Marek_Piotrowski pisze: ↑2018-03-14, 19:46
Abdyjel pisze: ↑2018-03-14, 19:30
Czy zatem Jahwe według Jezusa to był Bóg w Trójcy świętej?
Oczywiście, że tak. Dlatego właśnie Jezus mówił o sobie jako o Jahwe, dlatego Stary Testament proroczo mówił o Jezusie jako o Jahwe, dlatego też możliwe było napisanie o Jezusie w Dziejach Apostolskich
"I nie ma w żadnym innym zbawienia, gdyż nie dano ludziom pod niebem żadnego innego imienia, przez które moglibyśmy być zbawieni."/Dz 4,12/
Kamilu, dawno straciłem ochotę do dyskusji z Tobą. Kiedy napiszesz jakąś kolejną straszną bzdurę (albo zastosujesz techniki na które zwracałem uwagę) być może coś jeszcze napiszę. Ale "Udowadnianie, że Syn zawsze był Synem" przekracza akceptowalne przeze mnie granice groteski.
Marku nie znasz poglądu Tertuliana na zaistnienie syna Bożego a chcesz zabierać głos , w rozprawie przeciw Prakseaszwoi Tertulian w bardzo prosty sposób wszystko wyjaśnia .
“Wtedy więc samo Słowo przybrało swą postać i piękno, brzmienie i głos, gdy rzekł Bóg: Niech się stanie światłość. Tak dopełniły się narodziny Słowa, gdy wyszło z Boga
. Ustanowione przez niego najpierw w myślach, pod imieniem Mądrości - Pan ustanowił mnie przed podjęciem swych dzieł, potem zrodzone rzeczywiście - Gdy przygotowywał niebo, byłam z nim.”
uczyniło swym Ojcem Tego, z którego wyszedłszy stało się Synem, pierworodnym, bo zrodzonym przed wszystkim, i jednorodzonym, bo tylko ono zrodziło się z Boga, bezpośrednio z wnętrzności jego serca, jak sam Ojciec zaświadczył: Serce moje wydało z siebie słowo najlepsze.” - Tertulian, Przeciw Prakseaszowi, VII.1, Wydawnictwo WAM, Kraków 1997, str. 43
według Tertuliana
Logos stał się Synem dopiero w pewnym czasie ,
nie był więc on odwiecznie synem
"Ojciec jest zatem całością substancji,
Syn natomiast jakby jej wpływem i częścią, jak sam zaświadcza: Ponieważ Ojciec jest większy ode mnie [J 14:28]. Również jako mniejszy od niego opiewany jest w psalmie: Niewiele mniejszy od aniołów [Ps 8:6]. Tak więc Ojciec jest kimś innym niż Syn, skoro jest większy od Syna, skoro kim innym jest ten, kto rodzi, a kim innym ten, kogo się rodzi, skoro kim innym jest ten, kto posyła, kim innym ten, kogo się posyła, skoro kim innym jest ten, kto tworzy, a kim innym ten, przez którego się tworzy". ("Przeciw Prakseaszowi" 9:2).
Tertulian również
nazwa Jezusa drugim Bogiem , zatem to w jaki on sposób pojmował Syna Bożego różnic się od nauki jaka została uchwalona na soborach