Chrzescijanski Sabat.

Ogólnie o Biblii. Dlaczego powinniśmy Ją czytać, jak powinno się czytać Pismo Święte, itp.
Benjamin

Chrzescijanski Sabat.

Post autor: Benjamin » 2017-09-15, 20:34

Nauka Kosciola, oparta na nauce Apostolow i potwierdzona sukcesja apostolska podaje, iz dniem swietym, Sabatem Nowego Przymierza jest niedziela.
Odlaczone od ogolu chrzescijan, a przede wszystkim od Kosciola Katolickiego niektore wyznania chrzescijanskie i parachrzescijanskie zarzucaja innym, a szczegolnie katolikom, iz swieceniem niedzieli sprzeniewierzaja sie Prawu Bozemu, znieksztalcaja je, i w dodatku swoimi falszywymi naukami doprowadzaja do zwiedzenia wiernych, a nawet ulegaja w kwestii dnia Sabatu podszeptom szatanskim.

Jak sie sprawa ma w istocie? Cza niekatolicy sobotnicy, a wsrod nich szczegolnie adwentysci maja racje w swoich zarzutach? A jesli sami ida falszywym sladem?

W tej pokrotkiej probie analizy problemu sproboje udowodnic, iz nawolywanie do swiecenia Sabatu sobotniego jest nawolywaniem przeciwnym nauce apostolskiej.
Pomine oczywisty aspekt AUTORYTETU ( czyli tego, kto ma prawo objasniac okreslone problemy biblijne - Kosciol , majacy pieczec apostolska, czy tez kazda dowolna grupa, ktora samozwanczo ustali jakiekolwiek reguly i oglosi sie "kosciolem") ... a zajme sie nakresleniem drogi, jaka ukazuje Biblia doprowadzajac nas na fali historii do chrzescijanskiego Sabatu.

Skad wzielo sie samo okreslenie Sabath?
1) Bog uznal Sabat w Edenie ze wzgledu na zwiazek stwarzania ... cykl dni w okreslony sposob nastepujacych po sobie (" W szesciu dniach uczynil Pan bowiem niebo i ziemie, morze i wszystko, co jest w nim, w siodmym zas dniu odpoczal" Wj20,11) w ktorym dzien ostatni jest dniem odpoczynku Boga.
I choc Bog odpoczywal siodmego dnia (" Wtedy Bog poblogoslawil ow siodmy dzien i uczynil go swietym ..." Rdz2,3), na ktory to fakt powoluje sie pozniejsze Prawo, nie znajdziemy zadnych biblijnych zapiskow ani zadnych wnioskow wynikajacych z kontekstu Pisma w jakimkolwiek miejscu, ktore mowilyby o tym, ze ktokolwiek z ludu Izraela swiecil Sabath dnia sobotniego w czasac poprzedzajacych wyjscie Izraela z Egiptu.
Tak wiec w Pismie Swietym nie ma ani jednego wspomnienia, czy chocby aluzji o tym, ze od czasow Adama w Raju do czasow Mojzesza w Egipcie Sabath dnia sobotniega stanowil prawo nakazane dla ludu.

2) Czym wobec tego jest Sabat, ktory Bog uswiecil jako obchodzony w dzien sobotni?
Na podstawie samego tekstu Pisma widac w sposob oczywisty, ze Sabat byly
i jest - wyjatkowym znakiem przymierza miedzy Bogiem, a Izraelem (" Mojzesz wstapi wtedy do Boga, a Pan zawolal do niego z gory i powiedzial: Tak powiesz domowi Jakuba i to oznajmisz Izraelitom - wyscie widzieli, co uczynilem Egiptowi, jak nioslem was na skrzydlach orlich i przywiodlem was do Mnie. Teraz, jesli pilnie sluchac bedziecie glosu mego i strzec mojego przymierza, bedziecie szczegolna moja wlasnoscia posrod wszystkich narodow ..." Wj19,3-5). No tak, ale gdzie tu mowa o Sabacie? Jest: " Izraelici winni pilnie przestrzegac Sabatu jako obowiazku i przymierza wiecznego poprzez pokolenia. To bedzie znak wiekuisty miedzy mna a Izraelitami ..." Wj31,16-17 .
Koniecznie trzeba podkreslic tu, aby nie umknal nam prawdziwy sens: prawo Sabatu dnia sobotniego nadane zostalo dla Izraela - tylko i wylacznie. Bo jest to Przymierze, traktowane jako obowiazek, obowiazek poprzez pokolenia. i TEN ZNAK JEST WIEKUISTY I JEST ZAWARTY MIEDZY BOGIEM , A ... IZRAELEM.

3)Widzimy wiec na podstawie dotychczasowego procesu argumentacji, w jaki sposob tworzyly sie zreby Prawa o Sabacie.
W Ksiedze Powtorzonego Prawa ( tak, powtorzonego - poniewaz nawet orzeczenia prawno-religijno-jurydyczne zamieszczone w Biblii, zostaly zapisane i pozniej skorygowane zgodnie z rozwojem i zapotrzebowaniem struktury spoleczno-religijnej Izraela) Mojzesz powtarzajac Przykazania Dekalogu kolejnym pokoleniom Izraela, nakazuje juz wprost przestrzeganie Sabatu ( " Bedziesz zwazal na Sabath, aby go swiecic, jak ci nakazal Pan Bog twoj" Pwt5,12). A potem Mojzesz zaraz w nastepnym slowie podaje powod, dla ktorego Sabath zostal nadany: " Pamietaj, ze byles niewolnikiem w ziemi egipskiej i wyprowadzil cie stamtad Pan, Bog twoj ... przeto ci nakazal Pan Bog twoj, strzec dnia Sabatu" Pwt5,15 ...
Wazne jest tu slowo "przeto": przesyca caly kontekst jedyna mozliwoscia, jedynym kontekstem, jedynym celem konkretnie nadanym ludowi przez Pana - Izrael obchodzac Sabath powinien i ma nakazane ukierunkowac sie nie tylko na akt stworzenia swiata, ale ... i to jest wieksza i wazniejsza motywacja Sabatu - ma nakazane rozmyslac o niewoli w Egipcie i o cudownym wybawieniu z niej prze Boga. To jest kwintesencja Sabatu dla Izraela ... i to jest fundamentem Sabatu w Starym Testamencie.
Wymagania dotyczac Sabatu sa z tego powodu ostre i bezwzglednie wymuszane: nie wolno wychodzic poza obszar domostwa, nie wolno rozpalac w palenisku, nie wolno nakazywac nikomu pracy ani samemu pracowac.
A dlaczego takie ostre wymagania? Rozwazywszy niewole w Egipcie i Sabath jako pamiatka uwolnienia z Egiptu i jako Przymierze miedzy Bogiem, a Izraelem jasno widac, ze ten dzien jawi sie jako uwolnienie calkowite o czynnosci niewolnika ... Bo to niewolnicy ( lud Izraela) byli pozbawieni wolnosci, a przymuszeni do ciaglej pracy, do ciaglych zajec ... Przymuszeni, a nie z wlasnej woli.
Dzien Sabatu jest tu uwolnieniem.
Stad za lamanie Sabatu przewidziano drakonska kare: kare smierci (" ...ale dzien siodmy bedzie Sabathem odpoczynku, poswiconym Panu, i dlatego ktokolwiek by wykonywal prace w dniu Sabathu, winien byc ukarany smiercia" Wj31,15 porownaj tez Liczb15,32-35).
Kara smierci, poniewaz ten, kto "kradnie" Sabath, profanuje ten dzien czynnosciami niewolnika, okrada samego Boga z dnia odpoczynku.

Przedstawilem uwarunkowania i spojrzenie na dzien Sabatu wedlug Starego Przymierza - a to Przymierze przypieczetowane znakiem Sabatu zawarte zostalo z ludem Izraela.

Ale co sie stalo, gdy przyszedl Ten, ktorego przepowiadali prorocy i wypelnil Prawo Starego Przymierza? Co to znaczy, ze Stare Przymierze juz zostalo wypelnione, pieczec Starego Przymierza zostala zlamana i dana wszystkim ludom?

O tym nastepnym razem ( o ile to kogos zainteresuje :-?? )

Katol

Re: Chrzescijanski Sabat.

Post autor: Katol » 2017-09-15, 22:41

Dobra, to są ciekawe aspekty sprawy. Sobota jako nakazana tylko Izraelowi, związek z Wyjściem z Egiptu. Szabatni odpoczynek jako przypomnienie przymierza z Izraelem.

OK, jak to się ma do Nowego Testamentu?

Benjamin

Re: Chrzescijanski Sabat.

Post autor: Benjamin » 2017-09-15, 23:11

Taaa ... to sa ciekawe aspekty.
Powiem wiecej ... to sa zydowskie aspekty ...
A pisze o tym, bo jestem Zydem.

Ps: a moze poglowkuj sam troche ... no nie, ja tylko zartowalem. Bedzie ciag dalszy :-ss

david491
Gawędziarz
Gawędziarz
Posty: 501
Rejestracja: 6 lut 2017
Has thanked: 18 times
Been thanked: 308 times

Re: Chrzescijanski Sabat.

Post autor: david491 » 2017-09-16, 07:02

Katol pisze:Dobra, to są ciekawe aspekty sprawy. Sobota jako nakazana tylko Izraelowi, związek z Wyjściem z Egiptu. Szabatni odpoczynek jako przypomnienie przymierza z Izraelem.

OK, jak to się ma do Nowego Testamentu?
A do Nowego Testamentu jak się ma, to moje zdanie jest takie że trzeba zacząć od Synodu w Jerozolimie, podczas którego apostołowie rozważali, w jakim zakresie Prawo Starego Testamentu ma obowiązywać również i dzisiaj: (5) Lecz niektórzy ze stronnictwa faryzeuszów, którzy uwierzyli, powstali, mówiąc: Trzeba ich obrzezać i nakazać im, żeby przestrzegali zakonu Mojżeszowego. (6) Zgromadzili się więc apostołowie i starsi, aby tę sprawę rozważyć. (Dzieje 15, 5-6) Natchnieni i prowadzeni przez Ducha Świętego apostołowie wydali wówczas taki werdykt:
(28) Postanowiliśmy bowiem, Duch Święty i my, by nie nakładać na was żadnego innego ciężaru oprócz następujących rzeczy niezbędnych: (29) Wstrzymywać się od mięsa ofiarowanego bałwanom, od krwi, od tego, co zadławione, i od nierządu; jeśli się tych rzeczy wystrzegać będziecie, dobrze uczynicie. Bywajcie zdrowi.(Dzieje 15, 28-29)

Widzimy zatem, że od niemalże pierwszych dni Kościoła, chrześcijanie nawróceni z pogaństwa nie byli zobowiązani do przestrzegania przykazań Prawa Mojżeszowego. W wielu miejscach na kartach NowegoTestamentu autorzy biblijni potępiali myśl o aktualności przepisów żydowskich we
współczesnym Kościele. Na przykład Apostoł Paweł odnosi się do tego w Liście do Kolosan:
(14) wymazał obciążający nas list dłużny, który się zwracał przeciwko nam ze swoimi wymaganiami, i usunął go, przybiwszy go do krzyża; (15) rozbroił nadziemskie władze i zwierzchności, i wystawił je na pokaz, odniósłszy w nim triumf nad nimi. (16) Niechże was tedy nikt nie sądzi z powodu pokarmu i napoju albo z powodu święta lub nowiu księżyca bądź sabatu. (Kolosan 2, 14-16)

Apostoł odwołuje się w swojej wypowiedzi również do szabatu. Mówi, że nikt nie ma prawa osądzać nas z powodu jego świętowania lub nie, ponieważ list dłużny ze swoimi wymaganiami został usunięty przez Pana Jezusa Chrystusa na krzyżu. Myśl tę powtarza w innych swoich listach:
(9) teraz jednak, kiedy poznaliście Boga, a raczej, kiedy zostaliście przez Boga poznani, czemuż znowu zawracacie do słabych i nędznych żywiołów, którym ponownie, jak dawniej służyć chcecie? (10) Zachowujecie dni i miesiące, i pory roku, i lata! (11) Boję się, że może nadaremnie mozoliłem się nad wami.(Galacjan 4, 9-11) (15) (15)pozbawił On mocy Prawo przykazań, wyrażone w zarządzeniach, aby z dwóch [rodzajów ludzi] stworzyć w sobie jednego nowego człowieka, wprowadzając pokój,(16)i [w ten sposób] jednych, jak i drugich znów pojednać z Bogiem w jednym Ciele przez krzyż, w sobie zadawszy śmierć wrogości. (List do Efezjan 2:15-16)

Te wypowiedzi Apostołów,a szczególnie ś, Pawła, dobitnie wyrażają stosunek pierwotnego Kościoła do przepisów Prawa Mojżeszowego. A Pan Jezus tez się wypowiedział o Prawie Mojżeszowym, ale zostawmy to na później.

Katol

Re: Chrzescijanski Sabat.

Post autor: Katol » 2017-09-16, 15:33

Jednak Dekalog należy do przykazań Bożych. Nie wolno znosić przykazań Bożych. Na ile Dekalog jest częścią Prawa, które przeminęło, a na ile jest czymś więcej, niż Prawo?

Jest jeszcze argument z dnia Pięćdziesiątnicy.

david491
Gawędziarz
Gawędziarz
Posty: 501
Rejestracja: 6 lut 2017
Has thanked: 18 times
Been thanked: 308 times

Re: Chrzescijanski Sabat.

Post autor: david491 » 2017-09-16, 19:07

Katolu a kto zniósł przykazania Boże?

Benjamin

Re: Chrzescijanski Sabat.

Post autor: Benjamin » 2017-09-16, 21:15

Drogi Katolu: Zanim umieszcze tutaj uzasadnienia sabatu wedlug nauki apostolskiej, zobowiazuje Ciebie do uczciwej dyskusji. A oto kroki, ktore powinienes w tym watku podjac:

1) przeczytaj jeszcze raz uwaznie to, co napisal zyd ( czyli niejaki Benjamin) o zydowskim podejsciu do Prawa ( w ktorym zawiera sie i Dekalog)
2) zastanow sie, czy zrozumiales sens mego tekstu oraz czy rozumiesz spoleczno-kulturowe korzenie takiego, a nie innego usytuowania Prawa w narodzie Izraelskim i jurydycznego zastosowania w praktyce zycia religijnego mozaizmu ( czyli ogolnie religii Mojzeszowej)
3) gdy juz Tobie co nieco olej mozg przesmaruje podaj koniecznie argumenty ( nie Twoje fobie i inne muchy w nosie) wedlug ktorych udowodnisz Twoja teze, czyli: ze ktos zniosl przykazania Boze. Podaj kiedy, jakie, jak one byly realizowane i rozumiane ... i kto je zniosl.

Po tak przeprowadzonej analizie oglos swoj werdykt: Przykazania zostaly zniesione ( dowody sa takie i takie) albo nie zostaly zniesione.

Jezeli wyciagniesz bledne wnioski, nie potrafiac podac dowodow, naprostujemy je najpierw ( az muchy wyleca Ci z nosa :-\ ) ... a wowczas podam dokonczenie moich skromnych wypocin na temat chrzescijanskiego sabatu wedlug nauki apostolskiej i Kosciola ( tego, ktory posiada autorytet apostolski).

Do dziela, drogi Katolu.

david491
Gawędziarz
Gawędziarz
Posty: 501
Rejestracja: 6 lut 2017
Has thanked: 18 times
Been thanked: 308 times

Re: Chrzescijanski Sabat.

Post autor: david491 » 2017-09-16, 21:16

Katol pisze: Na ile Dekalog jest częścią Prawa, które przeminęło, a na ile jest czymś więcej, niż Prawo?
Zobaczmy co powiedział Pan Jezus, na temat Prawa i Proroków. (21) Słyszeliście, iż powiedziano przodkom: Nie będziesz zabijał, a kto by zabił, pójdzie pod sąd. (22) A Ja wam powiadam, że każdy, kto się gniewa na brata swego, pójdzie pod sąd, a kto by rzekł bratu swemu: Racha, stanie przed Radą Najwyższą, a kto by rzekł: Głupcze, pójdzie w ogień piekielny. (23) Jeślibyś więc składał dar swój na ołtarzu i tam wspomniałbyś, iż brat twój ma coś
przeciwko tobie, (24) zostaw tam dar swój na ołtarzu, odejdź i najpierw pojednaj się z bratem swoim, a potem przyszedłszy, złóż dar swój. (Mateusza 5, 21-24)

Pan Jezus nie podzielił Starego Testamentu na prawo wieczne i tymczasowe, ale w swej wypowiedzi zapewnił nas, że wypełni, a nie zniesie zarówno Prawo jak i Proroków, a więc cały Stary Testament. Czy jest więc w Starym Testamencie jakieś prawo, jakieś przykazanie, które należy traktować w sposób uprzywilejowany? Gdy Go zapytano : Nauczycielu, które przykazanie jest największe? On odpowiedział:Będziesz miłował Pana, Boga swego, z całego serca swego i z całej duszy swojej, i z całej myśli swojej. (38) To jest największe i pierwsze przykazanie. (39) A drugie podobne temu: Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego. (40) Na tych dwóch przykazaniach opiera się cały zakon i prorocy.(Mateusza 22, 36-40)
Jak widzimy, Pan Jezus, nie zrobił różnicy pomiędzy dziesięcioma przykazaniami a resztą Starego Testamentu, a jako najważniejsze przykazanie podał przykazanie miłości względem Boga i innych ludzi. Wszystko inne - Prawo i Prorocy, w tym dziesięcioro przykazań, jest tylko pochodną przykazania miłości.

A, Apostoł Paweł, mówi że Prawo objawione w Starym Testamencie przeminęło w każdej postaci: (1) Czyż nie wiecie, bracia - mówię przecież do tych, którzy zakon znają - że zakon panuje nad człowiekiem, dopóki on żyje? (2) Albowiem zamężna kobieta za życia męża jest z nim związana prawem; ale gdy mąż umrze, wolna jest od związku prawnego z mężem. (3) A zatem, jeśli za życia męża przystanie do innego mężczyzny, będzie nazwana cudzołożnicą, jeśliby jednak mąż zmarł, wolna jest od przepisów prawa i nie jest cudzołożnicą, gdy zostanie żoną drugiego męża.

4,Przeto, bracia moi, i wy umarliście dla zakonu przez ciało Chrystusowe, by należeć do innego, do tego, który został wzbudzony z martwych, abyśmy owoc wydawali dla Boga. (5) Albowiem gdy byliśmy w ciele, grzeszne namiętności rozbudzone przez zakon były czynne w członkach naszych, aby rodzić owoce śmierci; (6) lecz teraz zostaliśmy uwolnieni od zakonu, gdy umarliśmy temu, przez co byliśmy opanowani, tak iż służymy w nowości ducha, a nie według przestarzałej litery. (7) Cóż więc powiemy? Że zakon to grzech? Przenigdy! Przecież nie poznałbym grzechu, gdyby nie zakon; wszak i o pożądliwości nie wiedziałbym, gdyby zakon nie mówił: Nie pożądaj!(Rzymian 7, 1-7)

Apostoł Paweł unaocznia nam zasadę, że Stary Testament był w sensie prawnym przymierzem, czyli umową. Każda umowa, np. umowa cywilno- prawna, a nawet związek małżeński, wygasa z chwilą śmierci jednej ze stron. Nawrócenie sie na chrześcijaństwo jest przez Boga traktowane jako nasza śmierć. Gdy uwierzyliśmy w Chrystusa "zostaliśmy uwolnieni od zakonu
(czyli Prawa)

Ale to nie jest tak że owe dziesięć przykazań nie obowiązuje dzisiaj? Trzeba spojrzeć na inne miejsca w Biblii, żeby się o tym przekonać.

Benjamin

Re: Chrzescijanski Sabat.

Post autor: Benjamin » 2017-09-16, 21:28

Davidzie - bardzo prosze, wstrzymaj sie na razie od komentarzy.
Chcialbym, aby Katol uczciwie podjal moje wezwanie , w ktorym w kilku punktach oczekuje rzetelnej odpowiedzi na problem rzekomego odstepstwa kogos od czegos ( czyli np: ogolu chrzescijan od Dekalogu).
Mysle, ze jako autor tego watku, moge taka prosbe tu wyartykulowac :-w

david491
Gawędziarz
Gawędziarz
Posty: 501
Rejestracja: 6 lut 2017
Has thanked: 18 times
Been thanked: 308 times

Re: Chrzescijanski Sabat.

Post autor: david491 » 2017-09-16, 21:39

Benjamin pisze:Davidzie - bardzo prosze, wstrzymaj sie na razie od komentarzy.
Chcialbym, aby Katol uczciwie podjal moje wezwanie , w ktorym w kilku punktach oczekuje rzetelnej odpowiedzi na problem rzekomego odstepstwa kogos od czegos ( czyli np: ogolu chrzescijan od Dekalogu).
Mysle, ze jako autor tego watku, moge taka prosbe tu wyartykulowac :-w
Tak jest. Niepotrzebnie się wtrąciłem.

Katol

Re: Chrzescijanski Sabat.

Post autor: Katol » 2017-09-18, 20:02

1) Adwentyści chcieliby widzieć przestrzeganie szabatu przed zawarciem Przymierza z Izraelem. Nie przypominam sobie, by podali jakieś poważne dowody na to. Można się zgodzić, że dla większości ludów nie było związku pomiędzy wyznawaniem Boga (co było coraz rzadsze), a szabatem.

2) Widać związek z resztą Przymierza. Dekalog otrzymany przez Żydów jest zintegrowany z resztą Tory. Nie są to jakieś ogólnoludzkie wartości, tylko Przykazania skierowane do konkretnej społeczności.

3) Związek z wyzwoleniem z Egiptu jeszcze bardziej podkreśla, że Dekalog jest częścią Przymierza zapisanego w Torze dla Żydów.

4) Wobec powyższego, milczenie Soboru Jerozolimskiego o szabacie trzeba rozumieć jako jego zniesienie.

5) Prawo przykazań zostaje zniesione/pozbawione mocy tylko dla chrześcijan. Stare Prawo (z Izraelem) jest wieczne i Nowe Prawo (z chrześcijanami) jest wieczne. Funkcjonują równolegle do końca świata. Jednak Nowe Prawo jest na wyższym poziomie i lepiej prowadzi do Boga.
Kto się ochrzci, czyli zanurzy w śmierci Jezusa, umiera dla Prawa Mojżeszowego i te nakazy go nie obowiązują.
Wciąż jednak są ludzie, którzy trwają w Starym Przymierzu; dla nich te przykazania wciąż pozostają w mocy.

Uwaga: Ivanka Trump przeszła z chrześcijaństwa na jakąś nowoczesną wersję judaizmu.

O innym aspekcie zagadnienia zrozumienia Dekalogu piszę w "wątku o Oświeceniu Katola".

Benjamin

Re: Chrzescijanski Sabat.

Post autor: Benjamin » 2017-09-19, 17:47

Dziekauje Katolu za podjecie trudu ustosunkowania sie do moich pytan.
Musze dodac, ze ostatecznie nie chodzilo tu o werdykt, ale o refleksje nad prawda o Dekalogu. Taka refleksja nadaje dyskusji bardziej rzetelne podstawy do argumantacji , opartej na dazeniu do wyluskania rzeczywistego obrazu omawianego zagadnienia, a nie na mnozeniu absurdalnych tez czy zarzutow.

Dekalog jak wiemy, nakazany dla Izraela przyjal na przestrzeni wiekow szereg rozwiazan, ktore opisane zostaly w kilku ksiegach Starego Testamentu jako prawne podstawy realizacji w codziennym zyciu wyznawcy judaizmu.

Ale nastapilo pewne zdarzenie w historii swiata: otoz narodzil sie Jezus, zwany Chrystusem ( czyli Mesjaszem).
I ... na podstawie Jego zycia i nauk, ktore zostaly opisane w Ewangeliach, a takze poprzez odkupiencza Jego smierc na Krzyzu i chwalebne Zmartwychwstanie zostale dane nam swiadectwo o Nowym Przymierzu, zapisanym w ksiegach Nowego Testamentu.
A nowy Testament ustawia Prawo, w tym Dekalog w innej, pelniejszej perspektywie. Rzuca szersze swiatlo na to, co bylo jakby zakryte, ale bylo, choc jeszcze nieuswiadomionw przez lud wybrany Starego Przymierza.

Nastapil czas Sabatu Nowego Przymierza. I nowy dzien, ktory jest Sabatem, ale nie sobotnim.

Na czym Apostolowie i pisarze ewngeliczni oparli Nowy Sabath?

1) Jezus, kiedy pojawia sie po swoim Zmartwychwstaniu, to zawsze pojawia sie w pierwszy dzien tygodnia. A wiec Jego przyjscie dzieje sie w niedziele (Mt28,1-10 Lk24,1-15 J20,19-26)

2) wspomnienie o sabacie sobotnim nastepuje jedynie raz w Nowym Testamencie. I nie jest to nakaz swiecenia soboty, lecz opis okazjonalny o szukaniu mozliwosci ewangelizowania zydow. Asposobnosc ku temu dawalo gromadzenie sie zydow w synagodze w dzien sobotni Sabatu wedlug Prawa zydowskiego (cale rozdzialy w Dziejach Apostolskich od 13 do 18).
W 1Kor9,20 Apostol Pawel pisze:" Dla Zydow stalem sie jako Zyd, aby pozyskac Zydow..."
Kiedy odbyl podroz do jerozolimy, nie uczynil tego, aby utwierdzac w wierze juz pozyskanych wyznawcow Chrystusa ( czyli ludzi, bedacych juz czastka Kosciola). On pozyskiwal (ewangelizowal) zydow i pogan. I czynil to w ich swieta ( co logiczne, gdyz w naturalny sposob gromadzili sie w swoje swieta na modly czy ceremonie).

3)bedac w Koryncie nie wspomina nigdy o szabacie, choc glosil Slowo przezpoltora roku, zamieszkujac w domu przylegajacym do synagogi.

4) biorac ogolnie cala sytuacje wczesnego Kosciola i kerygmatu gloszenia Ewangelii dochodzimy do jasnej i jedynej ( wswietle podanych faktow ) konkluzji: Apostolowie, Kosciol pierwotny nigdy nie obstawal przy sobotnim dniu jako wlasciwym szabacie, praktyka mowi cos przeciwnego: " Niechaj wiec nikt o was nie wydaje sadu co do jedzenia i picia, badz w sprawie swieta, nowiu czy szabatu. Sa to tylko cienie..." Kol2,16

Idac tym sladem dalej dostrzec mozna, ze w Nowym testamencie nigdzie nie ma nakazu, aby wierzacy, przystepujacy do kosciola ( do pierwszych gmin chrzescijanskich) byli zobowiazani do przestrzegania Szabatu Starego Przymierza. I choc w sposob bezposredni nie ma rowniez mowy o swietowaniu Szabatu Zmartwychwstania ( Nowego Przymierza), to znalezc mozna epizody wwspominajace o dniu, w ktorym pierwotni chrzescijanie zbierali sie na Eucharystie nazywana wowczas "lamaniem chleba".
Tak wiec widac, ze problem Sabatu nie jest ta nauka, ktora byla gloszona chocby przez sw.Pawla Apostola ... Cala ewangelizacja zydow i pogan pomija aspekt dnia sabatowego ... gdyz ten znany do tej pory Zydom jest jest tylko cieniem Zmartwychwstania, a dla pogan wlasnie Zmartwychwstanie, ktorego Chrystus dokonal w niedziele staje sie jedynym znanym Sabatem, Sabatem dnia niedzielnego, dzieki ktoremu moga oddac chwale Bogu.
Mozna napisac, ze zydowski Sabat zostal jakby skreslony na Krzyzu ... i powolany przez Zmartwychwstanie Chrystusa na dzien niedzielny. Czyli zostal jakby dany na nowo jako Sabat Nowego Przymierza (Rz14,5-6 Gal4,9-10 ...)

Mysle, ze w miare wyczerpujaco udalo mi sie omowic zagadnienie.

Warto byloby zastanowic sie jeszcze nad znaczeniem jurydycznym edyktu Konstantyna dla praktyki Kosciola . Ale to sproboje nastepnym razem objasnic.

Katol

Re: Chrzescijanski Sabat.

Post autor: Katol » 2017-09-19, 19:48

Są jeszcze inne aspekty. Jak świętować niedzielę??
Czy rzeczywiście obowiązek niepracowania jest?
Co z zawodami, które pracują w niedzielę? Wolno to, czy nie?

Czy osobno sobota została zniesiona, a niedziela osobno stała się świętem chrześcijańskim?
Czy chrześcijanie zmienili tylko dzień tygodnia, a więc naprawdę żydowską sobotę obchodzimy w niedzielę?

Chrześcijanie powoływali się tutaj na Ósmy Dzień. Czy Hbr4 jest o ósmym dniu?
Czy można powiedzieć, że w NT jest wystarczająco dużo teologii, by uznać Dzień Pański=dzień święty tygodnia=niedziela?

Benjamin

Re: Chrzescijanski Sabat.

Post autor: Benjamin » 2017-09-22, 22:34

Katolu drogi. Nie zamierzam w tym watku wprowadzac kolejnych podwatkow. Zadales pytania ... moze warto, abys do kazdego poruszonego zagadnienia zagail wlasny watek , opracowal jakies wprowadzenie do dyskusji ... azeby moc poznac wieloraki punkt widzenia i mozliwosci naszej osobistej relacji na zadane tematy.

Ja powroce do moich mysli, aby jakos zamknac problem Sabatu w pelniejszym zakresie omowienia tematu.

Wspomnialem poprzednio o edykcie Konstantyna.
W czym tkwi problem?
Otoz niektorzy stawiaja zarzut, ze to edykt Konstantyna z 321 roku zmienil dzien Sabatu z soboty na niedziele. I stanowczo domagaja sie powrotu do Starotestamentowego swiecenia dnia Sabatu.
Czy maja racje owi ludzie? Czy faktycznie opierwja sie na prawdziwych przeslankach, twierdzac, ze dopiero cesarz Konstantyn arbitralnie ( i w domysle - samowolnie) zmienil dzien obchodzenia Sabathu?
Jaka moze byc na tak postawine zarzuty nasza odpowiedz?

Poszukajmy najpierw w Biblii, czy akurat sama swieta ksiega wypowiada sie autorytatywnie w tym zagadnieniu. Bo, jesli to prawda, ze Konstantyn cos zmienil, to powinnismy juz w Nowym Testamencie czytac sprawozdania o tym, ze juz pierwsi chrzescijanie ( a wiec wyznawcy Chrystusa na ok. trzy wieki przed ogloszeniem edyktu Konstantyna ) odbywali Sabat/ spotkanie na lamanie chleba, na Eucharystie w soboty.
Jednak konkretne cytaty z Biblii odnoszace sie do kwestii Sabatu obchodzonego przez chrzescijan mowia o pierwszym dniu tygodnia ( czyli o niedzieli) - Dz20,7 1Kor16,2 2Kor9,12
Wyraznie widac, ze biorac pod uwage historyczne aspekty pierwotnego Kosciola - to niedzielaa nie sobota byla dniem, w ktorym swietowano Sabat.
Na celebrowanie Ofiary Mszy Swietej zbierano sie po domach i w pierwszych swiatyniach chrzescijanskich w niedziele.
Niektore lokalne gminy chrzescijanskie oprocz niedziel zbieraly sie rowniez w sobote ... ale zrodla podaja, ze sobota byla uzupelnieniem niedzieli, a nie wlasciwym Sabatem.

Mozna sie zastanowic nad nastepujacym zagadnieniem: w jaki sposob Apostolowie i ich nastepcy ( czyli Kosciol) na samym poczatku rozstrzygneli jurydycznie kwestie Sabatu? I jaka droga wobec tego podazyly nastepne pokolenia chrzescijan zobowiazane do przyjecia legalnych i decydujacych rozstrzygniec apostolskich w liturgice ( czyli obrzedach i obyczajach chrzescijan wynikajacych z wyznawanej wiary i przynaleznosci do Kosciolka)?

Apostolowie i Kosciol oparli rzecz cala na nastepujacych podstawach:
a) Sabat zostal dany bezposrednio Izraelowi. Izrael stanowi Lud Wybrany Starego Przymierza. Autorytetem na ziemi z Mocy Boga zostala ustanowiona Swiatynia w Jerozolimie.

b) Sabat noie zostal nadany Kosciolowi ( chodzi tu o Stare Przymierze.

c) Sabat Starego Przymierza jest Sabatem dnia sobotniego. Jest to niezmienna zasada.

d) Sabat sobotni stanowi czesc Zakonu Starego Przymierza.

Czy wobec tego uprawnione byloby twierdzenie, ze chrzescijanie swietujacy Sabat niedzielny nie sa zwiazani prawami Starego Zakonu ( a w tym - Dekalogu)?

Pytanie jest postawionw w sposob niewlasciwy. Bazuje na blednym fundamencie literalnego odczytywania tekstu Biblii, ktore wiaze sie z pominieciem wlasciwego znaczenia Slowa Bozego.

a) Chrystus poprzez swoje Zmartwychwstanie i gloszenie przed Wniebowstapieniem punkt ciezkosci obchodzenia Sabatu przeniosl z soboty na niedziele. Tym samym choc literalnie wydawac by sie moglo, ze chrzescijanie ( Apostolowie, Kosciol )nie sa zwiazani przestrzeganiem Prawa Dekalogu, to wypelniaja Prawo nie tylko przez martwe zapisy, ale zywy zapis w Osobie Jezusa Chrystusa.
Dlatego Kosciol obchodzi Sabat, tak jak to jest w dekalogu nakazane - jest to Nowy Sabat, Nowego Przymierza, Nowego Ludu Wybranego, ktory jest wspolwybrany wraz z Izraelem. Ten lud to Kosciol zbudowany/ustanowiony przez Chrystusa w ciele apostolskim i prowadzony przez Ducha swietego.

b) niedziela, czyli pierwszy dzien tygodnia, jest nazwany Dniem Panskim (Ap1,10). W tym dniu swiecimy Nowe Stworzenie ukazane w Chrystusie Zmartwychwstalym. Ofiara Mszy swietej jest w tym dniu szczegolnym przypomnieniem Jego Ofiary na Krzyzu, bez ktorej nie dokonaloby sie odkupienie rodu ludzkiego, i bez ktorej nie nastapilby dzien Zmartwychwstanie Pana naszego. Dlatego ten dzien stal sie Sabatem Nowego Przymierza.

c) sw.Pawel Apostol tak to zwiezle skomentowal: " Jeden czyni roznice miedzy poszczegolnymi dniami, drugi zas uwaza wszystkie za rowne. niech kazdy sie trzyma swego przekonania" Rz14,5
Oznacza to, ze Sabat Starego Przymierza, jak i Sabat Nowego Przymierza jest Sabatem dla Pana.
Zarzuty sobotnikow wobec powyzszego sa bezpodstawne, a nawet sprzeczne i niezgodne z nauka apostolska.

d9 na koniec warto uswiadomoc sobie , jakie sa konsekwencje pojscia droga sobotnikow: konsekwencja ta jest niezgodnosc z autorytetem Apostolow i Kosciola oraz zaprzeczenie temu, ze po Zmartwychwstaniu Chrystusa kazdy dzien jest dniem, w ktorym wielbimy Boga, a niedziela jest Jego szczegolnym Sabatem.

Na tym koncze te skrotowa mini analize problemu Sabatu.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Andej
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 22636
Rejestracja: 20 lis 2016
Been thanked: 4217 times

Re: Chrzescijanski Sabat.

Post autor: Andej » 2017-09-23, 10:08

Wypowiedź Katola ujmę w punktach poniżej.
1. Jak świętować niedzielę?? - Oddając cześć Bogu. Poświęcając Mu czas i wysiłek. Czyniąc to kosztem obowiązków wykonywanych na co dzień.
2. Czy rzeczywiście obowiązek niepracowania jest? - To jest wskazanie. Nie dotyczy prac koniecznych. Czyż nie zarzucano Jezusowi łamania szabatu? Wyjaśniał sens.
3. Co z zawodami, które pracują w niedzielę? Wolno to, czy nie? -Wolno. Nawet jest to nakazane. Czy zgodziłbyś się na to aby lekarz nie przyjechał do chorego?
4. Czy osobno sobota została zniesiona, a niedziela osobno stała się świętem chrześcijańskim? - Nie. W moim kalendarzu co tydzień jest jedna. Jest to dzień przygotowania do niedzieli.
5. Czy chrześcijanie zmienili tylko dzień tygodnia, a więc naprawdę żydowską sobotę obchodzimy w niedzielę? Nie, nie obchodzimy szabatu, ale dzień zmartwychwstania. Wiesz jak po rosyjsku jest niedziela - ??????????? - to znaczy zmartwychwstanie (gwoli wyjaśnienia, dokładnie: ???????????=zmartwychwstanie, a ???????????=niedziela, ale sami Rosjanie często nie odróżniają).
6. Chrześcijanie powoływali się tutaj na Ósmy Dzień. Czy Hbr4 jest o ósmym dniu? - Niedziela jest dniem PIERWSZYM (choć również na pamiątkę siódmego), gdyż wszystko zaczynamy od Boga. Bez Boga, ani do proga. Wszystko ci czynimy powinno zaczynać się od Boga.
7. Czy można powiedzieć, że w NT jest wystarczająco dużo teologii, by uznać Dzień Pański=dzień święty tygodnia=niedziela? - Myślałem, że zostało to już jednoznacznie wyjaśnione. Większość z nas przyjmuje to za oczywistą oczywistość.
Wszystko co piszę jest moim subiektywnym poglądem. Nigdy nie wypowiadam się w imieniu Kościoła. Moje wypowiedzi nie są autoryzowane przez Kościół.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Biblia, Nowy Testament i Stary Testament”