SZABAT - wszystko o ...

Ogólnie o Biblii. Dlaczego powinniśmy Ją czytać, jak powinno się czytać Pismo Święte, itp.
Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 18974
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2610 times
Been thanked: 4616 times
Kontakt:

Re: SZABAT - wszystko o ...

Post autor: Marek_Piotrowski » 2017-02-20, 17:34

Jordan pisze:Nie będę dyskutował z tzw. "teologią niedzieli" bo to nic nie da: każdy przy swoim pozostanie (ja nie uznaję niedzieli za zamiennik Bożego szabatu) - niech to Pan Bóg kiedyś osądzi, kto miał rację i bliżej prawdy był...
Jordanie, daruj sobie te erystyczne wybiegi - jak tak gadasz, to nie dyskutuj - a jak dyskutujesz to tak nie gadaj.
Jedno albo drugie (wolę drugie).

Co do "zamiennika" to oczywiście niedziela nie jest "zamiennikiem szabatu" tylko jego wypełnieniem. Dalece pełniejszym - bo szabat w sobotę był jedynie "cieniem rzeczy przyszłych".
Marek_Piotrowski pisze:I tak to jest - od chwil opisanych w księdze Rodzaju do czasów Chrystusa największe, co Bóg dla nas zrobił - to było stworzenie świata. I to upamiętniał szabat.
Ale Chrystus zrobił dla nas więcej.
I szabat dziś, upamiętnia to "więcej". Właśnie dlatego, dziś obchodzimy go w niedzielę.
Tym podsumowujesz cytaty, które słusznie pokazują,że Bóg nie zaprzestał "pracy" i coś więcej Jezus uczynił: zbawił grzeszników!
To racja!
Ale zauważ, że po tym pierwszym wielkim dziele: stworzeniu świata, Stwórca odpoczywał dnia siódmego (to nic innego jak szabat z dekalogu); a po tym drugim wielkim dziele: zbawieniu świata, Zbawiciel odpoczywał też dnia siódmego, w szabat - bo to był jedyny CAŁY dzień, który Jezus spędził w grobie; a co się robi w grobie? Odpoczywa!...
Dość oryginalne mniemanie :)
Nie Jordanie - Bóg ciągle nas stwarza. Gdyby przez moment tego nie robił, przestalibyśmy istnieć. I ciągle nas zbawia.
Odpoczywały też kobiety (ogólnie pewnie uczniowie Jezusa) - tak to zapisał Łukasz kończąc 23 rozdz. Ewangelii... I nie dodał tam, a była okazja bo pisał kilkadziesiąt lat po tych wydarzeniach, że kobiety odpoczywały w szabat według przykazania, które już nie obowiązuje... Nic takiego nie zapisał, że szabat już się przedawnił!
Nie pisał, bo w ogóle nie pisał na ten temat - tylko opisywał ten czas.
Ale, skoro jesteśmy przy "dowodach z braku zapisu" to zobaczmy na coś innego - przyznasz na pewno, że przed Chrystusem przywiązywano bardzo dużą wagę do szabatu. Niemal w kazdym pouczeniu starotestamentowym czytamy by "zachowywać szabaty".
Aż tu nagle ? przytoczona w Dziejach Apostolskich ? uchwała pierwszego Soboru Jerozolimskiego. Mimo że Jakub zaznacza że ?Z dawien dawna bowiem w każdym mieście są ludzie, którzy co szabat czytają Mojżesza i wykładają go w synagogach? (a więc trzeba uwzględnić nauczanie żydowskie) apostołowie nie nakładają na świeżo nawróconych obowiązku szabatu!
Zamiast tego wymieniają piszą ?Postanowiliśmy bowiem, Duch Święty i my, nie nakładać na was żadnego ciężaru oprócz tego, co konieczne. Powstrzymajcie się od ofiar składanych bożkom, od krwi, od tego, co uduszone, i od nierządu? (całość Dz 15,1-29)

W przypadku prawa tak dla Żydów fundamentalnego jak szabat, brak jego w liście poleceń Soboru jest szczególnie symptomatyczny.

Sytuacja powtarza się zresztą w licznych ?katalogach grzechów? w Nowym Testamencie (Rzym 1:28-32; l Kor 6:9-10; 2 Kor 12:20-21; Rzym 1:28-32; Ga 5:19-21; Ef 5:3-5;; Kol 3:5-9; l Tm 1:9-10; 2 Tm 3:1-5; Ap 21:8; 22:15) ? wymienione są tam przeróżne grzechy, ale ani razu nie ma zwrócenia uwagi na przestrzeganie szabatu. Jest to szczególnie uderzające w porównaniu ze Starym Testamentem, gdzie przestrzeganie szabatu stanowiło jeden z głównych wyznaczników pobożności (np. Wj 31,13 ; Kpł 26,2; Kpł 19,3; Kpł 19,30; Kpł 26,43; 2 Krn 36,21; Iz 56,4; Ez 20,13; Ez 20,16; Ez 20,20-21; Ez 20,24; Ez 22,8; Ez 22,26; Ez 23,38; Ez 44,24; Ez 45,17)
Nie mamy zapisu o której godzinie Jezus zmartwychwstał (rano w niedzielę grób był pusty - tyle wiemy) - są tacy, co mówią, że mogło to być w ostatnich chwilach kończącego się szabatu...
To sie zdecyduj, czy odpoczywał, czy zmartwychwstał ;-)
Ale to inne zagadnienie (choć bardzo chętnie o nim porozmawiam jak skończymy z szabatem,bo ciekawy).
nie wiem, ale NT nie nadaje niedzieli jakiegoś pamiątkowego znaczenia związanego ze zmartwychwstaniem Chrystusa, co się stało dopiero w późniejszych latach.
Nieprawda. To stało się błyskawicznie:
Czy znasz JAKIEKOLWIEK, JEDNO świadectwo wczesnochrześcijańskie (z Pismem włącznie) które mówi o tym, że chrześcijanie obchodzili sobotę a nie niedzielę?

Przy okazji - Niedziela - dzień Zmartwychwstania - została zapowiedziana jako Dzień Pański już w Psalmach:
?Oto jest brama Pana, przez nią wejdą sprawiedliwi. Dziękować Ci będę, że mnie wysłuchałeś i stałeś się moim zbawieniem. Kamień odrzucony przez budujących stał się kamieniem węgielnym. Stało się to przez Pana: cudem jest w oczach naszych. Oto dzień, który Pan uczynił: radujmy się zeń i weselmy!? / Ps 118,20-24/
Nowy Testament słowa te odnosi do Jezusa (Mt 21,42; Mk 12,10; Łk 20,17; Dz 4,11; Ef 2,20; 1 Ptr 2,6-7)

Podobnie w APokalipsie czytamy: ?Doznałem zachwycenia w dzień Pański i posłyszałem za sobą potężny głos jak gdyby trąby? /Ap 1,10/ (że ?dniem Pańskim? określano niedzielę wiemy choćby ze współczesnej Apokalipsie Didache)
Marek_Piotrowski pisze:Jakkolwiek umiejscowić, było ono "w pierwszy dzien po szabacie" - czyli w niedzielę.
Tekst biblijny wyraźnie o tym mówi ? spotkanie było w niedzielę.
Musimy się zdecydować czy czytamy fragment wg kalendarza żydowskiego czy wg obecnego; w obu jednak wypadkach zebranie odbywa się w niedzielę:
Jeśli czytamy fragment wg kalendarza żydowskiego, to ?pierwszy dzień po szabacie? oznacza żydowską niedzielę (od zmierzchu który kończył sobotę do zmierzchu w niedzielę. Zebranie więc mogło zacząć się w wieczór zaczynający żydowską niedzielę i skończyć w tę niedzielę rano albo też w niedzielę przed zachodem słońca i skończyć po zachodzie Słońca i północy (a więc w żydowski poniedziałek)
Jeżeli przeczytamy fragment wg naszej miary czasu, to zebranie rozpoczyna się ?w pierwszy dzień po szabacie? (czyli w niedzielę) i kończy w poniedziałek nad ranem.
Ja to widzę tak:
wierzący zebrali się w szabat z rana na nabożeństwie, a po zakończeniu szabatu zebrali się wieczorem w celu pożegnania Pawła, co połączono w "łamaniem chleba" (praktykowano ten zwyczaj/obrządek nawet co dzień, więc nie nadaje to wydarzenie świętości niedzieli).
Paweł przemawiał w nocy, a rano - w niedzielny poranek - wyruszył w długą pieszą drogę: czyli nie świętował niedzieli odpoczynkiem...
Nie ma na podobne rozumienie ani jednego słowa w Biblii - sam przeczytaj:
Dz 20:7 pau "Pierwszego dnia po szabacie zebraliśmy się na wspólne łamanie chleba. Paweł zamierzał odjechać następnego dnia i dlatego przedłużył swoje nauczanie aż do północy."
Tekst jest wyjątkowo jasny - zebranie nastąpiło w niedzielę ("pierwszy dzień po szabacie") i było to zebranie na Eucharystię ("łamanie chleba").

Tak nas tutaj Jordanie wciąż usiłujesz pouczać, że nalezy ufać Biblii. A kiedy w Bibli znajdujesz wyraźny fragment sprzeczny z Twoimi mniemaniami, nagle robisz wszystko by nie przyjąć tego co wprost napisano. Jak to tak? :cry:

Marek_Piotrowski pisze:I masz rację - Paweł kazał odkładać u siebie. Czemu jednak kazał odkładać w pierwszy dzień tygodnia? Skąd to wyróżnienie?
Szkoda, że Tysiąclatka (i nie tylko) tak paskudnie wykasowała ten zwrot grecki: "u siebie"!
Ale ja tego nie neguję, więc nie ma do czego wracać.
Marek_Piotrowski pisze:A czemu miano odkładać dary w niedzielę u siebie (w domu)?
To proste: niedziela zaczynała kolejny tydzień pracy, i gospodarz domu powinien mieć zaplanowane wydatki na zaczęty właśnie tydzień! Dlatego wtedy dzielono fundusze; część na dary kościelne lądowała w jakimś miejscu w domu, czekając na czas zbiórki...
Dziwne. Raczej po całym tygodniu naturalne jest dysponować tym, co się zarobiło.
No, ale tu jest słowo przeciw słowu, zostawmy to.

Podsumowując:
  • W Listach Apostolskich i Dziejach znajdujemy apostołów chodzących w szabat do synagogi by dyskutować ze zgromadzonymi tam Żydami, zaś spotkania chrześcijańskie odbywają się w "pierwszy dzień po szabacie" (w niedzielę)
  • W Starym Testamencie czyniono sobotę pamiątką Dzieła Stworzenia - i w Nowym jest podobnie. Tyle, że w Nowym Testamencie odnosi się to do "nowego stworzenia" które uczynił Jezus, zmartwychwstając ( "Jeżeli więc ktoś [pozostaje] w Chrystusie, jest nowym stworzeniem. To, co dawne, minęło, a oto wszystko stało się nowe."/2Kor 5:17/)

Jordan
Aktywny komentator
Aktywny komentator
Posty: 610
Rejestracja: 25 wrz 2016
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times

Re: SZABAT - wszystko o ...

Post autor: Jordan » 2017-02-20, 18:05

Marku, umówmy się tak: poczekajmy, aby od samego Boga się dowiedzieć, co On chciał nam powiedzieć w temacie szabatu, w temacie stworzenia (tu myślę o innym temacie, gdzie piszemy)...
Ja na to mam czas, aby poczekać, bo na prowadzenie dyskusji bez końca szkoda mi czasu.
Bywaj zdrów :)
"Zapewniam was: Wszystko, co zrobiliście dla jednego z tych najmniejszych moich braci, zrobiliście dla Mnie!" (Mt 25,40)
ZOSTAŃ POMAGACZEM - kliknij ...i zrób coś dla Jezusa! :-bd

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 18974
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2610 times
Been thanked: 4616 times
Kontakt:

Re: SZABAT - wszystko o ...

Post autor: Marek_Piotrowski » 2017-02-20, 20:06

Jordan pisze:Marku, umówmy się tak: poczekajmy, aby od samego Boga się dowiedzieć, co On chciał nam powiedzieć w temacie szabatu, w temacie stworzenia (tu myślę o innym temacie, gdzie piszemy)...
Ja na to mam czas, aby poczekać, bo na prowadzenie dyskusji bez końca szkoda mi czasu.
Bywaj zdrów :)
Sorry, ale Jordanie zawsze piszesz coś w tym stylu, jak brakuje CI argumentów.
A jeśli nie mamy dyskutować, to czemu jesteśmy na forum dyskusyjnym, hę? :-D

Nie musimy czekać do Paruzji, by się dowiedzieć o szabacie. Mamy całe mnóstwo świadectw wczesnego chrześcijaństwa, nauczanego przez apostołów i ich uczniów. Czy znajdziesz tam JAKIEKOLWIEK świadectwo "o obchodzeniu szabatu a nie niedzieli" wśród chrześcijan?

Otóz nie, nie znajdziesz. ZNajdziesz miejsca, gdzie czytamy o obchodzeniu samej niedzieli. Albo zarówno niedzieli jak i soboty (z zastrzeżeniem, że niedziela ważniejsza).Ale nie znam żadnego, które by mówiło, że nalezy przede wszystkim świętować sobotę.
Może Ty znasz? ;-)

Jordan
Aktywny komentator
Aktywny komentator
Posty: 610
Rejestracja: 25 wrz 2016
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times

Re: SZABAT - wszystko o ...

Post autor: Jordan » 2017-02-20, 20:49

Tylko mały cytat:
biskup Atanazy Wielki (296-373) napisał w IV wieku n.e.: "W dzień sabatu spotykamy się razem, nie dlatego, żebyśmy byli pod wpływem judaizmu, gdyż nie zachowujemy fałszywych sabatów, lecz spotykamy się, aby w sabat wielbić Jezusa, który jest Panem sabatu."
więcej tu: http://eliasz.dekalog.pl/goscie/dunkel/odsoboty.htm

tu też coś na temat: https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q= ... DCof1yoPaw
"Zapewniam was: Wszystko, co zrobiliście dla jednego z tych najmniejszych moich braci, zrobiliście dla Mnie!" (Mt 25,40)
ZOSTAŃ POMAGACZEM - kliknij ...i zrób coś dla Jezusa! :-bd

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 18974
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2610 times
Been thanked: 4616 times
Kontakt:

Re: SZABAT - wszystko o ...

Post autor: Marek_Piotrowski » 2017-02-20, 21:26

Jordan pisze:Tylko mały cytat:
biskup Atanazy Wielki (296-373) napisał w IV wieku n.e.: "W dzień sabatu spotykamy się razem, nie dlatego, żebyśmy byli pod wpływem judaizmu, gdyż nie zachowujemy fałszywych sabatów, lecz spotykamy się, aby w sabat wielbić Jezusa, który jest Panem sabatu."
No, nareszcie jakiś konkret.
Z tym muszę Cię zmartwić - musisz szukać dalej. Atanazy bowiem pisze - jak w wielu miejscach było - o spotykaniu się w sobotę OPRÓCZ niedzieli, jako czegoś w rodzaju "mniejszej niedzieli". Żeby nie było wątpliwości co do stosunku Anatazego do soboty i niedzieli - fragment z dzieła Anatazego pod tytułem O szabacie i obrzezaniu:

"Bóg odpoczął po pierwszym stworzeniu i dlatego też ludzie tego pokolenia (tj. żydzi) obchodzili szabat w siódmym dniu.
Drugie jednak stworzenie nie ma końca i dlatego Bóg nie odpoczął, ale działa ai dotąd (por. J 5, 17). Tak więc nie świętujemy szabatu jak w czasach pierwszego stworzenia, ale raczej wyczekujemy szabatu szabatów, w którym nowe stworzenie nie będzie miało końca, lecz zostanie objawione i nastanie wieczne święto. Dlatego szabat został dany pierwszemu ludowi, aby poznał koniec i początek stworzenia (...).

Nie dał więc szabatu dla odpoczynku, ale by poznali zakończenie stworzenia. Poznając koniec jednego, powinni szukać początku nowego. Zatem, końcem pierwszego stworzenia był szabat, początkiem zaś nowego ? dzień Pański, w którym stare odświeżył i odnowił (...).

Dzieło pozostałoby nieskończone, gdyby po grzechu Adama człowiek umarł. Zostało zaś dokończone, gdy został ożywiony. Dlatego też, odnowiwszy stworzenie sześciu dni, ustanowił dzień odnowienia, jak to już Duch zapowiedział w Psalmie: "Oto dzień, który Pan uczynił" (Ps 117 (118), 24). Zamiast słońca wznosi się Bóg oświecając duszę każdego. To dlatego w czasie zbawczej męki nie było widać słońca (por. Mt 27, 45), na znak końca pierwszego stworzenia i początku drugiego, w którym zajaśniał Zbawiciel. Widząc to, prorok powiedział: Oto człowiek, któremu na imię "wznosić się"i. 1 gdzie indziej: Dla was, bojących się, wzejdzie słońce sprawiedliwości (MaI 3, 20). Nie jest to więc dzień dla wszystkich, ale dla tych, którzy umartszy dla grzechu, żyją w Panu. Dlatego też Prawo przepisuje obrzezanie w ósmym dniu. Było to nieprzekraczalne przykazanie, gdyż oznaczało odrodzenie wszystkiego po siedmiu dniach. Obrzezanie znaczyło jedynie oczyszczenie narodzenia. Z nas zaś został "zwleczony" ten, który umarł szóstego dnia (tj. Adam) i jesteśmy odnowieni w dniu Pańskim, kiedy to stary [człowiek], który został oczyszczony, odrodził się w zmartwychwstaniu. Jak dzień Pański jest początkiem stworzenia i końcem szabatu, tak i dzień ten, odrodziwszy człowieka, zakończył obrzezanie. Dwie rzeczy bowiem dopełniają się w ósmym dniu: początek stworzenia i odrodzenie człowieka.
Dlatego też TO ÓSMY DZIEŃ ZNIÓSŁ SZABAT, A NIE SZABAT ÓSMY DZIEŃ"
/ATANAZY WIELKI:O szabacie i obrzezaniu/

Jak widzisz, zestawienia cytatów, jakie publikują Adwentyści i inni subotnicy, nie są zbyt rzetelne (choć taki np. Bacchiocchi jest dość rzetelny - co prawda wyciąga dziwne wnioski ale fakty podaje w miarę rzetelnie).

Jordan
Aktywny komentator
Aktywny komentator
Posty: 610
Rejestracja: 25 wrz 2016
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times

Re: SZABAT - wszystko o ...

Post autor: Jordan » 2017-02-21, 07:59

Marek_Piotrowski pisze:Bacchiocchi jest dość rzetelny - co prawda wyciąga dziwne wnioski ale fakty podaje w miarę rzetelnie
Myślałem nad jego pracą doktorską obronioną na papieskiej uczelni, pt. "Od soboty do niedzieli" - gdzie wykazuje w jaki sposób doszło do rozwinięcia się w Kościele praktyki niedzielnego odpoczynku...
Rozumiem, że znasz to, więc nic innego nie mogę Ci chyba podać.
Mnie jego analiza tematu przekonuje, Ciebie nie: musimy to jakoś przełknąć... ;-)

Tylko już tak bez cytowania Biblii (bo mam inne zajęcia, niż niekończące się spory na forum), nadmienię, że Paweł zapowiedział, iż z grona wierzących wyjdą odstępcy!
Dla mnie kwestia niedzieli (między innymi, bo odstępstwo powstało szersze) jest spełnieniem tego proroctwa... ponadto na jej wybicie się ponad szabat, wpłynęło to, że chrześcijanie nie chcieli być kojarzeni z buntowniczymi Żydami!
Dlatego niedziela była wyróżnikiem od judaizmu...
A, że dorobiono do niedzieli rozbudowaną teologię, to normalne, jednak nie uważam tego za wolę Bożą, by tak miało być...

Nic więcej Marku nie mam w temacie; pozdrawiam (ciesz się, że górujesz nade mną argumentami; kiedyś je Pan Bóg zweryfikuje...)
"Zapewniam was: Wszystko, co zrobiliście dla jednego z tych najmniejszych moich braci, zrobiliście dla Mnie!" (Mt 25,40)
ZOSTAŃ POMAGACZEM - kliknij ...i zrób coś dla Jezusa! :-bd

Benjamin

Re: SZABAT - wszystko o ...

Post autor: Benjamin » 2017-02-21, 12:01

Dziwny, choc wsrod protestantow nagminny sposob reagowania w sytuacji pisania niebiblijnych wnioskow powolujac sie przy tym na Biblie.
Jordanie - argumenty zostaly juz zweryfikowane i to na samym poczatku Kosciola ... w dodatku nie przez samozwanczych nauczycieli w stylu chocby Ellen G. White, ale przez Apostolow ,i to jest opisane w temacie soboru w Jerozolimie ...
Propagowany przez Ciebie sposob rozumienia i kultywowania szabatu jest nawiazaniem i powrotem do Zydow, a nie pojsciem za Chrystusem.
Mam na imie Benjamin , jest to imie zydowskie w brzmieniu zeuropeizowanym. Jestem Zydem ... chrzescijaninem, swiecacym niedziele, gdyz niedziela jest nowym szabatem, tak jak Kosciol (lud Bozy w Kosciele) jest nowym Izraelem.

Ps: sam dzien literalnie ( czy to niedziela, czy sabat ) nie jest czynnikiem zbawienia. Ale to juz inny temat.

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 18974
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2610 times
Been thanked: 4616 times
Kontakt:

Re: SZABAT - wszystko o ...

Post autor: Marek_Piotrowski » 2017-02-21, 19:10

Jordan pisze:Tylko już tak bez cytowania Biblii (bo mam inne zajęcia, niż niekończące się spory na forum), nadmienię, że Paweł zapowiedział, iż z grona wierzących wyjdą odstępcy!
Owszem.
Tylko że:
  • nie powiedział (i nigdy nie zasugerował) że wszyscy chrześcijanie będą odstępcami - a tylko to usprawiedliwiałoby wniosek, jak próbujesz wysnuć, bowiem wszyscy obchodzili niedzielę
  • takie oskarżenie ewentualnie mogłoby być wnioskiem z przeprowadzonego dowodu biblijnego bądź historycznego - tymczasem Ty rzucasz podobne (przecież bardzo ciężkie) oskarżenia jako coś, co ma zastąpić argument. To chyba nie jest wobec nas w porządku - w końcu i ja uważam że się mylisz, a jednak staram się podawać argumenty, a nie stygmatyzować Cię jako heretyka.
ponadto na jej wybicie się ponad szabat, wpłynęło to, że chrześcijanie nie chcieli być kojarzeni z buntowniczymi Żydami!
Nie.
Odcięcie się od Żydów (nie dlatego ze byli "buntowiczy" lecz dlatego, że Żydzi prześladowali chrześcijan) wpłynęło, owszem, ale nie na wykształcenie się niedzieli czy jej wyższości nad sobotą, lecz na to, że sobotę przestano obchodzić jako "mniejszą święto obok niedzieli" co przez jakiś czas czyniono.
Natomiast od początku zwracano uwagę - podobnie jak w sprawie obrzezania - że chrześcijanin nie ma obowiązku żyć wg Prawa Mojżeszowego:
?Teraz zaś Prawo straciło moc nad nami, gdy umarliśmy temu, co trzymało nas w jarzmie, tak, ze możemy pełnić służbę w nowym duchu, a nie według przestarzałej litery.? /Rz 7,6/

?Prawo nie opiera się na wierze, lecz /mówi/: Kto wypełnia przepisy, dzięki nim żyć będzie. Z tego przekleństwa Prawa Chrystus nas wykupił? /Gal 3,12-13a/

Ponieważ umarliśmy z CHrystusem, Prawo nas nie obowiązuje:
?Czyż nie jest wam wiadomo, bracia - mówię przecież do tych, co Prawo znają - że Prawo ma moc nad człowiekiem, dopóki on żyje? [...] Tak i wy, bracia moi, dzięki ciału Chrystusa umarliście dla Prawa, by złączyć się z innym - z Tym, który powstał z martwych, byśmy zaczęli przynosić owoc Bogu. Jak długo bowiem wiedliśmy życie cielesne, grzeszne namiętności [pobudzane] przez Prawo działały w naszych członkach, by owoc przynosić śmierci. Teraz zaś Prawo straciło moc nad nami, gdy umarliśmy temu, co trzymało nas w jarzmie, tak, że możemy pełnić służbę w nowym duchu, a nie według przestarzałej litery.? /Rz 7,1-6/

Pismo wprost mówi, do kiedy obowiązywało Prawo:
?Na cóż więc Prawo? Zostało ono dodane ze względu na wykroczenia aż do przyjścia Potomka, któremu udzielono obietnicy; przekazane zostało przez aniołów; podane przez pośrednika.?/Gal 3,19/
Prawo było dane ?aż do przyjścia Potomka? - czyli Jezusa. Jezus jest ?kresem Prawa? (Rz 10,4)

Pierwsi chrześcijanie mieli tego świadomość:
?Nie dajcie się zwodzić obcymi naukami ani starymi baśniami bez żadnego pożytku. Jeśli bowiem dzisiaj jeszcze żyjemy według prawa żydowskiego, wyznajemy, że nie otrzymaliśmy łaski?. (?Do Kościoła w Magnezji? 108 rok).
Benjamin pisze:Jestem Zydem ... chrzescijaninem, swiecacym niedziele, gdyz niedziela jest nowym szabatem, tak jak Kosciol (lud Bozy w Kosciele) jest nowym Izraelem.
Dokładnie!
Święcimy szabat w każdą niedzielę.
Benjamin pisze:Ps: sam dzien literalnie ( czy to niedziela, czy sabat ) nie jest czynnikiem zbawienia. Ale to juz inny temat.
Rozumiem, że masz na myśli ?Niechaj więc nikt o was nie wydaje sądu co do jedzenia i picia bądź w sprawie święta czy nowiu, czy szabatu. Są to tylko cienie spraw przyszłych, a rzeczywistość należy do Chrystusa.?/ Kol 2,16-17/

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14942
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4186 times
Been thanked: 2940 times
Kontakt:

Re: SZABAT - wszystko o ...

Post autor: Dezerter » 2017-02-21, 21:03

A to ja poproszę jeszcze o skomentowanie tej wypowiedzi historyka :
"Mimo, że wszystkie kościoły na całym świecie mają nabożeństwo co tydzień w sabat, to chrześcijanie w Aleksandrii i Rzymie, na podstawie jakiejś starodawnej tradycji, zaprzestali tego.? (Sokretes Scholastyk. Historia Kosciola, 5:22)
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 18974
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2610 times
Been thanked: 4616 times
Kontakt:

Re: SZABAT - wszystko o ...

Post autor: Marek_Piotrowski » 2017-02-21, 21:46

Dezerter pisze:A to ja poproszę jeszcze o skomentowanie tej wypowiedzi historyka :
"Mimo, że wszystkie kościoły na całym świecie mają nabożeństwo co tydzień w sabat, to chrześcijanie w Aleksandrii i Rzymie, na podstawie jakiejś starodawnej tradycji, zaprzestali tego.? (Sokretes Scholastyk. Historia Kosciola, 5:22)
A tak, to jeden z "dyżurnych tekstów" Adwentystów przytaczanych na temat soboty.
Podobnie jak poprzednio Atanazy, Sokrates Scholastyk pisze o nabożeństwach sobotnich, ale odprawianych obok niedzielnych (a nie "zamiast niedzielnych").
Świadczą o tym dobitnie inne fragmenty jego dzieła:
  • Pisząc o arianach, przy okazji wspomina o tym kiedy w "normalnym" Kościele są dni świąteczne: "Co tydzień więc, gdy tylko wypadały dni swiąteczne, mianowicie sobota i niedziela, kiedy to odprawia się zazwyczaj po kościołach nabożeństwa, oni gromadzili się w krużgankach (...)"/689/
  • W miejscu gdzie pisze o różnicach w sposobie modlitwy (który jest inny w Cezarei Kapadockiej i na Cyprze niż w Grecji, Jerozolimie i Tessalii) wspomina wprost że odbywają się one "w sobotę i w niedzielę" (640)
  • Z kolei pisząc o Chryzantosie (bardzo pobożnym biskupie w Konstantynopolu), pisze "Od kościołów zaś nic dla siebie nie przyjmował, oprócz dwóch bochenków chleba w niedzielę, które przynosili wierni"./760/
  • Natomiast pisząc ze zgorszeniem o arianinie Jerzym, Sokrates z oburzeniem stwierdza że "w samą niedzielę urządził napad na ludzi"/272/
  • Następny fragment: opisując jak Ariusz miał być ponownie przyjęty do wspólnoty kościelnej, Sokrates pisze: "Był to dzień sobotni, i Ariusz spodziewał się, że nazajutrz znajdzie się razem z innymi w kościele" (176)
Dla większego jeszcze rozjaśnienia warto przytoczyć współczesnego Sokratesowi Scholastykowi historyka, Sozomena Hermiasza (żył w latach 400-450).
Sozomen opisuje rywalizację chrześcijan ortodoksyjnych i arian, która zaczęła się od tego że arianie po drodze na nabożeństwa zaczęli śpiewać psalmy w mieście. Co dla nas ciekawe, stwierdza: "Postępowali tak zwykle podczas uroczystych świąt oraz w pierwszym i ostatnim dniu tygodnia"/ Historia Kościoła 1536/ (czyli w niedzielę i sobotę).
Jednak nie stawia on znaku równości pomiędzy sobotą i niedzielą; opisując różnorodność ówczesnego chrześcijaństwa, Sozomen przedstawia sobotnie nabożeństwa jako coś wtórnego: "Ale i na nabożeństwa nie wszyscy schodzą się o jednej i tej samej porze i w ten sam sposób. Na przykład niektórzy zbierają się w tym celu nawet w sobotę, zupełnie tak samo jak i w niedzielę; tak jest w Konstantynopolu i prawie wszędzie; w Rzymie natomiast oraz w Aleksandrii już tego nie ma."( Historia Kościoła 1479)
Przy okazji; Sozomen pozostawił nam dokładne określenie, który dzień tygodnia nazwany jest Pańskim: "Co zaś do tak zwanego Dnia Pańskiego, który Hebrajczycy nazywają pierwszym dniem tygodnia (...)" (881)


-------------------------------------------------------------------------------
Inny chętnie przytaczany przez Adwentystów fragment to ?Konstytucje Apostolskie? z końca IV wiekum gdzie czytamy ?O Panie Wszechmogący, Ty stworzyłeś świat przez Chrystusa, ustanawiając sabat na pamiątkę, dlatego w Twym dniu dajesz nam odpoczynek od prac naszych w celu rozmyślania o Twoim Zakonie?
I znów, chodzi o soboty obok niedzieli, o czym świadczy inny cytat z tychże Konstytucji Apostolskich:
?Przede wszystkim w sobotę i w dzień zmartwychwstania Pana, czyli w niedzielę, udawajcie się pilnie do kościoła, aby oddać cześć Bogu, który wszystko stworzył przez Jezusa, który posłał Go do nas pozwalając, by cierpiał i którego wskrzesił z martwych? .
?Świętujcie zatem w szabat i dzień Pański, gdyż jeden jest wspomnieniem stworzenia, a drugi zmartwychwstania.?
?Niech niewolnicy pracują przez pięć dni, a w sobotę i w niedzielę niech mają wolne, aby w kościele uczyć się czcić Boga. Uważamy bowiem, że szabat zawiera naukę o stworzeniu, a niedziela o zmartwychwstaniu?.


Myliłby się jednak ktoś, kto by myślał, że Konstytucje Apostolskie zrównują sobotę i niedzielę!
Oto inny fragment:
?Aby ludzie nie mieli żadnego pretekstu do usprawiedliwienia swej ignorancji, ustanowił szabat jako wolny od zajęć, aby nawet jedno grzeszne słowo w siódmy dzień nie wyszło z ich ust. Szabat jest bowiem odpoczynkiem stworzenia, doskonałością wszechświata, poszukiwaniem Prawa i dziękczynieniem Bogu za wszystko, co dał człowiekowi. Niedziela jednak jest większa niż to wszystko, gdyż przedstawia samego Pośrednika, Opiekuna, Dawcę Prawa, Sprawcę Zmartwychwstania, Pierworodnego całego stworzenia, Boże Słowo i Człowieka, narodzonego z Maryi bez udziału mężczyzny, który żył święcie, został ukrzyżowany pod Poncjuszem Piłatem, umarł i powstał spośród umarłych. Niedzielny dzień, o Władco, wzywa nas do dziękczynienia za to wszystko?

Benjamin

Re: SZABAT - wszystko o ...

Post autor: Benjamin » 2017-02-22, 20:57

W odpowiedzi na Twoje Marku zapytanie - w nawiazaniu do Kol.2, 16-17 ... tak, jest to mocny fundament na ktorym mozna utwierdzic nowy sabat - czyli Dzien Zmartwychwstania ( odnowienia jakby tego, co stary sabat ilustrowal swoja trescia: Bog stworzyl swiat, a Chrystus go odkupil )
Ale chcialem zasygnalizowac inna wazna i pomijana kewestie, szczegolnie w kregach adwentystycznych.
Otoz sabat wlasciwie swiecony nie ograniczal sie jedynie do obchodzenia go w dzien sobotni: sabat prawidlowo obchodzony wiazal sie z przyjeciem szeregu nakazow sabatowych. Ich pominiecie ( np. zakaz podrozy w sabat czy dozwolona ilosc krokow ) wiazalo sie z uniewaznieniem sabatu i czynem bliznierczym wzgledem Boga. Dlatego to zamiast stac sie swietym dniem na czesc Stworcy, stal sie przeklenstwem i ciezarem dla Zydow.
Dlatego tez wymyslali oszustwa ( np. w sabat obowiazywal zakaz podrozy, ale nie dotyczyl podrozujacych na wodzie - a wiec wystarczy buklak z woda pod siedzeniem i juz mozna podrozowac itd)
Wszyscy sabatysci-sobotnicy , w tym adwentysci nie maja o tym widac zielonego pojecia, gdyz nawolujac do swiecenia soboty ignoruja calkowicie przepisy sabatowe, a wiec nawoluja do bluznierczego obchodzenia sabatu.
Dlatego tez chrzescijanie swieca niedziele, gdyz stare minelo. Te przepisy i ten sabat zydowski juz nie jest sabatem bozym.
Zagladajac do Nowego Przymierza mozemy natknac sie na zarzuty Zydow przeciwko Jezusowi i uczniom Jego, ktore wlasnie bazuja na zydowskim sabacie i zwiazanych z tym przepisach sabatowych, a sa to np: luskanie klosow w sabat czy uzdrowienie w sabat.
To tyle w zarysie.

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 18974
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2610 times
Been thanked: 4616 times
Kontakt:

Re: SZABAT - wszystko o ...

Post autor: Marek_Piotrowski » 2017-02-22, 21:13

Zgadzam się. Mam wrażenie, że dzieje święcenia szabatu u Zydów stanowią znakomitą ilustrację tego, co człowiek czyni z darami Bożymi: szabat, ustanowiony jako błogosławieństwo i wytchnienie, stał się szybko najgorszym dniem, który przezywano w napięciu, by tylko nie przekroczyć setek przepisów.

Jordan
Aktywny komentator
Aktywny komentator
Posty: 610
Rejestracja: 25 wrz 2016
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times

Re: SZABAT - wszystko o ...

Post autor: Jordan » 2017-02-23, 07:53

Benjamin pisze:Otoz sabat wlasciwie swiecony nie ograniczal sie jedynie do obchodzenia go w dzien sobotni: sabat prawidlowo obchodzony wiazal sie z przyjeciem szeregu nakazow sabatowych. Ich pominiecie ( np. zakaz podrozy w sabat czy dozwolona ilosc krokow ) wiazalo sie z uniewaznieniem sabatu i czynem bliznierczym wzgledem Boga. Dlatego to zamiast stac sie swietym dniem na czesc Stworcy, stal sie przeklenstwem i ciezarem dla Zydow.
Dlatego tez wymyslali oszustwa ( np. w sabat obowiazywal zakaz podrozy, ale nie dotyczyl podrozujacych na wodzie - a wiec wystarczy buklak z woda pod siedzeniem i juz mozna podrozowac itd)
Wszyscy sabatysci-sobotnicy , w tym adwentysci nie maja o tym widac zielonego pojecia, gdyz nawolujac do swiecenia soboty ignoruja calkowicie przepisy sabatowe, a wiec nawoluja do bluznierczego obchodzenia sabatu.
Pytanie: czy to Pan Bóg ustanowił tego typu przepisy, że trzeba było ich się trzymać?!
Otóż nie!!!
Dlatego wciąż dochodziło do zgrzytów między uczonymi Żydami, a Chrystusem, który nie stosował się do ich zasad, ale zachowywał szabat - w sposób prawidłowy.
Głupotę piszesz Beniaminie, że adwentyści powinni się do rabinackich przepisów stosować! Skąd taki pomysł u Ciebie?! :-/
"Zapewniam was: Wszystko, co zrobiliście dla jednego z tych najmniejszych moich braci, zrobiliście dla Mnie!" (Mt 25,40)
ZOSTAŃ POMAGACZEM - kliknij ...i zrób coś dla Jezusa! :-bd

Benjamin

Re: SZABAT - wszystko o ...

Post autor: Benjamin » 2017-02-23, 10:27

Szanowny przyjacielu.
Z powyzszego tekstu, ktorzy napisales widac wyraznie, ze albo nie pojales sensu sabatu , albo naginasz tresc Biblii do Twoich wyobrazen.
Nie pisze tego, aby byc zlosliwym.
Wszelkie prawa nadane w Prawie Mojzeszowym zostaly nadane w celu wypelnienia przykazan Bozych ... i zoastaly nadane na polecenie Boga. Prawa te zostaly opisane w przepisach.
I tak kult Bozy zoastal opisany w przepisach swiatynnych ( nie ma kultu Bozego Starego Przymierza bez przepisow swiatynnych).
Kult swiecenia sabatu zostal opisany w przepisach sabatowych. Nie istnieje swiecenie sabatu Starego Przymierza bez prepisow sabatowych.
Ich zlamanie jest rownoznaczne z niewypelnianiem Prawa i jest to bluznierstwo.

Dlatego, ze chrzescijan nie dotyczy juz Prawo Mojzeszowe, tak i nie dotycza chrzescijan przepisy Prawa Mojzeszowego.
Jednio z drugim jest nierozlaczne.
Dlatego nawolywanie do przestrzegania sabatu bez przepisow sabatowych jest po prostu ... sprzeniewierzeniem sie Prawu.
A ci, ktorzy tak rozumieja wiernosc sabatowi, nawoluja nie do Chrystusa, ale do nieprwego judaizmu.

Tak to wyglada.

Ps: chcesz zostac Zydem? Nie da sie. Ale mozesz przystapic do diaspory ( nie wiem, czy zostaniesz przyjety). A jesli zostaniesz przyjety, to bedziesz zobowiazany swiecic sabat i przestrzegac przepisow sabatowych. Dowiesz sie rowniez , ze chrzescijan nalezy omijac, jako niewiernych - a adwentystow tym bardziej.
No, Zyda pouczasz o zydowskim kulcie Boga? To jedynie moge stwierdzic bez zlosliwosci, ze piszesz bzdury.
Ale nic to - wszystkim to sie zdarza.
Pozdrawiam.

Jordan
Aktywny komentator
Aktywny komentator
Posty: 610
Rejestracja: 25 wrz 2016
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times

Re: SZABAT - wszystko o ...

Post autor: Jordan » 2017-02-23, 12:38

Benjamin pisze:Kult swiecenia sabatu zostal opisany w przepisach sabatowych. Nie istnieje swiecenie sabatu Starego Przymierza bez prepisow sabatowych.
O jakich przepisach sabatowych mówisz? O tych z Biblii czy o tych z Talmudu (czy innych rabinackich pism)?
Pewnie o jednym i drugim, tak?
No to wiedz, że ja nie muszę się trzymać rabinackich przepisów; Pan Jezus też je ignorował - dlatego np. uzdrawiał w szabat, co było zakazane w rabinackiej tradycji.

Czy Ty uważasz, że Chrystus grzeszył, bo nie stosował się do rabinackich przepisów szabatowych?
"Zapewniam was: Wszystko, co zrobiliście dla jednego z tych najmniejszych moich braci, zrobiliście dla Mnie!" (Mt 25,40)
ZOSTAŃ POMAGACZEM - kliknij ...i zrób coś dla Jezusa! :-bd

ODPOWIEDZ

Wróć do „Biblia, Nowy Testament i Stary Testament”