Apokalipsa - Nierządnica, Babilon, Jeruzalem, Bestia czyli różnice katolicko-protestanckie

Jeśli nie wiesz gdzie zamieścić swój temat lub nie psuje on nigdzie indzie to napisz go tutaj.
Albertus
Złoty mówca
Złoty mówca
Posty: 6009
Rejestracja: 12 mar 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 454 times
Been thanked: 918 times

Apokalipsa - Nierządnica, Babilon, Jeruzalem, Bestia czyli różnice katolicko-protestanckie

Post autor: Albertus » 2016-05-16, 16:11

[jest to dyskusja wydzielona z wątku "Między nami charyzmatykami" - zapraszam wszystkich do dyskusji ]
Masz niepełne informacje. Być może i są gdzieś protestanci pałający nienawiścią to kościoła od którego się odłączyli, lecz ja o takowych nawet nie słyszałem, a obracam się w tych kręgach około 36 lat.
Czyli nie spotkałeś się nigdy wśród protestantów z poglądem że Kościół Katolicki to Wielka Nierządnica z 17 rozdziału Apokalipsy albo że papież jest antychrystem?

Jaabes
Bywalec
Bywalec
Posty: 186
Rejestracja: 13 wrz 2015
Lokalizacja: pomorskie
Been thanked: 1 time

Re: między nami charyzmatykami

Post autor: Jaabes » 2016-05-17, 05:27

Albertus pisze:
Masz niepełne informacje. Być może i są gdzieś protestanci pałający nienawiścią to kościoła od którego się odłączyli, lecz ja o takowych nawet nie słyszałem, a obracam się w tych kręgach około 36 lat.
Czyli nie spotkałeś się nigdy wśród protestantów z poglądem że Kościół Katolicki to Wielka Nierządnica z 17 rozdziału Apokalipsy albo że papież jest antychrystem?
Określony pogląd jest wynikiem zwyczajnego myślenia i wnioskowania i nie musi oznaczać nienawiści.
Przykładowo :
Gdy widzę/słyszę kogoś żonatego który flirtuje i następnie spotyka się z tą kobietą, to jak go określam ? Mówię o nim cudzołożnik. Modlę się do Boga żeby opamiętał się i ewentualnie komunikuję mu to. Lecz z pewnością nie noszę nienawiści, lecz jedynie smutek i ubolewanie. Analogicznie jest z ludźmi w Waszej denominacji.
Natomiast uważanie papieża za Antychrysta jest co najmniej nie rozważne...
Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus
[1 Tym 2;5 BT]

Albertus
Złoty mówca
Złoty mówca
Posty: 6009
Rejestracja: 12 mar 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 454 times
Been thanked: 918 times

Re: między nami charyzmatykami

Post autor: Albertus » 2016-05-17, 06:46

Określony pogląd jest wynikiem zwyczajnego myślenia i wnioskowania i nie musi oznaczać nienawiści.
Przykładowo :
Gdy widzę/słyszę kogoś żonatego który flirtuje i następnie spotyka się z tą kobietą, to jak go określam ? Mówię o nim cudzołożnik. Modlę się do Boga żeby opamiętał się i ewentualnie komunikuję mu to. Lecz z pewnością nie noszę nienawiści, lecz jedynie smutek i ubolewanie. Analogicznie jest z ludźmi w Waszej denominacji.
Problem w tym że pogląd ten nie ma żadnych biblijnych podstaw

Jaabes
Bywalec
Bywalec
Posty: 186
Rejestracja: 13 wrz 2015
Lokalizacja: pomorskie
Been thanked: 1 time

Re: między nami charyzmatykami

Post autor: Jaabes » 2016-05-17, 09:09

Albertus pisze:
Określony pogląd jest wynikiem zwyczajnego myślenia i wnioskowania i nie musi oznaczać nienawiści.
Przykładowo :
Gdy widzę/słyszę kogoś żonatego który flirtuje i następnie spotyka się z tą kobietą, to jak go określam ? Mówię o nim cudzołożnik. Modlę się do Boga żeby opamiętał się i ewentualnie komunikuję mu to. Lecz z pewnością nie noszę nienawiści, lecz jedynie smutek i ubolewanie. Analogicznie jest z ludźmi w Waszej denominacji.
Problem w tym że pogląd ten nie ma żadnych biblijnych podstaw
Masz zupełną pewność ? To napisz skąd ma wyjść Boży Lud ?

? Gdyż wszystkie narody piły wino szaleńczej rozpusty jego i królowie ziemi uprawiali z nim wszeteczeństwo, a kupcy ziemi wzbogacili się na wielkim jego przepychu.  I usłyszałem inny głos z nieba mówiący: Wyjdźcie z niego, ludu mój, abyście nie byli uczestnikami jego grzechów i aby was nie dotknęły plagi na niego spadające, ?
[Ap 18;3-4].
Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus
[1 Tym 2;5 BT]

Albertus
Złoty mówca
Złoty mówca
Posty: 6009
Rejestracja: 12 mar 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 454 times
Been thanked: 918 times

Re: między nami charyzmatykami

Post autor: Albertus » 2016-05-17, 16:11

Masz zupełną pewność ? To napisz skąd ma wyjść Boży Lud ?

Gdyż wszystkie narody piły wino szaleńczej rozpusty jego i królowie ziemi uprawiali z nim wszeteczeństwo, a kupcy ziemi wzbogacili się na wielkim jego przepychu. I usłyszałem inny głos z nieba mówiący: Wyjdźcie z niego, ludu mój, abyście nie byli uczestnikami jego grzechów i aby was nie dotknęły plagi na niego spadające, ?
Oczywiście tak.

Lud Boży ma wyjść z Jerozolimy ziemskiej która stoi w opozycji do Jerozolimy niebieskiej.

Jerozolima ziemska trzyma Lud Boży w niewoli w przeciwieństwie do Jerozolimy niebieskiej która rodzi ku wolności:

Gal4: (22) Przecież napisane jest, że Abraham miał dwóch synów, jednego z niewolnicy, a drugiego z wolnej. (23) Lecz ten z niewolnicy urodził się tylko według ciała, ten zaś z wolnej - na skutek obietnicy. (24) Wydarzenia te mają jeszcze sens alegoryczny: niewiasty te wyobrażają dwa przymierza; jedno, zawarte pod górą Synaj, rodzi ku niewoli, a wyobraża je Hagar: (25) Synaj jest to góra w Arabii, a odpowiednikiem jej jest obecne Jeruzalem. Ono bowiem wraz ze swoimi dziećmi trwa w niewoli. (26) Natomiast górne Jeruzalem cieszy się wolnością i ono jest naszą matką. (27) Wszak napisane jest: Wesel się, niepłodna, która nie rodziłaś, wykrzykuj z radości, która nie znałaś bólów rodzenia, bo więcej dzieci ma samotna niż ta, która żyje z mężem. (28) Właśnie wy, bracia, jesteście jak Izaak dziećmi obietnicy. (29) Ale jak wówczas ten, który się urodził tylko według ciała, prześladował tego, który się urodził według ducha, tak dzieje się i teraz. (30) Co jednak mówi Pismo? Wypędź niewolnicę i jej syna, bo nie będzie dziedziczyć syn niewolnicy razem z synem wolnej. (31) Tak to, bracia, nie jesteśmy dziećmi niewolnicy, ale wolnej.

Słowa z Apokalipsy Św Jana - "Wyjdźcie z niego, ludu mój, abyście nie byli uczestnikami jego grzechów i aby was nie dotknęły plagi na niego spadające",

Skierowane są do żydów - Ludu Bożego który trwa w niewoli ziemskiej Jerozolimy i litery Prawa która zabija

Jerozolima ziemska jest też w Apokalipsie ukazana jako Wiekie Miasto stojące w opozycji do Boga , zabijające Chrystusa i prześladujące Kościół.:

Ap11:(3) Dwom moim Świadkom dam władzę, a będą prorokować obleczeni w wory, przez tysiąc dwieście sześćdziesiąt dni. (4) Oni są dwoma drzewami oliwnymi i dwoma świecznikami, co stoją przed Panem ziemi. (5) A jeśli kto chce ich skrzywdzić, ogień wychodzi z ich ust i pożera ich wrogów. Jeśliby zechciał ktokolwiek ich skrzywdzić, w ten sposób musi być zabity. (6) Mają oni władzę zamknąć niebo, by deszcz nie zraszał dni ich prorokowania, i mają władzę nad wodami, by w krew je przemienić, i wszelką plagą uderzyć ziemię, ilekroć zechcą. (7) A gdy dopełnią swojego świadectwa, Bestia, która wychodzi z Czeluści, wyda im wojnę, zwycięży ich i zabije. (8) A zwłoki ich /leżeć/ będą na placu wielkiego miasta, które duchowo zwie się: Sodoma i Egipt, gdzie także ukrzyżowano ich Pana. (9) I [wielu] spośród ludów, szczepów, języków i narodów przez trzy i pół dnia oglądają ich zwłoki, a zwłok ich nie zezwalają złożyć do grobu.

Jezusa Chrystusa ukrzyżowano w Jerozolimie a nie w Rzymie czy Watykanie.

Proste jak budowa cepa!

Jaabes
Bywalec
Bywalec
Posty: 186
Rejestracja: 13 wrz 2015
Lokalizacja: pomorskie
Been thanked: 1 time

Re: między nami charyzmatykami

Post autor: Jaabes » 2016-05-18, 18:13

@Albertus

Wiesz to zdanie na końcu jest zbędne...ale cóż, wybaczam gdyż Miłość Boża rozlana jest w moim sercu przez Ducha Świętego.

Powiem szczerze zastanawiałem się długo nad odpowiedzią i miałem zamiar szukać coś w internecie w kontrze na to co zamieszczasz w Ga 4;22-31. Lecz daleko nie trzeba było szukać, wystarczy spojrzeć na wersy 1-8 tego rozdziału :

?A mówię: Dopóki dziedzic jest dziecięciem, niczym się nie różni od niewolnika, chociaż jest panem wszystkiego, ale jest pod nadzorem opiekunów i rządców aż do czasu wyznaczonego przez ojca. Podobnie i my, gdy byliśmy dziećmi, byliśmy poddani w niewolę żywiołów tego świata; lecz gdy nadeszło wypełnienie czasu, zesłał Bóg Syna swego, który się narodził z niewiasty i podlegał zakonowi, aby wykupił tych, którzy byli pod zakonem, abyśmy usynowienia dostąpili. A ponieważ jesteście synami, przeto Bóg zesłał Ducha Syna swego do serc waszych, wołającego: Abba, Ojcze! Tak więc już nie jesteś niewolnikiem, lecz synem, a jeśli synem, to i dziedzicem przez Boga. Lecz dawniej, gdy nie znaliście Boga, służyliście tym, którzy z natury bogami nie są ?

Tekst jaki zamieściłem dotyczący wyjście z niego, to niewola żywiołów tego świata, a nie ziemskiej Jerozolimy.
Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus
[1 Tym 2;5 BT]

Albertus
Złoty mówca
Złoty mówca
Posty: 6009
Rejestracja: 12 mar 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 454 times
Been thanked: 918 times

Re: między nami charyzmatykami

Post autor: Albertus » 2016-05-18, 18:58

Ja niczego nie umieszczałem w Ga 4;22-31.To święty Paweł tak napisał...

Ja go tylko zacytowałem.

I to że ziemska Jerozolima będąca symbolicznym centrum starego przymierza opartego na literze Prawa rodzi ku niewoli i wraz ze swoimi dziećmi trwa w niewoli i prześladuje tych którzy są dziećmi Jerozolimy niebieskiej i że jej dzieci nie będą współdziedziczyć razem z dziećmi wolnej to pisze apostoł Paweł wprost.

To nie jest jakaś moja koncepcja czy interpretacja.

czy chcesz dyskutować ze św Pawłem podając inny fragment jego listu?!!

zresztą fragment ten oczywiście jest również słuszny i prawdziwy i w żaden sposób nie zaprzecza temu fragmentowi który ja przytoczyłem a nawet wręcz przeciwnie - potwierdza go - ci którzy są dziećmi ziemskiej Jerozolimy są w niewoli żywiołów tego świata.

Dlatego jak najbardziej pasuje do nich wezwanie anioła z Ap18:4 Ludu mój, wyjdźcie z niej, byście nie mieli udziału w jej grzechach i żadnej z jej plag nie ponieśli

Tym bardziej że Jerozolima ziemska w Apokalipsie jest określona jak Wielkie Miasto wrogie Bogu i współpracujące z antychrystem w zabijaniu świętych Boga:

Ap11:(3) Dwom moim Świadkom dam władzę, a będą prorokować obleczeni w wory, przez tysiąc dwieście sześćdziesiąt dni. (4) Oni są dwoma drzewami oliwnymi i dwoma świecznikami, co stoją przed Panem ziemi. (5) A jeśli kto chce ich skrzywdzić, ogień wychodzi z ich ust i pożera ich wrogów. Jeśliby zechciał ktokolwiek ich skrzywdzić, w ten sposób musi być zabity. (6) Mają oni władzę zamknąć niebo, by deszcz nie zraszał dni ich prorokowania, i mają władzę nad wodami, by w krew je przemienić, i wszelką plagą uderzyć ziemię, ilekroć zechcą. (7) A gdy dopełnią swojego świadectwa, Bestia, która wychodzi z Czeluści, wyda im wojnę, zwycięży ich i zabije. (8) A zwłoki ich /leżeć/ będą na placu wielkiego miasta, które duchowo zwie się: Sodoma i Egipt, gdzie także ukrzyżowano ich Pana. (9) I [wielu] spośród ludów, szczepów, języków i narodów przez trzy i pół dnia oglądają ich zwłoki, a zwłok ich nie zezwalają złożyć do grobu.


A odnośnie zdania:
Proste jak budowa cepa!
To bardzo przepraszam jeśli cię to uraziło, choć nie bardzo wiem dlaczego.

To po prostu takie moje ulubione powiedzonko na zakończenie wywodu :-D

Jaabes
Bywalec
Bywalec
Posty: 186
Rejestracja: 13 wrz 2015
Lokalizacja: pomorskie
Been thanked: 1 time

Re: między nami charyzmatykami

Post autor: Jaabes » 2016-05-19, 14:22

@Albertus

Kiedy nastąpiło wypełnienie czasu, jakiego czasu ? A no czasu starego Zakonu który był zapowiedzią/drogą do Chrystusa. Dwa Przymierza, jak myślisz o co tutaj chodzi ? Przymierze z góry Synaj i Nowe Przymierze które ustanowił Chrystus. To Nowe Przymierze, Nowe Jeruzalem które jest celem wierzących.
Zwróć też uwagę na ten zwrot ?wykupił tych, którzy byli pod zakonem? w Jezusie jesteśmy wyzwoleni od Zakonu/Prawa. Lecz nie wszyscy Żydzi skorzystali z tego.
Jerozolima ziemska to stare życie przed narodzeniem na nowo, zaś w Chrystusie wszystko jest nowe.

W kontekście starego i nowego człowieka duchowego, bo o tym mówi cały rozdział czwarty listu do Galatów, Nie rozumiem celum sensu i znaczenia przywołania dwóch świadków z Ap 11 ?
Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus
[1 Tym 2;5 BT]

Albertus
Złoty mówca
Złoty mówca
Posty: 6009
Rejestracja: 12 mar 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 454 times
Been thanked: 918 times

Re: między nami charyzmatykami

Post autor: Albertus » 2016-05-19, 21:18

Jaabes pisze:@Albertus

Kiedy nastąpiło wypełnienie czasu, jakiego czasu ? A no czasu starego Zakonu który był zapowiedzią/drogą do Chrystusa. Dwa Przymierza, jak myślisz o co tutaj chodzi ? Przymierze z góry Synaj i Nowe Przymierze które ustanowił Chrystus. To Nowe Przymierze, Nowe Jeruzalem które jest celem wierzących.
Zwróć też uwagę na ten zwrot ?wykupił tych, którzy byli pod zakonem? w Jezusie jesteśmy wyzwoleni od Zakonu/Prawa. Lecz nie wszyscy Żydzi skorzystali z tego.
Jerozolima ziemska to stare życie przed narodzeniem na nowo, zaś w Chrystusie wszystko jest nowe.

W kontekście starego i nowego człowieka duchowego, bo o tym mówi cały rozdział czwarty listu do Galatów, Nie rozumiem celum sensu i znaczenia przywołania dwóch świadków z Ap 11 ?
Nowe Jeruzalem jest nie tylko celem wierzących.

Ono jest realnym. istniejącym bytem:

Hbr12: (22) Wy natomiast przystąpiliście do góry Syjon, do miasta Boga żyjącego, Jeruzalem niebieskiego, do niezliczonej liczby aniołów, na uroczyste zebranie, (23) do Kościoła pierworodnych, którzy są zapisani w niebiosach, do Boga, który sądzi wszystkich, do duchów sprawiedliwych, które już doszły do celu, (24) do Pośrednika Nowego Testamentu - Jezusa, do pokropienia krwią, która przemawia mocniej niż [krew] Abla.

A na ziemi pielgrzymują dzieci Nowego Jeruzalem i tworzą Kościół zbudowany przez Jezusa Chrystusa

Jak więc widzimy Nowe Jeruzalem to nie tylko symbol nowego życia w Chrystusie ale realny byt i realne zgromadzenie konkretnych ludzi i aniołów

Podobnie i Jerozolima ziemska to nie tylko symbol starego życia przed chrztem w Chrystusie ale też realny, istniejący byt i zgromadzenie konkretnych ludzi i realnie i w sposób rzeczywisty a nie tylko symboliczny prześladujący wierzących w Chrystusa.

Mowa o tym jasno w Gal4:(22) Przecież napisane jest, że Abraham miał dwóch synów, jednego z niewolnicy, a drugiego z wolnej. (23) Lecz ten z niewolnicy urodził się tylko według ciała, ten zaś z wolnej - na skutek obietnicy. (24) Wydarzenia te mają jeszcze sens alegoryczny: niewiasty te wyobrażają dwa przymierza; jedno, zawarte pod górą Synaj, rodzi ku niewoli, a wyobraża je Hagar: (25) Synaj jest to góra w Arabii, a odpowiednikiem jej jest obecne Jeruzalem. Ono bowiem wraz ze swoimi dziećmi trwa w niewoli. (26) Natomiast górne Jeruzalem cieszy się wolnością i ono jest naszą matką. (27) Wszak napisane jest: Wesel się, niepłodna, która nie rodziłaś, wykrzykuj z radości, która nie znałaś bólów rodzenia, bo więcej dzieci ma samotna niż ta, która żyje z mężem. (28) Właśnie wy, bracia, jesteście jak Izaak dziećmi obietnicy. (29) Ale jak wówczas ten, który się urodził tylko według ciała, prześladował tego, który się urodził według ducha, tak dzieje się i teraz. (30) Co jednak mówi Pismo? Wypędź niewolnicę i jej syna, bo nie będzie dziedziczyć syn niewolnicy razem z synem wolnej. (31) Tak to, bracia, nie jesteśmy dziećmi niewolnicy, ale wolnej.

Lud Boży w Jeruzalem ziemskim( jako symbolicznym centrum religii opartej na literze Prawa oczywiście.Nie chodzi o wszystkich mieszkańców mieszkających na terenie Jerozolimy) trwa w niewoli i prześladuje Kościół Chrystusa na ziemi.Podobnie jak Izmael prześladował Izaaka. Lecz pomimo tego jest Ludem Bożym i jest przedmiotem Bożej miłości podobnie jak Izmael był synem Abrahama i był przedmiotem miłości Abrahama.

Jednak pomimo tej miłości Izmael nie mógł dziedziczyć razem z Izaakiem i podobnie dzieci Jerozolimy ziemskij nie mogą dziedziczyć razem z dziećmi Jerozolimy niebieskiej.

Jednak z powodu miłości Bożej do swojego Ludu w starej Jerozolimie jest wezwanie: - Ludu mój wyjdźcie z Niej!

Słowa te pochodzą z rozdziałów Apokalipsy który mówią o symbolicznej nierządnicy która jest nazwana wielkim miastem wrogim Bogu i która do czasu współpracuje z bestią w prześladowaniu świętych Boga i w ogóle czynieniu wszelkiego zła

Natomiast w 11 rozdziale Apokalipsy mowa jest też o symbolicznym wielkim mieście wrogim Bogu i współpracującym z bestią w prześladowaniu świętych Boga.Tożsamość tego miasta jest tutaj jasno określona - jest to miasto w którym ukrzyżowano Chrystusa - w ziemskim Jeruzalem (oczywiście rozumianym jako symboliczne centrum)

Dla mnie jest oczywiste że zarówno w 11 jak i w 17 i 18 rozdziale Apokalipsy mowa jest o tym, samym symbolicznym wielkim mieście. I nie jest to oczywiście ani Rzym ani tym bardziej Watykan czy Kościół Katolicki. :-D

Jaabes
Bywalec
Bywalec
Posty: 186
Rejestracja: 13 wrz 2015
Lokalizacja: pomorskie
Been thanked: 1 time

Re: między nami charyzmatykami

Post autor: Jaabes » 2016-05-20, 09:34

Albertus pisze:
A na ziemi pielgrzymują dzieci Nowego Jeruzalem i tworzą Kościół zbudowany przez Jezusa Chrystusa

Jak więc widzimy Nowe Jeruzalem to nie tylko symbol nowego życia w Chrystusie ale realny byt i realne zgromadzenie konkretnych ludzi i aniołów

Podobnie i Jerozolima ziemska to nie tylko symbol starego życia przed chrztem w Chrystusie ale też realny, istniejący byt i zgromadzenie konkretnych ludzi i realnie i w sposób rzeczywisty a nie tylko symboliczny prześladujący wierzących w Chrystusa.
Dostrzegam jakąś niespójność w tej wypowiedzi, zważywszy na całą Biblię.
Nowe Jeruzalem jest sprawą przyszłości, co do tego to chyba się zgodzisz ? Gdyż opis z Apokalipsy 21 rozdziału mówi o tym że ono zstępuje z nieba na nową ziemię. A Jezus w Ewangelii Jana mówi o tym że pójdzie do domu Ojca w celu przygotowania mieszkań, a następnie powróci na ziemię po Swoich wiernych uczniów, żeby zabrać ich do Siebie...
Tak więc Kościół/Ciało/Oblubienica Jezusa Chrystusa, to nie Nowe/Górne Jeruzalem. Wskazówką do takiego wniosku jest zapis w liście do Hebrajczyków 11;8-10. Tam Abraham oczekuje jakiegoś miasta...
Natomiast piszesz że jest to symbol nowego życia w Chrystusie. Jednak opis z Ap 21 i tekst z Hb 11;10, wyraźnie wskazują iż należy to do przyszłości.
Piszesz też o ziemskiej Jerozolimie, mówiąc inaczej jako antonim tego do czego chrześcijanie dążą to należałoby nazwać, dolna Jerozolima, albo jak Ty nazywasz ziemska. Problem tylko w tym że takiego określenia nie ma w Biblii.
Albertus pisze: Podobnie jak Izmael prześladował Izaaka. Lecz pomimo tego jest Ludem Bożym i jest przedmiotem Bożej miłości podobnie jak Izmael był synem Abrahama i był przedmiotem miłości Abrahama.
Nie ulega dyskusji że Ismael był przedmiotem Bożej miłości, podobnie jak wszyscy ludzie stworzeni przez Niego. Lecz to że stanowi Lud Boży jest nieprawdą. Ponieważ on i jego podwładni brali żony córki filistynów, co stanowiło złamanie Bożego nakazu. Wyraźną wskazówkę znajdujemy w tym poniższym fragmencie :
?A on rzekł: Brat twój przyszedł podstępnie i wziął błogosławieństwo twoje. Wtedy rzekł: Słusznie nazwano go Jakub, podszedł mnie bowiem już dwukrotnie, wziął moje pierworodztwo, a teraz wziął moje błogosławieństwo. I rzekł jeszcze: Czy nie zachowałeś i dla mnie błogosławieństwa? A Izaak odpowiedział i rzekł do Ezawa: Oto ustanowiłem go panem nad tobą i dałem mu za sługi wszystkich pobratymców jego, zapewniłem mu zboże i wino; cóż więc mogę jeszcze dla ciebie uczynić, synu mój? A Ezaw rzekł do ojca swego: Czy tylko jedno błogosławieństwo masz, ojcze? Pobłogosław także mnie, ojcze mój! I Ezaw zaczął głośno płakać. Izaak zaś, ojciec jego, odpowiedział i rzekł do niego: Oto z dala od urodzajnej ziemi będzie siedziba twoja, z dala od rosy niebieskiej z góry. Z miecza twego żyć będziesz i bratu twemu służyć będziesz, ale gdy wytężysz siły, zrzucisz z szyi jarzmo jego. Dlatego znienawidził Ezaw Jakuba z powodu błogosławieństwa, którym go pobłogosławił ojciec, i taki powziął Ezaw zamiar: Zbliżają się dni żałoby po ojcu moim. Wtedy zabiję brata mego Jakuba. ?
[Gen 27;35-41].

Tak więc Ismael/Edom nie jest Ludem Bożym !
Wskazówką do takiego myślenia jest też zapis w liście do Hebrajczyków 12;14-17 :
?Dążcie do pokoju ze wszystkimi i do uświęcenia, bez którego nikt nie ujrzy Pana, bacząc, żeby nikt nie pozostał z dala od łaski Bożej, żeby jakiś gorzki korzeń rosnący w górę, nie wyrządził szkody i żeby przezeń nie pokalało się wielu, żeby nikt nie był rozpustny lub lekkomyślny jak Ezaw, który za jedną potrawę sprzedał pierworodztwo swoje. A wiecie, że potem, gdy chciał otrzymać błogosławieństwo, został odrzucony, nie uzyskał bowiem zmiany swego położenia, chociaż o nią ze łzami zabiegał. ?
Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus
[1 Tym 2;5 BT]

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14976
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4202 times
Been thanked: 2953 times
Kontakt:

Albertus versus Jaabes - Nierządnica, Babilon, Jeruzalem, czyli różnice katolicko-protestanckie

Post autor: Dezerter » 2016-05-20, 20:12

Jest to dyskusja wydzielona z wątku "Między nami charyzmatykami"
zapraszam do dyskusji i zgłębiania tych trudnych i niejednoznacznych, ale ważnych symboli biblijnych
jestem otwarty na zmianę tematu - obaj czujcie się jego autorami a ja jestem do dyspozycji
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 19048
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2620 times
Been thanked: 4633 times
Kontakt:

Re: Albertus versus Jaabes - Nierządnica, Babilon, Jeruzalem, czyli różnice katolicko-protestanckie

Post autor: Marek_Piotrowski » 2017-01-29, 01:08

Wielokrotnie słyszałem od różnych protestanckich zapaleńców antykatolicką interpretację Wielkiej Nierządnicy Babilońskiej z 17 i 18 rozdziału Apokalipsy (przodują w tym Adwentyści).
Długo nie mogłem zabrać się za temat, ale w końcu się zabrałem :)

Przedstawiam w kilku miejscach pierwszą wersję.
Aha - w dużo czytelniejszej postaci można tekst zobaczyć w pdf pod adresem: http://analizy.biz/nowe/wn.pdf


Apokalipsa ? Bestia i Wieka Nierządnica
Obrazek
Oblężenie i zburzenie Jerozolimy (aut. David Roberts)

1.Parę uwag na początek
Zanim przystąpię do omówienia tekstu biblijnego, chciałbym poczynić parę uwag wstępnych:
  • Powszechnym mniemaniem jest, iż Apokalipsa wg świętego Jana ukazuje czas ?końca świata?. To nie do końca prawda. Większość ?akcji? tej księgi dzieje się w czasach zbliżonych do daty jej napisania (patrz wyliczenie władców na stronie MRB). Owszem, znaczenie apokalips jest wielopoziomowe, więc współczesne Autorowi natchnionemu wydarzenia można (a niekiedy należy) odczytywać także eschatologicznie ? jednak nie jest to ani jedyne, ani nawet główne znaczenie.
    Warto pamiętać, że w gatunku literackim jakim jest apokalipsa ?czasami ostatecznymi? jest czas, w którym tekst jest spisywany. W ogóle porządek chronologiczny ? do której jesteśmy w naszym ?zhellenizowanym pojęciowo? świecie przyzwyczajeni w opowiadaniach ? niekoniecznie obowiązuje w Objawieniu św. Jana.
  • Budowa apokalipsy (składającej się m.in. z szeregu relacji o wydarzeniach) nie jest liniowa. To znaczy, iż kolejna relacja niekoniecznie musi być ?dalszym ciągiem? poprzedniej (np. z poprzedniego rodzaju). Bardzo często jest tak, ze kolejne relacje opisują te same zdarzenia do poprzednie, przedstawiając je jedynie z innej perspektywy.
  • Warstwa symboliczna jest plastyczna ? dlatego przez wieki bardzo różni ludzie ?widzieli w tekście? bardzo różne zdarzenia, miasta, osoby i zjawiska (zawsze bliskie czasowo osobie interpretatora). W czasach zagrożenia islamskiego widziano Islam (dziś też pojawiają się takie interpretacja), w czasach Reformacji ? papieża i reformatorów, w epoce napoleońskiej ? cesarza Francji i koalicję antynapoleońską, podczas I Wojny Światowej ? Ententę i Państwa Centralne, w czasie II Wojny ? Hitlera i jego wrogów itd. itp.
    Nie brak także interpretacji ?duchowych? - w nich pożywkę znajdują pasjonaci tropienia Żydów, ?modernistów?, a nawet? jezuitów. Nie brak też interpretacji mówiących o dążeniu do ?jednego światowego rządu? czy ?jednej światowej religii? ? no i wreszcie, last but not least, po prostu przypisującej wszelkie negatywne postacie z Apokalipsy do Kościoła katolickiego.
    Proszę wybaczyć, ale mimo że uważam iż prawdy zawarte w Objawieniu są ponadczasowe i do zastosowania w naszym życiu, to nie będę się zajmował tego rodzaju ?folklorem egzegetycznym?. Rozumiem, że pokusa przypisania postaci ?Bestii?, ?Fałszywego Proroka? czy ?Wielkiej Nierządnicy Babilońskiej? adwersarzom religijnym, światopoglądowym czy politycznym jest wielka, jednak uważam za znacznie ciekawsze wydobywanie znaczeń z Pisma, niż wkładanie do Pisma własnych fobii, przekonań i zainteresowań.
2.Tekst 17 rozdziału Apokalipsy
Odwołania wg Biblii Tysiąclecia, wydanie V
17 (1)Potem przyszedł jeden z siedmiu aniołów, mających siedem czasz, i tak odezwał się do mnie: Chodź, ukażę ci wyrok na Wielką Nierządnicę, która zasiada nad mnogimi wodami, (2) z którą nierządu się dopuścili królowie ziemi, a mieszkańcy ziemi się upili winem jej nierządu.
(3) I zaniósł mnie w stanie zachwycenia na pustynię. I ujrzałem Niewiastę siedzącą na Bestii szkarłatnej, pełnej imion bluźnierczych, mającej siedem głów i dziesięć rogów.
(4) A Niewiasta była odziana w purpurę i szkarłat, cała zdobna w złoto, drogie kamienie i perły, miała w swej ręce złoty puchar pełen obrzydliwości i brudów swego nierządu.
(5) A na jej czole wypisane imię - tajemnica: Wielki Babilon. Matka nierządnic i obrzydliwości ziemi.
(6) I ujrzałem Niewiastę pijaną krwią świętych i krwią świadków Jezusa, a widząc ją, bardzo się zdumiałem.
(7) I rzekł do mnie anioł: Czemu się zdumiałeś? Ja ci wyjaśnię tajemnicę Niewiasty i Bestii, która ją nosi, a ma siedem głów i dziesięć rogów. (8) Bestia, którą widziałeś, była i nie ma jej, ma wyjść z Czeluści, a zdąża ku zagładzie.
A zdumieją się mieszkańcy ziemi - ci, których imię nie jest zapisane w księdze życia od założenia świata - spoglądając na Bestię, iż była i nie ma jej, a ma przybyć.
(9) Tu trzeba zrozumienia, o mający mądrość!
Siedem głów to jest siedem gór, na których siedzi Niewiasta.
(10) I siedmiu jest królów: pięciu upadło, jeden istnieje, inny jeszcze nie przyszedł, a kiedy przyjdzie, ma na krótko pozostać.
(11) A Bestia, która była i nie ma jej, ona też jest ósmym, a jest spośród siedmiu i zdąża ku zagładzie.
(12) A dziesięć rogów, które widziałeś, to dziesięciu jest królów, którzy władzy królewskiej jeszcze nie objęli, lecz wezmą władzę jako królowie na jedną godzinę wraz z Bestią.
(13) Ci mają jeden zamysł, a potęgę i władzę swą oddają Bestii.
(14) Ci będą walczyć z Barankiem, a Baranek zwycięży ich, bo Panem jest panów i Królem królów - a także ci, co z Nim są: powołani, wybrani i wierni.
(15) I rzecze do mnie: Wody, które widziałeś, gdzie Nierządnica ma siedzibę, to są ludy i tłumy, narody i języki.
(16) A dziesięć rogów, które widziałeś, i Bestia - ci nienawidzić będą Nierządnicy i sprawią, że będzie spustoszona i naga, i będą jedli jej ciało, i spalą ją w ogniu, (17) bo natchnął ich serca Bóg, aby wykonali Jego zamysł, i ten jeden zamysł wykonali: oddania swej królewskiej władzy Bestii, aż Boże słowa się spełnią.
(18) A Niewiasta, którą widziałeś, jest to Wielkie Miasto, mające władzę królewską nad królami ziemi.
18 (1) Potem ujrzałem innego anioła - zstępującego z nieba i mającego wielką władzę, a ziemia od chwały jego rozbłysła.
(2) I głosem potężnym tak zawołał: Upadł, upadł Babilon, wielka stolica.
I stała się siedliskiem demonów i kryjówką wszelkiego ducha nieczystego, i kryjówką wszelkiego ptaka nieczystego i budzącego wstręt, (3) bo winem zapalczywości swojego nierządu napoiła wszystkie narody, i królowie ziemi dopuścili się z nią nierządu, a kupcy ziemi wzbogacili się ogromem jej przepychu.
(4) I usłyszałem inny głos z nieba, mówiący:
Ludu mój, uchodź z niej; byście nie mieli udziału w jej grzechach i żadnej z jej plag nie podlegli: (5) bo grzechy jej narosły - aż do nieba, i wspomniał Bóg na jej zbrodnie.
(6) Odpłaćcie jej tak, jak ona odpłacała, i za jej czyny oddajcie podwójnie: w kielichu, w którym przyrządzała wino, podwójny dział dla niej przyrządźcie.
(7) Ile się wsławiła i osiągnęła przepychu, tyle jej zadajcie katuszy i smutku!
Ponieważ mówi w swym sercu: Zasiadam jak królowa, a nie jestem wdową, i z pewnością nie zaznam żałoby, (8) dlatego w jednym dniu nadejdą jej plagi: śmierć i smutek, i głód; i będzie w ogniu spalona, bo mocny jest Pan Bóg, który ją osądził.
(9) I będą płakać, i lamentować nad nią królowie ziemi, którzy nierządu z nią się dopuścili i żyli w przepychu, kiedy zobaczą dym jej pożaru. (10) Stanąwszy z dala, ze strachu przed jej katuszami, powiedzą: Biada, biada, wielka stolico, Babilonie, stolico potężna!
Bo w jednej godzinie sąd na ciebie przyszedł!



Mamy tu dwie postacie ? Bestię i dosiadającą ją Wielką Nierządnicę.

3.BESTIA
Bestie występują w innej (chronologicznie znacznie starszej) apokalipsie, którą znajdziemy w Księdze Daniela. Widzimy tam opis czterech bestii; oznaczają królestwa, zaś rogi na ich czołach to władcy (królowie) panujący nad tymi królestwami (nie chciałbym przerywać ciągłości wykładu cytatami z Księgi Daniela; zainteresowany czytelnik znajdzie opis bestii w Dn 7,2-8 zaś opis czym są w Dn 7,17-27)
Jakie państwo mogło być ?bestią? dla Jana ? członka społeczności żydowskiej okupowanej przez Cesarstwo Rzymskie i w dodatku chrześcijanina, którego wyznawców Rzym regularnie prześladował ? chyba nie trzeba tłumaczyć.
Co wiemy o apokaliptycznej bestii?
  • Po pierwsze, bestia jest ?szkarłatna? ? kolor szkarłatny (nawiązujący do obitych drogimi materiałami ścian oraz do twarzy rozgrzanych winem) oznacza rozpustne bogactwo a także bogactwa zdobyte poprzez rozlew krwi. Kolor szkarłatny ma też grzech (Iz 1,18), a niekiedy oznaczać on może także władzę królewską (takie znaczenie miał płaszcz szkarłatny który nałożono dla szyderstwa na ubiczowanego Chrystusa Mt 27,28) .
    W Starym Testamencie szkarłat może oznaczać także przepych także w pozytywnym sensie (np. szaty bohaterów Na 2,4 ; szata Aarona Syr 45,10 czy nawet Bóg Iz 63,1).
  • Po drugie, jest ona pełna ?imion bluźnierczych? ? jest to aluzja do statusu cesarzy rzymskich. Pierwszym z nich, który został (w 44 roku przed narodzeniem Chrystusa) ogłoszony bogiem był Juliusz Cezar. Kolejni cesarze podsycali boski kult władców, aż stał się on powszechnie uznawany.
    Uznawanie boskości Cezara stało się dowodem obywatelskiej cnoty, a kult cesarza jednym z najpotężniejszych przejawów rzymskiej religii?/za Roux J.P, Król mity i symbole, Bellona, Warszawa 1998 r., str. 100/
  • Po trzecie ? ma ?siedem głów? ? tu na szczęście znajdujemy wyjaśnienia w dalszym tekście iż ?Siedem głów to jest siedem gór, na których siedzi Niewiasta.? . Niestety, zaraz potem jest wyjaśnienie alternatywne ?I siedmiu jest królów: pięciu upadło, jeden istnieje, inny jeszcze nie przyszedł, a kiedy przyjdzie, ma na krótko pozostać.? . Ta dwuznaczność utrudnia zrozumienie, ale nie powinna nas dziwić ? apokalipsy to gatunek literacki, w którym poszczególne symbole mogą mieć nawet kilka ?warstw? znaczeniowych.
    Tak czy owak, stwierdzenie o ?siedmiu górach? chyba potwierdza (choć nie jednoznacznie) tezę, iż Bestią jest Cesarstwo Rzymskie (Rzym, jak wiadomo, leży na siedmiu wzgórzach).
    Inna rzecz, że użyta liczna ?siedem? oznacza często w Apokalipsie ?pełnię? ? co można interpretować jako ?wiele gór? albo nawet ?wszystkie góry?). W dodatku stwierdzenie iż?Rzym leży na siedmiu wzgórzach? jest prawdziwe tylko w stosunku do pewnego, określonego momentu w historii; miasto przez całe swoje dzieje rozbudowywało się obejmując kolejne tereny i wzgórza.
Co do królów, to wygląda na to, iż:
  • królowie, którzy upadli to Kaligula (37-41), Klaudiusz (41-54), Neron (54-68), Wespazjan (69-78) i Tytus (79-81),
  • król, który ?istnieje? (a więc panuje w chwili spisywania Apokalipsy) to Domicjan (81-96),
  • król, który ?przyjdzie? i ?ma krótko pozostać? to Marek Kokcejusz Nerwa który faktycznie panował tylko dwa lata (96-98).
Obrazek

Dość tajemnicza jest wzmianka:
?Bestia, którą widziałeś, była i nie ma jej, ma wyjść z Czeluści, a zdąża ku zagładzie. A zdumieją się mieszkańcy ziemi - ci, których imię nie jest zapisane w księdze życia od założenia świata - spoglądając na Bestię, iż była i nie ma jej, a ma przybyć.?
Wygląda na to, że autor Apokalipsy utożsamia Bestię z Cesarstwem Rzymskim przede wszystkim w tych chwilach, kiedy następuje prześladowanie ? stąd ?była i nie ma jej, a ma przybyć? .
Cesarze odnosili się do chrześcijan w różny sposób ? okresy prześladowań przeplatały się ze względną tolerancją. Dlatego autor natchniony może napisać iż były, w tej chwili ich nie ma ale wkrótce niewątpliwie znów będą.
Domicjan, który panował w czasie spisywania Apokalipsy występował raczej przeciw Żydom niż chrześcijanom (w jego czasach doszło wprawdzie do krótkotrwałego prześladowania, które jednak szybko ustało). Stąd prawdopodobnie wzmianka, ze Bestii aktualnie ?nie ma?.
Nie było także prześladowań podczas krótkiego panowania Nerwy, za to rzeczywiście powróciły za następnego cesarza, Trajana (98?117). Stąd być może stwierdzenie, że Bestia ?też jest ósmym?.
Wyobrażonych przez dziesięć rogów dziesięciu królów, którzy ?którzy władzy królewskiej jeszcze nie objęli, lecz wezmą władzę jako królowie na jedną godzinę wraz z Bestią? to prawdopodobnie namiestnicy prowincji rzymskich, ustanawiani przez cesarzy.

Znaczenie zapisu ?była i nie ma jej, a ma przybyć? być może jest jeszcze prostsze, jeśli spojrzymy na historię powstania żydowskiego, które doprowadziło do zniszczenia Jerozolimy. Wybuchło ono w roku 66. W toku walk doszło do oblężenia Jerozolimy przez wojska dowodzone przez Cestiusza Gallusa. Obrońcy byli w rozpaczliwej sytuacji, kiedy wojska rzymskie z niewiadomych powodów odstąpiły od murów miasta.
To był ostatni moment na ucieczkę z miasta. Wkrótce Rzymianie wrócili i tym razem oblężenie okazało się skuteczne. Rzym więc był, po czym go nie było i znów przybył.

4.NIERZĄDNICA
4.1.Znowu Rzym??
Oczywiście, najbardziej narzucającym się skojarzeniem (być może prawdziwym ? opowiada się za nim większość egzegetów) jest, władające Cesarstwem (?siedzące na Bestii?) miasto Rzym. Za tą hipotezą świadczy (jeśli przyjmiemy go dosłownie) końcowy fragment ?A Niewiasta, którą widziałeś, jest to Wielkie Miasto, mające władzę królewską nad królami ziemi? a także inne wzmianki ? o związkach z królami ziemi, o odzianiu w purpurę, o tym że widzimy ją ?pijaną krwią świętych i krwią świadków Jezusa? , o ?zasiadaniu nad mnogimi wodami? o których dalej czytamy że ?to są ludy i tłumy, narody i języki? , o bałwochwalstwie (trzymany w ręku ?złoty puchar pełen obrzydliwości i brudów swego nierządu? ? jak wiadomo w Biblii ?nierząd? jest symbolem bałwochwalstwa). Również symboliczne określenie ?Wielki Babilon. Matka nierządnic i obrzydliwości ziemi.? doskonale pasuje do tego Rzymu końca I wieku. Rodzaj żeński może być symboliczny lub związany z tym, że miasta w starożytności często przedstawiano w postaci personifikacji ich bogiń (w przypadku Rzymu byłaby to bogini Roma). W takim wypadku symboliczną ?Bestią? mógłby być na przykład inny symbol Rzymu - wilczyca, która według legendy wykarmiła założycieli Rzymu (Romulusa i Remusa).

Obrazek
Dwie monety rzymskie. Na lewej Rzym przedstawia bogini Roma, zaś na prawej jest on symbolizowany przez legendarną wilczycę, która wykarmiła założycieli miasta
Przeciwko hipotezie, iż Wielką Nierządnicą jest Rzym przemawia fakt, iż obraz, w którym Wielka Nierządnica (Rzym) siedzi na Bestii (także Rzym) wydaje się niespójna. Można uratować to spojrzenie przyjmując, że Bestia to całe Cesarstwo Rzymskie, zaś Wielka Nierządnica to samo miasto Rzym lub osobiście cesarz.

4.2. ?czy Jerozolima?
Jest jednak i inna możliwa interpretacja ? przyznam, że mnie przekonuje - a mianowicie taka, iż Wielką Nierządnicą jest? Jerozolima.
Jerozolima realna, ale przede wszystkim Jerozolima ziemska jako przeciwstawienie ?Jeruzalem niebiańskiego? (Królestwa Niebieskiego) przedstawionego w absolutnie zachwycającej wizji w Ap 21, 2-27.
Opis, a nawet niektóre określenia zawarte w 17 rozdziale Apokalipsy zadziwiająco przypominają mowę oskarżycielską skierowaną przeciw Jerozolimie w 16 rozdziale Księgi Ezechiela. Po lewej stronie wypiszę fragmenty dotyczące Wielkiej Nierządnicy w Apokalipsie, po prawej ? odpowiadające im fragmenty z Ezechiela:

Temat: Wstęp wizji
Apokalipsa: (1)Potem przyszedł jeden z siedmiu aniołów, mających siedem czasz, i tak odezwał się do mnie: Chodź, ukażę ci wyrok na Wielką Nierządnicę, która zasiada nad mnogimi wodami (?)(3)I zaniósł mnie w stanie zachwycenia na pustynię
16 rozdział Ezechiela: (2) Synu człowieczy, zapoznaj Jerozolimę z jej obrzydliwościami
Motyw anioła niosącego narratora by pokazać upadek moralny Jerozolimy znajdujemy także w 8 rozdziale Księgo Ezechiela: ?Patrzyłem, a oto była tam istota podobna do postaci człowieka; w dół od tego, co wyglądało na jego biodra, był ogień, i w górę od tego, co wyglądało na biodra, było coś, co przypominało połysk stopu złota ze srebrem. Wyciągnął coś w rodzaju ręki i uchwycił mnie za włosy na głowie, a duch podniósł mnie w górę między ziemię a niebo i w boskich widzeniach zaprowadził do Jerozolimy, do przedsionka bramy wewnętrznej(?)?/Ez 8,2-3/

Wyrażenie ?nad wieloma wodami? to odniesienie do imienia Nierządnicy ?Wielki Babilon? (Jeremiasz tak pisał o Babilonie: ?Jak bowiem postanowił Pan, tak wprowadza w czyn to, co ogłosił przeciw mieszkańcom Babilonu. (13) Ty, co mieszkasz nad wielkimi wodami, wielkie skarby posiadasz: nadszedł twój kres, dopełniła się twa miara.? /Jr 51,12b-13/

Temat: Nierząd (bałwochwalstwo) z bogami innych narodów
Apokalipsa: (2) z którą nierządu się dopuścili królowie ziemi, a mieszkańcy ziemi się upili winem jej nierządu.
16 rozdział Ezechiela: "Uprawiałaś nierząd z twoimi sąsiadami, Egipcjanami, o ciałach potężnych, pomnażałaś coraz bardziej swoje czyny nierządne, aby Mnie pobudzać do gniewu. (27) Oto wyciągnąłem rękę przeciwko tobie i zmniejszyłem ci żywność, i wydałem cię na łup twoim nieprzyjaciółkom, córkom filistyńskim, które się wstydziły twojego postępowania. (28) Uprawiałaś następnie nierząd z Asyryjczykami, ponieważ byłaś nienasycona; oddawałaś się nierządowi z nimi, a i tak się tym nie nasyciłaś. (29) Uprawiałaś więc znów nierząd z krajem kupieckim Chaldejczyków, i także tym się nie nasyciłaś."

I jeszcze jedna para fragmentów na ten sam temat:
Apokalipsa: "I rzecze do mnie: Wody, które widziałeś, gdzie Nierządnica ma siedzibę, to są ludy i tłumy, narody i języki. "
16 rozdział Ezechiela: "A po tych wszystkich złościach twoich - biada, o biada tobie! - wyrocznia Pana Boga - (24) budowałaś sobie szałasy i sporządzałaś wzniesienia na każdym miejscu. (25) Na początku każdej drogi budowałaś sobie wzniesienie, aby tam kalać swoją piękność, i oddawałaś się każdemu przechodniowi. Mnożyłaś coraz bardziej swoje czyny nierządne."


Temat: Ozdoby i bogactwo
Apokalipsa: "A Niewiasta była odziana w purpurę i szkarłat, cała zdobna w złoto, drogie kamienie i perły"
16 rozdział Ezechiela: "Ozdobiłem cię klejnotami, włożyłem bransolety na twoje ręce i naszyjnik na twoją szyję. (12) Włożyłem też pierścień w twój nos, kolczyki w twoje uszy i wspaniały diadem na twoją głowę. (13) Zostałaś ozdobiona złotem i srebrem, przyodziana w bisior oraz w szaty jedwabne i wyszywane."
Nie sposób nie przypomnieć tu też słów Jezusa z Łk 21,5-6: "Gdy niektórzy mówili o świątyni, że jest przyozdobiona pięknymi kamieniami i darami, powiedział: Przyjdzie czas, kiedy z tego, na co patrzycie, nie zostanie kamień na kamieniu, który by nie był zwalony."


Temat: Nierząd ? bałwochwalstwo
Apokalipsa: "miała w swej ręce złoty puchar pełen obrzydliwości i brudów swego nierządu. (5) A na jej czole wypisane imię - tajemnica: Wielki Babilon. Matka nierządnic i obrzydliwości ziemi."
16 rozdział Ezechiela: "Ale zaufałaś swojej piękności i wyzyskałaś swoją sławę na to, by uprawiać nierząd. Oddawałaś się każdemu, kto obok ciebie przechodził. (16) Nabrałaś swoich szat i sporządziłaś sobie wyżyny [z namiotami] o różnorakich barwach i na nich uprawiałaś nierząd. (17) Wziąwszy ozdobne przedmioty ze złota i ze srebra, które ci dałem, uczyniłaś sobie z nich podobizny ludzkie i przed nimi grzeszyłaś nierządem. (18) Wzięłaś swe szaty wyszywane i okryłaś je nimi, a także moją oliwę i moje kadzidło składałaś w ofierze przed nimi.
(20) Brałaś też synów swoich i córki, które mi urodziłaś, a składałaś im w ofierze na pożywienie. Czy więc czymś małym jest twój nierząd?"

Być może to odwołanie do Jeremiasza ?(6) Uciekajcie ze środka Babilonu! Każdy niech ratuje swe życie! Nie gińcie z powodu jego grzechu! Nastał bowiem czas odwetu u Pana, On daje mu zapłatę za to, co uczynił. (7) Babilon był w ręku Pana złotym kielichem, upajającym całą ziemię. Jego wino piły wszystkie narody, dlatego w szał wpadły.?/Jr 51,6-7

Napis na czole w historycznej warstwie znaczeniowej być może nawiązuje do ówczesnego zwyczaju noszenia przez prostytutki na czole blaszki z imieniem. W warstwie symbolicznej napis stanowi znak identyfikacyjny o znaczeniu odwrotnym do tego, jakim zostaje w Apokalipsie opieczętowany Lud Boży ( ?A oto Baranek stojący na górze Syjon, a z Nim sto czterdzieści cztery tysiące, mające imię Jego i imię Jego Ojca wypisane na czołach? /Ap 14,1/).
Jest to kolejny związek z wizją z Księgi Ezechiela, gdzie czytamy: ?Pan rzekł do niego: Przejdź przez środek miasta, przez środek Jerozolimy, i nakreśl ten znak Taw na czołach mężów, którzy wzdychają i biadają nad wszystkimi obrzydliwościami w niej popełnianymi.? (znak TAW ? niekiedy zwany TAU - utożsamiano we wczesnym chrześcijaństwem z krzyżem).
Na przykład żyjący w latach 160-240 Tertulian pisał: ?To jest bowiem grecka litera Tau, nasza zaś T, mająca wygląd krzyża, o którym prorokował, że będzie widniał na naszych czołach w prawdziwym i katolickim Jeruzalem, w którym bracia Chrystusa, mianowicie dzieci Boże, będą głosili chwałę Boga, jak śpiewa psalm dwudziesty pierwszy w słowach? /Przeciw Marcjonowi/
Podobnie Orygenes: ?(?)według starej pisowni litera Tau przypomina swym kształtem krzyż i jest zapowiedzią tego znaku, który chrześcijanie kreślą na czole? /Komentarz do Ez 9/

Być może kolejną warstwą znaczeniową imienia wypisanego na czole Wielkiej Nierządnicy jest odwołanie do bałwochwalczego kultu Mitry, w którym ? według relacji Tertuliana ? oznaczano wyznawców na czole.
?(Diabeł) nawet boskie sakramenty naśladuje w obrzędach pogańskich. On przecież chrzci tych, którzy wierzą w niego i do niego należą; przyrzeka uwolnienie od grzechów przez chrzest, a nadto, o ile dobrze pamiętam, Mitras (Mitra) na czołach żołnierzy wyci-ska znak przynależności do siebie.? (Tertulian ur. 155, Preskrypcja przeciw heretykom)


Temat: Krew świętych
Apokalipsa: "I ujrzałem Niewiastę pijaną krwią świętych i krwią świadków Jezusa, a widząc ją, bardzo się zdumiałem."
16 rozdział Ezechiela: "Zabijałaś przecież synów moich i paląc ich, składałaś im w ofierze."
W starożytności istniała bałwochwalcza ofiara z dzieci, polegająca na ?przeprowadzeniu przez ogień? (złożeniu w ofierze całopalnej). Bóg wielokrotnie zabraniał (Kpł 18,21; PwP 18,10; Ez 20,31) Żydom tych pogańskich praktyk, grzech ten jednak ciągle powracał w Izraelu (2Krl 16,3; 17,17 ; 21,6; 2 Krn 28,3; 33,6; Ez 23,37).

Jednak Apokalipsa zdaje się nawiązywać do wydarzeń znacznie nowszych - nie jest tajemnicą że bardzo prędko arcykapłani żydowscy ze Świątyni Jerozolimskiej poczęli prześladować chrześcijan (pierwszym męczennikiem (jeśli nie liczyć tzw. młodzianków, tj. chłopców do lat dwu z okolic Betlejem, zamordowanych przez Heroda w nadziei zabicia Jezusa Mt 2:16-18), jakiego znamy jest św. Szczepan, którego śmierć opisano w Dziejach Apostolskich 7,58-60). Wiemy, że św. Paweł przed nawróceniem również uczestniczył w prześladowaniach.
"Szaweł ciągle jeszcze siał grozę i dyszał żądzą zabijania uczniów Pańskich. Udał się do arcykapłana (2) i poprosił go o listy do synagog w Damaszku, aby mógł uwięzić i przyprowadzić do Jeruzalem mężczyzn i kobiety, zwolenników tej drogi, jeśliby jakichś znalazł." /Dz 9,1-2/
Prześladowania nasiliły się, gdy prokuratorem Judei został Herod Agryppa I (wówczas to apostołowie wyszli z Jerozolimy). W 62 roku arcykapłan Annasz Bar Annasz skazał na śmierć apostoła Jakuba Większego, biskupa Jerozolimy.
Uważa się, że w tym pierwszym okresie chrześcijaństwa z rąk Żydów zginęło około 2000 chrześcijan.
Trudno w tym kontekście nie przywołać wypowiedzi Jezusa o Jerozolimie:
?Węże, plemię żmijowe, jak wy możecie ujść potępienia w piekle?
Dlatego oto Ja posyłam do was proroków, mędrców i uczonych.
Jednych z nich zabijecie i ukrzyżujecie; innych będziecie biczować w waszych synagogach
i przepędzać z miasta do miasta.
Tak spadnie na was cała krew niewinna, przelana na ziemi, począwszy od krwi Abla sprawiedliwego
aż do krwi Zachariasza, syna Barachiasza, którego zamordowaliście między przybytkiem a ołtarzem.
Zaprawdę, powiadam wam: Przyjdzie to wszystko na to pokolenie.
Jeruzalem, Jeruzalem!
Ty zabijasz proroków i kamienujesz tych, którzy do ciebie są posłani.
Ile razy chciałem zgromadzić twoje dzieci, jak ptak swoje pisklęta gromadzi pod skrzydła, a nie chcieliście. Oto wasz dom zostanie wam pusty."
/Mt 23:33-38/

Temat: Spustoszenie i odkrycie nagości
Apokalipsa: "A dziesięć rogów, które widziałeś, i Bestia - ci nienawidzić będą Nierządnicy i sprawią, że będzie spustoszona i naga, i będą jedli jej ciało, i spalą ją w ogniu, (17) bo natchnął ich serca Bóg, aby wykonali Jego zamysł, i ten jeden zamysł wykonali: oddania swej królewskiej władzy Bestii, aż Boże słowa się spełnią."
16 rozdział Ezechiela: "(35) Dlatego, Nierządnico, słuchaj słowa Pańskiego! (36) Tak mówi Pan Bóg: Za to, że odsłaniałaś swą sromotę i odkrywałaś swoją nagość, uprawiając nierząd ze wszystkimi swoimi ohydnymi bożkami, a także za krew twoich synów, których im ofiarowałaś - (37) za to Ja zgromadzę wszystkich twoich kochanków, w których miałaś upodobanie, i wszystkich tych, których miłowałaś, jak również i tych wszystkich, których nienawidziłaś. Tak, Ja zgromadzę ich ze wszystkich stron przeciwko tobie i odsłonię twą nagość przed nimi, aby zobaczyli całą twoją nagość. (38) Będę cię sądził tak, jak się sądzi cudzołożnice i zabójczynie. Wydam cię krwawemu gniewowi i zazdrości. (39) Wydam cię w ich ręce, a oni zniosą twoje szałasy, zniszczą twoje wzniesienia, rozbiorą cię z szat, zabiorą ci klejnoty i pozostawią cię nagą i odkrytą. (40) Zwołają przeciwko tobie zgromadzenie, ukamienują cię i mieczami poćwiartują na części. (41) Następnie domy twoje spalą w ogniu i wykonają na tobie wyrok na oczach wielu kobiet. Oto tak położę kres twemu nierządowi i już więcej nie będziesz dawała podarków za nierząd."

Opis Jerozolimy z Księgi Ezechiela zadziwiająco dobrze odpowiada opisowi w Apokalipsie ? trudno uwierzyć, by był to przypadek. Trzeba jednak powiedzieć, że podobieństwa (choć może nie aż tak wyraźne) występują też w innych księgach.
Na przykład u Izajasza czytamy:
"Jakżeż to miasto wierne stało się nierządnicą?
Syjon był pełen rozsądku, sprawiedliwość w nim mieszkała, a teraz - zabójcy!
Twe srebro żużlem się stało, wino twoje z wodą zmieszane.
Twoi książęta zbuntowani, wspólnicy złodziei; wszyscy lubią podarki, gonią za wynagrodzeniem.
Nie oddają sprawiedliwości sierocie, sprawa wdowy nie dociera do nich.?
/Iz 1,21-23/

Podobnie w Księdze Jeremiasza:
?Idź i głoś publicznie w Jerozolimie: (?)
Od dawna bowiem złamałaś swoje jarzmo, zerwałaś swoje więzy.
Powiedziałaś sobie: Nie będę służyć!
Na każdym więc wysokim pagórku i pod każdym zielonym drzewem pokładałaś się jako nierządnica.
A Ja zasadziłem ciebie jako szlachetną latorośl winną, tylko szczep prawdziwy.
Jakże więc zmieniłaś się w dziki krzew, zwyrodniałą latorośl??
/Jr 2,20-21/

Pozostają dwa problematyczne wersety z Apokalipsy:
Temat: Siedem gór
?(9) Siedem głów to jest siedem gór, na których siedzi Niewiasta.?
Wydawałoby się, że werset ten przesądza na rzecz Rzymu. Jednak? nie wszyscy wiedzą, ze pierwotny teren Jerozolimy (podobnie jak to było ze starożytnym Rzymem) leży na 7 wzgórzach!
Tak jest przynajmniej w przekonaniu Żydów. Na przykład w midraszu Pir?ke de-Rabbi Eliezer czytamy iż ?Jerozolima ustanowiona na siedmiu wzgórzach? . Również w apokryficznej (ale bardzo szanowanej) Księdze Henocha czytamy o ?siedmiu wspaniałych górach? (24,2).

======================================================
NA MARGINESIE

Osoby, dążące do utożsamienia Nierządnicy Babilońskiej z Kościołem katolickim chętnie przytaczają werset o ?siedmiu górach? łączący z tym symbolem Rzym (a jak Rzym, to przecież i Watykan, czyż nie?)
Otóż ? nie.
Wzgórze Watykańskie nie jest jednym z historycznych ?siedmiu gór Rzymu? ? leży po przeciwnej stronie Tybru.
Obrazek
Mapa Rzymu. Apokaliptyczne ?7 wzgórz? z czasów Chrystusa to Kwirynał, Wiminał, Kapitol. Eskwilin, Palatyn, Celius i Awentyn.
Jak widać, Watykan znajduje się w znacznym oddaleniu od wzgórz Rzymu.


======================================================

Temat: "Wielkie Miasto"
?(18) A Niewiasta, którą widziałeś, jest to Wielkie Miasto, mające władzę królewską nad królami ziemi.?
I znów: na pierwszy rzut oka wygląda, że fragment ten przekreśla Jerozolimę ? stolicę zapadłej prowincji Cesarstwa Rzymskiego. A jednak w przeszłości (zwłaszcza za Króla Salomona) było inaczej. Wystarczy wspomnieć obietnice dane prorokom Izraela:
?Spójrz, daję ci dzisiaj władzę nad narodami i nad królestwami, byś wyrywał i obalał, byś niszczył i burzył, byś budował i sadził.? /Jr 1,10/
?Bo Pan, Bóg twój, pobłogosławi ci tak, jak ci to powiedział. Będziesz pożyczał wielu narodom, a sam od nikogo nie będziesz pożyczał; będziesz panował nad wielu narodami, a one nad tobą nie zapanują.? /Pwt 15,6/
Już po zburzeniu Jerozolimy zhellenizowany historyk żydowski, Józef Flawiusz, pisał:
"Nie było miasta, które by się tak wysoko wzbiło, i tak głęboko upadło.? /?Wojna Żydowska"/
Nadto królowanie Wielkiej Nierządnicy może mieć charakter symboliczny ? władcy tego świata oddają się bałwochwalstwu (zarówno dosłownie, jak i w przenośni, przedkładając bogactwa nad służbę Bogu).
W tym ujęciu splugawiona ?ziemska Jerozolima? jest duchową stolicą wszelkiego zła.

5.ZDARZENIA OPISANE W 18 ROZDZIALE APOKALIPSY
Wróćmy znów do tekstu, by zobaczyć co dzieje się z Wielką Nierządnicą:
(16) A dziesięć rogów, które widziałeś, i Bestia - ci nienawidzić będą Nierządnicy i sprawią, że będzie spustoszona i naga, i będą jedli jej ciało, i spalą ją w ogniu, (17) bo natchnął ich serca Bóg, aby wykonali Jego zamysł, i ten jeden zamysł wykonali: oddania swej królewskiej władzy Bestii, aż Boże słowa się spełnią.
I dalej, w rozdziale 18:
"I głosem potężnym tak zawołał: Upadł, upadł Babilon, wielka stolica. I stała się siedliskiem demonów i kryjówką wszelkiego ducha nieczystego, i kryjówką wszelkiego ptaka nieczystego i budzącego wstręt (?) I usłyszałem inny głos z nieba, mówiący: Ludu mój, uchodź z niej; byście nie mieli udziału w jej grzechach i żadnej z jej plag nie podlegli: bo grzechy jej narosły - aż do nieba, i wspomniał Bóg na jej zbrodnie.
(?) w jednym dniu nadejdą jej plagi: śmierć i smutek, i głód; i będzie w ogniu spalona, bo mocny jest Pan Bóg, który ją osądził. I będą płakać, i lamentować nad nią królowie ziemi, którzy nierządu z nią się dopuścili i żyli w przepychu, kiedy zobaczą dym jej pożaru.
(?)Biada, biada, wielka stolico, przyobleczona w bisior, purpurę i szkarłat, cała zdobna w złoto, drogie kamienie i perły, bo w jednej godzinie przepadło tak wielkie bogactwo!?



kanibalizm
Uderzająca jest wzmianka o ?jedzeniu ciała? Jerozolimy ? wspomniany wcześniej Józef Flawiusz opisuje straszliwe sceny spowodowane głodem wśród obleganych:
?Na dachach pełno było wychudłych niewiast i dzieci, a na ulicach zwłok starców. Opuchnięci z głodu chłopcy i młodzieńcy snuli się jak widma po placach i padali, gdzie kogo śmierć zastała. Wskutek wycieńczenia ludzie nie mieli dość sił, aby pochować krewnych, a jeśli ktoś jeszcze jakoś trzymał się, odstraszało go od tego nieprzebrane mnóstwo trupów i niepewność, co się z nim samym stanie.?
Co szczególnie ważne dla naszych rozważań, Flawiusz opisał też przypadek kanibalizmu ? matka zabiła i zjadła swoje dziecko:
?(?)zabiła syna, następnie ciało upiekła i połowę sama spożyła, a resztę przechowywała dobrze ukrytą. Od razu zjawili się powstańcy i kiedy poczuli zapach zbrodniczej 74 pieczeni, jęli wygrażać się, że jeśli nie wskaże im strawy, którą przyrządziła, natychmiast ją zadźgają. Ta odrzekła, że także dla nich pozostawiła znaczną część i odsłoniła resztę ciała dziecka. Tych od razu przeszedł dreszcz zgrozy i obrzydzenia i to, co ujrzeli, wprawiło ich w osłupienie. Ona zaś odezwała się do nich: ?Oto moje rodzone dziecię i oto moje dzieło. Jedzcie, bo ja już też jadłam.? / ?Wojna Żydowska"/


grabież
Wspomniana w tekście biblijnym grabież kosztowności dotyczyła nie tylko Świątyni (o tym za chwilę), ale także osobistych majątków mieszkańców Świętego Miasta. Okazało się raptem, że jest ono pełne kosztowności ? lecz nie są one nic warte, gdyż upadek Jerozolimy by coraz bardziej oczywisty. W związku z tym dochodziło do drastycznych scen. Zacytujmy znów Józefa Flawiusza :
?(?) przyłapano pewnego zbiega, jak wybierał złote monety ze swoich odchodów. Połykano je, jak powiedziałem, przed ucieczką, ponieważ powstańcy wszystkich przeszukiwali, a w mieście znajdowały się ogromne ilości złota. Za dwanaście drachm attyckich kupowano monety, za które przedtem płacono dwadzieścia pięć. Gdy podstęp ten wykryto w jednym wypadku, zaraz rozniosła się po obozach wieść, że przybywający zbiedzy są napchani złotem, a żołdactwo arabskie i syryjskie rozcinało i przeszukiwało żołądki błagalników. Nie wiem, czy coś gorszego jeszcze spotkało Żydów od tej klęski. Wszak w ciągu jednej nocy rozpruto brzuchy dwom tysiącom ludzi.? /Wojna żydowska/
W tekście Apokalipsy czytamy o Wielkiej Nierządnicy:
?Biada, biada, wielka stolico, odziana w bisior, purpurę i szkarłat, cała zdobna w złoto, drogi kamień i perłę (?)?/Ap 18,16/
Nie do końca zdajemy sobie sprawę, jak nieprawdopodobny przepych panował w Świątyni Jerozolimskiej. ?W zewnętrznym wyglądzie Przybytku nie brakło niczego, żeby zachwycić zarówno duszę, jak i oczy widza. Ze wszystkich stron bowiem był on pokryty masywnymi płytkami ze złota i jak tylko wschód zajaśniał blaskiem, odbijało się od niego tak oślepiające światło, że jeśli ktoś chciał koniecznie nań spojrzeć, odwracał oczy jak od promieni słońca. Zdążającym tutaj obcym pielgrzymom wydawał się z daleka podobny do góry zasypanej śniegiem: wszystko bowiem, co nie było pokryte złotem, miało wygląd nieskazitelnie biały. Ze szczytu Przybytku wznosiły się zaostrzone bolce złote, aby nie mogło tam usiąść i skalać go żadne ptactwo.? /Józef Flawiusz, Wojna żydowska/

Bogaty był też strój arcykapłana:
?[Efod]Wyglądem przypominał jakiś przywdziany pancerz. Spinały go dwie złote klamry, nasadzone przepięknymi i ogromnymi sardoniksami, z wyrytymi imionami mężów, podług których nazwane były plemiona narodu. Z przodu było przymocowanych dwanaście dalszych kamieni, po trzy w czterech rzędach: sardr, topaz, szmaragd, karbunkuł, jaspis, szafir, agat, ametyst, liguryt, onyks, beryl, chryzolit, a na każdym z nich wyryte było jedno z imion naczelników plemienia. Na głowę wkładał lnianą mitrę opasaną obwódką błękitną, którą otaczał inny wieniec złoty z wyciśniętymi literami świętymi.? /tamże/

Jezus dał do zrozumienia, iż doczesne bogactwo dziś jest, a jutro może go nie być:
?Gdy niektórzy mówili o świątyni, że jest przyozdobiona pięknymi kamieniami i darami, powiedział: (6) Przyjdzie czas, kiedy z tego, na co patrzycie, nie zostanie kamień na kamieniu, który by nie był zwalony.? /Łk 21,5-6/

pożar
Nie wszyscy wiedzą, że Świątynia była zbudowana z gigantycznych bloków skalnych ? największe miały wymiary 5x4x14 metrów i ważyły ponad 400 ton ? były więc dwadzieścia razy większe, niż te użyte w piramidach.
Dzisiejsza ?ściana płaczu? nie jest ścianą Świątyni ? stanowi ostatni zachowany fragment muru, który kazał zbudować Herod w 19 r. n.e. dla podtrzymania i umocnienia wzgórza świątynnego.
Obrazek
Ściana Płaczu (Kotel) w Jerozolimie. Trudno uwierzyć, że znaczna część (16 metrów ściany) znajduje się jeszcze po ziemią.

Józef Flawiusz twierdzi, iż Rzymianie nie zamierzali niszczyć Świątyni (miał o tym zadecydować sam Tytus, pod wpływem swojej żydowskiej kochanki i córki Heroda Agryppy, Bereniki). Niezależnie od tego czy ma rację, wiemy, że 29 sierpnia 70 roku, podczas ataku, Świątynia została podpalona.
A zaczęło się od próby uczynienia wyłomu w murze świątynnym. W tym celu legioniści usypują wały (co było wypełnieniem proroctwa Jezusa o Jerozolimie: ?Bo przyjdą na ciebie dni, gdy twoi nieprzyjaciele otoczą cię wałem, oblegną cię i ścisną zewsząd? /Łk 19,43/), i podprowadzają maszyny oblężnicze. Przez 6 dni pracował największy rzymski taran, uderzając w mur. Jednak ten zbudowany jest z ogromnych kamieni (patrz ramka) i ciosy olbrzymiej maszyny nie czynią mu żadnej szkody.
W tej sytuacji Tytus rozkazał podpalić bramę świątynną. W nocy jednak rozmyślił się i wydał rozkaz: oszczędzić Świątynię!
Rzymscy żołnierze otrzymali rozkaz gaszenia pożaru. Obrońcy jednak, wykorzystując fakt, iż legioniści są zajęci walką z ogniem, przeprowadzają na nich atak. W zamieszaniu któryś z legionistów Tytusa wrzucił płonącą żagiew przez okno świątynne, co spowodowało zapalenie się bogatych tkanin, stanowiących wystrój świątyni.
Żar jest tak straszny, że Rzymianom ledwie udaje się wynieść część sprzętów (menorę, stół na chleby pokładne itp.). Straszliwe gorąco spopiela to, co łatwopalne ? natomiast całe złoto Świątyni, złote ozdoby, okucia i naczynia liturgiczne zostają stopione. Roztopiony metal wpływa w szczeliny pomiędzy pękającymi od gorąca kamieniami, z których zbudowany jest gmach.
Po kilku dniach, gdy zgliszcza stygną, następuje ?gorączka złota?. Żołnierze przeszukują ruiny w poszukiwaniu złota. To, czego nie udało się zniszczyć w walce, niszczy chciwość ? Świątynia jest burzona kamień po kamieniu, by wybrać zastygłe w zagłębieniach złoto. Przepowiednia Jezusa ( ?Po wyjściu Jezusa ze świątyni podeszli do Niego uczniowie, aby Mu pokazać budowle świątyni. Lecz On rzekł do nich: Widzicie to wszystko? Zaprawdę, powiadam wam, nie zostanie tu kamień na kamieniu, który by nie był zwalony.? /Mt 24,1-2/) spełnia się nie tylko symbolicznie ale wręcz dosłownie!

Upadek Jerozolimy
Miasto upada. Spalone zostają księgi rodowodowe ? od tej chwili nie można już będzie sprawdzić, kto należy do którego z ?pokoleń? (linii rodowodowych) Izraela. Nie można składać ofiar (wolno to było robić tylko w Świątyni Jerozolimskiej). Rozpoczyna się judaizm rabiniczny.
Wymowne jest, iż Jerozolima upadła w czasie Świąt Wielkanocnych ? równo 40 lat po tym, gdy Sanhedryn odrzucił i zamordował Mesjasza.
Obrazek
Rzymska moneta JUDEA CAPTA (JUDA ZDOBYTA) upamiętniająca zdobycie Jerozolimy w roku 70 n.e

Obrazek
Fresk na łuku triumfalnym sławiącym Tytusa. Przedstawia pochód zwycięzców z łupami wyniesionymi ze Świątyni Jerozolimskiej

Tak spełniły się słowa o ?spustoszeniu? Jerozolimy. Według Flawiusza zginęło ponad milion obrońców (choć są to chyba dane przesadzone).
65 lat później, w odpowiedzi na kolejne powstanie żydowskie, Rzymianie dokończyli dzieła ? zaorali miejsce, gdzie kiedyś było najdumniejsze i najważniejsze miasto Żydowskie. Nie wiadomo, czy była to ich własna koncepcja, czy też chcieli pognębić Żydów przez nawiązanie do przepowiedni z Księgi Micheasza ?Przeto z powodu was Syjon będzie jak pole zorany, Jeruzalem rumowiskiem się stanie, a góra świątyni - szczytem zalesionym.? /Mi 3,12/.
Na terenie Świątyni wkrótcestanął posąg Hadriana i świątynia Jowisza. Żydom zakazano wstępu (za opłatą mogli przybywać raz do roku, by ?płakać nad Jerozolimą? przy fragmencie zachowanego muru zewnętrznego, który do dziś z tego powodu nazywa się ?Ścianą Płaczu?). Nadano miastu nową nazwę ?Aelia Capitolina?.
Jakże smutno spełniło się proroctwo z 28 rozdziału Apokalipsy:
? (23) I światło lampy już w tobie nie rozbłyśnie. I głosu oblubieńca i oblubienicy już w tobie się nie usłyszy (?)?

Obrazek
Rysunek 5 - Moneta cesarza Hadriana z 135 roku ? przedstawia dwa woły orzące teren Jerozolimy

6.Stare i Nowe Jeruzalem
Układ narracji wspiera tezę, iż Wielka Nierządnica to Jerozolima ? najpierw mamy obraz ?starej?, ziemskiej Jerozolimy a następnie (w rozdziale 18) ? objawienie ?Górnego Jeruzalem? czyli Królestwa Niebieskiego (ale i Kościoła, Nowego Ludu Bożego).
Apokalipsa wzywa ?Ludu mój, wyjdźcie z niej, byście nie mieli udziału w jej grzechach i żadnej z jej plag nie ponieśli: bo grzechy jej narosły - aż do nieba, i wspomniał Bóg na jej zbrodnie.? /Ap 18,4b-5/
Jest to wezwanie zarówno dosłowne (chrześcijanie wyszli z Jerozolimy przed jej unicestwieniem ? patrz ramka LOS CHRZEŚCIJAN) jak i mistyczne ? do wejścia w Nowe Przymierze.
Święty Paweł pisał do Galacjan, którzy mieli skłonności do trwania przy Starym Przymierzu, nawiązując do obrazu dwu niewiast ? dwu Jerozolim i do żydowskich prześladowań:
"Przecież napisane jest, że Abraham miał dwóch synów, jednego z niewolnicy, a drugiego z wolnej. Lecz ten z niewolnicy urodził się tylko według ciała, ten zaś z wolnej na skutek obietnicy.
Wydarzenia te mają jeszcze sens alegoryczny: niewiasty te wyobrażają dwa przymierza;
jedno, zawarte pod górą Synaj, rodzi ku niewoli, a wyobraża je Hagar: Synaj jest to góra w Arabii, a odpowiednikiem jej jest obecne Jeruzalem. Ono bowiem wraz ze swoimi dziećmi trwa w niewoli.
Natomiast górne Jeruzalem cieszy się wolnością i ono jest naszą matką.
(?)Właśnie wy, bracia, jesteście jak Izaak dziećmi obietnicy.
Ale jak wówczas ten, który się urodził tylko według ciała, prześladował tego, który się urodził według ducha, tak dzieje się i teraz.
(?) Tak to, bracia, nie jesteśmy dziećmi niewolnicy, ale wolnej."
/Gal 4,22-31/

7.LOS CHRZEŚCIJAN
Kiedy po pierwszym oblężeniu Jerozolimy wojska rzymskie pod dowództwem Cestiusza Gallusa odstąpili od murów miasta, Żydzi potraktowali to zdarzenie jako świadectwo cudu i zwycięstwa nad Rzymem. Chrześcijanie jednak zastosowali się do polecenia Jezusa:
"Gdy więc ujrzycie ohydę spustoszenia, o której mówi prorok Daniel, zalegającą miejsce święte ? kto czyta, niech rozumie wtedy ci, którzy będą w Judei, niech uciekają w góry. Kto będzie na dachu, niech nie schodzi, by zabrać rzeczy z domu. A kto będzie na polu, niech nie wraca, żeby wziąć swój płaszcz." /Mt 24:15-18/
Praktycznie cała gmina chrześcijańska opuściła Jerozolimę udając się do Pelli, dzięki czemu chrześcijanie ocaleli.
?I usłyszałem inny głos z nieba mówiący: Ludu mój, wyjdźcie z niej, byście nie mieli udziału w jej grzechach i żadnej z jej plag nie ponieśli: (5) bo grzechy jej narosły - aż do nieba, i wspomniał Bóg na jej zbrodnie.? /Ap 18,4-5/
W roku 70 nadciągnęły oddziały Rzymu pod wodzą Tytusa, które wkrótce unicestwiły Jerozolimę.
Obrazek
Trasa ucieczki chrześcijan na tle współczesnej mapy Bliskiego Wschodu


===========================================================
Gorąco polecam (zwłaszcza, że sam ściągałem?)

konik

Re: Apokalipsa - Nierządnica, Babilon, Jeruzalem, Bestia czyli różnice katolicko-protestanckie

Post autor: konik » 2017-01-31, 08:44

marku ... interesujacy, bardzo obszerny material. trzeba troche czasu, zeby to na forum przebrnac.
Trzymaj sie. Pozdrawiam serdecznie.

Jordan
Aktywny komentator
Aktywny komentator
Posty: 610
Rejestracja: 25 wrz 2016
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times

Re: Apokalipsa - Nierządnica, Babilon, Jeruzalem, Bestia czyli różnice katolicko-protestanckie

Post autor: Jordan » 2017-02-02, 18:20

Jeśli mogę, to na temat Apokalipsy 17 rozdz. polecam ten:
oraz ten:
wykład z całej serii dostępnej tu:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... LGJFIHbkjF

Czy coś wniesie ten materiał do dyskusji? Zobaczymy...
"Zapewniam was: Wszystko, co zrobiliście dla jednego z tych najmniejszych moich braci, zrobiliście dla Mnie!" (Mt 25,40)
ZOSTAŃ POMAGACZEM - kliknij ...i zrób coś dla Jezusa! :-bd

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 19048
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2620 times
Been thanked: 4633 times
Kontakt:

Re: Apokalipsa - Nierządnica, Babilon, Jeruzalem, Bestia czyli różnice katolicko-protestanckie

Post autor: Marek_Piotrowski » 2017-02-02, 18:58

Mógłbyś na piśmie? Odniesienie się do filmu wymagałoby (1) przesłuchania filmu (2) wypisania tez (3)dopiero na końcu możliwe byłoby odniesienie się i polemika.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Pozostałe Tematy Chrześcijańskie”