JEDEN JEST BÓG, I JEDEN POŚREDNIK.

Rozmowa na poszczególne wersety Pisma Świętego.
ODPOWIEDZ
david491
Gawędziarz
Gawędziarz
Posty: 501
Rejestracja: 6 lut 2017
Has thanked: 18 times
Been thanked: 308 times

Re: JEDEN JEST BÓG, I JEDEN POŚREDNIK.

Post autor: david491 » 2017-05-08, 06:47

Kim jest Jezus Chrystus? Bogiem? Niektórzy uważają Go za Boga równego Ojcu, a inni za mniejszego Boga. Jezus używał wobec siebie imienia Bożego. Powiedział na przykład: ?Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam, pierwej niż Abraham był, Jam jest? J 8,58. Nie chodziło Mu tylko o to, że istniał przed Abrahamem, gdyż w takim przypadku Jezus powiedziałby ?Byłem? (gr. Ego En). Jezus użył zwrotu Ego Eimi, którego poprawnym tłumaczeniem jest ?Jestem?, a nie ?Byłem?.[1] Co więcej, Jezus użył tu zwrotu ?Jestem? w absolutnym sensie, a mianowicie bez rzeczownika określającego (jak na przykład w porównaniu ?Jestem drzwiami? czy ?Jestem winoroślą?).

W języku hebrajskim owo ?Jam jest?, czy ?Jestem?, było imieniem Jahwe, objawionym Mojżeszowi: ?Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: JESTEM, KTÓRY JESTEM. I dodał: Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was? Wj 3,14. To ?Jestem? w powyższym cytacie jest formą imienia Bożego. Jezus odniósł je do siebie. Żydzi nie mieli co do tego wątpliwości, dlatego ?porwali kamienie, aby rzucić na Niego? J 8,59. Człowiek, który czynił się Bogiem był bluźniercą, a bluźnierstwo karano ukamienowaniem. Żydzi powiedzieli, że kamienują Jezusa: ?...za bluźnierstwo iza to, że Ty, będąc człowiekiem, czynisz siebie Bogiem? J 1,33. Apostoł Jan więcej niż na jednym miejscu napisał, że ?Żydzi tym usilniej starali się o to, aby Go zabić, bo... Boga nazywał własnym Ojcem, i siebie czynił równym Bogu? J 5,18. Sanhedryn skazał Jezusa na śmierć, gdyż na pytanie arcykapłana ?Czy Ty jesteś Mesjasz, Syn Błogosławionego?? Jezus nie zaprzeczył, lecz potwierdził to znów używając imienia Jahwe Mk 14,6-61. Jezus poczynił także inne roszczenia, które byłyby szokujące, gdyby był tylko człowiekiem, na przykład:

? ?Ja i Ojciec jedno jesteśmy? J 1,3.
? ?Kto mnie widział, widział Ojca? J 14,9.
? ?Jam jest pierwszy i ostatni, i żyjący? Ap 1,17.
? ?Kto Mnie widzi, widzi Tego, który Mnie posłał? J 12,45.
Jezus powiedział wiele rzeczy, których człowiekowi nie godziłoby się powiedzieć. Za kogo uznalibyśmy człowieka, który czyni roszczenia do boskości? Pomyślmy. Wielu uważa Jezusa za nauczyciela etyki, lecz nie za Najwyższego Boga. Czy jednak można uważać za wielkiego nauczyciela etyki kogoś, kto nie będąc Bogiem, podawał się za Niego? C. S. Lewis tak napisał o powyższym dylemacie:

?Piszę to, żeby zapobiec głupstwu, jakie wypowiadają ci, którzy mówią: ?Uważam Jezusa za wielkiego nauczyciela w sprawach moralności, ale nie mogę uznać Jego roszczeń, że jest Bogiem?. Tych dwóch rzeczy nie da się bowiem pogodzić. Czy człowieka, który głosi rzeczy, jakie wypowiedział Jezus, można uznać za wielkiego nauczyciela moralności? Byłby szaleńcem, jak ktoś, kto twierdzi, że jest jajkiem albo diabłem. Musisz wybrać: Jezus był i jest Synem Bożym, albo szaleńcem, o ile nie czymś gorszym. Możesz okrzyknąć Go głupcem, opluć Go i zabić. Albo też upaść przed Nim na kolana i zawołać: ?Pan mój i Bóg mój?. Tylko nie pleć bzdur w rodzaju, że był jedynie wielkim mędrcem i nauczycielem. Bo nie zostawił nam takiej opcji. Ani nie zamierzał.?[2]

Człowiek twierdzący, że jest Bogiem, a nie jest Nim, byłby kłamcą lub szaleńcem. Czy Jezus był kłamcą? Nawet wrogowie Jezusa nie potrafili Mu dowieść grzechu J 8,46. Czy był szaleńcem? Nie ma psychiatry o zdrowych zmysłach, który uznałby Jezusa za niezrównoważonego. Pozostaje tylko jedna opcja, a mianowicie, że Jezus był naprawdę Tym, za kogo się uważał, a więc Bogiem.
Pierwsi chrześcijanie wierzyli, tak samo jak Izraelici, że Bóg jest jeden (Pwt 6,4). Uznanie kogoś innego za Boga było dla nich ciężkim bluźnierstwem, a oddawanie czci komukolwiek poza Bogiem ? bałwochwalstwem Dz 14,14-15. Znamienne jest więc to, że apostoł Paweł, który jako faryzeusz wywodził się ze ściśle monoteistycznej ortodoksji, uważał Jezusa za Boga (1Kor 10,1-4; Flp 2,9-11).

Nowotestamentowi autorzy bez ogródek odnoszą do Jezusa starotestamentowe teksty, w których występował Bóg Jahwe, na przykład:
? ?A Bóg rzekł do Mojżesza: Jestem, który jestem. I dodał: Tak powiesz do synów izraelskich: Jahwe posłał mnie do was!? Wj 3,14 - zob. J 8,58; 18,6.
? ?Tak mówi Pan, Król Izraelski i jego Odkupiciel, Pan Zastępów: Ja jestem pierwszy i Ja jestem ostatni, a oprócz mnie nie ma Boga? Iz 44,6 - zob. Ap 1,17.
? ?Pan Zastępów ? Jego za Świętego miejcie; On jest Tym, którego się lękać macie i który was winien bojaźnią przejmować? Iz 8,13 - zob. 1P 3,15.
? ?Ja jestem Bogiem, i nikt inny! Przysięgam na Siebie samego, z moich ust wychodzi sprawiedliwość, słowo nieodwołalne. Tak, przede Mną się zegnie wszelkie kolano, wszelki język na Mnie przysięgać będzie? Iz 45,22-23 - zob. Flp 2,1-11.
? ?Głos się odzywa: Przygotujcie na pustyni drogę Pańską, wyprostujcie na stepie ścieżkę dla Boga naszego!? Iz 4,3 - zob. Mt 3,3.


Pisarze nowotestamentowi wielokrotnie używali imienia Syna Bożego wymiennie ze słowem ?Bóg?, co potwierdza, że uważali je za tożsame:
? Ewangelia Boża Rz 1,1 - Ewangelia Chrystusowa Rz 1,16;
? Moc Boża Rz 1,16 - Moc Chrystusowa 2Kor 12,9;
? Pokój Boży Flp 4,7 - Pokój Chrystusowy Kol 3,15;
? Kościół Boży Ga 1,13 - Kościół Chrystusowy Rz 16,16;
? Duch Boży 1Kor 2,11 - Duch Chrystusowy Rz 8,9;
? Aniołowie Boży Łk 12,8-9 - aniołami Chrystusa Mt 13,41;
? Królestwo Boże Rz 14,17 - Królestwo Syna Kol 1,13.

Znany historyk chrześcijaństwa Jaroslav Pelikan wskazał, że najstarsze chrześcijańskie kazanie, najstarsze świadectwo chrześcijańskiego męczennika, najstarsza pogańska relacja o Jezusie, najstarsza modlitwa wczesnego Kościoła 1Kor 16,22 ukazują Jezusa jako Boga.[3] W swej książce ?Sekrety Biblii? wykazałem, że z 39 pozabiblijnych starożytnych źródeł (rzymskich, greckich, żydowskich), które wspominają Jezusa, aż 24 zawiera pogląd, że Chrystus jest Bogiem![4] Przede wszystkim zaś, Jezus jest nazwany Bogiem w Piśmie Świętym:
? Tomasz powiedział do zmartwychwstałego Jezusa: ?Pan mój i Bóg mój? J 2,28. W nowotestamentowej grece użyty jest tutaj rodzajnik (ho theos), tak iż nie ma wątpliwości, że mowa o najwyższym Bogu.
? Bóg Ojciec powiedział do Syna: ?Tron twój, o Boże, na wieki wieków, Berłem sprawiedliwym berło Królestwa twego? Hbr 1,8.
? Izajasz prorokował o Chrystusie: ?Albowiem dziecię narodziło się nam, syn jest nam dany i spocznie władza na jego ramieniu, i nazwą go: Cudowny Doradca, Bóg Mocny...? Iz 9,5.
? W Nowym Testamencie czytamy: ?Oto panna pocznie i porodzi syna, i nadadzą mu imię Immanuel, co się wykłada: Bóg z nami? Mt 1,23.
? Jan stwierdził, że Jezus Chrystus jest prawdziwym Bogiem: My jesteśmy w tym, który jest prawdziwy, w Synu jego, Jezusie Chrystusie. On jest tym prawdziwym Bogiem i życiem wiecznym? 1J 5,2.


? Apostoł Paweł napisał o Chrystusie: ?Ten jest ponad wszystkim, Bóg błogosławiony na wieki? Rz 9,5, a także: ?...oczekując błogosławionej nadziei i objawienia się chwały wielkiego Boga i Zbawiciela naszego, Jezusa Chrystusa, który wydał samego siebie za nas? Tt 2,11-14.
W tym ostatnim bez wątpienia ?Wielki Bóg, Zbawiciel nasz? to Jezus. W języku greckim istniała bowiem reguła, według której ilekroć występują dwa rzeczowniki w tym samym przypadku połączone słowem ?i? (gr. kai), a tylko pierwszy z nich jest poprzedzony rodzajnikiem, wówczas obydwa odnosiły się zawsze do tej samej osoby.[5] Podobnego zwrotu użył apostoł Piotr, pisząc: ?do tych, którzy dzięki sprawiedliwości Boga naszego i Zbawiciela, Jezusa Chrystusa...? 2P 1,1. Wspomniana struktura gramatyczna dowodzi, że Piotr uważał Jezusa za ?Boga naszego i Zbawiciela?.

Alfred, J Palla

david491
Gawędziarz
Gawędziarz
Posty: 501
Rejestracja: 6 lut 2017
Has thanked: 18 times
Been thanked: 308 times

Re: JEDEN JEST BÓG, I JEDEN POŚREDNIK.

Post autor: david491 » 2017-05-08, 16:50

enosz pisze:1.Użycie przez Jezusa słowa w potocznym znaczeniu "Jestem" nie określa jego tożsamości jako Boga wszechmogącego.
Wolne żarty. Nie sposób przytoczyć niezliczoną ilość zwrotów wypowiadanych przez Jezusa; JA JESTEM. Dlatego powiedziałem wam, że pomrzecie w grzechach swoich, Jeśli bowiem nie uwierzycie, że to JA JESTEM, pomrzecie w swoich grzechach. Mat. 14,26-27?Ale Jezus zaraz do nich powiedział : ufajcie, Ja JESTEM, nie bójcie się. Marka 6,50 ?ufajcie Jam Jest.

Najciekawsza sytuacja powstaje, gdy czyta się Jana 18,5-6 gdy Jezus mówi do straży i Żydów ?JA JESTEM?, to wszyscy padają na ziemię. Co takiego powaliło na ziemię uzbrojonych ludzi, którzy przyszli pojmać Jezusa? Jeżeli nie Bóstwo to co?

david491
Gawędziarz
Gawędziarz
Posty: 501
Rejestracja: 6 lut 2017
Has thanked: 18 times
Been thanked: 308 times

Re: JEDEN JEST BÓG, I JEDEN POŚREDNIK.

Post autor: david491 » 2017-05-08, 16:53

enosz pisze:Już wiele razy pisałem a żaden z was nawet nie próbował się do tego odnieść że w nauczaniu Jezusa i apostołów nie ma takiej nauki by Osoba Jezusa Była równa Bogiem równa Bogu Ojcu. Do póki tego nie przedstawicie w Biblii wszelkie wasze dywagacje na ten temat będą tylko poszlakami, insynuacjami i interpretowanymi naukami ludzi.
Pisałeś i dostałeś odpowiedź nie jeden raz, a teraz dostaniesz obszerniejszą. Chrystus zgodnie ze słowami: "Wszystko bowiem moje jest Twoje, a Twoje jest moje..." (J 17;10 por. 16;15, Mt 11;27) określany jest w Piśmie Św. imionami i tytułami, które przysługują Bogu Ojcu. Pan (J 13;14); Pan wszystkich (Dz 10;36); Pan chwały (1Kor 2;8); Pan mój (J 20;28 > Ps 35;23); Pan panów (Ap 19;16 > Ps 136;3);Prawdziwy Bóg (1J 5;20 > J 17;3, patrz pkt 2.11.); Bóg (J 1;1, patrz pkt 2.2., 2.6.); Jednorodzony Bóg (J 1;18 por. "Jednorodzony, który jest Bogiem" ks.Kow., WP); Wielki Bóg (Tt 2;13 > Pwt 7;21, patrz pkt 2.3.); Bóg Mocny (Iz 9;5 > Iz 10;21, Jr 32;18, patrz pkt 3); Bóg mój (J 20;28 > Ps 35;23, patrz pkt2.9.); Bóg błogosławiony na wieki (Rz 9;5 > Ps 68;20, patrz pkt 2.26.); Bóg z nami (Mt 1;23 > Iz 8;10, patrz pkt 2.4.); Bóg nasz (2P 1;1=3;18 > Ps 95;7); por. Hbr 1;8n. (patrz pkt 2.21.), Flp 2;6 (patrz pkt 2.23.), Kol 2;2, 9, 1;19 (NP), Iz 40;3, 35;4n., 2P 1;3, 2Kor 4;6, Dz 20;28, Tt 1;3.

Pierwszy i Ostatni (Ap 1;17 > Iz 44;6, patrz pkt 2.5.); Alfa i Omega (Ap 22;13 > Ap 21;6, patrz pkt 2.5.); Początek i Koniec (Ap 22;13 > Ap 21;6, patrz pkt2.5.); Król królów (Ap 19;16 > 1Tm 6;15); Władca (Dz 5;31, Ap 1;5 > 1Tm 6;15, Ap 6;10, patrz pkt 2.11.); Zbawiciel (Dz 5;31 > Ps 24;5); Zbawca (Flp 3;20 > Łk 1;47); Sprawca zbawienia (Hbr 5;9 > 1Kor 12;6); Sędzia (Dz 10;42 > Sdz 11;27); Najwyższy Pasterz (1P 5;4 > Ps 80;2, 23;1); Świadek wierny i prawdomówny (Ap 3;14 > Jr 42;5); Prawdziwy (Ap 19;11 > 1J 5;20); Światłość (J 1;9 > Iz 60;19); Słońce (Łk 1;78, Ml 3;20 > Ps 84;12); Światło (Łk 2;32 > Ps 27;1); Moc (1Kor 1;24 > Ps 118;14); Święty (Dz 3;14, 1P 3;15 > Ps 99;5, Iz 8;13); Skała (1P 2;8 > Ps 62;2n.); Odwieczny Ojciec (Iz 9;5 > Iz 63;16); Odwieczny (Iz 9;5 > Ha 1;12); Stwórca (Iz 17;7, Hbr 1;10, J 1;3 > Rdz 14;22); Budowniczy (Hbr 3;3 > Iz 62;5); Odkupiciel (Iz 59;20, Tt 2;14 > Iz 63;16); Wybawiciel (Rz 11;26 > 2Sm 22;2); Nauczyciel (J 13;14, Mt 23;8 > Iz 54;13, 30;20); Mistrz (Mt 23;10 > Job 36;22); Oblubieniec (J 3;29 > Iz 62;5); Małżonek (2Kor 11;2 > Iz 54;5); Pocieszyciel (J 14;16 > 2Kor 7;6, Iz 51;12); Rzecznik (1J 2;1 > Prz 22;23); Wierny (Ap 19;11 > 1J 1;9); Prawdomówny (Ap 3;7 > J 3;33); Lekarz (Dz 9;34 > Wj 15;26); Żyjący na wieki wieków (Ap 1;18 > Ap 4;9); Pokój (Ef 2;14 > Sdz 6;24).

david491
Gawędziarz
Gawędziarz
Posty: 501
Rejestracja: 6 lut 2017
Has thanked: 18 times
Been thanked: 308 times

Re: JEDEN JEST BÓG, I JEDEN POŚREDNIK.

Post autor: david491 » 2017-05-08, 17:03

enosz pisze:2. Co do "byłem" a nie jestem.
W Przekładzie Nowego Świata werset ten oddano następująco: ?Jezus im rzekł: ?Zaprawdę, zaprawdę wam mówię: Zanim Abraham zaczął istnieć, ja już byłem??. Podobnie brzmi przekład biskupa Kazimierza Romaniuka: ?Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam, nim jeszcze pojawił się Abraham, Ja już byłem?. Dlaczego nie użyto zwrotu ?ja jestem??
(Strażnica z 1 lipca 2010 r. str.4). Strażnica w swojej biblii przetłumaczyła słowa skierowane do Mojżesza na; ?okaże się, kim się okaże?. Natomiast powołując się na przekład Rotherhama przez strażnice słowa do Mojżesza są następujące; ?Stanę się kimkolwiek zechcę?. Dalej strażnica podaje, że imię to oznacza Boga, który może podejmować się niezliczonych zadań i może być kim zechce. Tu nasuwa się pytanie; jeśli Bóg sprawia, że staje się kim zechce, to dlaczego świadkowie Jehowy negują Boga, Który staje się Ojcem, Synem i Duchem Świętym? Który dla naszego zbawienia stał się Bogiem objawiającym się w Trójcy?. Najstarsze manuskrypty jakie są dziś dostępne w całym kosmosie i tetragram JHWH odczytywany jest przez Żydów i chrześcijan jako ?JESTEM KTÓRY JESTEM ? ?Enje śer ?Enje ? JESTEM.

david491
Gawędziarz
Gawędziarz
Posty: 501
Rejestracja: 6 lut 2017
Has thanked: 18 times
Been thanked: 308 times

Re: JEDEN JEST BÓG, I JEDEN POŚREDNIK.

Post autor: david491 » 2017-05-08, 17:31

enosz pisze:Hadley i Allen tak piszą na ten temat: ?CZAS TERAŹNIEJSZY HISTORYCZNY. W żywej narracji przeszłe zdarzenie jest często rozumiane i opisywane jako rozgrywające się w chwili obecnej (...) W takim zastosowaniu czas teraźniejszy bywa bez skrępowania używany zamiennie z czasami przeszłymi (...)? (Greek Grammar, par. 828).
Z kolei A.?T. Robertson, autor dzieła A Grammar of the Greek New Testament in the Light of Historical Research (Gramatyka grecka Nowego Testamentu w świetle badań historycznych), wyjaśnia na stronach 866-869 pod hasłem ?Czas teraźniejszy historyczny?: ?Ta plastyczna konstrukcja jest znana we wszystkich językach, zwłaszcza w użyciu potocznym (...) w greckim spotyka się ją znacznie częściej niż w angielskim; stanowi ocalały element ?pierwotnego pnia językowego?. ?Poprzedza podział na formę niedokonaną i aoryst?. (...) Występuje dość często w LXX [Septuagincie], (...) Hawkins naliczył w LXX aż 337 wypadków posłużenia się czasem teraźniejszym historycznym. Używa go również Józef Flawiusz. Przykłady z Nowego Testamentu są wręcz uderzające. Czas ten nie zawsze jest aorystyczny. Może oznaczać czynność trwającą, jak to jest w wypadku imperfektu. (...) Hawkins (...) znalazł 93 przykłady użycia czasu teraźniejszego historycznego w Ewangelii według Mateusza (z czego 15 w przypowieściach) i aż 162 w Ewangelii według Jana oraz 151 u Marka. Konstrukcja ta rzadko występuje w pozostałej części Nowego Testamentu. Najczęściej pojawia się w Ewangeliach: według Marka, Jana, Mateusza, w takiej właśnie kolejności (...)?.
Przy bliższym przyjrzeniu się Przekładowi Nowego Świata można zauważyć, że w zasadzie ? poza ostatnią księgą, to jest Objawieniem ? do przetłumaczonego tekstu nie przenoszono czasu teraźniejszego historycznego; tam, gdzie wymaga tego kontekst, użyto czasu przeszłego. Przykłady występowania w tekście greckim czasu teraźniejszego historycznego obok form czasu przeszłego można znaleźć w Ewangelii według Jana 1:29-42, a także w rozdziale 20 tej Ewangelii; wyraźnie pokazano to między innymi w Biblii poznańskiej. Warto tam też porównać ze sobą wersety 12 i 13 z pierwszego rozdziału Ewangelii według Marka. Większość miejsc, gdzie w języku greckim występuje czas teraźniejszy historyczny, nawet tradycyjne przekłady biblijne ? w tym katolickie ? tłumaczą za pomocą form czasu przeszłego; kolejny przykład tego można znaleźć w Ewangelii według Mateusza 3:1.
Okoliczność, iż greckie zwroty z czasem teraźniejszym historycznym występujące obok zwrotów w czasie przeszłym są słusznie oddawane za pomocą sformułowań w czasie przeszłym, jest uznawana przez najlepszych współczesnych tłumaczy Biblii. Doktor James Moffatt, członek zespołu, który opracował Revised Standard Version, w dokonanym przez siebie przekładzie tak przetłumaczył werset z Ewangelii według Jana 8:58: ?Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam ? rzekł Jezus ? zaistniałem, nim się Abraham urodził?.
Profesor E. J. Goodspeed, który należał do zespołu pracującego nad American Standard Version, w swoim przekładzie oddał wspomniany werset następująco: ?Jezus rzekł do nich: ?Powiadam wam, istniałem, zanim się urodził Abraham!??
Popatrzmy na inne przekłady:
C. Williams, The New Testament: ?Wtedy Jezus rzekł do nich: ?Najuroczyściej powiadam wam: Istniałem, zanim się Abraham urodził??.
A. S. Lewis, ?The Four Gospels? According to the Sinaitic Palimpsest: ?Rzekł do nich: Zaprawdę, zaprawdę wam powiadam: Zanim Abraham był, ja już byłem?.
The Twentieth Century New Testament: ?Wierzcie mi ? odparł Jezus ? zanim się Abraham urodził, ja już byłem tym, kim jestem?.
G. M. Lamsa, The Modern New Testament: ?Jezus rzekł do nich: Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam: Zanim się Abraham urodził, ja byłem?.
J. Murdock, The Syriac New Testament: ?Jezus rzekł do nich: Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam, że zanim Abraham istniał, ja byłem?.
F. Pfaefflin, Das Neue Testament: ?Jezus: ?Zanim się pojawił Abraham, ja już tu byłem!??
C. Stage, Das Neue Testament: ?Jezus rzekł im: ?Zaprawdę, zaprawdę wam powiadam: Zanim Abraham się urodził, ja byłem??.
Nácar Colunga, Nuevo Testamento: ?Jezus odpowiedział: ?Prawdziwie, prawdziwie mówię wam: Zanim się narodził Abraham, byłem ja??.
Hebrajskie przekłady Nowego Testamentu, zarówno F. Delitzscha, jak i Salkinsona-Ginsburga, zawierają odpowiedni czasownik w formie dokonanej ?byłem? (haiithi), a nie w formie niedokonanej.
Z powyższych informacji wynika, że Przekład Nowego Świata zachowuje wewnętrzną spójność w sposobie tłumaczenia czasu teraźniejszego historycznego, gdy omawiane słowa z Ewangelii według Jana 8:58 oddaje jako ?ja już byłem? zamiast ?ja jestem?. Uzasadnione jest to przez okoliczność, że Jezus mówił tu o istnieniu poprzedzającym czasy Abrahama i trwającym do chwili wypowiadania powyższych słów.
Jeżeli ktoś krytycznie usposobiony zarzuca Przekładowi Nowego Świata nieścisłość sformułowania użytego w Ewangelii według Jana 8:58, to podnosi ten zarzut nie tylko wobec powyższego tłumaczenia, lecz także wobec wszystkich wyżej wspomnianych biblistów, zarówno polskich, jak i obcojęzycznych. Osoba taka ma prawo trzymać się uznanego przez siebie przekładu, kierując się z góry przyjętym poglądem na jakiś dogmat religijny, w tym wypadku dogmat o Trójcy, powinna jednak przyznać, że sposób, w jaki Przekład Nowego Świata oddaje wypowiedź z Ewangelii według Jana 8:58, wyraźnie potwierdzają różni uznani, wybitni tłumacze.
Głos uczonych
4 kwietnia 2012
Przytaczam światowych biblistów i list napisany przez Manteya do strażnicy. Watchtower Bible ?Tract Society?

117 Adams St.

Brooklyn

New York 11201

Szanowni Państwo!

(?)W świetle powyższych faktów, a szczególnie z powodu cytowania mnie bez uwzględnienia kontekstu, żądam, abyście nie powoływali się już więcej na ?Manual Grammar ofthe Greek New Testament?, co czyniliście przez 24 lata [1]. A także, abyście odtąd nie cytowali tej ani innych moich publikacji w swojej literaturze.Także, abyście publicznie i niezwłocznie przeprosili mnie w czasopiśmie ?Strażnica?, gdyż moje wypowiedzi nie mają żadnego związku z nieobecnością przedimka przed słowem ?theos? w J 1:1.(?).Na stronie poprzedzającej Wstęp w mojej gramatyce widnieją następujące słowa: ?Wszelkie prawa zastrzeżone ? żadna część tej książki nie może być kopiowana w żadnej formie bez pisemnego zezwolenia wydawcy?.Jeśli macie takie zezwolenie, to wyślijcie mi jego kopię.Jeśli nie dostosujecie się do moich żądań, zostaniecie pociągnięci do odpowiedzialności. Mantey był m.in. cytowany w następujących wydaniach?Strażnicy?: 1974 , 15 czerwca, s. 364; 1962, 1 października, s. 597;1961, 15 sierpnia, s. 503 (wszystkie wydania ang.) Dr Julius R. Mantey (por.rozdz. ?List uczonego?): Tyle list oto krytyka biblii świadków Jehowy skupiona na jednej tylko kwestii

?Przetłumaczenie wersetu J 1:1: ?Słowo był bogiem? nie jest ani naukowe, ani sensowne?. Bruce M. Metzger (Profesor Nowego Testamentu wSeminarium Teologicznym w Princeton):

?O wiele bardziej zgubne w tym wersecie jest tłumaczenie, (?) ?Słowo był bogiem? wraz z przypisem na dole: ?bóg? w przeciwieństwie do ?Boga?. Trzeba szczerze powiedzieć, że jeśli Świadkowie Jehowy biorą to tłumaczenie poważnie, to są politeistami?. Dr Eugene A. Nida (Przewodniczący Wydziału Tłumaczenia ?Good News Bible?w Amerykańskim Towarzystwie Biblijnym):

?Co się tyczy wersetu J 1:1, jest to oczywiście gmatwanina, po prostu z tej przyczyny, że Przekład Nowego Świata najwidoczniej jest dziełem osób, które nie biorą na serio składni języka greckiego? Dr William Barclay (Uniwersytet Glasgow):

?Rozmyślne wypaczenie prawdy przez tę sektę widać w ich tłumaczeniu Nowego Testamentu. Werset J 1:1 został przetłumaczony: ?Słowo był bogiem?, co jest tłumaczeniem gramatycznie niemożliwym. Jest oczywiste, że sekta, która tłumaczy Nowy Testament w ten sposób jest nieuczciwa?. Dr Paul L. Kaufman (Portland):

?Świadkowie Jehowy wykazują ogromną ignorancję podstawowych zasad gramatyki greckiej w swoim błędnym tłumaczeniu wersetu J 1:1?. Dr Harry A. Sturz (Przewodniczący Wydziału Językoznawstwa i Profesor greki w Biola College):

?Dlatego tłumaczenie wg ?Przekładu Nowego Świata?:'Słowo był bogiem? nie jest dosłownym lecz niegramatycznym i tendencyjnym tłumaczeniem?. Wyjaśnijmy jeszcze dlaczego cytowany wyżej Bruce M. Metzger nazwał Świadków Jehowy politeistami. Świadkowie Jehowy, uważając Jezusa za boga przez małe ?b?, odróżniają Go od Boga Ojca. W ten sposób otrzymujemy już przynajmniej dwóch bogów:większego, prawdziwego, przez duże ?B?,mniejszego, nieprawdziwego, przez małe ?b?.Jakby nie patrzeć jest to wielobóstwo, politeizm. Próbują oni argumentować, że bogami w Biblii są także nazwani: ludzie (J 10:34), szatan(2 Kor 4:4) czy brzuch (Flp 3:19). Owszem, ale nikt nam nie każe wierzyć w ludzi, szatana czy brzuch. Natomiast wiara w Jezusa jest konieczna do zbawienia(Dz 16:31). Jeśli więc Świadkowie Jehowy wierzą w ?boga? Jezusa boga przez małe ?b?, to wyraźnie sprzeciwiają się Bogu, który mówi ?Nie będziesz miał bogów innych oprócz Mnie? (Pwt 32:39)

A jak wyglądała ocena całej Biblii wydanej przez Świadków Jehowy:

Dr Robert Countess (bronił doktoratu z greckiego tekstu?Przekładu Nowego Świata?):

?Tłumaczenie to nie jest wolne od względów doktrynalnych? Trzeba je uznać za bardzo stronnicze? H. H. Rowley: ?Od początku do końca dzieło to jest doskonałym przykładem, jak nie należy tłumaczyć Biblii. (?)[Tłumaczenie to] jest obrazą dla Słowa Bożego? Na koniec wróćmy jeszcze do sławetnego wersetu J 1:1. Świadkowie Jehowy próbując znaleźć towarzyszy, którzy tak samo jak oni przetłumaczyli ten werset, nie tylko powoływali się na media spirytystyczne (por. rozdz.?Świadkowie Jehowy i spirytyzm?), ale także stosowali inne fortele. W swoim ?Nowym Testamencie? (wyd. pol. 1994 r.) [9] umieścili tłumaczenie z 1808 roku: ?i słowo było bogiem?. Z prawej strony tego tekstu widniej napis:

?TheNew Testament, in An Improved Version, Upon the Basis of Archbishop Newcome?sNew Translation: With a Corrected Text, Londyn?.

Moglibyśmy to przetłumaczyć następująco:

?Nowy Testament, wersja poprawiona, na podstawie nowego tłumaczenia Arcybiskupa Newcome?a: z tekstem poprawionym, Londyn?. Czyżby abp Newcome także uważał Jezusa za boga przez małe?b??. Otóż nie. Jest to kolejna manipulacja Świadków Jehowy. Abp Newcome faktycznie tłumaczył Nowy Testament, ale jego tłumaczenie wykorzystali inni przeciwnicy Trójcy ? Unitarianie [10]. Potwierdzenia tego faktu mogą szukać szczęśliwi posiadacze, wydanej przez Strażnicę w latach 60-tych,publikacji pt. ?Słowo ? kogo miał na myśli apostoł Jan?? Czytamy w niej:

?Strona tytułowa brzmi:

?Nowy Testament w ulepszonym tłumaczeniu dokonanym na podstawie nowego przekładu arcybiskupa Newcome z poprawionym tekstem oraz uwagami krytycznymi i objaśnieniami. Wydany przez Towarzystwo Popierania Wiedzy Chrześcijańskiej i Praktykowania Cnoty przez Rozpowszechnianie Książek.? - Unitariańskie?. (podkreślenie dodane)

Świadkowie Jehowy w swoim?Nowym Testamencie? z 1994 roku nie napisali już kto poprawił tekst abpa Newcome?a, a jedynie zamieścili informację na podstawie czyjego tłumaczenia tekst Nowego Testamentu został poprawiony. Sugeruje to, że abp Newcome oddał werset J 1:1: ?i słowo było bogiem?. Abp Newcome chyba przewróciłby się w grobie, gdyby się o tym dowiedział. W jego tłumaczeniu wersetu J 1:1 Jezus jest Bogiem przez duże B .Zarzuty wśród wielu biblistów wzbudza przekład Biblii Świadków Jehowy,zwany Pismem Świętym w Przekładzie Nowego Świata. Były świadek Jehowy,kanadyjski historyk James Penton, krytykuje Towarzystwo Strażnica za odmowę ujawnienia nazwisk i wykształcenia tłumaczy ich przekładu. Organizacja stwierdziła, że członkowie komitetu tłumaczenia życzyli sobie pozostać anonimowi, by w ten sposób wywyższyć imię Boga. Towarzystwo Strażnica stwierdziło, że?tłumaczenie samo świadczy o (?) kwalifikacjach tłumaczy Były świadek Jehowy i członek Ciała Kierowniczego Raymond Franz twierdził, że tylko jeden członek komitetu tłumaczącego, Fredrick Franz, posiadał częściowo kwalifikacje do tego zadania[47]. Krytycy zwracają uwagę również na fakt, że przekład na język polski ?jest przekładem angielskiej wersji językowej?, gdzie oryginalne języki jedynie uwzględniono. Z drugiej strony, inny krytyk Marek Piela zauważa, że mimo informacji we wstępie do Przekładu Nowego Świata polski przekład nie reprezentuje wersji angielskiej,lecz tekst hebrajski[51]. Choć część wersetów uznawana jest za wierną źródłom,a wybrane rozwiązania bronią się wobec innych polskich tłumaczeń, niektórzy bibliści zwracają uwagę, że tłumaczenia licznych wersetów wspierają nie które praktyki i doktryny Świadków Jehowy Według Michała Wojciechowskiego, przekład jest miejscami dosłowny, zaś gdzie indziej zmienia brzmienie oryginału, a nawet go fałszuje, zacierając miejsca mówiące o boskości Jezusa. Skrytykowano także wielokrotne zmiany we wstawianiu liczby imienia w stosunku do występującego tetragramu w Starym Testamencie[61] wstawienie przez tłumaczy Przekładu Nowego Świata imienia Jehowa 237 razy w Nowym Testamencie w miejscach, gdzie słowo to nie jest użyte w manuskryptach greckich i w większości nie są cytatami ze Starego Testamentu i opiera się jedynie na kilku współczesnych tłumaczeniach na język hebrajski.

Zarzuca się także, że wbrew świadectwom ze starożytności na temat kształtu krzyża, na którym zginął Chrystus,zamianę w 1936 tradycyjnego określenia krzyż na pal męki Wprowadzoną zmianę świadkowie uzasadniają znaczeniem greckiego terminu stauros, który wczasach apostolskich miał jakoby oznaczać pal, a nie dwu belkowy krzyż,wskazując na takie zdanie innych krytyków.

enosz

Re: JEDEN JEST BÓG, I JEDEN POŚREDNIK.

Post autor: enosz » 2017-05-14, 18:24

david491 pisze:Kim jest Jezus Chrystus? Bogiem? Niektórzy uważają Go za Boga równego Ojcu, a inni za mniejszego Boga. Jezus używał wobec siebie imienia Bożego. Powiedział na przykład: ?Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam, pierwej niż Abraham był, Jam jest? J 8,58. Nie chodziło Mu tylko o to, że istniał przed Abrahamem, gdyż w takim przypadku Jezus powiedziałby ?Byłem? (gr. Ego En). Jezus użył zwrotu Ego Eimi, którego poprawnym tłumaczeniem jest ?Jestem?, a nie ?Byłem?.[1] Co więcej, Jezus użył tu zwrotu ?Jestem? w absolutnym sensie, a mianowicie bez rzeczownika określającego (jak na przykład w porównaniu ?Jestem drzwiami? czy ?Jestem winoroślą?).

W języku hebrajskim owo ?Jam jest?, czy ?Jestem?, było imieniem Jahwe, objawionym Mojżeszowi: ?Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: JESTEM, KTÓRY JESTEM. I dodał: Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was? Wj 3,14. To ?Jestem? w powyższym cytacie jest formą imienia Bożego. Jezus odniósł je do siebie. Żydzi nie mieli co do tego wątpliwości, dlatego ?porwali kamienie, aby rzucić na Niego? J 8,59. Człowiek, który czynił się Bogiem był bluźniercą, a bluźnierstwo karano ukamienowaniem. Żydzi powiedzieli, że kamienują Jezusa: ?...za bluźnierstwo iza to, że Ty, będąc człowiekiem, czynisz siebie Bogiem? J 1,33. Apostoł Jan więcej niż na jednym miejscu napisał, że ?Żydzi tym usilniej starali się o to, aby Go zabić, bo... Boga nazywał własnym Ojcem, i siebie czynił równym Bogu? J 5,18. Sanhedryn skazał Jezusa na śmierć, gdyż na pytanie arcykapłana ?Czy Ty jesteś Mesjasz, Syn Błogosławionego?? Jezus nie zaprzeczył, lecz potwierdził to znów używając imienia Jahwe Mk 14,6-61. Jezus poczynił także inne roszczenia, które byłyby szokujące, gdyby był tylko człowiekiem, na przykład:

? ?Ja i Ojciec jedno jesteśmy? J 1,3.
? ?Kto mnie widział, widział Ojca? J 14,9.
? ?Jam jest pierwszy i ostatni, i żyjący? Ap 1,17.
? ?Kto Mnie widzi, widzi Tego, który Mnie posłał? J 12,45.
Jezus powiedział wiele rzeczy, których człowiekowi nie godziłoby się powiedzieć. Za kogo uznalibyśmy człowieka, który czyni roszczenia do boskości? Pomyślmy. Wielu uważa Jezusa za nauczyciela etyki, lecz nie za Najwyższego Boga. Czy jednak można uważać za wielkiego nauczyciela etyki kogoś, kto nie będąc Bogiem, podawał się za Niego? C. S. Lewis tak napisał o powyższym dylemacie:

?Piszę to, żeby zapobiec głupstwu, jakie wypowiadają ci, którzy mówią: ?Uważam Jezusa za wielkiego nauczyciela w sprawach moralności, ale nie mogę uznać Jego roszczeń, że jest Bogiem?. Tych dwóch rzeczy nie da się bowiem pogodzić. Czy człowieka, który głosi rzeczy, jakie wypowiedział Jezus, można uznać za wielkiego nauczyciela moralności? Byłby szaleńcem, jak ktoś, kto twierdzi, że jest jajkiem albo diabłem. Musisz wybrać: Jezus był i jest Synem Bożym, albo szaleńcem, o ile nie czymś gorszym. Możesz okrzyknąć Go głupcem, opluć Go i zabić. Albo też upaść przed Nim na kolana i zawołać: ?Pan mój i Bóg mój?. Tylko nie pleć bzdur w rodzaju, że był jedynie wielkim mędrcem i nauczycielem. Bo nie zostawił nam takiej opcji. Ani nie zamierzał.?[2]

Człowiek twierdzący, że jest Bogiem, a nie jest Nim, byłby kłamcą lub szaleńcem. Czy Jezus był kłamcą? Nawet wrogowie Jezusa nie potrafili Mu dowieść grzechu J 8,46. Czy był szaleńcem? Nie ma psychiatry o zdrowych zmysłach, który uznałby Jezusa za niezrównoważonego. Pozostaje tylko jedna opcja, a mianowicie, że Jezus był naprawdę Tym, za kogo się uważał, a więc Bogiem.
Pierwsi chrześcijanie wierzyli, tak samo jak Izraelici, że Bóg jest jeden (Pwt 6,4). Uznanie kogoś innego za Boga było dla nich ciężkim bluźnierstwem, a oddawanie czci komukolwiek poza Bogiem ? bałwochwalstwem Dz 14,14-15. Znamienne jest więc to, że apostoł Paweł, który jako faryzeusz wywodził się ze ściśle monoteistycznej ortodoksji, uważał Jezusa za Boga (1Kor 10,1-4; Flp 2,9-11).

Nowotestamentowi autorzy bez ogródek odnoszą do Jezusa starotestamentowe teksty, w których występował Bóg Jahwe, na przykład:
? ?A Bóg rzekł do Mojżesza: Jestem, który jestem. I dodał: Tak powiesz do synów izraelskich: Jahwe posłał mnie do was!? Wj 3,14 - zob. J 8,58; 18,6.
? ?Tak mówi Pan, Król Izraelski i jego Odkupiciel, Pan Zastępów: Ja jestem pierwszy i Ja jestem ostatni, a oprócz mnie nie ma Boga? Iz 44,6 - zob. Ap 1,17.
? ?Pan Zastępów ? Jego za Świętego miejcie; On jest Tym, którego się lękać macie i który was winien bojaźnią przejmować? Iz 8,13 - zob. 1P 3,15.
? ?Ja jestem Bogiem, i nikt inny! Przysięgam na Siebie samego, z moich ust wychodzi sprawiedliwość, słowo nieodwołalne. Tak, przede Mną się zegnie wszelkie kolano, wszelki język na Mnie przysięgać będzie? Iz 45,22-23 - zob. Flp 2,1-11.
? ?Głos się odzywa: Przygotujcie na pustyni drogę Pańską, wyprostujcie na stepie ścieżkę dla Boga naszego!? Iz 4,3 - zob. Mt 3,3.


Pisarze nowotestamentowi wielokrotnie używali imienia Syna Bożego wymiennie ze słowem ?Bóg?, co potwierdza, że uważali je za tożsame:
? Ewangelia Boża Rz 1,1 - Ewangelia Chrystusowa Rz 1,16;
? Moc Boża Rz 1,16 - Moc Chrystusowa 2Kor 12,9;
? Pokój Boży Flp 4,7 - Pokój Chrystusowy Kol 3,15;
? Kościół Boży Ga 1,13 - Kościół Chrystusowy Rz 16,16;
? Duch Boży 1Kor 2,11 - Duch Chrystusowy Rz 8,9;
? Aniołowie Boży Łk 12,8-9 - aniołami Chrystusa Mt 13,41;
? Królestwo Boże Rz 14,17 - Królestwo Syna Kol 1,13.

Znany historyk chrześcijaństwa Jaroslav Pelikan wskazał, że najstarsze chrześcijańskie kazanie, najstarsze świadectwo chrześcijańskiego męczennika, najstarsza pogańska relacja o Jezusie, najstarsza modlitwa wczesnego Kościoła 1Kor 16,22 ukazują Jezusa jako Boga.[3] W swej książce ?Sekrety Biblii? wykazałem, że z 39 pozabiblijnych starożytnych źródeł (rzymskich, greckich, żydowskich), które wspominają Jezusa, aż 24 zawiera pogląd, że Chrystus jest Bogiem![4] Przede wszystkim zaś, Jezus jest nazwany Bogiem w Piśmie Świętym:
? Tomasz powiedział do zmartwychwstałego Jezusa: ?Pan mój i Bóg mój? J 2,28. W nowotestamentowej grece użyty jest tutaj rodzajnik (ho theos), tak iż nie ma wątpliwości, że mowa o najwyższym Bogu.
? Bóg Ojciec powiedział do Syna: ?Tron twój, o Boże, na wieki wieków, Berłem sprawiedliwym berło Królestwa twego? Hbr 1,8.
? Izajasz prorokował o Chrystusie: ?Albowiem dziecię narodziło się nam, syn jest nam dany i spocznie władza na jego ramieniu, i nazwą go: Cudowny Doradca, Bóg Mocny...? Iz 9,5.
? W Nowym Testamencie czytamy: ?Oto panna pocznie i porodzi syna, i nadadzą mu imię Immanuel, co się wykłada: Bóg z nami? Mt 1,23.
? Jan stwierdził, że Jezus Chrystus jest prawdziwym Bogiem: My jesteśmy w tym, który jest prawdziwy, w Synu jego, Jezusie Chrystusie. On jest tym prawdziwym Bogiem i życiem wiecznym? 1J 5,2.


? Apostoł Paweł napisał o Chrystusie: ?Ten jest ponad wszystkim, Bóg błogosławiony na wieki? Rz 9,5, a także: ?...oczekując błogosławionej nadziei i objawienia się chwały wielkiego Boga i Zbawiciela naszego, Jezusa Chrystusa, który wydał samego siebie za nas? Tt 2,11-14.
W tym ostatnim bez wątpienia ?Wielki Bóg, Zbawiciel nasz? to Jezus. W języku greckim istniała bowiem reguła, według której ilekroć występują dwa rzeczowniki w tym samym przypadku połączone słowem ?i? (gr. kai), a tylko pierwszy z nich jest poprzedzony rodzajnikiem, wówczas obydwa odnosiły się zawsze do tej samej osoby.[5] Podobnego zwrotu użył apostoł Piotr, pisząc: ?do tych, którzy dzięki sprawiedliwości Boga naszego i Zbawiciela, Jezusa Chrystusa...? 2P 1,1. Wspomniana struktura gramatyczna dowodzi, że Piotr uważał Jezusa za ?Boga naszego i Zbawiciela?.

Alfred, J Palla

Taka argumentacja jest "zmuszaniem mrówki by rodziła słonia" można przytaczać wiele poszlak i poprzez interpretacje ich dowodzić własnej tezy. Nie mniej jak do tej pory żaden z was nie odpowiedział mi na moje pytanie które skrzętnie pomijacie. Przypomnę. Dlaczego w nauczaniu Jezusa czy apostołów nie ma nauki o tym że Jezus jest Bogiem wszechmocnym równym Bogi Ojcu Jehowie? Dlaczego w nauczaniu Jezusa i apostołów nie ma nauki o Trójcy Świętej? Przecież to są najważniejsze nauki dla chrześcijaństwa. Nie ma większych "prawd" nauk jak te dwie. Na tych naukach stoi cały e chrześcijaństwo. Tymczasem w nauczaniu Jezusa i apostołów nie ma ani słowa na ten temat. Dopiero trzeba sobie te nauki interpretować z poszczególnych wyrwanych z kontekstu zdań Biblii. Rozumiem że ten powyżej manifest wiary jakie napisałeś ma być próbą "zakrzyczenia" i zalania potokiem słów braku odpowiedzi na moje pytania. Spodziewam się że nadal na moje pytania nie będzie odpowiedzi tylko kolejne manifesty i potok słów by w nich utopić moje pytania.

enosz

Re: JEDEN JEST BÓG, I JEDEN POŚREDNIK.

Post autor: enosz » 2017-05-14, 18:38

david491 pisze:
enosz pisze:Już wiele razy pisałem a żaden z was nawet nie próbował się do tego odnieść że w nauczaniu Jezusa i apostołów nie ma takiej nauki by Osoba Jezusa Była równa Bogiem równa Bogu Ojcu. Do póki tego nie przedstawicie w Biblii wszelkie wasze dywagacje na ten temat będą tylko poszlakami, insynuacjami i interpretowanymi naukami ludzi.
Pisałeś i dostałeś odpowiedź nie jeden raz, a teraz dostaniesz obszerniejszą. Chrystus zgodnie ze słowami: "Wszystko bowiem moje jest Twoje, a Twoje jest moje..." (J 17;10 por. 16;15, Mt 11;27) określany jest w Piśmie Św. imionami i tytułami, które przysługują Bogu Ojcu. Pan (J 13;14); Pan wszystkich (Dz 10;36); Pan chwały (1Kor 2;8); Pan mój (J 20;28 > Ps 35;23); Pan panów (Ap 19;16 > Ps 136;3);Prawdziwy Bóg (1J 5;20 > J 17;3, patrz pkt 2.11.); Bóg (J 1;1, patrz pkt 2.2., 2.6.); Jednorodzony Bóg (J 1;18 por. "Jednorodzony, który jest Bogiem" ks.Kow., WP); Wielki Bóg (Tt 2;13 > Pwt 7;21, patrz pkt 2.3.); Bóg Mocny (Iz 9;5 > Iz 10;21, Jr 32;18, patrz pkt 3); Bóg mój (J 20;28 > Ps 35;23, patrz pkt2.9.); Bóg błogosławiony na wieki (Rz 9;5 > Ps 68;20, patrz pkt 2.26.); Bóg z nami (Mt 1;23 > Iz 8;10, patrz pkt 2.4.); Bóg nasz (2P 1;1=3;18 > Ps 95;7); por. Hbr 1;8n. (patrz pkt 2.21.), Flp 2;6 (patrz pkt 2.23.), Kol 2;2, 9, 1;19 (NP), Iz 40;3, 35;4n., 2P 1;3, 2Kor 4;6, Dz 20;28, Tt 1;3.

Pierwszy i Ostatni (Ap 1;17 > Iz 44;6, patrz pkt 2.5.); Alfa i Omega (Ap 22;13 > Ap 21;6, patrz pkt 2.5.); Początek i Koniec (Ap 22;13 > Ap 21;6, patrz pkt2.5.); Król królów (Ap 19;16 > 1Tm 6;15); Władca (Dz 5;31, Ap 1;5 > 1Tm 6;15, Ap 6;10, patrz pkt 2.11.); Zbawiciel (Dz 5;31 > Ps 24;5); Zbawca (Flp 3;20 > Łk 1;47); Sprawca zbawienia (Hbr 5;9 > 1Kor 12;6); Sędzia (Dz 10;42 > Sdz 11;27); Najwyższy Pasterz (1P 5;4 > Ps 80;2, 23;1); Świadek wierny i prawdomówny (Ap 3;14 > Jr 42;5); Prawdziwy (Ap 19;11 > 1J 5;20); Światłość (J 1;9 > Iz 60;19); Słońce (Łk 1;78, Ml 3;20 > Ps 84;12); Światło (Łk 2;32 > Ps 27;1); Moc (1Kor 1;24 > Ps 118;14); Święty (Dz 3;14, 1P 3;15 > Ps 99;5, Iz 8;13); Skała (1P 2;8 > Ps 62;2n.); Odwieczny Ojciec (Iz 9;5 > Iz 63;16); Odwieczny (Iz 9;5 > Ha 1;12); Stwórca (Iz 17;7, Hbr 1;10, J 1;3 > Rdz 14;22); Budowniczy (Hbr 3;3 > Iz 62;5); Odkupiciel (Iz 59;20, Tt 2;14 > Iz 63;16); Wybawiciel (Rz 11;26 > 2Sm 22;2); Nauczyciel (J 13;14, Mt 23;8 > Iz 54;13, 30;20); Mistrz (Mt 23;10 > Job 36;22); Oblubieniec (J 3;29 > Iz 62;5); Małżonek (2Kor 11;2 > Iz 54;5); Pocieszyciel (J 14;16 > 2Kor 7;6, Iz 51;12); Rzecznik (1J 2;1 > Prz 22;23); Wierny (Ap 19;11 > 1J 1;9); Prawdomówny (Ap 3;7 > J 3;33); Lekarz (Dz 9;34 > Wj 15;26); Żyjący na wieki wieków (Ap 1;18 > Ap 4;9); Pokój (Ef 2;14 > Sdz 6;24).

Usilnie starasz się dowieść że nie rozumiesz co się do ciebie pisze. Ja nie pytam o wyrwane z kontekstu zdania na podstawie których chrześcijaństwo sobie interpretuje naukę o Bogu Jezusie czy o Trójcy. Pytam o stricte nauczanie Jezusa lub apostołów. Zwarzywszy na to że np. Paweł dał naukę dla chrześcijan jakiej długości włosy powinni nosić uczniowie Jezusa, jak się ubierać to tym bardziej powinien choćby w ogólnym zarysie sformułować naukę o Trójcy czy o tym że Jezus jest Bogiem najwyższym. Rozumiem że udawanie niezrozumienia jest jakimś sposobem na wykręcenie się od odpowiedzi, ale daruj sobie te pseudo argumenty. Jeśli natomiast twoim celem jest dowiedzenie że KrK wywodzi z Biblii taką naukę że Jezus jest Bogiem najwyższym i naukę o Trójcy to rozumiem i z tym się zgodzę.

Awatar użytkownika
Andej
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 22636
Rejestracja: 20 lis 2016
Been thanked: 4218 times

Re: JEDEN JEST BÓG, I JEDEN POŚREDNIK.

Post autor: Andej » 2017-05-14, 18:56

Na przykład: Jan 14.
10 Czy nie wierzysz, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie? Słów tych, które wam mówię, nie wypowiadam od siebie. To Ojciec, który trwa we Mnie, On sam dokonuje tych dzieł. 11 Wierzcie Mi, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie.
Wszystko co piszę jest moim subiektywnym poglądem. Nigdy nie wypowiadam się w imieniu Kościoła. Moje wypowiedzi nie są autoryzowane przez Kościół.

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 19048
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2620 times
Been thanked: 4633 times
Kontakt:

Re: JEDEN JEST BÓG, I JEDEN POŚREDNIK.

Post autor: Marek_Piotrowski » 2017-05-14, 20:01

I znowu Enosz realizuje ten sam schemat (który zapowiedziałem, gdy tylko sie przedstawił) ten sam schemat - typowy dla manipulacji ŚJ - po otrzymaniu miażdżącej odpowiedzi przerwa, powrót po kilku tygodniach i zachowywanie się tak, jakby odpowiedzi nie było.
Brak odniesienia do konkretów, tylko ogóle udawanie że argumenty adwersarzy są nieistotne.

david491
Gawędziarz
Gawędziarz
Posty: 501
Rejestracja: 6 lut 2017
Has thanked: 18 times
Been thanked: 308 times

Re: JEDEN JEST BÓG, I JEDEN POŚREDNIK.

Post autor: david491 » 2017-05-14, 21:37

enosz pisze:
david491 pisze:
enosz pisze:Już wiele razy pisałem a żaden z was nawet nie próbował się do tego odnieść że w nauczaniu Jezusa i apostołów nie ma takiej nauki by Osoba Jezusa Była równa Bogiem równa Bogu Ojcu. Do póki tego nie przedstawicie w Biblii wszelkie wasze dywagacje na ten temat będą tylko poszlakami, insynuacjami i interpretowanymi naukami ludzi.
Pisałeś i dostałeś odpowiedź nie jeden raz, a teraz dostaniesz obszerniejszą. Chrystus zgodnie ze słowami: "Wszystko bowiem moje jest Twoje, a Twoje jest moje..." (J 17;10 por. 16;15, Mt 11;27) określany jest w Piśmie Św. imionami i tytułami, które przysługują Bogu Ojcu. Pan (J 13;14); Pan wszystkich (Dz 10;36); Pan chwały (1Kor 2;8); Pan mój (J 20;28 > Ps 35;23); Pan panów (Ap 19;16 > Ps 136;3);Prawdziwy Bóg (1J 5;20 > J 17;3, patrz pkt 2.11.); Bóg (J 1;1, patrz pkt 2.2., 2.6.); Jednorodzony Bóg (J 1;18 por. "Jednorodzony, który jest Bogiem" ks.Kow., WP); Wielki Bóg (Tt 2;13 > Pwt 7;21, patrz pkt 2.3.); Bóg Mocny (Iz 9;5 > Iz 10;21, Jr 32;18, patrz pkt 3); Bóg mój (J 20;28 > Ps 35;23, patrz pkt2.9.); Bóg błogosławiony na wieki (Rz 9;5 > Ps 68;20, patrz pkt 2.26.); Bóg z nami (Mt 1;23 > Iz 8;10, patrz pkt 2.4.); Bóg nasz (2P 1;1=3;18 > Ps 95;7); por. Hbr 1;8n. (patrz pkt 2.21.), Flp 2;6 (patrz pkt 2.23.), Kol 2;2, 9, 1;19 (NP), Iz 40;3, 35;4n., 2P 1;3, 2Kor 4;6, Dz 20;28, Tt 1;3.

Pierwszy i Ostatni (Ap 1;17 > Iz 44;6, patrz pkt 2.5.); Alfa i Omega (Ap 22;13 > Ap 21;6, patrz pkt 2.5.); Początek i Koniec (Ap 22;13 > Ap 21;6, patrz pkt2.5.); Król królów (Ap 19;16 > 1Tm 6;15); Władca (Dz 5;31, Ap 1;5 > 1Tm 6;15, Ap 6;10, patrz pkt 2.11.); Zbawiciel (Dz 5;31 > Ps 24;5); Zbawca (Flp 3;20 > Łk 1;47); Sprawca zbawienia (Hbr 5;9 > 1Kor 12;6); Sędzia (Dz 10;42 > Sdz 11;27); Najwyższy Pasterz (1P 5;4 > Ps 80;2, 23;1); Świadek wierny i prawdomówny (Ap 3;14 > Jr 42;5); Prawdziwy (Ap 19;11 > 1J 5;20); Światłość (J 1;9 > Iz 60;19); Słońce (Łk 1;78, Ml 3;20 > Ps 84;12); Światło (Łk 2;32 > Ps 27;1); Moc (1Kor 1;24 > Ps 118;14); Święty (Dz 3;14, 1P 3;15 > Ps 99;5, Iz 8;13); Skała (1P 2;8 > Ps 62;2n.); Odwieczny Ojciec (Iz 9;5 > Iz 63;16); Odwieczny (Iz 9;5 > Ha 1;12); Stwórca (Iz 17;7, Hbr 1;10, J 1;3 > Rdz 14;22); Budowniczy (Hbr 3;3 > Iz 62;5); Odkupiciel (Iz 59;20, Tt 2;14 > Iz 63;16); Wybawiciel (Rz 11;26 > 2Sm 22;2); Nauczyciel (J 13;14, Mt 23;8 > Iz 54;13, 30;20); Mistrz (Mt 23;10 > Job 36;22); Oblubieniec (J 3;29 > Iz 62;5); Małżonek (2Kor 11;2 > Iz 54;5); Pocieszyciel (J 14;16 > 2Kor 7;6, Iz 51;12); Rzecznik (1J 2;1 > Prz 22;23); Wierny (Ap 19;11 > 1J 1;9); Prawdomówny (Ap 3;7 > J 3;33); Lekarz (Dz 9;34 > Wj 15;26); Żyjący na wieki wieków (Ap 1;18 > Ap 4;9); Pokój (Ef 2;14 > Sdz 6;24).

Usilnie starasz się dowieść że nie rozumiesz co się do ciebie pisze. Ja nie pytam o wyrwane z kontekstu zdania na podstawie których chrześcijaństwo sobie interpretuje naukę o Bogu Jezusie czy o Trójcy. Pytam o stricte nauczanie Jezusa lub apostołów. Zwarzywszy na to że np. Paweł dał naukę dla chrześcijan jakiej długości włosy powinni nosić uczniowie Jezusa, jak się ubierać to tym bardziej powinien choćby w ogólnym zarysie sformułować naukę o Trójcy czy o tym że Jezus jest Bogiem najwyższym. Rozumiem że udawanie niezrozumienia jest jakimś sposobem na wykręcenie się od odpowiedzi, ale daruj sobie te pseudo argumenty. Jeśli natomiast twoim celem jest dowiedzenie że KrK wywodzi z Biblii taką naukę że Jezus jest Bogiem najwyższym i naukę o Trójcy to rozumiem i z tym się zgodzę.
Myślisz że na przemądrzałą głupotę nie ma sposobu?

Szkolenia świadków Jehowy.

Wielu ludzi myśli naiwnie, że sekciarz, który pyta o zdrowie naszych dzieci, czy też o to jak mi się żyje, lub gdy ?darmowo? mi pomaga, że on to czyni szczerze, spontanicznie, z serca. Nie wiemy jednak o tym, że ludzi ci często przechodzą specjalne szkolenia, w których wykorzystuje się najnowsze osiągnięcia psychologii, socjotechniki itp. Podobnie czynią świadkowie Jehowy. Otóż w wspomnianej ostatnio książeczce ?Prowadzenie rozmów...? mają - o czym katolicy np. nie wiedzą - gotowe schematy, co mówić i co odpowiadać przy naszych drzwiach. Wyobraźmy sobie, iż siedzimy wygodnie w fotelu, oglądamy końcówkę pasjonującego meczu gdy nagle ktoś puka do naszych drzwi. Kto to może być? Idziemy, otwieramy drzwi, a w progu wita nas dwoje ludzi, elegancko ubranych z czułym uśmiechem i jedno z nich zaczyna np. tymi słowami [Wariant 1, s.9 we wspomnianej książeczce]: ?Dobry wieczór. Nazywam się... [tu świadek Jehowy wstawia swoje nazwisko]. Mieszkam nie daleko stąd... [w nawiasie mają napisane:] (Podaj nazwę ulicy, albo dzielnicy). Czy oglądał pan wczoraj dziennik telewizyjny... Na pewno zwrócił pan uwagę na... (Wymień, jakieś niepokojące wydarzenie). Co pan o tym sądzi... Nieraz się słyszy, jak ludzie pytają: Dokąd zmierza ten świat? My świadkowie Jehowy jesteśmy przekonani, że żyjemy w dniach ostatnich, o których mówi Biblia. Proszę posłuchać szczegółowego opisu.? [I mają dalej napisane, jaki fragment, z jakiej strony czytać].


Na następnej stronie jest kolejny manewr: ?Przepraszam, chciałbym pana o coś zapytać. Który z mnóstwa problemów nękających współczesny świat, należałoby rozwiązać w pierwszej kolejności.? [W nawiasie świadkowie mają umieszczoną podpowiedź]: ?Po zorientowaniu się, co najbardziej niepokoi twego rozmówcę, wykorzystaj to jako punkt wyjścia w dalszej rozmów. Na kolejnych stronach świadkowie mają gotowe formułki, jak rozpocząć rozmowę na temat wojny, pokoju, cierpienia, bezrobocia, szczęścia, śmierci itd. Wybierają je w zależności od zastanej sytuacji.
Ale załóżmy, iż znamy już taktykę świadków i na ich ?wierszyk? odpowiadamy np. ?Mnie to nie interesuje?. Myślimy sobie ale żeśmy ich zaskoczyli. Nikogo żeśmy nie zaskoczyli, bowiem od strony 15. w swej książeczce świadkowie mają rozdział pt. ?Jak reagować na odpowiedzi mające na celu przerwanie rozmowy?. Niżej pisze, co odpowiadać. Np.: ?A czy zainteresowałoby to pana, gdybym na podstawie Pisma świętego pokazał panu, jak może się pan spotkać z bliskimi, którzy już nie żyją??No to ktoś mówi: ?Nie mam czasu?. Nasi świadkowie i na to mają kilka gotowych odpowiedzi. Jedna z nich brzmi: ?W porządku, chętnie przyjdę do pana o dogodniejszej porze, ale zanim odejdę pozwoli pan, że odczytam z Biblii tylko jeden werset, nad którym naprawdę warto się zastanowić...?. Inna zagrywka to np.: ?Dzień dobry. Jak się pan czuje? Chciałbym znowu z panem chwilę porozmawiać. (Podaj konkretny temat, który chciałbyś omówić).? Gdy ktoś mówi: ?Mam własną religię?, świadkowie znów mają gotowe odpowiedzi; gdy ktoś zagadnie ?Nie interesuje mnie religia?, ?Nie interesują mnie świadkowie Jehowy?; ?Nie mam pieniędzy?, ?Dlaczego przychodzicie tak często?, ?Nasz ksiądz powiedział, że świadkowie Jehowy to fałszywi prorocy? na te i podobne nasze zagadnięcia świadkowie mają po kilka odpowiedzi.

Co więcej, znów nie wielu o tym wie, świadkowie jedno spotkanie w tygodniu poświęcają szkoleniu się, jak skutecznie wślizgiwać się do naszych domów. W czwartek (czasem w piątek) wieczorem, w niektórych zborach (najmniejsza jednostka organizacyjna w strukturze świadków Jehowy) świadkowie mają jedno ze swych spotkań. Poświęcone jest ono szkoleniom i opracowywaniu metod, które potem można wykorzystać chodząc od domu do domu.W sali królestwa, gdzie spotkają się świadkowie Jehowy, jest ustawiony stoliczek, ława czy też biurko. Z jednej strony stolika siada osoba, która gra katolika, z drugiej ktoś, kto gra świadka Jehowy. Osoby te dyskutują na ustalony temat. Ta pokazowa dyskusja odbywa się głośno. Inni siedzą i przysłuchują się, wyciągają wnioski, ewentualnie zgłaszają swoje propozycje. Są oni wyuczeni, jak zacząć rozmowę jeśli drzwi otworzy im dziecko, a jak gdy kobieta z praniem w ręku, jak gdy ktoś robi porządki na działce, czy też w ogródku. Np. przechodzący ulicą świadkowie widzą panią, która pieli. Mogą więc zacząć chociażby tak: ?Dzień dobry. najmocniej przepraszam panią, widzę, iż pod wpływem pani dłoni ten ogródek, skrawek ziemi staje się coraz bardziej zadbany i milszy. Ale jak pani myśli, czy w dzisiejszym wyrachowanym świecie, gdzie jest tyle klęsk ekologicznych, zagrożeń na ulicy, wojen... doczekamy kiedyś chwili, w której Bóg uporządkuje całą ziemię i zapanują rajskie warunki??
Świadek Jehowy ma już pomyślane i wytyczone jak się ubrać, jakie czasopisma, jakiego miesiąca roznosić, kiedy odwiedzać dane rejony. Wiedzą kiedy się uśmiechnąć, gdzie kto jak ich przyjmuje itd. Tak więc ładne słówka, cukierkowate obrazki i powoływanie się na wyrwane cytaty z Pisma świętego wcale nie muszą być szczerą mową prowadzącą do prawdy.

david491
Gawędziarz
Gawędziarz
Posty: 501
Rejestracja: 6 lut 2017
Has thanked: 18 times
Been thanked: 308 times

Re: JEDEN JEST BÓG, I JEDEN POŚREDNIK.

Post autor: david491 » 2017-05-14, 22:00

enosz pisze:
david491 pisze:Kim jest Jezus Chrystus? Bogiem? Niektórzy uważają Go za Boga równego Ojcu, a inni za mniejszego Boga. Jezus używał wobec siebie imienia Bożego. Powiedział na przykład: ?Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam, pierwej niż Abraham był, Jam jest? J 8,58. Nie chodziło Mu tylko o to, że istniał przed Abrahamem, gdyż w takim przypadku Jezus powiedziałby ?Byłem? (gr. Ego En). Jezus użył zwrotu Ego Eimi, którego poprawnym tłumaczeniem jest ?Jestem?, a nie ?Byłem?.[1] Co więcej, Jezus użył tu zwrotu ?Jestem? w absolutnym sensie, a mianowicie bez rzeczownika określającego (jak na przykład w porównaniu ?Jestem drzwiami? czy ?Jestem winoroślą?).

W języku hebrajskim owo ?Jam jest?, czy ?Jestem?, było imieniem Jahwe, objawionym Mojżeszowi: ?Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: JESTEM, KTÓRY JESTEM. I dodał: Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was? Wj 3,14. To ?Jestem? w powyższym cytacie jest formą imienia Bożego. Jezus odniósł je do siebie. Żydzi nie mieli co do tego wątpliwości, dlatego ?porwali kamienie, aby rzucić na Niego? J 8,59. Człowiek, który czynił się Bogiem był bluźniercą, a bluźnierstwo karano ukamienowaniem. Żydzi powiedzieli, że kamienują Jezusa: ?...za bluźnierstwo iza to, że Ty, będąc człowiekiem, czynisz siebie Bogiem? J 1,33. Apostoł Jan więcej niż na jednym miejscu napisał, że ?Żydzi tym usilniej starali się o to, aby Go zabić, bo... Boga nazywał własnym Ojcem, i siebie czynił równym Bogu? J 5,18. Sanhedryn skazał Jezusa na śmierć, gdyż na pytanie arcykapłana ?Czy Ty jesteś Mesjasz, Syn Błogosławionego?? Jezus nie zaprzeczył, lecz potwierdził to znów używając imienia Jahwe Mk 14,6-61. Jezus poczynił także inne roszczenia, które byłyby szokujące, gdyby był tylko człowiekiem, na przykład:

? ?Ja i Ojciec jedno jesteśmy? J 1,3.
? ?Kto mnie widział, widział Ojca? J 14,9.
? ?Jam jest pierwszy i ostatni, i żyjący? Ap 1,17.
? ?Kto Mnie widzi, widzi Tego, który Mnie posłał? J 12,45.
Jezus powiedział wiele rzeczy, których człowiekowi nie godziłoby się powiedzieć. Za kogo uznalibyśmy człowieka, który czyni roszczenia do boskości? Pomyślmy. Wielu uważa Jezusa za nauczyciela etyki, lecz nie za Najwyższego Boga. Czy jednak można uważać za wielkiego nauczyciela etyki kogoś, kto nie będąc Bogiem, podawał się za Niego? C. S. Lewis tak napisał o powyższym dylemacie:

?Piszę to, żeby zapobiec głupstwu, jakie wypowiadają ci, którzy mówią: ?Uważam Jezusa za wielkiego nauczyciela w sprawach moralności, ale nie mogę uznać Jego roszczeń, że jest Bogiem?. Tych dwóch rzeczy nie da się bowiem pogodzić. Czy człowieka, który głosi rzeczy, jakie wypowiedział Jezus, można uznać za wielkiego nauczyciela moralności? Byłby szaleńcem, jak ktoś, kto twierdzi, że jest jajkiem albo diabłem. Musisz wybrać: Jezus był i jest Synem Bożym, albo szaleńcem, o ile nie czymś gorszym. Możesz okrzyknąć Go głupcem, opluć Go i zabić. Albo też upaść przed Nim na kolana i zawołać: ?Pan mój i Bóg mój?. Tylko nie pleć bzdur w rodzaju, że był jedynie wielkim mędrcem i nauczycielem. Bo nie zostawił nam takiej opcji. Ani nie zamierzał.?[2]

Człowiek twierdzący, że jest Bogiem, a nie jest Nim, byłby kłamcą lub szaleńcem. Czy Jezus był kłamcą? Nawet wrogowie Jezusa nie potrafili Mu dowieść grzechu J 8,46. Czy był szaleńcem? Nie ma psychiatry o zdrowych zmysłach, który uznałby Jezusa za niezrównoważonego. Pozostaje tylko jedna opcja, a mianowicie, że Jezus był naprawdę Tym, za kogo się uważał, a więc Bogiem.
Pierwsi chrześcijanie wierzyli, tak samo jak Izraelici, że Bóg jest jeden (Pwt 6,4). Uznanie kogoś innego za Boga było dla nich ciężkim bluźnierstwem, a oddawanie czci komukolwiek poza Bogiem ? bałwochwalstwem Dz 14,14-15. Znamienne jest więc to, że apostoł Paweł, który jako faryzeusz wywodził się ze ściśle monoteistycznej ortodoksji, uważał Jezusa za Boga (1Kor 10,1-4; Flp 2,9-11).

Nowotestamentowi autorzy bez ogródek odnoszą do Jezusa starotestamentowe teksty, w których występował Bóg Jahwe, na przykład:
? ?A Bóg rzekł do Mojżesza: Jestem, który jestem. I dodał: Tak powiesz do synów izraelskich: Jahwe posłał mnie do was!? Wj 3,14 - zob. J 8,58; 18,6.
? ?Tak mówi Pan, Król Izraelski i jego Odkupiciel, Pan Zastępów: Ja jestem pierwszy i Ja jestem ostatni, a oprócz mnie nie ma Boga? Iz 44,6 - zob. Ap 1,17.
? ?Pan Zastępów ? Jego za Świętego miejcie; On jest Tym, którego się lękać macie i który was winien bojaźnią przejmować? Iz 8,13 - zob. 1P 3,15.
? ?Ja jestem Bogiem, i nikt inny! Przysięgam na Siebie samego, z moich ust wychodzi sprawiedliwość, słowo nieodwołalne. Tak, przede Mną się zegnie wszelkie kolano, wszelki język na Mnie przysięgać będzie? Iz 45,22-23 - zob. Flp 2,1-11.
? ?Głos się odzywa: Przygotujcie na pustyni drogę Pańską, wyprostujcie na stepie ścieżkę dla Boga naszego!? Iz 4,3 - zob. Mt 3,3.


Pisarze nowotestamentowi wielokrotnie używali imienia Syna Bożego wymiennie ze słowem ?Bóg?, co potwierdza, że uważali je za tożsame:
? Ewangelia Boża Rz 1,1 - Ewangelia Chrystusowa Rz 1,16;
? Moc Boża Rz 1,16 - Moc Chrystusowa 2Kor 12,9;
? Pokój Boży Flp 4,7 - Pokój Chrystusowy Kol 3,15;
? Kościół Boży Ga 1,13 - Kościół Chrystusowy Rz 16,16;
? Duch Boży 1Kor 2,11 - Duch Chrystusowy Rz 8,9;
? Aniołowie Boży Łk 12,8-9 - aniołami Chrystusa Mt 13,41;
? Królestwo Boże Rz 14,17 - Królestwo Syna Kol 1,13.

Znany historyk chrześcijaństwa Jaroslav Pelikan wskazał, że najstarsze chrześcijańskie kazanie, najstarsze świadectwo chrześcijańskiego męczennika, najstarsza pogańska relacja o Jezusie, najstarsza modlitwa wczesnego Kościoła 1Kor 16,22 ukazują Jezusa jako Boga.[3] W swej książce ?Sekrety Biblii? wykazałem, że z 39 pozabiblijnych starożytnych źródeł (rzymskich, greckich, żydowskich), które wspominają Jezusa, aż 24 zawiera pogląd, że Chrystus jest Bogiem![4] Przede wszystkim zaś, Jezus jest nazwany Bogiem w Piśmie Świętym:
? Tomasz powiedział do zmartwychwstałego Jezusa: ?Pan mój i Bóg mój? J 2,28. W nowotestamentowej grece użyty jest tutaj rodzajnik (ho theos), tak iż nie ma wątpliwości, że mowa o najwyższym Bogu.
? Bóg Ojciec powiedział do Syna: ?Tron twój, o Boże, na wieki wieków, Berłem sprawiedliwym berło Królestwa twego? Hbr 1,8.
? Izajasz prorokował o Chrystusie: ?Albowiem dziecię narodziło się nam, syn jest nam dany i spocznie władza na jego ramieniu, i nazwą go: Cudowny Doradca, Bóg Mocny...? Iz 9,5.
? W Nowym Testamencie czytamy: ?Oto panna pocznie i porodzi syna, i nadadzą mu imię Immanuel, co się wykłada: Bóg z nami? Mt 1,23.
? Jan stwierdził, że Jezus Chrystus jest prawdziwym Bogiem: My jesteśmy w tym, który jest prawdziwy, w Synu jego, Jezusie Chrystusie. On jest tym prawdziwym Bogiem i życiem wiecznym? 1J 5,2.


? Apostoł Paweł napisał o Chrystusie: ?Ten jest ponad wszystkim, Bóg błogosławiony na wieki? Rz 9,5, a także: ?...oczekując błogosławionej nadziei i objawienia się chwały wielkiego Boga i Zbawiciela naszego, Jezusa Chrystusa, który wydał samego siebie za nas? Tt 2,11-14.
W tym ostatnim bez wątpienia ?Wielki Bóg, Zbawiciel nasz? to Jezus. W języku greckim istniała bowiem reguła, według której ilekroć występują dwa rzeczowniki w tym samym przypadku połączone słowem ?i? (gr. kai), a tylko pierwszy z nich jest poprzedzony rodzajnikiem, wówczas obydwa odnosiły się zawsze do tej samej osoby.[5] Podobnego zwrotu użył apostoł Piotr, pisząc: ?do tych, którzy dzięki sprawiedliwości Boga naszego i Zbawiciela, Jezusa Chrystusa...? 2P 1,1. Wspomniana struktura gramatyczna dowodzi, że Piotr uważał Jezusa za ?Boga naszego i Zbawiciela?.

Alfred, J Palla

Taka argumentacja jest "zmuszaniem mrówki by rodziła słonia" można przytaczać wiele poszlak i poprzez interpretacje ich dowodzić własnej tezy. Nie mniej jak do tej pory żaden z was nie odpowiedział mi na moje pytanie które skrzętnie pomijacie. Przypomnę. Dlaczego w nauczaniu Jezusa czy apostołów nie ma nauki o tym że Jezus jest Bogiem wszechmocnym równym Bogi Ojcu Jehowie? Dlaczego w nauczaniu Jezusa i apostołów nie ma nauki o Trójcy Świętej? Przecież to są najważniejsze nauki dla chrześcijaństwa. Nie ma większych "prawd" nauk jak te dwie. Na tych naukach stoi cały e chrześcijaństwo. Tymczasem w nauczaniu Jezusa i apostołów nie ma ani słowa na ten temat. Dopiero trzeba sobie te nauki interpretować z poszczególnych wyrwanych z kontekstu zdań Biblii. Rozumiem że ten powyżej manifest wiary jakie napisałeś ma być próbą "zakrzyczenia" i zalania potokiem słów braku odpowiedzi na moje pytania. Spodziewam się że nadal na moje pytania nie będzie odpowiedzi tylko kolejne manifesty i potok słów by w nich utopić moje pytania.
Jest to typowy przykład matactwa w wydaniu świadka Jehowy. Zaprogramowana maszyna biologiczna i nic więcej. Nie potrafi użyć własnego rozumu, tylko cytuje w czumbał, odpowiedzi z tej małej książeczki w brązowych okładkach, które nabazgrali starsi zboru pod przewodnictwem diabła.

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 19048
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2620 times
Been thanked: 4633 times
Kontakt:

Re: JEDEN JEST BÓG, I JEDEN POŚREDNIK.

Post autor: Marek_Piotrowski » 2017-05-14, 22:15

Dlaczego w nauczaniu Jezusa czy apostołów nie ma nauki o tym że Jezus jest Bogiem wszechmocnym równym Bogi Ojcu Jehowie? Dlaczego w nauczaniu Jezusa i apostołów nie ma nauki o Trójcy Świętej?
Owszem, jest taka nauka. I kilkukrotnie ją na tym forum pokazano.
Chcesz odpowiedzi - czytaj odpowiedzi udzielane.

stokrotka

Re: JEDEN JEST BÓG, I JEDEN POŚREDNIK.

Post autor: stokrotka » 2017-05-15, 11:51

"Idźcie tedy i czyńcie uczniami wszystkie narody, chrzcząc je w imię OJCA i SYNA, i DUCHA ŚWĘTEGO" (Mt 28, 19) .

"Łaska PANA JEZUSA CHRYSTUSA i miłość BOGA, i społeczność DUCHA ŚWIĘTEGO niech będzie z wami wszystkimi" (2 Kor 13,13).

DUCH ten sam (...)PAN ten sam (...)ten sam BÓG (...)" (1 Kor 12,4-6).


Jeszcze parę by się znalazło . Wystarczy dokładnie czytać. :)

Trójcę mamy w Biblii.

Benjamin

Re: JEDEN JEST BÓG, I JEDEN POŚREDNIK.

Post autor: Benjamin » 2017-05-15, 13:23

Przepisane z Pisma Swietego ( wydane przez swiadkow Jehowy): "Nastepnie powiedzial do Tomasza: wloz tu palec i zobacz moje rece, i wez swa reke i wloz ja w moj bok, i przestan niedowierzac, ale zacznij wierzyc.
Odpowiadajac Tomasz rzekl do niego: Moj Pan i moj Bog!" Lk 20, 27-28

enosz

Re: JEDEN JEST BÓG, I JEDEN POŚREDNIK.

Post autor: enosz » 2017-05-20, 09:37

david491 pisze:
enosz pisze:
david491 pisze:
enosz pisze:Już wiele razy pisałem a żaden z was nawet nie próbował się do tego odnieść że w nauczaniu Jezusa i apostołów nie ma takiej nauki by Osoba Jezusa Była równa Bogiem równa Bogu Ojcu. Do póki tego nie przedstawicie w Biblii wszelkie wasze dywagacje na ten temat będą tylko poszlakami, insynuacjami i interpretowanymi naukami ludzi.
Pisałeś i dostałeś odpowiedź nie jeden raz, a teraz dostaniesz obszerniejszą. Chrystus zgodnie ze słowami: "Wszystko bowiem moje jest Twoje, a Twoje jest moje..." (J 17;10 por. 16;15, Mt 11;27) określany jest w Piśmie Św. imionami i tytułami, które przysługują Bogu Ojcu. Pan (J 13;14); Pan wszystkich (Dz 10;36); Pan chwały (1Kor 2;8); Pan mój (J 20;28 > Ps 35;23); Pan panów (Ap 19;16 > Ps 136;3);Prawdziwy Bóg (1J 5;20 > J 17;3, patrz pkt 2.11.); Bóg (J 1;1, patrz pkt 2.2., 2.6.); Jednorodzony Bóg (J 1;18 por. "Jednorodzony, który jest Bogiem" ks.Kow., WP); Wielki Bóg (Tt 2;13 > Pwt 7;21, patrz pkt 2.3.); Bóg Mocny (Iz 9;5 > Iz 10;21, Jr 32;18, patrz pkt 3); Bóg mój (J 20;28 > Ps 35;23, patrz pkt2.9.); Bóg błogosławiony na wieki (Rz 9;5 > Ps 68;20, patrz pkt 2.26.); Bóg z nami (Mt 1;23 > Iz 8;10, patrz pkt 2.4.); Bóg nasz (2P 1;1=3;18 > Ps 95;7); por. Hbr 1;8n. (patrz pkt 2.21.), Flp 2;6 (patrz pkt 2.23.), Kol 2;2, 9, 1;19 (NP), Iz 40;3, 35;4n., 2P 1;3, 2Kor 4;6, Dz 20;28, Tt 1;3.

Pierwszy i Ostatni (Ap 1;17 > Iz 44;6, patrz pkt 2.5.); Alfa i Omega (Ap 22;13 > Ap 21;6, patrz pkt 2.5.); Początek i Koniec (Ap 22;13 > Ap 21;6, patrz pkt2.5.); Król królów (Ap 19;16 > 1Tm 6;15); Władca (Dz 5;31, Ap 1;5 > 1Tm 6;15, Ap 6;10, patrz pkt 2.11.); Zbawiciel (Dz 5;31 > Ps 24;5); Zbawca (Flp 3;20 > Łk 1;47); Sprawca zbawienia (Hbr 5;9 > 1Kor 12;6); Sędzia (Dz 10;42 > Sdz 11;27); Najwyższy Pasterz (1P 5;4 > Ps 80;2, 23;1); Świadek wierny i prawdomówny (Ap 3;14 > Jr 42;5); Prawdziwy (Ap 19;11 > 1J 5;20); Światłość (J 1;9 > Iz 60;19); Słońce (Łk 1;78, Ml 3;20 > Ps 84;12); Światło (Łk 2;32 > Ps 27;1); Moc (1Kor 1;24 > Ps 118;14); Święty (Dz 3;14, 1P 3;15 > Ps 99;5, Iz 8;13); Skała (1P 2;8 > Ps 62;2n.); Odwieczny Ojciec (Iz 9;5 > Iz 63;16); Odwieczny (Iz 9;5 > Ha 1;12); Stwórca (Iz 17;7, Hbr 1;10, J 1;3 > Rdz 14;22); Budowniczy (Hbr 3;3 > Iz 62;5); Odkupiciel (Iz 59;20, Tt 2;14 > Iz 63;16); Wybawiciel (Rz 11;26 > 2Sm 22;2); Nauczyciel (J 13;14, Mt 23;8 > Iz 54;13, 30;20); Mistrz (Mt 23;10 > Job 36;22); Oblubieniec (J 3;29 > Iz 62;5); Małżonek (2Kor 11;2 > Iz 54;5); Pocieszyciel (J 14;16 > 2Kor 7;6, Iz 51;12); Rzecznik (1J 2;1 > Prz 22;23); Wierny (Ap 19;11 > 1J 1;9); Prawdomówny (Ap 3;7 > J 3;33); Lekarz (Dz 9;34 > Wj 15;26); Żyjący na wieki wieków (Ap 1;18 > Ap 4;9); Pokój (Ef 2;14 > Sdz 6;24).

Usilnie starasz się dowieść że nie rozumiesz co się do ciebie pisze. Ja nie pytam o wyrwane z kontekstu zdania na podstawie których chrześcijaństwo sobie interpretuje naukę o Bogu Jezusie czy o Trójcy. Pytam o stricte nauczanie Jezusa lub apostołów. Zwarzywszy na to że np. Paweł dał naukę dla chrześcijan jakiej długości włosy powinni nosić uczniowie Jezusa, jak się ubierać to tym bardziej powinien choćby w ogólnym zarysie sformułować naukę o Trójcy czy o tym że Jezus jest Bogiem najwyższym. Rozumiem że udawanie niezrozumienia jest jakimś sposobem na wykręcenie się od odpowiedzi, ale daruj sobie te pseudo argumenty. Jeśli natomiast twoim celem jest dowiedzenie że KrK wywodzi z Biblii taką naukę że Jezus jest Bogiem najwyższym i naukę o Trójcy to rozumiem i z tym się zgodzę.
Myślisz że na przemądrzałą głupotę nie ma sposobu?

Szkolenia świadków Jehowy.

Wielu ludzi myśli naiwnie, że sekciarz, który pyta o zdrowie naszych dzieci, czy też o to jak mi się żyje, lub gdy ?darmowo? mi pomaga, że on to czyni szczerze, spontanicznie, z serca. Nie wiemy jednak o tym, że ludzi ci często przechodzą specjalne szkolenia, w których wykorzystuje się najnowsze osiągnięcia psychologii, socjotechniki itp. Podobnie czynią świadkowie Jehowy. Otóż w wspomnianej ostatnio książeczce ?Prowadzenie rozmów...? mają - o czym katolicy np. nie wiedzą - gotowe schematy, co mówić i co odpowiadać przy naszych drzwiach. Wyobraźmy sobie, iż siedzimy wygodnie w fotelu, oglądamy końcówkę pasjonującego meczu gdy nagle ktoś puka do naszych drzwi. Kto to może być? Idziemy, otwieramy drzwi, a w progu wita nas dwoje ludzi, elegancko ubranych z czułym uśmiechem i jedno z nich zaczyna np. tymi słowami [Wariant 1, s.9 we wspomnianej książeczce]: ?Dobry wieczór. Nazywam się... [tu świadek Jehowy wstawia swoje nazwisko]. Mieszkam nie daleko stąd... [w nawiasie mają napisane:] (Podaj nazwę ulicy, albo dzielnicy). Czy oglądał pan wczoraj dziennik telewizyjny... Na pewno zwrócił pan uwagę na... (Wymień, jakieś niepokojące wydarzenie). Co pan o tym sądzi... Nieraz się słyszy, jak ludzie pytają: Dokąd zmierza ten świat? My świadkowie Jehowy jesteśmy przekonani, że żyjemy w dniach ostatnich, o których mówi Biblia. Proszę posłuchać szczegółowego opisu.? [I mają dalej napisane, jaki fragment, z jakiej strony czytać].


Na następnej stronie jest kolejny manewr: ?Przepraszam, chciałbym pana o coś zapytać. Który z mnóstwa problemów nękających współczesny świat, należałoby rozwiązać w pierwszej kolejności.? [W nawiasie świadkowie mają umieszczoną podpowiedź]: ?Po zorientowaniu się, co najbardziej niepokoi twego rozmówcę, wykorzystaj to jako punkt wyjścia w dalszej rozmów. Na kolejnych stronach świadkowie mają gotowe formułki, jak rozpocząć rozmowę na temat wojny, pokoju, cierpienia, bezrobocia, szczęścia, śmierci itd. Wybierają je w zależności od zastanej sytuacji.
Ale załóżmy, iż znamy już taktykę świadków i na ich ?wierszyk? odpowiadamy np. ?Mnie to nie interesuje?. Myślimy sobie ale żeśmy ich zaskoczyli. Nikogo żeśmy nie zaskoczyli, bowiem od strony 15. w swej książeczce świadkowie mają rozdział pt. ?Jak reagować na odpowiedzi mające na celu przerwanie rozmowy?. Niżej pisze, co odpowiadać. Np.: ?A czy zainteresowałoby to pana, gdybym na podstawie Pisma świętego pokazał panu, jak może się pan spotkać z bliskimi, którzy już nie żyją??No to ktoś mówi: ?Nie mam czasu?. Nasi świadkowie i na to mają kilka gotowych odpowiedzi. Jedna z nich brzmi: ?W porządku, chętnie przyjdę do pana o dogodniejszej porze, ale zanim odejdę pozwoli pan, że odczytam z Biblii tylko jeden werset, nad którym naprawdę warto się zastanowić...?. Inna zagrywka to np.: ?Dzień dobry. Jak się pan czuje? Chciałbym znowu z panem chwilę porozmawiać. (Podaj konkretny temat, który chciałbyś omówić).? Gdy ktoś mówi: ?Mam własną religię?, świadkowie znów mają gotowe odpowiedzi; gdy ktoś zagadnie ?Nie interesuje mnie religia?, ?Nie interesują mnie świadkowie Jehowy?; ?Nie mam pieniędzy?, ?Dlaczego przychodzicie tak często?, ?Nasz ksiądz powiedział, że świadkowie Jehowy to fałszywi prorocy? na te i podobne nasze zagadnięcia świadkowie mają po kilka odpowiedzi.

Co więcej, znów nie wielu o tym wie, świadkowie jedno spotkanie w tygodniu poświęcają szkoleniu się, jak skutecznie wślizgiwać się do naszych domów. W czwartek (czasem w piątek) wieczorem, w niektórych zborach (najmniejsza jednostka organizacyjna w strukturze świadków Jehowy) świadkowie mają jedno ze swych spotkań. Poświęcone jest ono szkoleniom i opracowywaniu metod, które potem można wykorzystać chodząc od domu do domu.W sali królestwa, gdzie spotkają się świadkowie Jehowy, jest ustawiony stoliczek, ława czy też biurko. Z jednej strony stolika siada osoba, która gra katolika, z drugiej ktoś, kto gra świadka Jehowy. Osoby te dyskutują na ustalony temat. Ta pokazowa dyskusja odbywa się głośno. Inni siedzą i przysłuchują się, wyciągają wnioski, ewentualnie zgłaszają swoje propozycje. Są oni wyuczeni, jak zacząć rozmowę jeśli drzwi otworzy im dziecko, a jak gdy kobieta z praniem w ręku, jak gdy ktoś robi porządki na działce, czy też w ogródku. Np. przechodzący ulicą świadkowie widzą panią, która pieli. Mogą więc zacząć chociażby tak: ?Dzień dobry. najmocniej przepraszam panią, widzę, iż pod wpływem pani dłoni ten ogródek, skrawek ziemi staje się coraz bardziej zadbany i milszy. Ale jak pani myśli, czy w dzisiejszym wyrachowanym świecie, gdzie jest tyle klęsk ekologicznych, zagrożeń na ulicy, wojen... doczekamy kiedyś chwili, w której Bóg uporządkuje całą ziemię i zapanują rajskie warunki??
Świadek Jehowy ma już pomyślane i wytyczone jak się ubrać, jakie czasopisma, jakiego miesiąca roznosić, kiedy odwiedzać dane rejony. Wiedzą kiedy się uśmiechnąć, gdzie kto jak ich przyjmuje itd. Tak więc ładne słówka, cukierkowate obrazki i powoływanie się na wyrwane cytaty z Pisma świętego wcale nie muszą być szczerą mową prowadzącą do prawdy.

:))) czyli dajesz jasny przekaz że nie masz nic więcej do powiedzenia, nie potrafisz odpowiedzieć na proste pytanie które ci zadałem w związku z tym jedyne co możesz zrobić to wysyp różnych kłamstw szkalujących ŚJ celem których jest poderwanie autorytetu z zaufania do ŚJ. To jest niezbity dowód na to że prymitywizm

ODPOWIEDZ