, jak i ten sprzed 200 lat studiowal jakoby kabale: przestawianie liter w slowach, jakies obliczenia na podstawie wielkiego Imienia Boga, jakies przepowiednie Cazotta dotyczace zaglady ( czy to szlachty, czy to ludow rodzimych w panstwach itp.), jacys magowie w stylu Leviego, Guaity ... i wielu innych tworcow i pisarzy posiadajacych klucze do wiedzy tajemnej .... ich dziela odnoszace sie do kabaly , kojarzone z magia i alchemia nie zdradzaja najmniejszego sladu zrozumienia duchowego przeslania prawdziwej kabaly.
Wielu ( np.A.N. d*Olivet ) tworzylo wlasne przeklady i slowniki jezyka hebrajskiego, "odkrywajac" przy tym jakies nowe formy i znaczenia rdzeni wyrazowych w slowach hebrajskich , ktore nie wyrastaly ponad przecietny poziom prymitywnego okultyzmu. Z tych trendow, co warto zaznaczyc w pewnym okresie czasu obficie zaczerpneli tworcy millenarystycznego nurtu w lonie protestantyzmu: dali oni poczatek dzisiejszym adwentystom, swiadkom Jehowy czy mormonom wszelkiej masci w ich podstawach ideologicznych.

I jak widzimy - choc taka kabala nie zachowala z kabaly ( szerzej - z kabalistyki ) nic oprocz nazwy, to zdolala przeniknac do nauczaniawiekszosci tajnych, potajemnych czy masonskich stowarzyszen ... i stala sie zaczynem dla roznych pseudochrzescijanskich parakosciolow. A czyniono to w ten sposob, ze, ze znieksztalcano hebrajskie slowa, mieszano traktaty talmudyczne z nauczanie jakichs samozwanczych rabinow, wydawano ksiege Zochar w sposob uragajacy praswidlowemu skladowi tresci ... a Szechina z tej ksiegi stala sie ulubionym imieniem wszelkiej masci jarmarcznych wrozek i czarownic.
Kazdy, kto napotykal na taka forme pseudokabaly, ktora podszywala sie pod prawdziwa kabale sila rzeczy sytuowal kabale pomiedzy tarotem, a cyganskimi sztuczkami, pomiedzy Nostradamusem, a jarmarcznymi znachorami.
Ostatnio zmieniony 2018-03-02, 17:41 przez Benjamin, łącznie zmieniany 1 raz.

konik

Re: Kabala - garsc informacji

Post autor: konik » 2018-03-09, 15:14

Benjaminie ... widze, ze starsz sie oszczednie, a i tak zaczyna robic sie elaborat ...
Moze tylko pokrotce jakies wycinkowe tematy, a nie caly ciag omowien. Np: koncepcja duchowosci wedlug kabaly, albo cos w tym stylu.

podkowa

Re: Kabala - garsc informacji

Post autor: podkowa » 2018-03-24, 21:29

Beynjamin nam zasnal. Albo w jakiejs yellow submarine zwiedza dno oceanow.

Katol

Re: Kabala - garsc informacji

Post autor: Katol » 2018-04-07, 18:07

Zasady kabalistyki zostały podane w trzech książkach hebrajskich: Zohar, Jezirah, Bahir.
Zohar (światło) została rozpoczęta w 121 roku przez rabina Symeona ben Jochaj i wykończona przez rabinów późniejszych.
Jezirach (o stworzeniu) przypisywana jest Akibie.
Bahir (jaśniejący) powstała jeszcze przed zburzeniem Jerozolimy.

Rękopisy te były zapomniane aż do 14 wieku, gdy je odnaleziono.
Ostatnio zmieniony 2018-04-07, 18:07 przez Katol, łącznie zmieniany 1 raz.

kundelek
Dyskutant
Dyskutant
Posty: 332
Rejestracja: 15 sie 2020
Has thanked: 3036 times
Been thanked: 50 times

Re: Kabala - garsc informacji

Post autor: kundelek » 2020-08-24, 15:33

Katolu - zasady kabaly nie zostaly podane, poniewaz kabala sama w sobie jest zasad i kazda z ksiag, ktore tu wpomniales mozna rozpatrywac wieloplaszczyznowo.
Wuklad kabaly opira sie na komentarzach i metaforach, a te sa wypracowywane w roznorodnych srodowiskach i systemach filozoficznych.
Do dziedzictwa duchowego zachodniego kabala weszla glownie za posrednictwem dziel Jakoba Boehme ( samozwanczego interpretatora paracadykowego ), a pozniej zostala rozpowszechniona przez entuzjastow jego przemyslen i pierwszych kabalistow chrzescijanskich.
I tak np. John Milton choc nie zapozyczyl z kabaly zadnych elementow mistycznych, to przejal z niej i jezyk i idee filozoficzne.
Wiliam Blake dostrzegl pewne idee wzbogacajace i uzupelniajace opisu stworzenia czlowieka oraz wykladu pierwszej ksiegi Biblii ... itd.
W dziedzinie filozofii ogromny wplyw kabaly widac na tworczosc Spinozy i Leibnitza ( np.idea mikrokosmosu na podstawie mistyki zydowskiej w jego dziele "Cabbalistica").
Pozniej przyszli przedstawiciele niemieckiej filozofii postkantowskiej ( paragermanizm czy Thule ), a na filozofii Heideggera skonczywszy.

ODPOWIEDZ