Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-02-22, 23:02

Caly czas dokonuje sie wprowadzenie zapoznajace z gmachem teologii ascetycznej i mistycznej. Z tegotez powodu, przed przystapieniem do dalszego omowienia warto poznac pokrotce plan poznania tej drogi chrzescijanskiego zycia.

48) Teologie ascetyczna podzielic mozna na diwe glowne czesci:

a) Zasady.
Jest to czesc typowo doktrynalna.
W tej czesci wyklad skupi sie na:
- zrodle i istocie zycia chrzescijanskiego
- doskonalosci zycia chrzescijanskiego ( wedlug przyjetej drogi ascetycznej )
- obowiazku dazenia do tej doskonalosci
- i na podaniu srodkow ogolnych prowadzacych do tejdoskonalosci na owej drodze ascetycznej

Ta czesc bedzie ; swiatlem w naszej podrozy, wskazujac nam Boski plan naszego uswiecenia; pobudzi nas do wiekszych wysilkow, przypominajac Boska wzgledem nas hojnosc i nakresli rowniez glowne linie, po ktorych kroczyc nalezy, aby na te hojnosc moc odpowiedziec calkowitym oddaniem siebie Bogu.

b) Spozytkowanie zasd do roznych kategorii dusz.
W tej czesci krok za krokiem pouwac sie nalezy sladem stopniowych, coraz wznioslejszych postepow duszy , ktora ozywiona pragnieniem doskonalosci, kroczy kolejno trzema szlakami: oczyszczajacym, oswiecajacym i jednoczacym.
Choc czesc ta oparta jest w glownej mierze na teorii, to w samych podstawach bazowac bedzie na zagadnieniach natury psychologicznej.

Tak wiec pokieruje naszymi krokami, wskazujac szczegolowo, przez jakie etapy z Boza pomoca przejsc mamy, by dojsc do celu.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-03-04, 20:54

49) Idac na drodze mistyki i ascetyki poznajemy pokrotce:

- glowne prawdy wiary, na ktorych opiera sie nasze zycie nadprzyrodzone
- istote i doskonalosc tego zycia
- srodki ogolne, wiodace do doskonalosci

50) Poznajac zrodla zycia nadprzyrodzonego, doznajemy lepszego zrozumienia jego istoty i doskonalosci.
Poznajac istots zycia chrzescijanskiego w zyciu czlowieka odrodzonego rozpznajemy wspoludzial Boga, ktory odsaje sie nam albo sam w Sobie, albo wprzez Syna swego, albo we wspoldzialaniu Ducha Swietego; jak rowniez we wsparciu przez posrednictwo Najswietszej Maryi Panny i innych swietych.
W ten sposob dostrzec mozemy wspoludzial czlowieka, ktory oddaje sie Bogu przez wspanialomyslne i ustawiczne wspoldzialanie z laska.
Stad przychodzi poznanie, iz doskonalosc w tym zyciu polega co do istoty swej na milosci Boga i blizniego dla Boga, ale tez, ze w milosci tej nie mozna sie cwiczyc na tym swiecie bez hojnych ofiar.
Tak wiec juz na tym etapie mozna okreslic w sposob pewny obowiazek dazenia do tej doskonalosci, do czego nas sam Jezus Chrystus zobowiazuje.
Realizowac to mozna poprzez przyjecie i zastosowanie srodkow ogolnych, pomagajacych w osiagnieciu doskonalosci; sa to srodki wspolne dla wszystkich, lecz rozne co do stopni nasycenia czy natezenia.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-03-05, 16:28

Zrodla zycia nadprzyrodzonego

51)[ Temat ten ma na celu zapoznac nas dokladniej z tym, co jest darmowe i wzniosle w zyciu nadprzyrodzonym, a takze naturalne z wielkoscia i slaboscia czlowieka, ktoremu to zycie zostalo dane. Tak wiec rozwazmy:
- czym jest zycie przyrodzone czlowieka
- jego wyniesienie do stanu nadprzyrodzonego
- jego upadek
- jego odrodzenie przez Boskiego Odkupiciela

O zyciu przyrodzonym czlowieka

52) Mamy opisac obraz czlowieka takiego, jakim byl, pozostajac w stanie czystej natury, jakim jest opisany na sposob filozofow. Poniewaz nadprzyrodzone zycie nasze zaszczepia sie na zyciu przyrodzonym, zachowuje je i cale udoskonala, przeto wazna jest rzcza przypomniec sobie pokrotce, co nam o zyciu przyrodzonym mowi zdrowy rozum.
Czlowiek jest istota w sposob tajemniczy zlozona z ciala i z duszy, z materiii i ducha, ktore polaczone w nim jak najscislej, tworza jedna tylko nature i jedna osobe. W ten oto sposob czlowiek jest punktem wzlowym, lacznikiem pomiedzy duchami i cialami, streszczeniem cudow stworzenia, malym swiatkiem ( mini-wszechswiatem), streszczajacym w sobie wszystkie swiaty, mikrokosmos, i gloszacym madrosc Boza, ktora dwa byty tak sobie przeciwne w jedno zlaczyc umiala.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-03-08, 21:04

53) Swiat, w ktorym czlowiek trwa zanurzony jest to swiat pelen zycia. Rozroznic w nim mozna, jak zauwaza sw.Grzegorz Wielki, trzy rodzaje zycia:
- zycie roslinne
- zycie zwierzece
- zycie umyslowe

Czlowiek z roslinami ma to wspolnego, iz zyje; ze zwierzetami, iz czuje; z aniolami, iz pojmuje.
Podobnie jak roslina, czlowiek zywi sie, rosnie i rozmnaza sie. Podobnie jak zwierze, ma znajomosc przedmiotow podpadajacych pod zmysly, sklania sie do nich przez pozadanie zmyslowe, poruszenia i namietnosci i ma wladze poruszania sie samorzutnie. Podobnie jak aniol, tylko w nizszym stopniu i w inny sposob, poznaje umyslem byt ponadzmyslowy i prawde, wola zas jego dobrowolnie sklania sie do dobra umyslowego.

54) Te trzy rodzaje zycia nie ustawiaja sie jedno ponad drugim, lecz przenikaja sie wzajemnie, ukladaj sie i podporzadkowuja oraz uporzadkowuja tak, by zmierzac do jednego celu, ktorym jest doskonalosc calego jestestwa.
Jest to zarazem prawo racjonalne i biologiczne, ze w kazdym jestestwie zlozonym zycie utrzymac i rozwijac sie moze tylko pod warunkiem, iz pojedyncze jego pierwiastki beda przez nie uporzadkowane w stosunku do pierwiastka glownego, a tym samym tez i podporzadkowane mu; nasza istota ma te pierwiastki opanowac, aby sie nimi moglo poslugiwac.
Wynika z tego prosta i fundamentalna zasada: wladze nizsze, wegetatywne i zmyslowe podlegle byc powinny ( i musza ) rozumowi i woli.
Jest to warunek bezwzglednie konieczny: w miare jak go brakuje, ycie slabnie lub znika; z chwila bowiem jak ustaje podporzadkowanie pierwiastkow, zaczynaja sie one rozpadac; nastepuje oslabienie calego systemu i wreszcie smierc.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-03-20, 09:20

55) Zycie samo w sobie jest jakas walka: nizsze wladze bowiem ( instynkty ) rwa sie gwaltownie do zazywania rozkoszy, podczas gdy wladze wyzsze sklaniaja do uczciwego dobra. Pomiedzy przyjemnoscia a dobrem uczciwym powstaje niejednokrotnie zatarg, gdyz to, co wydawac sie moze subiektywnie pozyteczne nie zawsze jest moralnie dobre.
I na tej plaszczyznie zachodzi walka ducha przeciw cialu, woli przeciw namietnosciom.

56) Wola wspomagana przez rozum posiada poczworna wladze nad poruszeniami namietnosci:
- wladza przewidywania - polega na tym, iz rozumnym i ustawicznym czuwaniem przewiduje i uprzedza liczne i niebezpieczne urojenia, wrazenia i wzruszenia
- wladza powstrzymywania i miarkowania - sluzy do hamowania i usmierzania gwaltownych poruszen pojawiajacych sie w duszy ( czesto z wykorzystaniem bodzcow odbieranych przez narzady np. wzroku ). I tak np: mozna nakazem wewnetrznym odwrocic wzrok od niestosownych obrazow, albo nakazem woli usmierzyc porywy zlosci ...
- wladza pobudzania ( podniety ), ktora za posrednictwem woli pobudza lub wzmacnia poruszenia namietnosci
- wladza kierowania - ktora pozwala nam kierowac poruszenia duszy ku dobremu, a tym samym odwracac je od zlego.

Magnolia

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: Magnolia » 2019-04-26, 14:44

Kontynuujmy co nas zachwyca w Nauce Kościoła Katolickiego

Mnie zachwyca jak z właściwą sobie mądrością Bóg dzieli łaskami, pięknie to wyjaśniła św Teresa

Święty Paweł zwrócił uwagę na różnorodność w Kościele „różne są dary łaski, lecz ten sam Duch; różne też są rodzaje posługiwania, ale jeden Pan; różne są wreszcie działania, lecz ten sam Bóg, sprawca wszystkiego we wszystkich. Wszystkim zaś objawia się Duch dla [wspólnego] dobra.
Jednemu dany jest przez Ducha dar mądrości słowa, drugiemu umiejętność poznawania według tego samego Ducha, innemu jeszcze dar wiary w tymże Duchu, innemu łaska uzdrawiania w jednym Duchu, innemu dar czynienia cudów, innemu proroctwo, innemu rozpoznawanie duchów, innemu dar języków i wreszcie innemu łaska tłumaczenia języków. Wszystko zaś sprawia jeden i ten sam Duch, udzielając każdemu tak, jak chce
”. [Biblia Tysiąclecia 1 Kor 12 4-11]

Nierówność istnieje także w porządku łaski. Stwórca jest hojny dla każdego, jednak Swych łask udziela w różnym stopniu. Święta Teresa z Lisieux zastanawiała, dlaczego tak się dzieje.

Jak pisała „przez długi czas pytałam siebie, dlaczego dobry Bóg ma swoich uprzywilejowanych, dlaczego wszystkie dusze nie otrzymują łask w równym stopniu; […] Jezus raczył pouczyć mnie o tej tajemnicy. Stawił mi przed oczyma księgę natury i zrozumiałam, że wszystkie kwiaty przez Niego stworzone są piękne, że przepych róży i biel Lilii nie ujmują woni małemu fiołkowi ani zachwycającej prostoty stokrotce… Zrozumiałam, że gdyby wszystkie małe kwiatki chciały być różami, natura straciłaby swą wiosenną krasę, pola nie byłyby umajone kwieciem.

Podobnie dzieje się w świecie dusz, w tym ogrodzie Jezusa. Spodobało Mu się stworzyć wielkich świętych, których można porównać do Lilii i róż; lecz stworzył także tych najmniejszych, którzy winni się zadowolić, że są stokrotkami i fiołkami, przeznaczonymi, by radować oczy dobrego Boga, gdy je skieruje na ziemię. Doskonałość polega na tym, by czynić Jego wolę, by być tym, czym On nas chce mieć…

Zrozumiałam też, że miłość Naszego Pana objawia się zarówno w duszy najprostszej, która w niczym nie stawia oporu Jego łasce, jak i w najbardziej wzniosłej; ponieważ zaś właściwością miłości jest zniżanie się [...]

Jak słońce oświeca równocześnie cedry i każdy mały kwiatek, jak gdyby ten był jedynym na ziemi, tak Pan Nasz troszczy się o każdą duszę z osobna, jakby nie miała podobnych sobie i jak w przyrodzie następstwo pór roku sprawia, że w oznaczonym dniu może zakwitnąć najdrobniejsza stokrotka, podobnie wszystko zgodne jest z dobrem każdej duszy
”. [Św. Teresa z Lisieux, Dzieje Duszy rękopis A / karmel.pl]
https://www.pch24.pl/czy-egalitaryzm-mo ... 105,i.html

ODPOWIEDZ