ks. Michał Heller - Nauka i Teologia

Awatar użytkownika
Abstract
Zasłużony komentator
Zasłużony komentator
Posty: 2524
Rejestracja: 27 cze 2021
Has thanked: 152 times
Been thanked: 403 times

Re: ks. Michał Heller - Nauka i Teologia

Post autor: Abstract » 2021-10-12, 00:34

CMK dobrze, że tu zaglądasz ostatnio na forum

Ja tylko chciałem zasugerować swoimi wpisami wcześniej, że jeśli przyczyna i skutek to ten sam moment, a więc punkt, wówczas odcinek na osi czasu jest zbyteczny, a więc sam czas również.

Co do nieporuszonego Poruszyciela.
Tutaj być może jest taki trochę wspólny mianownik między CMK a Albertusem.
Inną kwestią z tym związaną – o czym już wcześniej była mowa – jest pytanie o to, jak pogodzić wyobrażenie nieskończonego życia wiecznego, niebędącego z konieczności czymś pozaczasowym, z doznawaniem tego życia poprzez uczestniczenie w bezczasowym bycie Boga? Na te i podobne kwestie teologia i filozofia chrześcijańska ma oczywiście jakieś – lepsze lub gorsze – odpowiedzi. Z punktu widzenia głównego rozważanego
tu problemu chodzi jednak o to, jak w ogóle w przypadku bytu Boskiego połączyć myśl o bezczasowej wieczności Boga z myślą o wieczności jako
całości nieskończonego czasu. Inaczej mówiąc, czy wolno sensownie twierdzić, że bezczasowy lub aczasowy Bóg był, jest i będzie zawsze? I to jest to
pytanie, na które, jak się zdaje, dobrą odpowiedź miał już Platon. W swoim Timajosie twierdził on jednoznacznie, że błędem jest myśleć o pozaczasowym bycie w kategoriach tego, co było, jest i będzie. Skoro taki byt jest pozaczasowy, to konsekwentnie wolno jedynie mówić, że przysługuje mu bezczasowe „jest”, bez jakichkolwiek odniesień do „był” czy „będzie”. Nie ma sensu więc stwierdzenie, że taki Bóg będzie po wszystkie czasy, bo choć jest to obrazowy sposób przedstawiania sobie przez nas Boskiej wieczności, adekwatny do naszych wyobrażeń na temat wszystkiego, co istnieje w świecie, to nie jest on uzasadniony w odniesieniu do bytu Boskiego. Takie rozwiązanie tej kwestii jest wyraźnie podyktowane pewnymi założeniami logiczno-filozoficznymi i nie daje się łatwo pogodzić z bardziej potocznymi, na przykład religijnymi, poglądami na ten temat. Wydaje się, że najlepszą, może wręcz jedyną możliwością pogodzenia obu sposobów myślenia – filozoficznego i religijnego – jest mistyka, w której filozofia grecka spotyka się z żywym doświadczeniem chrześcijaństwa. Jest to jednak kompromis bardzo, może nazbyt bardzo, „ekskluzywny”.
Jeśli – jak twierdzi Platon – czas jest ruchomym obrazem wieczności, to czas musi mieć coś ze swego pierwowzoru. Czas i wieczność różnią się tym, że wieczność jest bezczasowym trwaniem, czas zaś jest ruchem, zmianą, stawaniem się. W tej sytuacji nie miałyby one ze sobą nic wspólnego i nie byłoby powodu łączyć jednego z drugim za pomocą pojęcia obrazu. W jaki bowiem sposób stawanie się (czyli ruch) miałoby być obrazem wieczności, totalnego bezruchu? Jeśli czas jednak jest obrazem wieczności i to nie ruch jest tym, co świadczy o owym obrazowaniu, to musimy przyjąć jakąś inną cechę czasu jako formę obrazowania wieczności. Najprawdopodobniej będzie nią to, że czas należy pojmować jako nieskończony, i w tym sensie – zgodnie z drugim znaczeniem pojęcia wieczności – będzie on wieczny. Nieskończone jest zarówno trwanie bezczasowego „teraz”, jak i następowanie zmian, które nazywamy czasem. W ten sposób nieskończony, aczkolwiek „ruchomy” czas obrazuje nieskończony, „nieruchomy” bezczas wiecznego „teraz” – czyli czas jest jakimś obrazem wieczności.
Maciej Chlewicki "DWA POJĘCIA WIECZNOŚCI I NIEKTÓRE KONSEKWENCJE WYNIKAJĄCE Z TEGO ROZRÓŻNIENIA "
Bóg nie adoptował nas po innym bogu.

CMK

Re: ks. Michał Heller - Nauka i Teologia

Post autor: CMK » 2021-10-12, 21:44

Abstract - dziekuje, za te wrzuty.
W odpowiedzi dodam, ze nie widze koniecznego ( czyli obligatoryjnego ) zwiazku pomiedzy czasem ( w przestrzeni? ) a bezczasem.
Ale to temat na szersza dyskusje.
Zastanawiam sie, czy jest sens takowa tu rozpoczynac.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Abstract
Zasłużony komentator
Zasłużony komentator
Posty: 2524
Rejestracja: 27 cze 2021
Has thanked: 152 times
Been thanked: 403 times

Re: ks. Michał Heller - Nauka i Teologia

Post autor: Abstract » 2021-10-12, 22:23

CMK pisze: 2021-10-12, 21:44 Abstract - dziekuje, za te wrzuty.
W odpowiedzi dodam, ze nie widze koniecznego ( czyli obligatoryjnego ) zwiazku pomiedzy czasem ( w przestrzeni? ) a bezczasem.
Ale to temat na szersza dyskusje.
Zastanawiam sie, czy jest sens takowa tu rozpoczynac.
Pozdrawiam.
Pewnie nie, ponieważ są to odmienne wizje odnośnie dusz w niebie. Albertus pisze o czasoprzestrzeni, ty natomiast o stanie duchowym, czyli o ile dobrze rozumiem, tam gdzie Bóg, w bezczasie.
Bóg nie adoptował nas po innym bogu.

Albertus
Mistrz komentowania
Mistrz komentowania
Posty: 5977
Rejestracja: 12 mar 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 452 times
Been thanked: 910 times

Re: ks. Michał Heller - Nauka i Teologia

Post autor: Albertus » 2021-10-12, 22:45

Abstract pisze: 2021-10-12, 22:23 Pewnie nie, ponieważ są to odmienne wizje odnośnie dusz w niebie. Albertus pisze o czasoprzestrzeni, ty natomiast o stanie duchowym, czyli o ile dobrze rozumiem, tam gdzie Bóg, w bezczasie.
Albertus też pisze o stanie duchowym tylko że nie w jakimś abstrakcyjnym bezczasie i bezprzestrzeni
Ostatnio zmieniony 2021-10-12, 22:53 przez Albertus, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Abstract
Zasłużony komentator
Zasłużony komentator
Posty: 2524
Rejestracja: 27 cze 2021
Has thanked: 152 times
Been thanked: 403 times

Re: ks. Michał Heller - Nauka i Teologia

Post autor: Abstract » 2021-10-12, 22:59

Albertus pisze: 2021-10-12, 22:45
Abstract pisze: 2021-10-12, 22:23 Albertus pisze o czasoprzestrzeni, ty natomiast o stanie duchowym, czyli o ile dobrze rozumiem, tam gdzie Bóg, w bezczasie.
Albertus też pisze o stanie duchowym tylko że nie w jakimś abstrakcyjnym bezczasie i bezprzestrzeni
Oj, przebywanie Boga poza czasem to jest dla nas wielka abstrakcja. Co do nieba, cytowałem Benedykta VXI
"Byłby to moment zanurzenia się w oceanie nieskończonej miłości, w którym czas — przed i potem — już nie istnieje."

Niektóre opisy mówią, że Bóg trwa w odwiecznym TERAZ.
Bóg nie adoptował nas po innym bogu.

Albertus
Mistrz komentowania
Mistrz komentowania
Posty: 5977
Rejestracja: 12 mar 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 452 times
Been thanked: 910 times

Re: ks. Michał Heller - Nauka i Teologia

Post autor: Albertus » 2021-10-13, 06:55

Abstract pisze: 2021-10-12, 22:59
Albertus pisze: 2021-10-12, 22:45
Abstract pisze: 2021-10-12, 22:23 Albertus pisze o czasoprzestrzeni, ty natomiast o stanie duchowym, czyli o ile dobrze rozumiem, tam gdzie Bóg, w bezczasie.
Albertus też pisze o stanie duchowym tylko że nie w jakimś abstrakcyjnym bezczasie i bezprzestrzeni
Oj, przebywanie Boga poza czasem to jest dla nas wielka abstrakcja. Co do nieba, cytowałem Benedykta VXI
"Byłby to moment zanurzenia się w oceanie nieskończonej miłości, w którym czas — przed i potem — już nie istnieje."

Niektóre opisy mówią, że Bóg trwa w odwiecznym TERAZ.
Tylko że nie rozmawiamy o "odmiennych wizjach odnośnie dusz w niebie".

Chodzi o stworzenia.

Stworzenia nie są Bogiem nawet jeśli są zanurzone w Bogu

Albertus
Mistrz komentowania
Mistrz komentowania
Posty: 5977
Rejestracja: 12 mar 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 452 times
Been thanked: 910 times

Re: ks. Michał Heller - Nauka i Teologia

Post autor: Albertus » 2021-10-13, 11:32

I czy nie można być zanurzonym w Bogu będą w czasoprzestrzeni? Czy czasoprzestrzeń jakoś to uniemożliwia?

I jeszcze sprostowanie błędy w moim poprzednim poście.

Napisałem:

Tylko że nie rozmawiamy o "odmiennych wizjach odnośnie dusz w niebie".

Nie powinno tam być słowa "nie"

A prawidłowe zdanie miało wyglądać tak:

Tylko że rozmawiamy o "odmiennych wizjach odnośnie dusz w niebie".

Przepraszam za pomyłkę
Ostatnio zmieniony 2021-10-13, 11:36 przez Albertus, łącznie zmieniany 1 raz.

CMK

Re: ks. Michał Heller - Nauka i Teologia

Post autor: CMK » 2021-10-13, 11:44

Zapraszam do watku obok.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14930
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4183 times
Been thanked: 2940 times
Kontakt:

Re: ks. Michał Heller - Nauka i Teologia

Post autor: Dezerter » 2021-11-03, 22:22

Polecam szczególnie tym co uważają, że nauka wyklucza Boga i stworzenie
"Ostateczne wyjaśnienie Wszechświata" – to brzmi dumnie. Czy w ogóle możliwe jest wyjaśnienie naprawdę wszystkiego? Okazuje się, że kiedy próbujemy obejmować naszymi teoriami coraz to więcej i więcej, sięgając fundamentów rzeczywistości fizycznej, zaczynamy albo natrafiać na pojęcia kłopotliwe i niedające się opisać naukowo, jak Pierwsza Przyczyna, albo na problemy logiczne, jak nieskończony regres albo zdarzenia będące swoimi własnymi przyczynami. Czy więc będziemy już na zawsze skazani na odpowiedzi cząstkowe?

dr Łukasz Lamża
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Awatar użytkownika
Abstract
Zasłużony komentator
Zasłużony komentator
Posty: 2524
Rejestracja: 27 cze 2021
Has thanked: 152 times
Been thanked: 403 times

Re: ks. Michał Heller - Nauka i Teologia

Post autor: Abstract » 2021-11-04, 09:11

Bardzo dobry kanał YT, na stronie Copernicus Center można za darmo uzyskać dostęp do wykładów, wielu materiałów i opracowań oraz książek w atrakcyjnych cenach. Już ich samo logo mówi samo za siebie ;) (widnieje na wrzucie filmowej Dezertera)
Bóg nie adoptował nas po innym bogu.

Quinque
Aktywny komentator
Aktywny komentator
Posty: 693
Rejestracja: 29 gru 2017
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 11 times
Been thanked: 49 times

Re: ks. Michał Heller - Nauka i Teologia

Post autor: Quinque » 2021-11-05, 11:11

Ks. Heller sprowadza Boga to roli jakiegoś Matematyka co to ustalił prawa i nie działa w świecie. A nawet jeśli działa w świecie to w sposób który nie można obiektywnie poznać. A katolicyzm się do tego nie sprowadza

Należy też pamiętać że św. Tomasz z Akwinu uważał ze Bóg może stworzyć odwieczny świat, ale tego nie robi
Ostatnio zmieniony 2021-11-05, 11:14 przez Quinque, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Abstract
Zasłużony komentator
Zasłużony komentator
Posty: 2524
Rejestracja: 27 cze 2021
Has thanked: 152 times
Been thanked: 403 times

Re: ks. Michał Heller - Nauka i Teologia

Post autor: Abstract » 2021-11-05, 13:29

Quinque pisze: 2021-11-05, 11:11 Ks. Heller sprowadza Boga to roli jakiegoś Matematyka co to ustalił prawa i nie działa w świecie. A nawet jeśli działa w świecie to w sposób który nie można obiektywnie poznać. A katolicyzm się do tego nie sprowadza
Tu nie ma sprzeczności, dla nas w czasoprzestrzeni on działa na bieżąco, ale tak naprawdę wypełnia się to co ustanowił na początku stworzenia, ponieważ posiadał obraz skończony. On już przy akcie stworzenia wysłuchał naszych modlitw, to co się dla nas dzieje na bieżąco, dla niego jest skończone, z uwzględnioną ingerencją i całą jego obecnością w naszym życiu.
Bóg nie adoptował nas po innym bogu.

Quinque
Aktywny komentator
Aktywny komentator
Posty: 693
Rejestracja: 29 gru 2017
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 11 times
Been thanked: 49 times

Re: ks. Michał Heller - Nauka i Teologia

Post autor: Quinque » 2021-11-05, 14:18

Bóg nie może wysłuchiwać modlitw przy stworzeniu gdyż to zakłada że Bóg zna przyszłe wydarzenia. Bóg co najwyżej zna wszystkie możliwości

Awatar użytkownika
Abstract
Zasłużony komentator
Zasłużony komentator
Posty: 2524
Rejestracja: 27 cze 2021
Has thanked: 152 times
Been thanked: 403 times

Re: ks. Michał Heller - Nauka i Teologia

Post autor: Abstract » 2021-11-05, 14:22

Quinque pisze: 2021-11-05, 14:18 Bóg nie może wysłuchiwać modlitw przy stworzeniu gdyż to zakłada że Bóg zna przyszłe wydarzenia. Bóg co najwyżej zna wszystkie możliwości
Ależ oczywiście że zna nasze modlitwy i nie musi rozpatrywać żadnych możliwości. Zapraszam do wątku
viewtopic.php?f=41&t=12402
Ostatnio zmieniony 2021-11-05, 15:02 przez Abstract, łącznie zmieniany 2 razy.
Bóg nie adoptował nas po innym bogu.

Andy72
Biegły forumowicz
Biegły forumowicz
Posty: 1917
Rejestracja: 18 kwie 2018
Has thanked: 188 times
Been thanked: 268 times

Re: ks. Michał Heller - Nauka i Teologia

Post autor: Andy72 » 2021-11-16, 22:50

Abstract pisze: 2021-11-05, 13:29 Tu nie ma sprzeczności, dla nas w czasoprzestrzeni on działa na bieżąco, ale tak naprawdę wypełnia się to co ustanowił na początku stworzenia, ponieważ posiadał obraz skończony. On już przy akcie stworzenia wysłuchał naszych modlitw, to co się dla nas dzieje na bieżąco, dla niego jest skończone, z uwzględnioną ingerencją i całą jego obecnością w naszym życiu.
Wchodzimy w ten sposób deizm, absurdalny pogląd..

Quinque pisze: 2021-11-05, 14:18 Bóg nie może wysłuchiwać modlitw przy stworzeniu gdyż to zakłada że Bóg zna przyszłe wydarzenia. Bóg co najwyżej zna wszystkie możliwości
Rzucając monetą też wiem że wypadnie orzeł albo reszka, Wszechwiedza to coś (znacznie) więcej.
Ostatnio zmieniony 2021-11-16, 22:50 przez Andy72, łącznie zmieniany 1 raz.
„Stół dla mnie zastawiasz, na oczach mych wrogów to czynisz” (Ps 23,5)

ODPOWIEDZ