Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-21, 22:13

20) Nauke praktyczna zwyczajnego urzedu nauczycielskiego znajdujemy przede wszystkim w kanonizacji swietych, ktorzy nauczali calosci tych zasad duchowych i wedle nich zyli.
Kosciol z wwielka, drobiazgowa nawet pilnoscia przystepuje do przegladu ich pism, jak i do badania ich cnot. Ze studium dokumentow kanonizacyjnych nietrudno wyprowadzic zasady zycia duchowego, tyczace sie istoty i srodkow doskonalosci, a bedace wyrazem mysli Kosciola.
Widac to po dziele zrodlowym papieza Benedykta XIV " De Servorum Dei beatificatione et canonizatione", takze z procesow kanonizacyjnych oraz z zyciorysow swietych, spianych i rozpatrywanych wedle regul rozumnej krytyki.

21) Rozum oswiecony wiara i doswiadczeniem.

Poniewaz rozum przyrodzony jest darem Boga, bezwzglednie potrzebnym czlowiekowi do poznania prawdy tak przyrodzonej jak i nadprzyrodzonej, ma wiec bardzo szeroki udzial w badaniu zycia duchownego, jak rowniez wszelkich innych galezi nauki koscielnej. Gdy jednak chodzi o prawdy objawione, wowczas niezbedne jest rozumowi kierownictwo i udoskonalenie przez swiatlo wiary; zeby zas mogl stosowac zasady ogolne do dusz poszczegolnych, powinien oprzec sie na doswiadczeniu psychologicznym.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-23, 22:46

22) Pierwszym zadaniem rozumu jest zebrac, wyjasnic i uporzadkowac prawdy podane przez Pismo sw. i Tradycje; sa one bowiem rozrzucone po roznych ksiegach. Co wiecej, slowa natchnione wyrzeczone zostawaly w pewnych okolicznosciach i z powodu poruszenia takiej lub innej kwestii, a takze w roznorakim srodowisku ... podobnie tez w roznorakim czasie i kulturze formulowane byly teksty koscielne - tak wiec:
a) nalezy zrozumiec ich donioslosc poprzez
- umieszczenie we wlasciwym srodowisku
- porownanie z innymi analogicznymi naukami
- pogrupowanie i wyjasnienie w swietle calosci prawd chrzescijanskich
b) po dokonaniu powyzszych czynnosci mozna
- z tych zasad wyciagnac wnioski
- wykazac ich podstawe i liczne zastosowania w roznorakich szczegolach i okolicznosciach zycia ludzkiego
c) zasady te wreszcie i wnioski
- nalezy podporzadkowac
- zbudowac z nich synteze
na bazie calosci prawdziwej nauki Kosciola.

Poprzez wnioski rozumowe nalezy rowniez dazyc do poznania i obrony nauki Chrystusowej, szczegolnie gdy tak wielu powstaje przeciwko niej - opierajac sie na filozofii i nauce.

23) Poniewaz asceza jest to nauka, ktora ludzie stosowali i stosuja w zyciu, wazna jest rzecza przeto wykazac na podstawie historii, w jaki sposob byla realizowana w codziennej drodze wiary.
Warto ( i nalezy ) w tym celu czytac zyciorysy swietych, dawnych i nowszych, roznych stanow i krajow, aby stwierdzic, na jaki sposob realizowano owe prawidla w roznych obowiazkach stanowych, w roznych czasach i wposrod roznych narodow.
Warto miec przy tym swiadomosc z przeszkod i trudnosci w dazeniu do doskonalosci, na jakie natykamy sie w kazdym czasie i miejscu ... oraz warto posiasc umiejetnosci, z pomoca ktorych mozemy je przezwyciezyc.
Potrzebne sa i przydatne do tego narzedzia podawane w Kosciele dla rozswietlenia drogi wiary. Najpierwszym takim narzedziem staje sie teologia ascetyczna i mistyczna.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-24, 10:05

24) Rowniez rzecza rozumu oswieconego wiara, jest stosowac zasady i reguly ogolne do kazdej poszczegolnej osoby, uwzgledniajac jej temperament, charakter, wiek i plec ... jej spoleczne stanowisko i obowiazki stanu, jak rowniez nadprzyrodzone poruszenia laski, uwzgledniajac przy tym reguly o rozeznawaniu duchow.
Swiatlo wiary odgrywa w tym pierwsza role, a dary Ducha sw. ja uzupelniaja - zwlaszcza zas:
- dar rozumu ( ktory od rzeczy ziemskich wznosi nas ku rzeczom duchowym, Bozym )
- dar umiejetnosci ( pozwalajacy na glebsze pojecie prawd objawionych )
- dar madrosci ( za pomoca ktorego rozrozniamy i zaglebiamy sie w darach Bozych )
- dar rady - pozwala nam je stosowac dary poszczegolne do poszczegolnych zadan

25) metody celem lepszego spozytkowania zrodel i darow oraz sposob ( duch) w ktorym znajduja spozytkowanie sa nastepujace:

Metoda doswiadczalna czyli opisowa, a zatem i psychologiczna.
Polega na tym, ze:
- w sobie samym lub w drugich bada sie zjawiska ascetyczne lub mistyczne
- klasyfikuje sie te zjawiska i systematycznie uklada

Czyni sie to, aby uchwycic oznaki i cechy znamienne dla stanu, cnot i usposobienia, kazdemu z nich wlasciwe. Na tym etapie nie zwraca sie uwagi ( jeszcze nie ) o nature lub przyczyne tych zjawisk, nie pyta sie - czy pochodza od cnot, od ( z ) darow Ducha Swietego, czy pochodza od lask cudownych.
Metoda ta w swej czesci pozytywnej daje liczne korzysci, bo trzeba poznac dobrze fakty, zanim sie przejdzie do wyjasnienia ich natury i przyczyny.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-25, 22:25

26) Trzeba zdawac sobie jednak sprawe, ze uzywajac wylacznie tej metody ( doswiadczalnej )
a) nie jestesmy w stanie dojsc do prawdziwej wiedzy ( wyczerpujacej wiedzy ).
Daje ona wprawdzie podstawy do niej, a mianowicie fakty i bezposrednie wnioski, ktore mozliwe sa z nich do wyciagniecia. Mozliwe jest takze ustalenie, ktore ze srodkow praktycznych prowadza zazwyczaj do najlepszych wynikow.
Jednak ... bez dotarcia do wewnetrznrj natury i przyczyny danych faktow stana sie one jedynie swego rodzaju badaniem psychologicznym; nigdy zas teologicznym. To oznacza, ze nawet najbardziej drobiazgowy opis sposobu praktykowania jakiejs cnoty, bez uwydatnienia bodzca, motywacji ktory zachecalby do pojscia okreslona droga wiary - wowczas zamiast nauki teologicznej uzyskamy nauki zewnetrzne, opierajace sie na psychice i jakims trudnym do zdefiniowania determinizmie.

b) z tego to porzadku zachodza niebezpieczenstwa zabrniecia w ramy opinii slabo uzasadnionych. Jezeli podejmujac kontemplacje nie dokona sie rozroznienia stanow cudownych takich jak np: ekstaza czy lewitacja od tego, co stanowi istotny czynnik kontemplacji, ktorym jest dlugotrwale ( wytrwale ) i milosne wpatrywanie sie w Boga pod dzialaniem szczegolnej laski ... to wowczas zbyt latwo dojdzie do wyciagniecia ( pochopnych ) wnioskow, ze kontemplacja polega na przezywaniu stanow czy uniesien cudownych ( cudownosci ). I ze na tym polega wszelka kontemplacja.
A to sprzeciwia sie powszechnie przyjetej doktrynie.

c) liczne spory dotyczace stanow mistycznych moznaby doprowadzic do wspolnego konsensusu pod warunkiem rozroznienia i okreslenia stanow opisanych w formach studium teologii.
Rozrozniajac np: pomiedzy kontemplacja nabyta i wlana, latwiej zrozumiec pewne stany duszy bardzo rzeczywiste i pogodzic z soba pewne opinie, ktore na pierwszy rzut oka wydaja sie sprzecznymi.
Podobnie tez i wkontemplacji biernej rozne istnieja stopnie - na jednych wystarcza udoskonalone korzystanie z darow; na innych niezbedna jest interwencja Boza, aby pojecia nasze doprowadzic do ladu i dopomoc w wyciaganiu trafnych wnioskow: inne wreszcie stopnie nie dadza sie inaczej wytlumaczyc, jak tylko za pomoca wiedzy wlanej.
Wszystkie te rozroznienia sa wynikiem dlugich i mozolnych poszukiwan, zarowno spekulatywnych, jak i praktycznych.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-26, 23:14

27) Metoda doktrynalna czyli dedukcyjna polega na:
- wglebnym badaniu nauki zycia duchowego, zawartej w Pismie Swietym, w podaniu, w teologii ( godne polecenia dziela sw. Tomasza z Akwinu )
- na wyprowadzaniu stad wnioskow o naturze zycia chrzescijanskiego, jego doskonalosci
- na poszukiwaniu obowiazkow i srodkach dazenia do tej doskonalosci bez koncentrowania sie zbytniego na faktach psychologicznych
- wnikaniu w temperament i charakter osob poddanych tej metodzie, na ich upodobania ... bez rozstrzasaniaszczegolowego zjawisk mistycznych, ktorych doznawali.

Ale ... poniewaz w wyciaganiu wnioskow, zwlaszcza przy wiekszej ich ilosci, narazeni jestesmy na bledy, przeto rozumna jest rzecza poddawac je pod kontrole faktow. Np: stwierdziwszy, ze kontemplacja wlana jest zjawiskiem dosc rzadkim musimy odrzucic teze, jakoby kazdy czlowiek byl powolany do najwyzszych stopni kontemplacji.

28) Trzeba zatem w sposob umiejetny obie metody moc ze soba harmonijnie zespolic. Czyniac to niektorzy bardziej opierac sie beda na faktach, inni zas na zasadach.

a) zasady teologii mistycznej wyprowadzone z prawd objawionych pomocne beda do lepszej obserwacji faktow, dokladniejszej ich analizy, gruntowniejszej metody w ich uporzadkowaniu oraz rozumniejszej interpretacji.
Zasadydopomoga rowniez w poszukiwaniu przyczyny zaistnienia faktow z uwzglednieniem prawd juz znanych i w takim ich uporzadkowaniu, by z nich prawdziwa wiedze utworzyc.

b) badanie faktow ascetycznych i mistycznych sluzy rowniez do sprostowania tego, co by sie we wnioskach czysto dialektycznych okazalo zbyt jednostronne ( zbyt ostre czy bezwzgkedne ) ... bowiem przciwienstwo pomiedzy zasadami a faktami istniec nie moze ( zasady nie przecza faktom ).
Przykladowo: jesli z doswiadczenia wiemy, iz liczba mistykow jest ograniczona to bledne bedzie wyciagniecie z tego wniosku, iz jest to spowodowane przyczyna zamykania sie u pozostalych ludzi na dzialanie Laski Bozej. Nie mozna wiec okreslic zasady antymistycznej z tego faktu.
Inny przyklad podaje, iz pozyteczne bedzie spytac, dlaczego to w procesach kanonizacyjnych wydawanie sadow o swietosci opiera sie daleko bardziej na praktykowaniu cnot heroicznych, niz na rodzaju modlitwy i kontemplacji, co wiecej - fakty te moga wykazac, ze istotnie stopien swietosci nie zawsze i nie koniecznie zalezny jest od stopnia i rodzaju modlitwy.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-27, 21:51

29)Jak mozna polaczyc te dwie metody: ascetyczna i doktrynalna?

Najpierw zapoznac sie trzeba z trescia Objawienia, jak nam je podaja Pismo Swiete i Tradycja wraz ze zwyklym nauczaniem Kosciola.
Przy pomocy tych danych okreslic nalezy metoda dedukcyjna:
- czym jest zycie i doskonalosc chrzescijanska
- jakie sa rozne stopnie doskonalosci chrzescijanskiej
- jak wyglada zwykla droga postepu prowadzaca do kontemplacji poprzez umartwienie i praktyke cnot obyczajowych i Boskich
- na czym polega owa kontemplacja tak w swoich istotnych elementach (czynnikach), jak i nadzwyczajnych zjawiskach, ltore jej niekiedy towarzysza

30) Z tym badaniem doktrynalnym polaczyc trzeba metode obserwacyjna:

a) pilnie sie przykladac do poznawania dusz - a wiec:
- przymiotow i wad dusz
- cech ich odrebnosci, upodoban i wstretow
- poruszen natury i laski, jakie sie w nich (owe poruszenia) dokonuja.

Te wiadomosci (bedace typem psychologicznych) pozwola dokladniej okreslic, jakie srodki doskonalosci najwiecej danym duszom odpowiadaja, jakie cnoty sa im najbardziej potrzebne i do ktorych sklania je laska.
Pozwola rowniez na oznaczenie stopnia, w jakim lasce tej odpowiadaja oraz na oznaczenie przeszkod i srodkow, przy pomocy ktorych najskuteczniej je przezwyciezaja.

b) celem rozszerzenia zakresu wlasnych doswiadczen nalezy z uwaga zapoznawac sie z zyciorysami (zywotami ) swietych - szczegolnie gdy mowa jest nie tylko o ich zaletach, ale i wadach; gdyz w ten sposob poznajemy droge, jaka swieci kroczyli przezwyciezajac wlasne ulomnosci i slabosci; zapoznajemy sie rowniez w ten sposob przy pomocy jakich srodkow praktykowali cnoty, a takze czy i w jaki sposob i pod jakim wplywem przeszli z zycia ascetycznego do zycia mistycznego

c) te zywoty posluzyc moga takze do badania roznych zjawisk kontemplacji od jej niewyraznych pierwszych przeblyskow do najwyzszych szczytow.
Z takich zywotow przyjdzie rowniez poznanie skutkow swietosci, jakie wywarly tego rodzaju laski, proby - na ktore swieci byli wystawieni i cnoty, przez nich praktykowane

Wszystkie te dane razem polaczone w harmonijny sposob uzupelnia i naprostuja calkowity obraz zdobytyh juz do tej pory wiadomosci teoretycznych.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-01-28, 23:07

31) A wiec dochodzimy do sytuacji, gdy posiadamy juz w reku zasady teologiczne i zjawiska mistyczne, nalezycie przestudiowane i sklasyfikowane.
Posiqadajac takie narzedzia formalne tym latwiej przyjdzie zbadac istote kontemplacji, jej przyczyny i skutki. Okreslic bedzie mozna przyczyny irodzaje ( gatunki ) kontemplacji oraz wykazac , co pochodzi od natury ... a co jest wydarzeniem nadzwyczajnym.

a) badanie zachodzi wiec w zasadach, w jakiej mierze przyczyny formalnej kontemplacji szukac nalezy w darach Ducha Swietego i jak nalezy je pielegnowac, by wytworzyc usposobienie wewnetrzne sprzyjajace kontemplacji

b) dochodzeniu poddane jest rowniez, czy zjawiska, nalezycie stwierdzone, dadza sie wszystkie wytlumaczyc jako skutek darow ducha Swietego; czy przy niektorych z nich nie nalezy przypuszczac istnienai lask wlanych, i jakie jest ich dzialanie w duszy; albo - czy mpze przyczyna tych stanow duszy jest sama tylko milosc bez wspoludzialu nowych czynnikow ( swiatel).

c) po przeprowadzeniu tychze badan mozna bedzie w sposob scislejszy zrozumiec, na czym polega stan bierny, i do jakiego stopnia dusza w nim pozostaje czynna, jaki jest udzial Boga, a jaki udzial duszy w kontemplacji wlanej.
Mozliwe zostanie otwarcie dowodu na stwierdzenie, c jest w tym stanie duszy zwyklego, a co staje sie juz zjawiskiem nadzwyczajnym i siega poza porzadek przyrodzony.
W taki to sposob mozliwe bedzie ustalenie problematyki powolania do stanu mistycznego i wiekszej lub mniejszej ilosci dusz prawdziwie kontemplacyjnych.

32) Konieczne jest pamietac o tym, iz jakakolwiek metoda domaga sie w badaniu wielkiego spokoju i rozwagi na drodze poznania prawdy.
Metody te w zadnej mierze nie sluza i nie moga miec zastosowania w kwestii zapewnienia za wszelka cene przewagi albo zwyciestwa z gory narzuconemu systemowi twierdzen.

Tak wiec na pierwszy plan wydobyc nalezy to, co jest pewne i powszechnie przyjete; na plan drugi zas powinny zejsc kwestie sporne.
Jest rzecza przez wszystkie kierunki i szkoly kontemplacyjne jednoglosnie uznana, ze do zasad powszechnie przyjetych i pewnych naleza:

- wyrzeczenie sie i milosc blizniego
- duch ofiary i milosci
- niezaniedbywanie ducha pokuty
- praktykowanie cnot obyczajowych i Boskich
- nieustawanie na drodze jednoczacej z Bogiem

Wiadomo rowniez, iz rzecza powszechnie przyjeta jest poza tym:

- staranne przyjecie i troska o wlasciwe uzytkowanie ( pielegnowanie ) darow Ducha Swietego. Nadaje to duszy wlasciwa gietkosc i spolegliwosc, ktore ja uczynia bardziej zdolna i chetna natchnieniom laski i uczynia ja sposobniejsza dokontemplacji ... o ile w rzeczy samej na taka droge zostanie przez Boga wezwana.

- panuje tez zgodnosc, ze kontemplacja wlana jest ze swej istoty laska dana darmo, ze Bog udziela jej komu chce i kiedy chce.

- z praktycznej nauki swietych wynika, ze gdy dusze dochodza juz do kontemplacji, to wyrazem jest ich postep na drodze calkowitego zgadzania sie z wola Boga, sietego ( swiatobliwego ) zdania sie na Niego, zwlaszcza w odniesieniu pokory, jako cnoty przewodniej.
-

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-02-06, 16:08

33) A wiec nawet, jesli nie zostalyby rozstrzygniete w wyniku dociekan wszystkie kwestie sporne wobec drogi kontemplacji, zdaje sie byc jasne, iz skoro przystapimy do tych zagadnien w duchu pojednawczym ... uda nam sie ostrosc roznic zlagodzic, oslabic niezrozumienie i dotrzec do ducha prawdy w kazdym z systemow czy drog kontemplacyjnych.

34) Wznioslosc teologii ascetycznej plynie z jej przedmiotu; jest zas nim niewatpliwie uczestnictwo w zyciu Boga, udzielone duszy i rozwijane przez nia z niestrudzona gorliwoscia.
W teologii ascetycznej staraniem jest najpierw poznanie Boga w Jego najbardziej wewnetrznych stosunkach z dusza, a wiec poznanie Trojcy Swietej.
Poznanie i uzmyslowienie, w jaki sposob Bog "zamieszkuje" wnas, jaki udzial nam daje w swoim zyciu,, jak wspolpracuje w naszych dobrych uczynkach, a przez to pomaga nam ustawicznie do wzrostu tego zycia w duszy, do jej oczyszczenia i upiekszenia przez cnoty, do przeksztalcania jej tak dlugo, az dojrzeje do ogladania Boga jakby twarza w twarz.
Nastepnym krokiem jest poznanie samej duszy - czyli wykazania sposobu, w jaki wspolpracuje z Bogiem, jak sie stopniowo wyzbywa swoich wad i niedoskonalosci, jak pielegnuje cnoty chrzescijanskie i stara sie nasladowac cnoty Jezusa, Boskiego Wzoru, mimo przeszkod spotykanych w sobie i na zewnatrz, jak pielegnuje dary Ducha sw., zyskujac przez nie cudowna podatnosc i uleglosc dla najlzejszych poruszen laski i jak w ten sposob kazdego dnia przybliza sie do swego Ojca w niebie.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-02-07, 08:38

35) Czy istnieje wciaz i wzrasta potrzeba i daznosc do uprawiania teologii ascetycznej? Z pewnoscia jest taka potrzeba dla kaplana.
Kaplan powinien uswiecic sam siebie na drodze ku Bogu i uswiecac swoich wspolbraci.
Znajomosc zycia chrzescijanskiego wynikajaca chocby z formacji kaplanskiej i srodkow, sluzacych do udoskonalania tegoz zycia jest w warunkach zwyklych rzecza konieczna, w dazeniu do doskonalosci i w jej ciaglemu poglebianiu.

Tak wiec:
a) znajomosc rozpala i pobudza pragnienie ...
- wiedzy, czym jest swietosc
- jaki jest obowiazek dazenia do niej
- jakie skutki ( wspaniale, przedziwne, urzekajace) wywiera w duszy
- jaka jest skutecznosc tejze wiedzy
Wiedziec to ( czym jest swietosc) to oznacza, ze nalazalo juz dolozyc staran, aby jej zapragnac.
Polega to na poznaniu dobra. Poznanie dobra budzi w nas jego pragnienie. Otoz pragnienie, zwlaszcza gorace i dlugotrwale, juz jest poczatkiem czynu; wprawia bowiem w ruch wole i skierowuje ja do uzyskania dobra, ktore juz rozum ogarnal. Daje przy tym polot, energie i wytrwalosc potrzebna do jego zdobycia.

b) rozpatrywanie ( mniej lub bardziej szczegolowe ) licznych etapow, ktore przechodzi sie w drodze na szczyty, oraz ciaglych wysilkow podejmowanych przez ludzi bozych ( swietych wyniesionych na oltarze i tych zyjacych zyciem ukrytym wiernych obowiazkom swego stanu ) na drodze doskonalosci uwypukla trudnosci, jakie nalezalo przezwyciezac w ustawicznym posuwaniu sie naprzod ku pozadanemu celowi. Rozpala to odwage i podtrzymuje zapal wsrod boju zycia. Zapobiega takze rozsprzezeniu i zobojetnieniu ... w zamian otrzymujac wsparcie w obrazach pomocy i pokrzepienia, nagotowanego przez Boga duszom dobrej woli.

c) studium teologii ascetycznej jeszcze bardziej niezbednym staje sie w naszych czasach. Zyjemy bowiem w atmosferze rozproszenia, jalowego materialiumu, pseudoracjonalizmu, naturalizmu, sensualizmu ... przenika ona do wielu srodowisk i dusz chrzescijanskich, nawet bez ich ( czy naszej ) wiedzy i wciska sie do samego wnetrza.
Jakiez moze byc wspanialsze rozwiazanie ponad te, aby przebywac w towarzystwie ( w atmosferze ) Chrystusa Pana i Jego swietych czyli dzieci Bozych, przyswajajac sobie metodycznie i systematycznie zasady zycia duchowego w przezwyciezaniu wrogich Chrystusowi trendow wspolczesnego swiata?

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-02-08, 20:14

36)) Teologia ascetyczna pozostaje w sluzbie kaplana dla uswiecenia dusz jemu powierzonych.
Niezbedna pozostaje kaplanowi znajomosc ascetyki dla pouczenia swoich wiernych ( nawet w sytuacji, gdy chodzi o grzesznikow twardych w swej postawie ). W ten sposob moze wskazac drogi, na jakich nalezy wystrzegac sie okazji do grzechu, jak zwalczac namietnosci i opierac sie pokusom; w jaki sposob praktykowac cnoty przeciwne nalogom, ktorych ma sie unikac. Napomyka o tym rowniez teologia moralna, tak wiec razem te dwie nauki wsoieraja sie i tworza spojna synteze.
W kazdej niemal parafii spolecznosci znajduja sie rowniez dusze pragnace podazac droga cnot, ktore Bog w szczegolny sposob powoluje dodoskonalosci.
I tak kaplan opierajac sie na solidnych podstawach ascetyki bedzie mial mozliwosc pozostania dobrym przewodnikiwm duchowym, sam znajac i przekazujac reguly nakreslone przez swietych i zawarte w ksiazkach duchowych.

37) Przykladanie sie do nauki o drogach poglebinego zycia duchowego jest tymbardziej rzecza niezbedna, gdy ma sie do czynienia z duszami gorliwymi, powolanymi do swietosci. Aby moc dostapic i doprowadzic do modlitwy prostoty i do zwyklej kontemplacji, zaczyna sie od ascetyki ... i wkracza w mistyke; a to w tym celu, aby sie samemu nie zablakac i nie stac przeszkoda na drodze postepu dla innych osob.

Sw.Teresa z Avila przedstawia to nastepujaco:
" W tych rzeczach bardzo potrzebny jest przewodnik duchowny, lecz pragnac nalezy, by to byl czlowiek doswiadczony... Zdaniem moim jest i bedzie zawsze, ze kazdy chrzescijanin, jesli tylko ma moznosc, powinien korzystac z doswiadczenia mezow uczonych; a im wieksza bedzie ich wiedza, tym lepiej. Sa oni bardziej potrzebni tym, ktorzy krocza drogami modlitwy myslnej, i to tym bardziej, im wiecej sa uduchowieni...
Jestem najmocniej przekonana, ze szatan podstepami swymi nie skusi osoby oddanej modlitwie, ktora sie radzi teologow, chyba ze ona sama zechce siebie oszukiwac. Moim zdaniem czuje on ogromny lek przed wiedza pokorna i cnotliwa: wie bowiem, ze takowa go zdemaskuje ... "
- Zycie i autobigrafia sw.Teresy.

Podobnie pisze sw.Jan od Krzyza:
" Tacy mistrzowie duchowni ( nie znajacy drog mistycznych )nie rozumieja dusz ogarnietych owa spokojna i samotna kontemplacja ... zmuszaja je, by zarocily na droge rozmyslania i cwiczenia pamieci, by budzily akty wewnetrzne, w ktorych dusze te nie znajduja nic procz oschlosci i roztargnienia ... Niechze wiedza o tym: kto bladzi z nieswiadomosci, a z urzedu swego zobowiazany jest do zdobycia niezbednej wiedzy, ten nie uniknie kary, ktora mu wymierzona bedzie wedla miary zla dokonanego" - Zywy plomien Milosci.

Tak wiec chodzi o unikanie postawy biernosci: pozbawienie poddanej sobie trzody rady i odepchniecie odpowiedzialnosci.
Duch Swiety w Kosciele powierza swoich wybranych wspolpracy widzialnego kierownika i przewodnika duchowego.
A takim staje sie kaplan na mocy Sakramentu kaplanstwa.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-02-09, 20:23

38) Zachodzi rowniez uzytecznosc teologii ascetycznej i mistycznej dla osob swieckich.
Osoby swieckie nie sa bezwzglednie zobowiazane do studiowania teologii ascetycznej, ale moga w swym wyborze poddac sie pod kierunek wyksztalconego i doswiadczonego kierownika duchowego.
Dlaczego jednak takie studiumbyloby pozyteczne? Z trzech glownych powodow:

a) zeby ozywiac i podtrzymywac pragnienie doskonalosci; rowniez by uzyskac pewna znajomosc istoty zycia chrzescijanskiego isrodkow sluzacych do jego udoskonalania. Pomocna w tym bardzo jest wlasciwa lektura np: "nasladowanie Chrystusa", "Praktyka molosci Bozej", "Dzienniczek" ...mitp.

b) kierownik duchowy podsuwa dobra lekture i nalezy z niej korzystac. W ten sposob lepsze przychodzi rozumienie czy to rad prowadzacego, czy to sytuacji w jakich stawia nas zycie i wymogi stanu.
Kierownik duchowy zas w ten sposob nie musi wchodzic w drobiazgi i szczegoly ...i wystarczy poprzestac mu na udzieleniu kilku rzeczowych wskazowek.
W ten sposob kierownictwon stanie sie i krotsze i odpowiedzialne, i pozyteczne w usamodzielnieniu sie na drodze duchowej.

c) w samej rzeczy lektura ksiazek duchowych bardzo uzupelnia rady kierownika duchowego, a nawet moze w sytuacjach naglych w pelni przejac ta role przewodnika.
Kierownictwo duchowe jest wprawdzie srodkiem normalnym do ksztalcenia sie w doskonalosci, jednak zdarza sie niemoznosc znalezienia i skorzystania z osobowego kierownictwa duchowego. Zaradza temu wlasciwa lektura i trwanie w nauce Kosciola.

39) Sa trzy warunki wymagane do przyswojenia sobie tej wiedzy duchowej: na drodze kaplanskiej sa to -

a) studium wlasciwego podrecznika
Czytania duchowne odbywane w seminarium, praktyka kierownictwa, a zwlaszcza stopniowe nabywanie cnot - to wszystko bez watpienia dopomaga do samoksztalcenia sie w trudnej sztuce prowadzenia dusz. Polaczone to powinno byc ze studium dobrego podrecznika.
- czytanie duchowne jest to przede wszystkim pobozne cwiczenie, a wiec szereg nauk, rad i napomnien dotyczacych zycia duchowego
- bez wlasciwego podrecznika nabyta nauka jest nietrwala i chaotyczna. Potrzebna wiedze nabywa sie na drodze konsekwentnej, wytrwalej pracy. Bez tego nie nalezy spodziewac sie postepu.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-02-11, 02:44

40) Czytanie dziel wielkich mistrzow to zapoznanie sie szczegolnie z tworczoscia autorow kanonizowanych i posiadajacych autorytet ( posluge ) nauczania w Kosciele. W ten sposob:

a) serce sie napelnia i rozgrzewa ku podjeciu wysilku poznania zasad tej drogi teologicznej, a rozum, wiara oswiecony poznaje jasniej wszelkie zasady zycia duchownego i wieksze w nich znajduje upodobanie. Wola zas, wsparta laska podaza chetniejdo praktykowania cnot poznanych w trakcie lektury.

b) rozpoczete studium ascezy ( np. w seminarium ) kontynuowac trzeba niezmiennie i uzupelniac, szczegolnie gdy mowa o poslugiwaniu kaplanskim. W ten to sposob kierownik duchowy nabierze koniecznych umiejetnosci w kierowaniu powierzonymi sobie duszami.

41) samo praktykowanie cnot chrzescijanskich i kaplanskich ( przy rozumnym impulsie ze strony kierownika duchowego ) jest doskonalym sposobem do zdobycia wiedzy duchownej. Kto pragnie nalezycie zrozumiec rozne etapy doskonalosci, dla tego nie ma srodka skuteczniejszego nad ten, by je sam przebyl. Jesli dolaczyc do tego wlasciwe kierownictwo, wowczas samemu bardziej zdatnym stac sie mozna do kierowania innymi ... jest to umiejetnosc zaczerpnieta przede wszystkim z praktyki.

42) Niekiedy mozna natknac sie na zarzuty stawiane ascetyce.
Jednym z nich jest jakoby wypaczanie sumienia; ma to sie odbywac poprzez podejmowanie wymagan znacznei wiekszych od tych, jakie oczekiwane sa w teologii moralnej.
Kolejny zarzut odnosi sie do oczekiwan doskonalosci, ktora jest niemozliwa do osiagniecia.
Bylyby to zarzuty zasadne ... ale ascetyka czyni wyrazne rozroznienie pomiedzy nakazem a rada; a takze pomiedzy duszami powolanymi do wysokiej doskonalosci, a duszami do niej niepowolanymi.
Czyli, oznacza to w rzeczy samej, ze sama ascetyka, jakkolwiek nagli na dusze wybrane, by wstepowaly na wyzyny duchowe zwyklym chrzescijanom niedostepne, to nie zapomina o tej wielkiej roznicy, jaka zachodzi pomiedzy przykazaniem ( nakazem ) a rada ( zacheta ).
Ma na wzgledzie rowniez rozroznienie okreslajace warunki istotne do osiagniecia zbawienia od warunkow wymaganych ( oczekiwanych ) do zdobycia doskonalosci.
Z tego wynika, ze na drodze zwyklej chrzescijanskiej niezbedne sa te rady, ktore dopomagaja do nalezytego zachowania przykazan. Te sa wspolne dla wszystkich.
Ostatnio zmieniony 2019-02-11, 03:51 przez konik, łącznie zmieniany 1 raz.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-02-12, 10:28

43) Zarzuty wobec drogi ascezy sklaniaja sie ku stwierdzeniu, iz jest to droga samolubna, na ktorej wlasne uswiecenie stawiane jest ponad wszystko inne.
W odpowiedz wiemy, ze to, iz zbawienie naszej wlasnej duszy ma byc najpierwsza troska nasza, tego uczy sam Chrystus Pan: "Bo coz pomoze czlowiekowi, jesliby wszystek swiat zyskal, a na duszy swej szkode poniosl" Mt16 26
W tym znaczeniu nie ma nic samolubnego; jeden bowiem z warunkow istotnych do zbawienia to milosc blizniego, ktora objawia sie w uczynkach milosiernych co do ciala zarowno, jak i do duszy; doskonalosc zas zada milosci blizniego posunietej az do zlozenia z siebie ofiary za niego, tak jak to Pan Jezus za nas to uczynil.
Kolejny zarzut sprowadza sie do stweirdzenia: ascetyka prowadzi dusze do kontemplacji, a przez to odwodzi je od zycia czynnego.
Jest to twierdzenie niezgodne i ze stanem rzeczywistym, i z teoria.
Prawdziwi mistycy to ludzie przede wszystkim praktyki i czynu, a nie rezonerzy i teoretycy.
Posiadaja zmysl organizacyjny, dar rozkazywania i przekonywania, w tym posiadaja wybitne zdolnosci do prowadzenia interesow. Widzimy na co dzien, ze dziela przez nich zalozone sa zywotne i trwale; w ujeciu i przeprowadzeniu swych zamiarow daja dowody roztropnosci i smialosci oraz swej sprawiedliwej oceny roznych mozliwosci, ktora jest cecha zdrowego rozsadku.
W rzeczy samej - zdrowy rozsadek zdaje sie glowna zaleta mistykow: zdrowy rozsadek nie zamacony zadna chorobliwa egzaltacja, zadna wybujala wyobraznia, polaczony w najwyzszym stopniu niezwykla sila przenikliwosci.
Czytajac historie Koscioal wiemy,miz na tle historii powszechnej jest to prawda.
Wielu wielkich swietych, i wielu niekanonizowanych, podazajacch droga ascezy i kontemplacji to po wiekszej czesci ludzie nauki i czynu. Wspomniec mozna chocby o Klemensie Aleksandryjskim, sw.sw.Bazylim, Chryzostomie, Augustynie, Grzegorzu, bernardzie, Albercie Wielkim, Tomaszu, Loyoli, Teresie Wielkiej ... a w naukach scisle przyrodniczych Koperniku ... i wielu, wielu innych.

Kontemplacja nie tylko czynowi nie staje na zawadzie, lecz przeciwnie oswieca go i nim kieruje.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-02-15, 19:37

44) Logiczny podzial ascetyki - rozne szkoly.

Grono autorow w swych dzielach ascetycznych widza w ascetyce przede wszystkim wiedze praktyczna. Dlatego na boku pozostawiaja wszystkie prawdy spekulatywne i ograniczaja sie do metodycznego ulozenia regul doskonalosci chrzescijanskiej
Naleza do nich sposrod Ojcow J.Kasjan ( Konferencje ), sw.Jan Klimak ( Drabina mistyczna ), Rodriguez ( Praktyka doskonalosci chrzescijanskiej ) ...
Zaleta tej metody jest przejscie od razu do badania srodkow praktycznych, wiodacych do doskonalosci.
Ujemna zas strona jest ta, ze nie przedklada duszom owych bodzcow, wynikajacych z rozwazania tego, co Bog i Jezus Chrystus dla nas uczynili i ciagle jeszcze czynia, i ze nie opiera praktyki cnot na owych glebokich i ogolnych przekonaniach, ktore w sobie stanowimy poprzez rozwazanie prawd dogmatycznych.

45) Totez najznakomitsi Ojcowie greccy i lacinscy: sw.Atanazy i sw.Cyryl, sw.Augustyn i sw.Hilary; wielcy teologowie sredniowieczni: Ryszard od sw.Wiktora, sw.Albert Wielki, sw.Tomasz i sw.Bonawentura swoja ascetyke opiraja rozmyslnie na dogmatach wiary i nawiazuja do niej wyklad o cnocie, jej istocie i stopniach.
Na nich bazuje w szczegolnosci szkola francuska ( wiek XVII ) czyli Berulle, Condren, Olier, Eudes. Zaslugi tejze szkoly to polozenie nacisku na sfere poznania rozumowego i wzmocnienie przekonan, aby przez to ulatwic ksztalcenie cnot.
Zarzuty wysuwane wobec tego typu dzialan to zbytni nacisk na spekulacje, a zbyt maly na praktyke.
Harmonijne polaczenie jednego i drugiego uchodzic moze za szczyt doskonalosci ... jednakze proby tej zdaje sie nikomu w sposob absolutnie zadowalajacy dokonac sie nie udalo.

konik

Re: Zachwycajaca nauka kosciola Katolickiego.

Post autor: konik » 2019-02-21, 11:43

46) Teoria i praktyka sa istotnymi pierwiastkami ascetyki. Mozna je wyrazic albo:
a) w ontologicznym porzadku cnot, - sw.Tomasz, ktory w swej Sumie rozprawia kolejno o cnotach Boskich i obyczajowych; o darach Ducha Swietego i laczy je z poszczegolnymi cnotami.

b) albo w psychologicznym porzadku cnot na drodze:
- oczyszczajacej
- oswiecajacej
- laczacej
Polega to na metodzie takiego ksztaltowania duchowego ( np. w kierownictwie duchowym ), przy ktorej to poprzez stopniowe wznoszenie sie duszy, dusza poczyna kroczyc po owych trzech drogach, majac za poczatek podrozy krotki wstep o istocie zycia duchowego.
Przedstawiciele psychologicznego porzadku cnot to np.: Tomasz de Vallgornera ( Mystica Theologia Divi Thomae ), A. Saudreau ( Les degres de la vie spirituelle ) i inni. Z ta droga mozna znalezc powiazania w socjologicznym ujeciu duchowosci.

47) Wielu teologow polaczylo obie te metody: podawszy obszerny i dogmatycznie przeprowadzony wyklad wszystkiego, co dotyczy istoty zycia duchowego i przedniejszych srodkow doskonalosci, zastosowali w dalszym ciagu te zasady ogolne do trzech drog.
Z praktyki wynika, iz sposob ten zdaje sie byc najdoskonalszy. Przy takim podziale nie podobna, co prawda, uniknac tu i owdzie powtarzania sie i sam omawiany przedmiot do pewnego stopnia ulega fragmentaryzacji, ale podobne niedogodnosci moga byc zrownowazone poprzez odsylanie do przedmiotow dyskusji juz omowionych lub do tych, ktore maja byc w dalszej czesci obszerniej rozwiniete .

ODPOWIEDZ