Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

konik

Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-05, 21:33

Gdy bylem protestantem w stosunkowo krotkim czasie zorientowalem sie, ze brakuje mi ... przestrzeni i powietrza, glebi i pokory w poszukiwaniu wiary. Jeszcze nie wiedzialem, o jaka wiare chodzi ... ale chcialem oddychac, galopowac po szerokich preriach ...i karmic sie prawdziwie soczysta trawa.
Dosc dlugo krazylem wokol katolicyzmu ... niestety na poczatku odpychal mnie swoim modernizmem, malpujacym zbyt otwarcie protestanckie chaszcze i nieuzytki.
Az trafilem na lefebvrystow. I tutaj odnalazlem moje stepy Akermanu, glebie oceanu wiary ... i piekno 2000 lat tradycji w Tradycji.

Glebia nauki katolickiej wypracowanej od Apostolow, poprzez Ojcow i Doktorow Kosciola, swietych papiezy i swietych wiernych ogarnela mnie swoja doskonaloscia, wyrozumialoscia oraz troska nakierowana na poznanie Boga i doznanie Jego Laski i milosierdzia w taki sposob, aby kazdy mogl pokochac Go i dostapic z Nim wiecznej szczesliwosci po smierci ciala tu na ziemi. Wiecznej i dla kazdego bez wzgledu na pozycje, jaka zajmowal - takiej samej, pelnej az do Absolutu.

Trzymam w reku podrecznik o teologii. Nie jest to wyklad sam w sobie, ale uporzadkowany drogowskaz katolickiej wiary.

A oto jego tresc:

1) Wlasciwym przedmiotem teologii ( ascetycznej i mistycznej ) jest doskonalosc zycia chrzescijanskiego.

Bog obdarzyl kazdego z nas nie tylko przyrodzonym zyciem duszy, lecz nadto zyciem nadprzyrodzonym.
Zycie nadprzyrodzone polega na uczestniczeniu w zyciu samego Boga. Jak to zostalo wykazane w wielu traktatach i dzielach - zycie to dane jest nam na mocy nieskonczonych zaslug Pana naszego Jezusa Chrystusa.
A poniewaz On sam jest zywym i najdoskonalszym wzorem zycia, slusznie przeto nazywa sie je zyciem chrzescijanskim.

Wszelkie zycie ulega potrzebie doskonalenia sie.
Doskonalosc bezwzgledna to dojscie do tego celu, ktory stanowi Niebo - tam to "posiadac" bedziemy Boga w pelnej szczesliwosci i w pelnej, czystej milosci. Tam prawdziwie zycie nasze osiagnie pelny rozkwit. Wtedy to bedziemy rzeczywiscie "podobni" Bogu, ogladajac Go takim, jakim jest ( 1J 3,3 )
Wynika z tego, ze tu na ziemi dojsc mozemy jedynie do doskonalosci wzglednej.
Droga kierujaca nas do takiej wzglednosci jest pouczenie, wylozone w ramach teologii.

W tym pouczeniu dokonany zostanie wyklad na temat:
- zasady ogolne zycia chrzescijanskiego
- doskonalosc zycia chrzescijanskiego
- obowiazek dazenia do tej doskonalosci
- srodki ogolne prowadzace i wspierajace w drodze do osiagniecia doskonalosci zycia chrzescijanskiego

Na drodze zycia chrzescijanskiego wyroznic mozna nastepujace etapy:
- droga oczyszczajaca
- droga oswiecajaca
- droga jednoczaca

Wstepujac na droge zycia chrzescijanskiego wkraczamy w grono dusz szlachetnych, zadnych duchowego postepu.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-06, 09:16

2) W jaki sposob odnalezc mozna droge chrzescijanskiego zycia?
Warto zaczac od zaznaczenia kilku kwestii:
- kwestia poznania istoty teologii ascetycznej
- zrodla, z jakich i na jakich opiera sie ta teologia ( czyli "drogowskaz") zycia chrzescijanskiego
- metoda ( czyli co, kiedy, w jaki sposob prowadzic nas moze na tej drodze )
- donioslosc i potrzeba teologii ( dlaczego jest konieczna - dlaczego taka wskazal Jezus )
- podzial tejze teologii

Wielce wazne jest uswiadomienie sobie, iz teologia jest to swego rodzaju zbior zasad i regul stosowanych na codzien w zyciu chrzescijanskim. Teologia ascetyczna opisuje, w jaki sposob z zycia na nizinach duchowy wejsc mozna na droge prowadzaca na szczyty.
Chcac dokladniej wyjasnic, czym jest teologia ascetyczna, zajmiemy sie kolejno tematami:
- jakie sa glowne nazwy, nadane tej nauce
- jakie jest miejsce nalezne jej wsrod nauk teologicznych
- jaki jest jej stosunek do teologii dogmatycznej i moralnej
- jakie wystepuja roznice miedzy ascetyka a mistyka


3) Teologia ascetyczna nosi rozne nazwy.

Zwana jest "nauka swietych". Otrzymalismy ja bowiem od swietych - i to raczej bardziej z przykladu ich zycia, niz z nauczania. W tym swietle celem jej jest poprowadzic nas na drodze swietosci, objasniajac i pouczajac - co to jest swietosc i jakimi srodkami do niej sie dochodzi.
Zwana jest rowniez "nauka duchowna" - gdyz formuje ludzi uduchowionych, to jest takich, ktorzy zyja zyciem wewnetrznym, ozywionych duchem Bozym.
Jest to rowniez "nauka praktyczna" - znana i stosowana jako sztuka doskonalosci; gdyz celem jej jest prowadzenie dusz do doskonalosci chrzescijanskiej. Mozna nazwac ja w tym aspekcie "sztuka sztuk", bo nie ma sztuki znakomitszej nad te, ktora udoskonala dusze w zyciu ze wszystkich najszlachetniejszym, bo nadprzyrodzonym.
Konkretnie zas nosi miano "teologii ascetycznej i mistycznej"

Wyraz "ascetyczny" pochodzi z greckiego "askesis" ( cwiczenie, wysilek ) i odnosi sie do wychowania czlowieka pod wzgledem fizycznym i moralnym.
Doskonalosc chrzescijanska wymaga pewnych wysilkow, ktore sw.Pawel Apostol chetnie porownuje do owych cwiczen cielesnych na arenie.
Stalo sie wiec rzecza naturalna, ze oznaczono mianem "ascezy" wysilki duszy chrzescijanskiej, walczacej, dazacej do doskonalosci.
Tak wlasnie nazwali je Klemens Aleksandryjski i Orygenes, a za nimi liczni Ojcowie Kosciola.
Tak wiec nazwe "ascetyka" dano tej galezi wiedzy, ktora zajmuje sie wysilkami niezbednymi do zdobycia chrzescijanskiej doskonalosci.

Drugie miano "teologia mistyczna" na oznaczenie tej nauki pochodzi od "mystis" - tajemniczy, tajemnica; w tym zwlaszcza tajemnica religijna.
W tym znaczeniu tajemnicy, gdyz uczyla tajnikow doskonalosci.
Obecnie tak jedno jak i drugie okreslenie uzywa sie dla tej samej galezi wiedzy. W trakcie poglebiania i rozwoju tejze teologii zwyczaj nadawania miana "ascetyki" przyjeto uzywac w tej dziedzinie , ktora naucza o pierwszych stopniach doskonalosci i dochodzi do progu kontemplacji.
Miano zas "mistyki" przyjal ten dzial, ktory zajmuje sie kontemplacja i droga jednoczaca.

Ogolnie rzecz biorac teologia ascetyczna i mistyczna jest nauka doskonalosci chrzescijanskiej.
Ostatnio zmieniony 2019-01-06, 09:20 przez konik, łącznie zmieniany 2 razy.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-07, 20:13

Wielki wklad w rozumienie nauki chrzescijanskiej wniosl sw. Tomasz z Akwinu. Wykazal on w doskonaly sposob jednosc organiczna panujaca w nauce teologicznej.

4) W "Sumie teologicznej" dokonal podzialu na trzy czesci.

- w pierwszej jest mowa o Bogu jako "pierwszym poczatku".
W swoim zyciu mozemy podjac dzialanie polegjace na probie poznania ( rozeznania ) Boga w samym sobie.
Mozemy rowniez poznawac Boga w jednosci Jego natury bedacej i trwajacej w troistosci osob ( Trojca Swieta ).
Dokonujac tych obserwacji i rozroznien dochodzimy niejako do poznania Boga w Jego dzielach, ktore stworzyl, ktore zachowuje i ktorymi w swej Opatrznosci zarzadza ( rzadzi ).

- w drugiej czesci dokonuje rozeznania osoby Boga jako "ostatecznego celu", do ktorego czlowiek ma i powinien zdazac, kierujac ku Niemu swe czyny ( wiedziony przez prawo i wiedziony natchnieniem Laski Bozej ). Dokonuje sie tego praktykujac cnoty Boskie i obyczajowe oraz spelniajac obowiazki wlasciwe swemu stanowi.

- czesc trzecia przedstawia nam Slowo Wcielone, ktore staje sie "droga", nasza droga wiodaca do Boga i ustanawiajace sakramenty, aby nam przez nie udzielac laski i doprowadzic do zycia wiecznego ( zbawienia ).

Wedlug tego podzialu teologia ascetyczna i mistyczna ( jako tworzace jednosc teologiczna ) jest rozpatrywana w drugiej czesci, lecz nigdy w oddzieleniu od pozostalych czesci ( pierwszej i trzeciej), lecz w oparciu o nie i jako ich uzupelnienie.

5) Ten podzial stal sie podstawa rozroznienia trojakiego nauki teologicznej: wyrozniono wiec teologie dogmatyczna, moralna i ascetyczna.

- Teologia dogmatyczna uczy nas o tym, w co wierzyc trzeba o Bogu, o zyciu Bozym, o udzieleniu go z woli Boga stworzeniom rozumnym, a zwlaszcza czlowiekowi; o utracie tego zycia przez grzech pierworodny, o wznowieniu go przez Slowo Wcielone, o dzialaniu jego w duszy odrodzonej, o jego krzewieniu sie przez sakramenty, o jego wykonczeniu w chwale niebieskiej.

- Teologia moralna wskazuje nam, jak mamy odpowiedziec na te milosc Boga przez pielegnowanie w sobie zycia Bozego, do ktorego nas dopuscic raczyl; jak mamy wystrzegac sie grzechu i spelniac nakazane cnoty i obowiazki stanu.

Kto wszakze pragnie udoskonalic to zycie, posunac sie dalej poza to, co jest scislym nakazem i w sposob metodyczny czynic postepy w praktyce zycia cnotliwego, temu przychodzi z pomoca teologia ascetyczna, podajac mu reguly zycia doskonalego ( zycia doskonalego wzgledem zwyklej drogi minimum obowiazkow stanu ).

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-08, 23:26

6) Ascetyka jest czescia chrzescijanskiej nauki o moralnosci, jakby jejnnajszlachetniejszym zwienczeniem.I jej zalozeniem jest uczynic z nas chrzescijan doskonalych ( na drodze do doskonalosci ).
Ascetyka korzeniami tkwi w teologii dogmatycznej. Kiedy üragniemy wylozyc istote zycia chrzescijanskiego, w dogmacie szukamy swiatla i oparcia.
Zycie chrzescijanskie bowiem jest uczestniczeniem w zyciu samego Boga; trzeba wzniesc sie az do Trojcy Przenajswietszej, aby w niej odnalezc poczatek i zrodlo zycia.
trzeba poznac, jak to zycie udzielone pierwszym rodzicom w Raju zostalo z ich winy utracone, a pozniej wznowione przez Chrystusa Odkupiciela.
Warto i nalezy przy tym poznac, jaki jest organizm ( mechanizm i przyczynowosc ) tegozycia i sposob dzialania w duszy ... i jak sie powoli przeobraza w drodze do nieba, na widzenie uszczesliwiajace w mocy i obecnosci samego Boga.
Wszystkie te zagadniena omawiane sa w ramach teologii dogmatycznej. Ale trzeba je odswiezac i na nowo poznawac - przez zywa synteze w relacji codziennego zycia. Inaczej ascetyka sama stanie sie jak drzewo bez korzenia, zas od dusz wyznawcow zadac sie bedzie wiele niezmiernie ciezkich ofiar, ktorych niemozebne bedzie usprawiedliwic okazaniemtego, co Bog juz dla nas dokonal, zanim jestesmy my sami w stanie cokolwiek dokonac.
Tak wiec podsumowujac -mdogmat jest prawdziwie zrodlem poboznosci.

7) Ascetyka opiera sie tez na teologii moralnej i uzupelnia ja.
Teologia moralna wyjasnia nam przykazania, ktore zachowywac mamy, zeby nabyc i utrzymac zycie Boze.
Ascetyka zas, podajac nam srodki udoskonalenia, staje na fundamencie zalozen, ze znamy przykazania i dazymy do ich wypelniania.
Gdyby ktos jednak probowal ulec niebezpiecznemu zludzeniu, ze zachowuje rady zaniedbujac przykazania i chcial wykonywac najwyzsze cnoty - upadek i odwrocenie z drogi tychze rad i cnot nieodlacznie bylby dzielem takiego, gdyz ani nie nauczylby sie, ani nie bylby w stanie odpierac pokusy i unikac grzechu.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-10, 22:43

Pomimo tych wspolnych obszarow i korzeni z teologia dogmatyczna i moralna, teologia ascetyczna ( i mistyczna ) stanowi odrebna galaz nauki i wiedzy katolickiej.

8) Nosi w sobie ascetyka wlasciwy (okreslony zakresem odrebnosci ) przedmiot rozwazan.
W nauce Chrystusa Pana, Kosciola i swietych odnajduje to wszystko, co sie odnosi do:
- doskonalosci zycia chrzescijanskiego
- istoty zycia chrzescijanskiego
- sily tkwiacej ( obowiazujacej, pobudzajacej ) w zyciu chrzescijanskim
- srodkow dzialania

Wszystkie te elementy tworza prawdziwa nauke o bytowaniu chrzescijanina.

W jaki sposob ascetyka wyroznia sie jeszcze od dogmatyki?
- dogmatyka bezposrednio podaje nam prawdy do wierzenia
- ascetyka, opierajac sie na tych prawdach wlacza je do praktyki zyciowej; korzysta z nich - by nam dac poznac, umozliwic pokochac i wskazac kierunek oraz podac sposob, w ktorym wdrozymy do zycia chrzescijanska doskonalosc.

Co odroznia ascetyke od teologii moralnej?
- teologia moralna przypomina nam i utwierdza w nas przykazania Boskie i koscielne, a te sa podstawa wszelkiego zycia duchowego.
- ascetyka nie tylko bazuje na przykazaniach, ale podaje nam procz tego rady ewangeliczne i dla kazdej cnoty (pojetej, zyskanej )stopien wyzszy ponad scisle wymagajacy. Jest to wiec prawdziwie nauka doskonalosci chrzescijanskiej.

9) Stad widzimy, ze ma jakby dwie cechy: jest nauka spekulatywna i zarazem nauka praktyczna.

- zawiera bezsprzecznie nauke ( doktryne )spekulatywna, skoro wznosi sie az na wyzyna dogmatyki, by wytlumaczyc istote zycia chrzescijanskiego.
- jest nauka praktyczna, gdyz poszukuje srodkow, by to zycie pielegnowac.
Ostatnio zmieniony 2019-01-10, 22:45 przez konik, łącznie zmieniany 2 razy.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-13, 21:32

10 ) Roznice miedzy ascetyka a mistyka okresllic mozna jako te, ze wlasciwym przedmiotem teologii ascetycznej jest teoria i praktyka doskonalosci chrzescijanskiej.
Doskonalaosc chrzescijanska zaczyna sie w swych poczatkach jako szczere pragnienie postepu na drodze zycia duchownego - i prowadzi ona dusze w postepowaniu zycia duchowego krokami po drodze oczyszczenia i oswiecenia az do nabycia woli i zdolnosci kontemplacji.

11) Mistyka nazwana zostala ta czesc nauki duchowej, ktorej wlasciwym przedmiotem jest i teoria i praktyka zycia kontemplacyjnego.

Zycie kontemplacyjne przebiega jakby w etapach: pierwszego rozeznania ( pierwszej nocy zmyslow ) i odpocznienia ( calkowitego zanurzenia sie w ufnosci nawet w braku znakow ), az do duchowych zaslubin ( jako najpelniejsze oddanie sie Bogu w calym wymiarze zycia duchowego). W tym to wymiarze rozumie sie takie kategorie zjawisk mistycznych, co do ktorych mozna uzyc wyrazenia "nadzwyczajne", a ktore stanowia laski darmo dane czyli ekstazy i objawienia.
Kontemplacja jest wejrzeniem prostym i milosnym na Boga; na rzeczy Boze. Nazywa sie ja:
- nabyta, kiedy staje sie owocem naszej dzialalnosci
- wlana, , kiedy ponad dzialalnosc nasza Bog ( przywyrazeniu naszej zgody - czyli dania naszego przyzwolenia ) dziala w nas, zapoczatkowuje i stanowi
intencje zadzialania.

Tak wiec Bog korzystajac z usposobienia ascetycznego, korzystajac ze wspanialomyslnego usposobienia ascety podnosi go do stanow mistycznych.
Doglebnie to wyrazil np.: sw.Jan od Krzyza, opisujac jak to na drogach Bozych mistyka rzuca swiatlo na ascetyke i odwrotnie.
W tych korelacjach doswiadczenia tzw: "bierne" przywolane przez niego ulatwiaja zrozumienie zwyklych stanow oschlosci, doznawanych w nizszych progach ascezy, az do pojecia stanow drogi wyzszej mistycznej, kiedy zaczynamy dostrzegac, do jakiej uleglosci i gietkosci dochodzi dusza, ktora przez dlugi czas oddawala sie "twardej" pracy ascetycznej.

Tak wiec w sposob naturalny obie teczesci tej samej drogi teologicznej - ascetyki i mistyki - wzajemnie sie oswietlaja i zyskuja na tym, gdy sie ich nie rozdziela.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-16, 22:45

12) Skoro nauka o zyciu duchownym jest jedna z galezi teologii, musi wiec posiadac wspolne z nia zrodla, czyli te, ktore zawieraja lub tlumacza nam objawienie - czyli Pismo sw. i podanie czyli przekaz ( rozumiane w Tradycji i z Tradycja).
Nastepnie sa to tzw: "zrodla drugorzedne" ... czyli wszystkie te wiadomosci, informacje i umiejetnosci zbudowane na rozumie i oswiecone wiara i doswiadczeniem.
W tym miejscu kierowac nalezy uwage na sposob, w jaki mozna z tych zrodel skorzystac.

13) Pismo swiete.
W pismie swietym zasadniczo w sposob literalny nie znajdziemy syntezy nauki o zyciu duchownym, lecz niezmiernie obfite do niej materialy, poumieszczane w roznych miejscach Starego i Nowego Testamentu. Podane sa w postaci nauk, przypowiesci, przepisow i rad, modlitw i przykladow.

Tak wiec w Pismie sw. znajdujemy najpierw "wiedze spekulatywna" o Bogu, czyli o:
- Jego naturze
- o przymiotach Boga
- o Jego wszystko przenikajacej niezmierzonosci
- o nieskonczonej madrosci Boga
- o Jego dobroci, sprawiedliwosci i milosierdziu
- o Opatrznosci Bozej czyli wszelkim dzialaniu pozytywnym na wszystkie stworzenia, a zwlaszcza na czlowieka, aby czlowiek mogl osiagnac zbawienie
- o jego zyciu wewnetrznym - czyli tajemniczym ( pozostajacym poza naszym poznaniem ) rodzeniu sie Przedwiecznej Madrosci czyli Slowa ... takze o pochodzeniu Ducha swietego, ktory laczy wzajemnie Ojca z Synem
- o Bozych dzielach ( zwlaszcza o tym, co uczynil dla czlowieka ), aby mu dac uczestnictwo w:
a) swym zyciu Bozym ... b) aby podniesc czlowieka po upadku - przez Wcielenie Slowa i Odkupienie ... c) aby uswiecic go przez sakramenty i zgotowac mu w niebie radosc wiekuista widzenia uszczesliwiajacego i czystej milosci.

Wszystkie te elementy "wiedzy spekulatywnej" szlachetne w swym wymiarze maja stanowic impuls ... i sa poteznym bodzcem do pomnozenia w nas milosci ku Bogu i pragnieniu doskonalosci.
Ostatnio zmieniony 2019-01-16, 22:45 przez konik, łącznie zmieniany 1 raz.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-17, 19:12

14) Pismo sw. daje nam nauke "moralnosci" skladajaca sie z przykazan i rad.
- daje nam Dekalog ... ktory strescic mozna w milosci Boga i blizniego, a tym samym w czci Bozej i poszanowaniu praw innych ludzi.
- daje wzniosle nauki prorokow, ktore przypominajac ciagle dobroc, sprawiedliwosc i milosc Boga ku wybranemu narodowi , odwodza go od grzechu, a zwlaszcza od praktyk balwochwalczych poprzez:
a) wpajanie wen czci i milosci i Boga ... b) ukazywanie sprawiedliwosci ... c) slusznosci podleglosci nakazom Bozym ... d) dobroci wzgledem wszystkich, a szczegolnie wobec slabych i ucisnionych
- daje rady pelne rozumu, zawarte w Ksiegach Madrosci i mieszczace w sobiew sposob uprzedzajacy calkowity wyklad o cnotach chrzescijanski
- nade wszystko Pismo podaje jakby na nowo, w sposob przedziwny ( powodujacy zadziwienie i zachwycenie ) nauke Jezusowa, jakby synteze ascetyki, streszczona w kazaniu na gorze
- ukazuje podniosle nauki zawarte u sw.Jana,, ktore wyjasnie i doprecyzowuje w swoich Listach
- podaje teologie sw.Pawla - tak bogata w dogmatyczne rzuty (przekazy ) i praktyczne zastosowania
- caly zas Nowy Testament jest juz w sobie kodeksem doskonalosci

15) Takze w pismie sw. odnajdujemy modlitwy, sluzace do ozywienia naszej poboznosci i zycia wewnetrznego. Sa to przepiekne Psalmy, ktore Kosciol uznal tak bardzo za wielki, iz wciagnal je do swojej liturgii, mszalu i brewiarza jako odpowiednie do wychwalania Boga i naszego uswiecenia.
Sa rowniez modlitwy rozsiane tu i owdzie w ksiegach historycznych, Madrosci ... ale jest przede wszystkim modlitwa "Ojcze nasz": modlitwa najpiekniejsza, najprostsza, najwszechstronniejsza w swej zwiezlosci, jaka tylko istnieje; oraz modlitwa arcykaplanska Chrystusa Pana.
Do tego nie mozna zapomniec o doksologiach, znajdujacych sie juz w Listach sw.Pawla i w Apokalipsie.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-18, 09:19

16) Pismo sw. stawia rowniez przed oczami przyklady, pociagajace do zycia w cnocie chrzescijanskiej, czyli zycia cnotliwego.

- w Starym testamencie ukazuje szereg patriarchow, prorokow i innych znakomitych osob, nie wolnych wprawdzeie od ludzkich slabosci,ktorych cnoty wszakze wyslawia sw.Pawel. Ojcowie kosciola zas obszernie sie o nich rozpisuja, stawiajac je nam za wzory do nasladowania.
Widzimy wiec poboznosc Abla i Henocha, rzetelna cnote i zawierzenie Noego, wiare i ufnosc Abrahama, czystosc i roztropnosc Jozefa; nieustraszonosc, madrosc i poboznosc Dawida; twardy, surowy tryb zycia prorokow, dzielnosc Machabeuszow i wieleu innych, ktorych za dlugo byloby tu wyliczac.
- w Nowym Testamencie ukazuje sie nam przede wszystkim Jezus Chrystus jako wzor idealny swietosci, nastepnie Maryja i Jozef, wierni Jego nasladowcy; dalej apostolowie, ktorzy choc zrazu niedoskonali, oddaja sie jednak z cialem i dusza gloszeniu Ewangelii i zyciu pelnemu cnot chrzescijanskich ( apostolskich ) - tak, ze wymowniej zyciem niz slowami wolaja do nas: " Badzcie nasladowcami moimi, jako i ja Chrystusowym ".

Jesli niektorzy ( a nawet i wielu ) z tych swietych mieli swe slabosci, a nawet doznawali upadkow, to sposob, w jaki je okupili, wieksza jeszcze wartosc nadaje ich przykladowi, uczac nas, jak mozna grzechy przez pokute naprawic.

17) Jak zostalo juz wspomniane, jednym ze zrodel teologii ascetycznej i mistycznej jest Pismo sw. ( aspekty i tresci z tego zroedla zostaly podane w poprzednich punktach).
Kolejnym zrodlem godnym wspomnienia jest "podanie" ... czyli inaczej mowiac przepowiadanie ( w Tradycji i w zgodzie z Tradycja ).

Podanie uzupelnia Pismo sw., przekazujac nam prawdy wiary, ktorych ono literalnie nie zawiera, ale jest nadto autentycznym jego tlumaczem. Zewnetrznym objawem podania jest urzad nauczycielski uroczysty i zwyczajny.

Urzad nauczycielski uroczysty, na ktory skladaja sie glownie orzeczenia soborow i papiezy, rzadko tylko zajmowal sie kwestiami we wlasciwym slowa znaczeniu ascetycznymi i mistycznymi. Czesto natomiast wkarczac musial, gdy chodzilo o wyjasnienie lub scisle okreslenie prawd stanowiacych podwaline nauki zycia duchowego, a wiec np:
- zycia Bozego w jego zrodle
- wyniesienia czlowieka do stanu nadprzyrodzonego
- grzechu pierworodnego i jego skutkow
- odkupienia
- laski udzielonej czlowiekowi odrodzonemu
- zaslug pomnazajacych w nas zycie Boze
- sakramentow udzielajacych nam laski
- ofiary Mszy swietej, w ktorej przydzielone sa nam owoce odkupienia

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-20, 22:44

W poprzednim punkcie uwage skierowalem na nauczanie urzedu nauczycielskiego uroczystego.
Obecnie pragne rzucic promien swiatla na urzad nauczycielski zwyczajny.

18) Urzad nauczycielski zwyczajny wykonywany jest w sposob dwojaki, czyli:
- teoretyczny
- praktyczny

Nauke teoretyczna zastajemy podana w sposob "negatywny". Polega to na tym, ze potepiamy zdania ( czy wyklady ) gloszone przez falszywych mistykow.
Sposob "pozytywny" zas to podanie nauki w ogolnie przyjetych zasadach obranych przez Ojcow i teologow; takze przez wnioski, ktore mozna wyciagnac na podstawie zywotow swietych.

Dajac podstawe do takiego rozroznienia Kosciol stwierdza, ze byli w roznych czasach falszywi mistycy, ktorzy skazili prawdziwe pojecie chrzescijanskiej doskonalosci. I tak juzod pierwszych wiekow pojawili sie enkratyci i montanisci, w wiekach srednich "fratcelli" i niektorzy mistycy niemieccy, w czasach pozniejszych Molinos i kwietysci, w czasach wspolczesnych iluminisci ...
Strzegac nas przed tymi falszywymi drogami duchowymi Kosciol wskazuje nam drogi, ktorych unikac nalezy,; poucza o drodze, ktora kroczyc sie powinno.

19) Z drugiej strony wytworzyly sie stopniowo pewne powszechnie przyjete zasady,dotyczace wszystkich wielkich zagadnien zycia duchownego i stanowiace jakby zyjacy komentarz do nauki zawartej w Biblii: te mozna znalezc chocby u Ojcow, teologow i pisarzy duchownych.
Kiedy sie dokladnie pozna ich zasady, zdumiewa wprost ta jednomyslnosc, ktora okazuja we wszystkich kwestiach zywotnych, tyczacych sie istoty doskonalosci, srodkow niezbednych do niej prowadzacych i glownych etapow ( wiodacych tematow ) po ktorych posuwac sie nalezy.
Choc w niektorych punktach ( drugorzednej natury ) mozna znalezc roznice ... sa to jednak zdecydowanie kwestie dalsze i malo istotne; sklaniaja one poza tym do podjecia dyskusji i badania prowadzacych do lepszego i glebszego uwydatnienia moralnej jednomyslnosci oraz jednoznacznosci na wszystkich kolejnych polach misyjnych Kosciola.
Zgoda Kosciola ( urzedu ), nawet wyrazona w sposob milczacego dopuszczenia czy akceptacji na owe powszechnie gloszone zasady jest nam bezpieczna rekojmia ich prawdziwosci.

Zibi
Początkujący
Początkujący
Posty: 54
Rejestracja: 21 sty 2019
Has thanked: 1 time

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: Zibi » 2019-01-21, 10:55

Co jeśli nauka KRK odbiega od nauki Pana Jezusa?

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-21, 11:55

A co, jesli nie odbiega i w dodatku trawa jest zielona?

Zibi
Początkujący
Początkujący
Posty: 54
Rejestracja: 21 sty 2019
Has thanked: 1 time

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: Zibi » 2019-01-21, 12:52

Masz braki.

Chronologiczna lista dogmatów katolickich niezgodnych z Pismem Świętym.

http://eliasz.dekalog.pl/goscie/dunkel/herezje.htm

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 18650
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2560 times
Been thanked: 4565 times
Kontakt:

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: Marek_Piotrowski » 2019-01-21, 13:50

Masz braki. Zarowno co do tego, co to jest "dogmat" jak i co do tego, co bezmyslnie skopiowałeś.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-21, 13:58

Czyli wyszlo szydlo z worka.
Nie poszukuje nasz Zibi prawdy. Poszukuje klamstw.

ODPOWIEDZ