Znana jest historia króla Dawida, zaczęło się od tego, że lenił się w swoim pałacu zamiast być ze swoimi żołnierzami na wojnie.
Tam zobaczył Batszebę, która mu się spodobała, również nie ma nic o tym, żeby ona protestowała.
Zaczęli uprawiać seks. Aż pojawił się pierwszy problem: zaszła w ciążę.
Król wpadł na "genialny" plan: sprowadził Uriasza z boju, upił go i myśleli wszyscy że pójdzie do swej żony. Jednak mimo upojenia, Uriasz nie chciał skorzystać solidaryzując się z walczącymi towarzyszami. Przypuszczam, że został natchniony przez Boga, który nie chce "zamiatać spraw pod dywan", zamiast tego "stawia sprawy na ostrzu noża".
Król musiał wymyślić nowy plan: postawił Uriasza w środku bitwy by go zabito.
No i teraz powstał ciąg coraz gorszych rzeczy.
Król Dawid chciał ukryć, a jego sprawki obecnie są znane przez miliardy ludzi, tysiące lat.
Pytanie: na którym etapie mógł przystopować? Gdy Batszeba zaszła w ciążę? Czy wtedy byłaby ukamieniowana za zdradę, a może nie?
Ciąg króla Dawida
-
- Biegły forumowicz
- Posty: 1914
- Rejestracja: 18 kwie 2018
- Has thanked: 188 times
- Been thanked: 268 times
Re: Ciąg króla Dawida
Czy można zazdrościć Dawidowi?
Tak ;-)
Nie historii z Batszebą.
Potrafił przyznać się do winy, choć była to zbrodnia w majestacie ludzkiego prawa.
Był największym królem Izraela, prorokiem , w swoich Psalmach przewidział Chrystusa.
I miliardy ludzi, tysiące lat nazywają Jezusa synem, potomkiem Dawida.
Tak ;-)
Nie historii z Batszebą.
Potrafił przyznać się do winy, choć była to zbrodnia w majestacie ludzkiego prawa.
Był największym królem Izraela, prorokiem , w swoich Psalmach przewidział Chrystusa.
I miliardy ludzi, tysiące lat nazywają Jezusa synem, potomkiem Dawida.
„Stół dla mnie zastawiasz, na oczach mych wrogów to czynisz” (Ps 23,5)
- AdamS.
- Super gaduła
- Posty: 1389
- Rejestracja: 4 lis 2021
- Lokalizacja: Bieszczady
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 526 times
- Been thanked: 757 times
Re: Ciąg króla Dawida
Dlaczego Bóg objawił się akurat w prostej linii od grzesznego Dawida? Według mnie to również był ważny znak - że każdy grzech może być wybaczony i że nie ma czegoś takiego, jak międzypokoleniowe dziedzictwo grzechu. Owszem, grzech może w kolejnych pokoleniach pozostawiać swój ślad w postaci rozmaitych ciężarów czy piętna. Nie można tu jednak doszukiwać się pokoleniowej odpowiedzialności za popełnione zło przodków.
- Abstract
- Zasłużony komentator
- Posty: 2516
- Rejestracja: 27 cze 2021
- Has thanked: 151 times
- Been thanked: 401 times
Re: Ciąg króla Dawida
To się w ogóle "kupy" nie trzyma. Chyba że Dawid naiwnie myślał że Bóg się nie dowie.
Po drugie kolejna przesłanka do tego że człowiek w relacjach damsko męskich kieruje się uczuciem, tutaj poszło to w złą stronę.
Po drugie kolejna przesłanka do tego że człowiek w relacjach damsko męskich kieruje się uczuciem, tutaj poszło to w złą stronę.
Bóg nie adoptował nas po innym bogu.
- abi
- Mistrz komentowania
- Posty: 5197
- Rejestracja: 3 mar 2021
- Has thanked: 821 times
- Been thanked: 1374 times
Re: Ciąg króla Dawida
dawid mial chyba z siedem zon np abigail
ой чи пан, чи пропав, двічі не вмирати
-
- Biegły forumowicz
- Posty: 1914
- Rejestracja: 18 kwie 2018
- Has thanked: 188 times
- Been thanked: 268 times
Re: Ciąg króla Dawida
Pytanie, czy jeśli żona Uriasza zaszła w ciążę z Dawidem, to groziło jej ukamienowanie? Z drugiej strony, i tak się wydało, a nie została ukamienowana.
„Stół dla mnie zastawiasz, na oczach mych wrogów to czynisz” (Ps 23,5)
Re: Ciąg króla Dawida
Myślę, że rozważając tą historię i jej podobne, nie można tylko poprzestać na dosłownym odczytaniu wersetów. Abraham w końcu miał dzieci z 4 kobietami, z czego dwie to służące. I co? Święty Boga! Jakub oszukał własnego ojca, żeby otrzymać błogosławieństwo, zabierając je swojemu bratu. Mojżesz zabił Egipcjanina, mnóstwo jest podobnych historii. Historia powinna być tylko punktem wyjścia do rozważań, medytacji nad tekstem. Wiadomo, że można rozważać nad tą historią i wyciągnąć np. z całości jakąś naukę natury moralnej, etc. Niemniej można iść nieco głębiej i starać się to wszystko odczytać z założeniem, że tekst mówi o świecie duchowym, językiem metaforycznym, a nie tylko o konkretnych postaciach.
Np. zobaczenie BatSzeby to może być jakiś poziom zjednoczenia z Bogiem, akt seksualny to może być głębszy poziom zjednoczenia z Bogiem. Spłodzenie potomstwa to np. owoce tego zjednoczenia. Tak bym to odczytywał, ogólnie rzecz ujmując. Jakieś fragmenty staram się w taki sposób, przynajmniej próbować odczytać lub żeby poszczególne słowa nakierowały moją uwagę na odczytanie tekstu bardziej w duchowym świetle.
Np. "Uriasz opuścił pałac królewski, a za nim niesiono dar ze stołu króla. ", to na pewno by moja uwaga była w kierunku, że pałac Króla to pałac Boga, skoro go opuścił to przed chwilą był blisko Boga. Dary ze stoły króla, to jakieś łaski duchowe, które otrzymał, etc. I tak dalej w ten sposób. Dawid, BetSzeba i Uriasz wtedy nie są fizycznymi postaciami, które się wzajemnie pozdradzali, tylko pewnymi aspektami duszy, duchowymi stanami, wzniesienie duchowe, oddalenie, i tak dalej. Można iść jeszcze głębiej, bo np. dlaczego w tekście napisano Uriasz, a nie jakies inne słowo? Można medytować nad tym słowem, nad jego znaczeniem, ale to już trudniejsze, niemniej sama myśl, że to słowo też zawiera coś cennego tez jest istotna. Uświadamia nam, że mądrość Boga jest niewyczerpana, i zawsze można z niej coś odkryć.
Np. zobaczenie BatSzeby to może być jakiś poziom zjednoczenia z Bogiem, akt seksualny to może być głębszy poziom zjednoczenia z Bogiem. Spłodzenie potomstwa to np. owoce tego zjednoczenia. Tak bym to odczytywał, ogólnie rzecz ujmując. Jakieś fragmenty staram się w taki sposób, przynajmniej próbować odczytać lub żeby poszczególne słowa nakierowały moją uwagę na odczytanie tekstu bardziej w duchowym świetle.
Np. "Uriasz opuścił pałac królewski, a za nim niesiono dar ze stołu króla. ", to na pewno by moja uwaga była w kierunku, że pałac Króla to pałac Boga, skoro go opuścił to przed chwilą był blisko Boga. Dary ze stoły króla, to jakieś łaski duchowe, które otrzymał, etc. I tak dalej w ten sposób. Dawid, BetSzeba i Uriasz wtedy nie są fizycznymi postaciami, które się wzajemnie pozdradzali, tylko pewnymi aspektami duszy, duchowymi stanami, wzniesienie duchowe, oddalenie, i tak dalej. Można iść jeszcze głębiej, bo np. dlaczego w tekście napisano Uriasz, a nie jakies inne słowo? Można medytować nad tym słowem, nad jego znaczeniem, ale to już trudniejsze, niemniej sama myśl, że to słowo też zawiera coś cennego tez jest istotna. Uświadamia nam, że mądrość Boga jest niewyczerpana, i zawsze można z niej coś odkryć.
Ostatnio zmieniony 2023-01-31, 17:54 przez solitude, łącznie zmieniany 1 raz.