Post
autor: Marek_Piotrowski » 2022-02-18, 09:41
Tu też chyba nie do końca jest tak, bo zakaz spożywania krwi nie był tego samego rodzaju co zakaz spożywania np. wieprzowiny (pokarmów nieczystych). Krew nieczysta chyba nie była.
Niemniej powód czasowego podtrzymania tego starotestamentowego zakazu na Soborze Jerozolimskim jest w Dziejach konkretnie podany:
Najpierw kontekst : chrześcijanie dopiero co dowiedzieli się że chrześcijaninem może być także nie-Żyd (początkowo sądzili że tylko Żydzi mogą być chrześcijanami. Dopiero objawienie dane Piotrowi (Dz 10, 9-20) i jego zrozumienie przez Piotra (Dz 10,28.47-48 a także Dz 11,1-17) spowodowały że chrześcijanie uznali "A więc i poganom udzielił Bóg [łaski] nawrócenia, aby żyli."(Dz 11,18) i dopuścili pogan do chrześcijaństwa.
Tyle kontekst. Zanalizujmy teraz tekst :
W wierszach 1-2 czytamy iż w Antiochii niektórzy judejczycy usiłowali przeforsować wobec "nowych" chrześcijan (nie-Żydów) nakaz przestrzegania Prawa Mojżeszowego, a zwłaszcza obrzezki.
Ponieważ były spory, postanowili poprosić o rozstrzygnięcie przełożonych i Apostołów w Jerozolimie (wiersze 2-4). Gdy zadali pytanie, niektórzy chrześcijanie pochodzący z faryzeuszów (pamiętajmy, że słowo to miało wówczas inną konotację niż dziś) stwierdzili podobnie jak owi judejczycy w Antiochii "Trzeba ich obrzezać i zobowiązać do przestrzegania Prawa Mojżeszowego." (wiersz 5)
Apostołowie obradują, w końcu Piotr rozstrzyga sprawę, mówiąc iż nie ma sensu ich obarczać jarzmem Prawa:
"Dlaczego więc teraz Boga wystawiacie na próbę, wkładając na uczniów jarzmo, którego ani ojcowie nasi, ani my sami nie mieliśmy siły dźwigać. Wierzymy przecież, że będziemy zbawieni przez łaskę Pana Jezusa tak samo jak oni." (wiersze 10-11)
Potem Jakub wygłasza swoje wnioski; postuluje by nie obarczać pogan całym Prawem Mojżeszowym, a jedynie zobowiązać ich do kilku przepisów:
"Dlatego ja sądzę, że nie należy nakładać ciężarów na pogan, nawracających się do Boga,lecz napisać im, aby się wstrzymali od pokarmów ofiarowanych bożkom, od nierządu, od tego, co uduszone, i od krwi."/wiersz 19/
I teraz następuje werset kluczowy dla naszych rozważań - Jakub wyjaśnia, dlaczego proponuje (mimo zniesienia Prawa Mojżeszowego) aby zalecić poganom te trzy przepisy:
"Z dawien dawna bowiem w każdym mieście są ludzie, którzy co szabat czytają Mojżesza i wykładają go w synagogach."/wiersz 21/
Krótko mówiąc Jakub proponuje zachowanie pewnych przepisów, by nie gorszyć bogobojnych Żydów.