Ewangewlia według Mateusza 28:19

Czyli rozmowy o naturze Boga i Objawienie Jego w Osobie Ojca, Jezusa Chrystusa, rozmowy także na temat Ducha Świętego, Jego działanie, prowadzenie Kościoła przez Niego, itp.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14809
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4117 times
Been thanked: 2906 times
Kontakt:

Post autor: Dezerter » 2015-11-16, 18:54

Aron - odpowiesz na moje pytanie?
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Aron

Post autor: Aron » 2015-11-16, 19:04

Tomaszek pisze:Aron, daj spokój. Przecież to Ty założyłeś ten wątek i postawiłeś pytanie dotyczące Trójcy. Więc nie rozumiem do kogo adresujesz te słowa. Chyba do siebie.
Tak, do siebie. To jest mój wniosek oparty na Waszej argumentacji w tym wątku.
Dezerter pisze:Aron - odpowiesz na moje pytanie?
Zdaje się, że coś przeoczyłem. O jakim pytaniu mówisz?

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 14809
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4117 times
Been thanked: 2906 times
Kontakt:

Post autor: Dezerter » 2015-11-16, 22:28

Odpowiedz więc dlaczego chrześcijanie (a właściwie jak się powszechnie uznaje judeochrześcijanie) w Didache, pod koniec I wieku, chrzcili przez 3 krotne zanurzenie w Imię Ojca, Syna i Ducha. ?
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Awatar użytkownika
Tomaszek
Aktywny komentator
Aktywny komentator
Posty: 625
Rejestracja: 13 wrz 2015
Lokalizacja: Polska
Has thanked: 12 times
Been thanked: 103 times
Kontakt:

Post autor: Tomaszek » 2015-11-16, 22:42

Aron pisze:
Tomaszek pisze:Aron, daj spokój. Przecież to Ty założyłeś ten wątek i postawiłeś pytanie dotyczące Trójcy. Więc nie rozumiem do kogo adresujesz te słowa. Chyba do siebie.
Tak, do siebie. To jest mój wniosek oparty na Waszej argumentacji w tym wątku.
Dezerter pisze:Aron - odpowiesz na moje pytanie?
Zdaje się, że coś przeoczyłem. O jakim pytaniu mówisz?
A czy ja coś pisałem o Trójcy w tym wątku? Czy nie zauważyłeś, że moje komentarze do tekstów dotyczą tekstów? Pokaż, gdzie użyłem słowa Trójca?
"Aby rozumieć przypowieść i przenośnię, słowa mędrców i ich zagadki."

Jaabes
Bywalec
Bywalec
Posty: 186
Rejestracja: 13 wrz 2015
Lokalizacja: pomorskie
Been thanked: 1 time

Re: Ewangewlia według Mateusza 28:19

Post autor: Jaabes » 2015-11-17, 09:09

Aron pisze:
Jaabes pisze: Tak więc istoty Boga trójjedynego logiką nie można objąć.
Czym zatem można objąć Twoim zdaniem?
Oczywiście że wiarą, która tkwi głębiej niż intelekt.

[ Dodano: 2015-11-17, 10:09 ]
Tomaszek pisze:
Gdyby temat dotyczył chrztu, pociągnęlibyśmy z Dezerterem dyskusję w kierunku takim: dlaczego Łukasz nie zna chrztu w Imię Ojca i Syna i Ducha Świętego (Dzieje Apostolskie - autorstwa Łukasza - wspominają wielokrotnie o chrzcie w imię Jezusa Chrystusa).
Myślę że jest to właściwy kierunek, że chodzi po prostu o Jezusa Chrystusa, czyli Boga. Bo w Dziejach Apostolskich, czyli malutkiej kronice pierwszych uczniów Chrystusa. Rzekoma zasada z Mt 28;19 nie jest powtarzana.
Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus
[1 Tym 2;5 BT]

Awatar użytkownika
Tomaszek
Aktywny komentator
Aktywny komentator
Posty: 625
Rejestracja: 13 wrz 2015
Lokalizacja: Polska
Has thanked: 12 times
Been thanked: 103 times
Kontakt:

Post autor: Tomaszek » 2015-11-18, 11:58

Wydaje mi się, że wymagałoby to utworzenia nowego wątku. Tematem tego wątku jest Mt 28:19 w kontekście wiary w Trójcę. Tak zrozumiałem.
"Aby rozumieć przypowieść i przenośnię, słowa mędrców i ich zagadki."

konik

od konika

Post autor: konik » 2015-12-12, 19:07

Jesli moge sie wlaczyc to jesli chodzi o trojkat, to jedynie na plaszczyznie ( a wiec w przestrzeni dwuwymiarowej) spelnmia zalozenia, ze suma wszystkich katow wynosi 180° ( ale nie Celsjusza ;-) )
Wiedza o Bogu ... juz Bog Hiobowi odpowiedzial zadajac pytania, na ktore nie jestesmy w stanie odpowiedziec.
Trojca Swieta hmmm ... fizyka kwantowa coraz bardziej w teorii nioeoznaczonosci zbliza sie do chrzescijanskiej tezy tropistosci ( trojosobowosci ) Boga. A wiec jesli w materi zaczyna sie dostrzegac taki ciag przyczynowo-skutkowy, to w sferze duchowej czemuz nie .
Tym bardziej, ze okireslone wskazowki zostaly nam podane przez samego Jezusa.
Przyroda, dzielo naszego Pana wyspüiewuje w swoim stwoprzeniu Jego plan i chwale , np: taka woda czyli H2O spiewa o potrojnym punkcie wody , materia ozywiona o potrojnym stanie funkcji materii itd.itp ... a Pan Bog mopwi o Trzech Osobach ... ( Bog Stworca , Duch wszech duchow, osobny od duchow stworzonych, Jezus Chrystus ( duch wcielony) osobny od kazdego ciala, Duch Swiety ( duch poslany, osob ny old Ducha Ojca i Ducha Wcielonego, opsobny od duchow stworzonych, gdyz sam stwarzajacy).
A dlaczego osobny? Bo jest osoba, lecz w tym samym stworczym dzialaniu Boga - stwarza, gdyz nie jest stwarzany. To jest istota Trojcy Swietej ( trojca jet to okreslenie techniczne - w znaczeniu glebszym oznacza komunie i spoistosc w jednosci, nie jedynioe zespolenie , ale jednosc w roznosci).
To tyle na rozgrzewke :-P

Ps: pürzepraszam, za te ciagle literowki, ale kilkadziesiat lat temu mialem, wszystkie palce wylamane i tak juz zostalo, ze mam je teraz niezbyt sprawne i nie trafiam w odpowiednie klawisze.
Moje swiadectwo dla ciekawych pürzeczytac mozna na forum katolik.us w dziale swiadectw, dlaczego tak mi sie przydarzylo :roll:

Pinchas

Re: Ewangewlia według Mateusza 28:19

Post autor: Pinchas » 2015-12-13, 05:23

Aron pisze:"Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego" (Mt. 28:19).

Czy ten werset mówi o trójcy?
Nie


Ojciec(Bog),Syn(Mesjasz/Czlowiek),Duch(Moc).

?Dana Mi jest wszelka władza w niebie i na ziemi. 19 Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody4, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. 20 Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przykazałem. A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata?5.

Nigdzie tu nie napisano ze to sa trzy osoby boskie czy cos takiego..
Jest to po prostu forma"wyliczeniowa".btw od kogo dana? :-D
Od Jego Boga :-P w hebr.Mat nie ma tego..

http://www.answering-christianity.com/baptizing.htm


encyklopedia katolicka" (Gryglewicz F., Łukaszyk R., Sułowski Z., Wydawnictwo KUL, 1976, t.III, str. 354 - hasło "chrzest"):
"... obecnie teologowie biblijni przyjmują, że formuła trynitarna ma charakter redakcyjny,
stanowi odbicie praktyki Kościoła Pierwotnego.
Jezus miał najprawdopodobniej zaznaczyć jedynie:
"udzielajcie im chrztu w imię moje" to znaczy na mój rozkaz, z mojej mocy,
by odróżnić swój chrzest od chrztu Jana Chrzciciela."

Rzymsko-katolicki ksiądz, profesor Józef Kudasiewicz, w swej pracy pt.
"Jak zrozumieć Pismo Święte" (Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1987, część III
- "Jezus historii a Chrystus wiary" str. 106-107) niezwykle elegancko przyznaje:
"należy odróżnić autentyczne, pierwotne słowa Pana (ipsissima verba Jesu) od elementów interpretacyjno-redakcyjnych".

Ksiądz biskup Kazimierz Romaniuk zauważa:
"Znacznie częstsze są w Nowym Testamencie wzmianki o chrzcie 'w imię Jezusa Chrystusa' lub w imię Pana Jezusa. (...). Jego więc należało wspomnieć przede wszystkim podczas obrzędu przekazania życia neokatechumenowi (por. Dzieje Apostolskie 3, 15; 4, 12). Niewykluczone więc - to opinia większości dzisiejszych egzegetów - że formuła trynitarna jest tworem nieco późniejszym..." (Romaniuk K. "Sakramentologia biblijna" (str. 19, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1994)


:-D

konik

od konika

Post autor: konik » 2015-12-13, 10:20

Nie, to nie jest forma wyliczeniowa.
A dlaczego: poniewaz forma wyliczeniowa dotyczy rozdzielnosci osobowej np: czlowiek jest suma zbiorcza, ale pinchas i konik sa osobami sumy zbiorczej - nie jest mozliwe twierdzenie, ze pinchas jest czlowiekiem, a konik tylko koniem ;-) , poniewaz czlowiek jest zawartoscia wszystkich ludzi, kazdej osoby.
To tyle.
Wyliczeniue osob z sumy zbiorczej nie zmienia ich statusu - podstawy logiki.

Piotrek

Post autor: Piotrek » 2015-12-31, 17:02

Ewangelia Mateusza należy do mojej ulubionej. Tradycja wczesnochrześcijańska, przypisuje autorstwo pierwszej Ewangelii Mateuszowi, jednemu z dwunastu Apostołów. Ewangelia była napisana z myślą przede wszystkim o Żydach i chrześcijanach nawróconych z judaizmu. Mateusz zakłada znajomość zwyczajów żydowskich u czytelników (obmycia rytualne, zajmowanie pierwszych miejsc przez faryzeuszów na uczcie, płacenie dziesięciny, rozróżnienie przykazań małych i wielkich czy noszenie filakterii). Ewangelia obfituje w semityzmy (paralelizmy, powtórzenia tych samych formuł, inkluzje, częste posługiwanie się liczbami o wymowie symbolicznej.

Nie przywiązując zasadniczej wagi do chronologii i szczegółów geograficzno-topograficznych, całe życie Jezusa, zamyka Mateusz w pięciu wielkich mowach (Kazanie na Górze, mowa misyjna, przypowieści, mowa do uczniów i mowa eschatologiczna). Mowy są przeplatane opowiadaniami o czynach Jezusa.

Pinchas

Post autor: Pinchas » 2016-03-24, 20:06

Jeszcze cos dodam :D

Edmund Schlink, The Doctrine of Baptism, s. 28: Polecenie chrztu z Mt 28:19 nie może być historycznym pochodzeniem chrztu chrześcijańskiego. Przynajmniej, należy przyjąć, że tekst został przekazany w formie rozszerzonej przez kościół [katolicki].

The Tyndale New Testament Commentaries, I, 275: Często uważa się, że słowa: w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego, nie są ipsissima verba [dokładnymi słowami] Jezusa, ale późniejszym dodatkiem liturgicznym.

Wilhelm Bousset, Kyrios Christianity, s. 295: Świadectwo na szerokie rozpowszechnienie formuły chrzecielnej [w imię Jezusa] w drugim wieku jest tak przytłaczające, że nawet w Mt 28:19 formuła trynitarna została później dodana.

The Catholic Encyclopedia, II, s. 263: Formuła chrzcielna została zmieniona z imienia Jezusa na Ojca, Syna i Ducha Świętego w II wieku przez kościół katolicki.

The International Standard Bible Encyclopedia, t. 4, s. 2637: Mt 28:19 w szczególności kanonizuje tylko późniejszą sytuację kościelną [?] trynitarna formuła jest obca ustom Jezusa.

The Schaff-Herzog Encyclopedia of Religious Knowledge, s. 435: Nowy Testament zna tylko chrzest w imię Jezusa, który wciąż występuje w II i III wieku, a trynitarna formuła tylko w Mt 28:18, a potem jedynie w Didache 7:1 i w Apologii Justyna Męczennika 1:61. Wreszcie, wyraźnie liturgiczny charakter formuły? jest dziwny. Jezus nie robił tego w taki sposób. Formalna autentyczność Mt 28:18 musi być zakwestionowana.

Joseph Ratzinger-Tauber-Peintner, Benedykt XVI: Podstawowa forma naszego [Mt 28:19, trynitarnego] wyznania wiary nabrała kształtu w czasie trwania drugiego i trzeciego wieku w związku z ceremonią chrztu. Jeśli więc chodzi o jego pochodzenie, tekst (Mt 28:19) pochodzi z Rzymu.

Chrzest w imię Trójcy i Mt 28:19 nie pochodzą z miejsca, gdzie kościół powstał, czyli z Jerozolimy, ale z Rzymu.

Tak. Dr. George Howard dokonał niesamowitej rzeczy, która sprawiła, że świat trynitarny zaczął się trząść. Otóż przetłumaczył z hebrajskiego kopię Ewangelii Mateusza Shem Tov?a [Shem Tov?s Matthew Hebrew Gospel]. Niespodzianka! W wersecie 19 nie ma trynitarnej formuły


https://uderzwfalsz.wordpress.com/2015/ ... iu-jezusa/

Awatar użytkownika
Migdałek
Bywalec
Bywalec
Posty: 130
Rejestracja: 23 sie 2015
Been thanked: 14 times

Post autor: Migdałek » 2016-03-24, 21:13

Pinchas pisze:The Catholic Encyclopedia, II, s. 263: Formuła chrzcielna została zmieniona z imienia Jezusa na Ojca, Syna i Ducha Świętego w II wieku przez kościół katolicki.


Ściągnęłam sobie z internetu cytowana The Catholic Encyclopedia tom II i na stronie 263 nie ma ani słowa o formułach chrzcielnych. Jest natomiast sporo o funduszu kościelnym i wynagrodzeniach duchownych. Tak wiem miało nie byc w angielskim, ale może ktoś będzie zainteresowany co jest na tej stronie to cytuję:
florins ($80). These sums remained unchanged for one hundred years, although the cost of living
and the value of money had varied. The speech from the throne in 1871 and 1879 referred to the
improvement of the material condition of the clergy as an object of solicitude on the part of the
Government, and since 1872 state subventions have been granted for this purpose. In order to obtain
the money for this subvention, a tax for the maintenance of the religious fund was created in 1874.
But although a sum reaching ten per cent of the capital fund was demanded every ten years, few
priests received from it assistance amounting to more than 100 florins ($40). As this subvention
was called an "advance" to the fund for the support of religion in the different provinces, the debts
of the provinces grew every year, and the entire religious fund was in danger of being used up. The
bishops, therefore, sent repeated appeals to the Government, praying for a suitable increase of the
salaries of the clergy. In 1903 they agreed to demand for acctive pastors: (a) for curates a minimum
salary of 1,000 crowns ($200); for pastors of second-class parishes 1,600 crowns ($320); for parish
priests without curates, 2,000 crowns ($400); for parish priests with curates, 2,200 crowns ($440);
(b) four retroactive decennial allowances to be reckoned from the date of the grant; the first allowance
to be 100 crowns ($20), the second, 200 crowns ($40), the third and fourth to be each 250 crowns
($50), in all 800 crowns ($160). (c) Surplus of money destined for pastoral salaries is not to be
drawn upon for the pensions of retired clergymen. For retired curates the bishops suggested a
minimum pension of 100 crowns for curates, and of 1,900 crowns ($380) for parish priests. In 1891
and 1894 the bishop requested from the Minister of Worship an exact list of all the debts due by
the religious fund in the hands of the Government and of all pious foundations. In 1891 and 1897
they deliberated concerning the delicate question of clerical fees. After a ten years' trial (1893) the
bishops pointed out the hardship of the tax on the religious fund, and pointed out where amendment
should be made. The bishops repeatedly discussed (1898, 1899, 1900) the law which promised the
formation of parishes. The difficult question of the patronage of livings was also taken up (1899).
The Christian character of the family life, the education of the young, the duty of voting ("Vote,
vote right") were repeatedly the subjects of joint pastoral letters (1891, 1901). The bishops discussed
the question of founding and supporting a daily religious newspaper (1891, 1982). They assured
the Holy Father of their agreement with his letter to Cardinal Guibert, Archbishop of Paris,
concerning the disrespectful utterances of Catholic papers about ecclesiastical authorities. They
discussed uniform action in carrying out the Apostolic constitution "Officiorum ac munerum" as
applied to Catholic newspapers (1898).
As in our day large results are only obtained by association, the bishops have especially
encouraged the formation of workingmen's unions, of Gesellenvereine, the St. Boniface Society
(March, 1901), the Holy Childhood Society, and benevolent societies (November, 1897). In these
days much that is unsound rises to the surface. The bishops issued warnings against irreligion and
national embitterment (1891). They encouraged lectures on Freemasonry (1897), complained of
the destructive tendencies which are undoing the strength and force of Austria, and condemned the
bad press, "the dangerous foe of faith" (December, 1901).
In 1897 a movement was set on foot which ten years before would have been held to be
impossible. Its name, the Los von Rom, is an insult to Catholics, its existence a mortal blow to
Austrians. Every possible misuse of speech and writing was employed to rob Catholics of their
confidence in their priests, of their attachment to the holy sacraments, and even to the Church.
These ribald foes spread desolation over a good part of God's vineyard in Austria. The "Free from
Rome" movement will remain a disgraceful stain, but not in the history of the Catholic Church.

Pinchas

Post autor: Pinchas » 2016-03-24, 21:39

Ściągnęłam sobie z internetu cytowana The Catholic Encyclopedia tom II i na stronie 263 nie ma ani słowa o formułach chrzcielnych.
Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Migdałek
Bywalec
Bywalec
Posty: 130
Rejestracja: 23 sie 2015
Been thanked: 14 times

Post autor: Migdałek » 2016-03-24, 22:10

Obrazek

Obrazek

Pinchas

Post autor: Pinchas » 2016-03-24, 22:39

sciagnelas cos innego...
http://www.fatimamovement.com/i-Catholi ... rences.php

he Jerusalem Bible, a scholarly Catholic work, states:

"It may be that this formula, (Triune Matthew 28:19), so far as the fullness of its expression is concerned, is a reflection of the (Man-made) liturgical usage established later in the primitive (Catholic) community. It will be remembered that Acts speaks of baptizing "in the name of Jesus,"..."

ODPOWIEDZ