Kobieta w Bibli

Ogólnie o Biblii. Dlaczego powinniśmy Ją czytać, jak powinno się czytać Pismo Święte, itp.
Awatar użytkownika
Sycylia
Początkujący
Początkujący
Posty: 29
Rejestracja: 12 mar 2020
Lokalizacja: Ateny
Wyznanie: Agnostyk
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Kobieta w Bibli

Post autor: Sycylia » 2020-03-13, 20:49

Biserica Dumnezeu pisze: 2020-03-13, 19:44 Dobre przyklady. Na tle danych czasow i kultur byly takie miejsca.
Do dzisiaj w Indiach i w Chinach panuje w pewnych miejscach matriarchalny system - ale na tym tle mezczyzni sa tam grupa zepchnieta na drugi plan.
Oczywiscie z pozycjonowaniem kobiety wiaze sie pozycjonowanie odpowiedzialnosci i obowiazkow.
Co do Europy - to kobiety w chrzescijanstwie zyskaly w porownaniu do czasow przedchrzescijanskich.

Na czym polegac ma dobrostan kobiety i mezczyzny? Chyba nie na tym, zeby kobiety zastepowaly mezczyzn, a mezczyzny kobiety.
Prawa i obowiazki sa przynalezne plci - mezczyzna nie urodzi dziecka, a kobieta nie jest w stanie funkcjonowac w zajeciach atletycznych ( chocby na tralowcach ).
W czym widzisz sie upokorzona?
W niczym.
Tylko uważam że chrześcijaństwo negatywnie wpłynęło na rozwój egalitarnego społeczeństwa w Europie. Nawet jeżeli spojrzymy na późne Imperium rzymskie to zauważymy znaczny wzrost pozycji społecznej kobiet w społeczeństwie w porównaniu z czasami republiki.
Nie mówię oczywiście że cała Biblia promuje patriarchę i seksizm, ale pojęcia w niej zawarte pomogły wzmocnić system patriarchalny.

I kobiety nigdy nie zastąpią mężczyzn ani mężczyźni kobiet, ale dobrze by było gdybyśmy zawsze posiadały takie same prawa jak i przywileje co mężczyźni.
Ostatnio zmieniony 2020-03-13, 20:53 przez Sycylia, łącznie zmieniany 1 raz.

Biserica Dumnezeu

Re: Kobieta w Bibli

Post autor: Biserica Dumnezeu » 2020-03-13, 21:09

Nie. Akurat calkowicie nie tak.
A posiadanie podobnych ( bo tych samych jest niemozliwe ) praw jest jak najbardziej wskazane.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14805
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4115 times
Been thanked: 2906 times
Kontakt:

Re: Kobieta w Bibli

Post autor: Dezerter » 2020-03-13, 21:38

2 i 3 to czasy przed powstaniem państwa Izrael, więc nie dotyczy
1. Sikhowie - przepiękny wyjątek - nigdy tą religią się nie zainteresowałem - nie myślałem, że mieszanka hinduizmu i islamu może przynieść tak pozytywy wynik.
Czyli mamy 1 przykład na, ...
Według różnych szacunków istnieje od 4200[2] do 10 000 religii[3]
- jaki to będzie procent i czy wary liczyć zamiast sierdzić, że wyjątek potwierdza regułę
ale mamy jeszcze tajemnicze imperium o którym nie uczą na historii
4. W imperium Achemenidów (550-330 r. p.n.e)
Jedyne co znalzałem o kobietach u tego bardzo wojowniczego ludu to
Żona trzech króli

Na starożytnym Bliskim Wschodzie utrwalił się zwyczaj, że przejmując kobiety poprzednika legitymuje się swoje rządy.
Zasada ta zaważyła na życiu Atossy, córki Cyrusa II. W źródłach historycznych pojawia się zaraz po śmierci ojca. Był rok 530 p.n.e. Atossa i jej siostra Roksana zostały żonami nowego króla, a zarazem swojego brata, Kambyzesa II. Nie był to spokojny czas. Według niektórych przekazów Roksana, będąc w ciąży, została kopnięta przez Kambyzesa i zmarła w wyniku obrażeń.

Atossa przeżyła swojego męża-brata, który zmarł w tajemniczych okolicznościach w 522 p.n.e. Wdową nie była zbyt długo, bo szybko została żoną drugiego ze swoich braci, Bardii.
(...) Atossa była przekonana, że wychodzi za mąż za drugiego ze swoich braci.
Długo nie cieszyła się nowym małżonkiem. Bardia, prawdziwy bądź nie, zginął 29 września 522 roku p.n.e. zamordowany przez grupę spiskowców. Jednym z nich był Dariusz, który został kolejnym władcą perskiego imperium.

Nowy król za wszelką cenę próbował legitymować swoje rządy. Służyło temu rozpowszechnianie opowieści o „fałszywym” Bardii, jak i seria ślubów. Jego żonami została Atossa, jej młodziutka siostra Artystone, ich bratanica Parmys oraz Fajdymia, która – podobnie jak Atossa – była wcześniej żoną dwóch poprzednich monarchów.

Spośród żon króla Dariusza – a miał ich jeszcze więcej – najważniejszą była Atossa. Dała mu czterech synów. Początkowo Dariusz przewidywał, że jego następcą zostanie najstarszy syn Artobazanes, urodzony w czasach, kiedy jeszcze nie był królem. Później zmienił decyzję i wybrał pierwszego z synów Atossy, Kserksesa.
Kserkses zakochał się w żonie swojego rodzonego brata Masistesa. Kobieta okazała się być wierną mężowi. Król nie rezygnował i, aby mieć ją bliżej siebie, zaaranżował ślub między swoim synem Dariuszem i jej córką Artaynte. Kserkses stwierdził, że synowa jest bardziej atrakcyjna i mniej cnotliwa niż jej matka. Romans jednak nie uszedł uwadze królowej Amestris.

A królowa była kobietą okrutną. Za całe zło obwiniała żonę Masistesa, którą kazała straszliwie okaleczyć.
Masistes z całą rodziną zbiegł z dworu. W Baktrii chciał wzniecić powstanie przeciwko bratu, ale został złapany z całą rodziną. Wszystkich stracono. Inne wydarzenia potwierdzają tezę, że nie należało narażać się na gniew Amestris.

Jej córka, piękna Amytis, nawiązała romans z greckim lekarzem Apollonidesem z Kos. Zadanie ukarania złoczyńcy, który zbezcześcił królewską krew, powierzono Amestris, w tym czasie już królowej-matce. Nieszczęsny Apollonides przez dwa miesiące był więziony w łańcuchach, a następnie spalono go żywcem. Amytis zmarła tego samego dnia, co jej kochanek.
(...)
Kilka lat wcześniej ukochany wnuk Amestris imieniem Zopyros zginął w czasie szturmu na Kaunos, miasto położone w dzisiejszej Turcji, uderzony kamieniem przez niejakiego Alkidesa. Królowa w ramach zemsty kazała go ukrzyżować.
Bo to zła kobieta była

Kolejną głośną perską królową była Parysatis. Córka króla Artakserksesa I i jego babilońskiej konkubiny Andrii, z charakteru przypominała najbardziej Amestris, swoją babkę ze strony ojca. Zawarła „normalnie nienormalne” małżeństwo ze swoim przyrodnim bratem Ochosem. (...)

Parysatis urodziła swojemu bratu trzynaścioro dzieci, z czego dzieciństwo przeżyło pięcioro.

Jedna z córek Parysatis, nazwana po prababce Amestris, została wydana za Teriteuchmesa, satrapę Hyrkanii. Ten od żony-królewny wolał wdzięki swojej przyrodniej siostry Roksany. Porzucenie żony, córki króla, nie wchodziło jednak w grę. Postanowił zabić Amestris i wszcząć rebelię. Na jego nieszczęście, plany się wydały i Teriteuchmes został zabity przez swojego giermka. Parysatis zemściła się na rodzinie zięcia, można rzec, w prawdziwie achemenidzkim stylu. Zginęli matka, dwaj bracia i prawie wszystkie siostry Teriteuchmesa. Roksana została rozszarpana hakami. Ocalała jedna siostra, Statejra, tylko dlatego, że była żoną Arsakesa. Parysatis początkowo planowała zgładzić synową, ale w końcu uległa namowom syna.

Zaraz po objęciu rządów Statejra „załatwiła” wyrok śmierci na giermka, który zamordował jej ojca. Ostatecznie górą okazała się jednak jej teściowa, królowa Parysatis. Namówiła młodszego syna Cyrusa, by zabił brata w czasie uroczystości koronacyjnych. Sprawa się wydała, ale ze względu na wstawiennictwo matki Artakserkses II darował życie niedoszłemu zabójcy. (...)

Królowa-matka wcale wpływów nie utraciła. Około 400 p.n.e. otruła swoją znienawidzoną synową. Pięć lat później doprowadziła do stracenia wybitnego perskiego męża stanu, Tissafernesa, który pod Kunaksą dowodził skrzydłem, na którym poległ biedny Cyrus. Tak więc Parysatis mogła umrzeć spokojnie, syta zemsty.
Czytaj więcej: https://histmag.org/Kobiety-Achemenidow-4597
Ech te kobiety Achemidzkie- to ja już wole Izraelskie
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Awatar użytkownika
Sycylia
Początkujący
Początkujący
Posty: 29
Rejestracja: 12 mar 2020
Lokalizacja: Ateny
Wyznanie: Agnostyk
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Kobieta w Bibli

Post autor: Sycylia » 2020-03-13, 23:10

Dezerter pisze: 2020-03-13, 21:38 2 i 3 to czasy przed powstaniem państwa Izrael, więc nie dotyczy
4. W imperium Achemenidów (550-330 r. p.n.e)
Jedyne co znalzałem o kobietach u tego bardzo wojowniczego ludu to
Żona trzech króli
3. Wydaje mi się że Hebrajczycy już w XII w. p.n.e osiedlili się na terenie ziemi świętej

4. Wiadomo że takie przypadki w historii się też znajdą, ale patrząc na całokształt Imperium Achemenidów znajdziemy też o wiele pozytywnych przykładów np:

-Pantea Arteshbod - Generał wojsk Cyrusa Wielkiego. Przywódczyni elitarnej gwardii nieśmiertelnych
-Artemisia I - Admirał perskiej floty

A poza tym, podany przez ciebie przykład nie zmienia całokształtu egalitarnego społeczeństwa Achemenidów.
Ostatnio zmieniony 2020-03-13, 23:11 przez Sycylia, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Biblia, Nowy Testament i Stary Testament”