Dzieje Apostolskie 16

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 15015
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4229 times
Been thanked: 2964 times
Kontakt:

Dzieje Apostolskie 16

Post autor: Dezerter » 2024-04-13, 22:33

Rozstaliśmy się z Piotrem, przywódcą Kościoła, rozstaliśmy się z Barnabą, który osiadł na rodzinnym Cyprze i tam dbał o Kościół miejscowy i znając go to dbał bardzo dobrze. Dalsze Dzieje to dzieje Pawła i jego współpracowników, poznajmy dalej wspólnie dzieje rozwijającego się Kościoła, czyli jak było na początku. A, że relacja jest z pierwszej ręki to widać po zmianie formy gramatycznej - od tego rozdziału Łukasz pisze w 1 osobie, jako uczestnik podróży *-:) "staraliśmy się wyruszyć", "popłynęliśmy" itd - to bardzo ważne dla wiarygodności Dziejów

DRUGA WYPRAWA MISYJNA Pawła

(1) Przybył także do Derbe i Listry . Był tam pewien uczeń imieniem Tymoteusz, syn Żydówki, która przyjęła wiarę, i ojca Greka. (2) Bracia z Listry dawali o nim dobre świadectwo. (3) Paweł postanowił zabrać go z sobą w podróż. Obrzezał go jednak ze względu za Żydów, którzy mieszkali w tamtejszych stronach. Wszyscy bowiem wiedzieli, że ojciec jego był Grekiem. (4) Kiedy przechodzili przez miasta, nakazywali im przestrzegać postanowień powziętych w Jerozolimie przez Apostołów i starszych.
(5) Tak więc utwierdzały się Kościoły w wierze i z dnia na dzień rosły w liczbę.
(6) Przeszli Frygię i krainę galacką, ponieważ Duch Święty zabronił im głosić słowo w Azji.
(7) Przybywszy do Myzji, próbowali przejść do Bitynii, ale Duch Jezusa nie pozwolił im, (8) przeszli więc Myzję i zeszli do Troady.
(9) W nocy miał Paweł widzenie: jakiś Macedończyk stanął [przed nim] i błagał go: Przepraw się do Macedonii i pomóż nam!
(10) Zaraz po tym widzeniu staraliśmy się wyruszyć do Macedonii w przekonaniu, że Bóg nas wezwał, abyśmy głosili im Ewangelię. (11) Odbiwszy od lądu w Troadzie popłynęliśmy wprost do Samotraki, a następnego dnia do Neapolu, (12) a stąd do Filippi, głównego miasta tej części Macedonii, które jest [rzymską] kolonią. W tym mieście spędziliśmy kilka dni. (13) W szabat wyszliśmy za bramę nad rzekę, gdzie - jak sądziliśmy - było miejsce modlitwy. I usiadłszy rozmawialiśmy z kobietami, które się zeszły. (14) Przysłuchiwała się nam też pewna "bojąca się Boga" kobieta z miasta Tiatyry imieniem Lidia, która sprzedawała purpurę. Pan otworzył jej serce, tak że uważnie słuchała słów Pawła. (15) Kiedy została ochrzczona razem ze swym domem, poprosiła nas: Jeżeli uważacie mnie za wierną Panu - powiedziała - to przyjdźcie do mego domu i zamieszkajcie w nim! I wymogła to na nas.
(16) Kiedyśmy szli na miejsce modlitwy, zabiegła nam drogę jakaś niewolnica, opętana przez ducha, który wróżył. Przynosiła ona duży dochód swym panom. (17) Ona to, biegnąc za Pawłem i za nami wołała: Ci ludzie są sługami Boga Najwyższego, oni wam głoszą drogę zbawienia. (18) Czyniła to przez wiele dni, aż Paweł mając dość tego, odwrócił się i powiedział do ducha: Rozkazuję ci w imię Jezusa Chrystusa, abyś z niej wyszedł. I w tejże chwili wyszedł. (19) Gdy panowie jej spostrzegli, że przepadła nadzieja ich zysku, pochwycili Pawła i Sylasa, zawlekli na rynek przed władzę, (20) stawili przed pretorami i powiedzieli: Ci ludzie sieją niepokój w naszym mieście. (21) Są Żydami i głoszą obyczaje, których my, Rzymianie, nie możemy przyjmować ani stosować się do nich. (22) Zbiegł się tłum przeciwko nim, a pretorzy kazali zedrzeć z nich szaty i siec ich rózgami. (23) Po wymierzeniu wielu razów wtrącili ich do więzienia, przykazując strażnikowi, aby ich dobrze pilnował. (24) Otrzymawszy taki rozkaz, wtrącił ich do wewnętrznego lochu i dla bezpieczeństwa zakuł im nogi w dyby. (25) O północy Paweł i Sylas modlili się, śpiewając hymny Bogu. A więźniowie im się przysłuchiwali. (26) Nagle powstało silne trzęsienie ziemi, tak że zachwiały się fundamenty więzienia. Natychmiast otwarły się wszystkie drzwi i ze wszystkich opadły kajdany. (27) Gdy strażnik zerwał się ze snu i zobaczył drzwi więzienia otwarte, dobył miecza i chciał się zabić, sądząc, że więźniowie uciekli. (28) Nie czyń sobie nic złego, bo jesteśmy tu wszyscy! - krzyknął Paweł na cały głos. (29) Wtedy [tamten] zażądał światła, wskoczył [do lochu] i przypadł drżący do stóp Pawła i Sylasa. (30) A wyprowadziwszy ich na zewnątrz rzekł:
Panowie, co mam czynić, aby się zbawić?
(31) Uwierz w Pana Jezusa - odpowiedzieli mu - a zbawisz siebie i swój dom.
(32) Opowiedzieli więc naukę Pana jemu i wszystkim jego domownikom. (33) Tej samej godziny w nocy wziął ich z sobą, obmył rany i natychmiast przyjął chrzest wraz z całym swym domem. (34) Wprowadził ich też do swego mieszkania, zastawił stół i razem z całym domem cieszył się bardzo, że uwierzył Bogu.
(35) Kiedy nastał dzień, pretorzy posłali liktorów z rozkazem: Zwolnij tych ludzi! (36) Strażnik więzienia oznajmił Pawłowi ten rozkaz: Pretorzy przysłali, aby was wypuścić. (37) Wyjdźcie więc teraz i idźcie w pokoju! Ale Paweł powiedział do nich: Publicznie, bez sądu biczowali nas, obywateli rzymskich, i wtrącili do więzienia, a teraz cichaczem nas wyrzucają? O, nie! Niech tu sami przyjdą i wyprowadzą nas! (38) Liktorzy oznajmili te słowa pretorom. Ci przestraszyli się usłyszawszy, że [tamci] są Rzymianami. (39) Przyszli, przeprosili ich i wyprowadziwszy prosili, aby opuścili miasto. (40) Oni zaś, wyszedłszy z więzienia, wstąpili do Lidii, zobaczyli się z braćmi, pocieszyli ich i odeszli.
Ostatnio zmieniony 2024-04-13, 22:35 przez Dezerter, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 15015
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4229 times
Been thanked: 2964 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 16

Post autor: Dezerter » 2024-04-15, 18:21

Bez mapy w tym 16 rozdziale ani rusz, więc zaczynamy od punktu 7 i poruszamy się zgodnie ze strzałkami w kolorze fioletowym, w górę Paweł dobrał sobie jako towarzysza podróży Sylasa i wyruszył w drogę, polecony w modlitwie łasce Bożej przez braci
poszedł przez Syrię i Cylicję, umacniając Kościoły.
a umacniał te, które założył w I misji z Barnabą
Przybył także do Derbe i Listry czyli nr 11 i 12 i tam poznajemy osobę znaną z NT niejakiego Tymoteusza, syna żydówki, który nie był jednak obrzezany, a więc nie był formalnie żydem. I mamy dowód, że jest niebiblijnym pogląd, że żydem staje się po matce, jest to dużo późniejsze "prawo" zwyczajowe. W czasach NT , żydem/Żydem był ten, kto przyjął wiarę w Boga Jedynego JHWH, przyjął Prawo/Torę i się obrzezał.
Ale co ten Paweł robi z tym obrzezaniem Tymoteusza?! czyżby zapomniał co chwilę temu wywalczył na Soborze Jerozolimskim?,
myślę (poprawcie mnie), że to było posunięcie czysto polityczne, piarowskie jak byśmy dzisiaj powiedzieli. Niby apostoł pogan, ale jednak pierwsze kroki kierował do swoich, do diaspory żydowskiej i im chciał głosić, że obiecany Mesjasz przyszedł. Obrzezując Tymoteusza chciał usunąć wszelkie przeszkody formalne, by Mesjasz nie został odrzucony- szacunek dla Pawła za pomysł ewangelizacyjny i dla Tymka, że się temu poddał w wieku dorosłym. Co im głosili ? - oczywiście nadal dobrą nowinę o zbawieniu, ale i przykazania kościelne ustanowione na Soborze Jerozolimskim (w 4)

Obrazek
w wersecie 5 mamy dawno niewidziane summarum, ku pokrzepieniu serc :)
dotyczy ono zapewne, również odwiedzonych, a nie wymienionych Ikonium i Antiochię Pizydyjską (znane z I misji)

Ale dalej dzieje się coś dziwnego, bo gdy wkraczają na tereny gdzie wcześniej nie ewangelizowali, do Galacji i Frygii to Duch św zabronił im ewangelizować tak samo w Myzji i Bitynii ?
Ale kto tam Ducha zrozumie - na pewno nie ja, (bo np znam List do Galatów) ale zapraszam odważnych :) do komentowania

Docierają wreszcie (Paweł, Łukasz, Sylas i Tymoteusz) na krańce dzisiejszej Turcji do Troady (19 na mapie), tam pod wpływem widzenia (czyli rodzaju proroctwa) wsiadają na statek i płyną do Macedonii do miasta Filippi, (20 na mapie - znamy List do Filipian , czy nie?)
tam czytamy tajemniczy werset (13) W szabat wyszliśmy za bramę nad rzekę, gdzie - jak sądziliśmy - było miejsce modlitwy. I usiadłszy rozmawialiśmy z kobietami, które się zeszły.
Synagoga to to nie była na pewno, więc miejsce spotkań chrześcijan? raczej ich jeszcze nie było, więc - jakieś pomysły?
może żydów było tak mało, że nie zbudowali synagogi tylko mieli miejsce spotkań modlitewnych? - tłumaczyło by to skąd tam bojąca się Boga Lidia, która została ochrzczona z całym domem, a więc i dziećmi *-:) , ale znów nie wiemy czy Duchem świętym jak Korneliusz, czy w tej rzece
ale ważne, że została chrześcijanką.
cdn
Ostatnio zmieniony 2024-04-20, 00:07 przez Dezerter, łącznie zmieniany 3 razy.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Pytający
Gawędziarz
Gawędziarz
Posty: 592
Rejestracja: 12 gru 2021
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times

Re: Dzieje Apostolskie 16

Post autor: Pytający » 2024-04-16, 19:12

We wcześniejszym rozdz. czytaliśmy o postanowieniach soborowych, i ich ważności, czy ich nieważności.Wartości i bez wartości. Jednak w rozdz.16:4 czytamy o apostole narodów, który wraz z...I kiedy przechodzili przez miasta, /n a k a z a l i/ im przestrzegać postanowień powziętych podczas pierwszego soboru. I nie ma tam mowy o "prośbie", tylko nakazie. A ten to dekret, dyrektywa, dyktando itp. I był to przykaz, rozporządzenie itp.
Kiedy zaś przechodzili przez różne miasta. To co?
nakazywali ich mieszkańcom przestrzegać uchwał ogłoszonych przez apostołów i starszych
przekazywali im do przestrzegania postanowienia powzięte przez...
I wer.5 mówi o skutkach ich przestrzegania.
Nie wydaje mi się, żeby w określeniu: "została ochrzczona z całym domem" widzieć chrzest małych dzieci. O strażniku w wer.33 również czytamy, że "przyjął chrzest wraz z całym swoim domem". Nie jest to oczywiście oczywiste.

Pompieri
Super gaduła
Super gaduła
Posty: 1152
Rejestracja: 28 wrz 2020
Has thanked: 468 times
Been thanked: 191 times

Re: Dzieje Apostolskie 16

Post autor: Pompieri » 2024-04-16, 20:26

Nic nie jest oczywiste ... ale Kosciol juz to rozkminil.
Kosciol, czyli chrzescijanie.
Przychodza rozni samozwanczy nauczyciele, ktorzy glosza, ze sa chrzescijanami.
Ale zaprzeczaja temu, co glosza chrzescijanie w Kosciele.
I chca byc wazniejsi od chrzescijan.
Takich nie warto i nie mamy sluchac.
Sluchac mamy Kosciola.
To glosi pewien bardzo znany chrzescijanin.
Jak on mial na imie? Jakos tak jakby Piotr-Kefas.
Mowia, a nawet pisza, ze jest Apostolem.
Filarem Kosciola. Skala.

Acha.
To juz wiem , co robic.
Do kosza z samozwanczymi wypocinami samozwanczych nauczycieli.

Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 2024-04-16, 20:26 przez Pompieri, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 19168
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2638 times
Been thanked: 4651 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 16

Post autor: Marek_Piotrowski » 2024-04-16, 20:33

Pytający pisze: 2024-04-16, 19:12 We wcześniejszym rozdz. czytaliśmy o postanowieniach soborowych, i ich ważności, czy ich nieważności.Wartości i bez wartości. Jednak w rozdz.16:4 czytamy o apostole narodów, który wraz z...I kiedy przechodzili przez miasta, /n a k a z a l i/ im przestrzegać postanowień powziętych podczas pierwszego soboru. I nie ma tam mowy o "prośbie", tylko nakazie. A ten to dekret, dyrektywa, dyktando itp. I był to przykaz, rozporządzenie itp.[
Kiedy zaś przechodzili przez różne miasta. To co?
nakazywali ich mieszkańcom przestrzegać uchwał ogłoszonych przez apostołów i starszych
przekazywali im do przestrzegania postanowienia powzięte przez...
Nie sądziłem, że tak stanowczo wypowiesz się w obronie autorytetu hierarchii kościelnej. Krok naprzód.
Nie wydaje mi się, żeby w określeniu: "została ochrzczona z całym domem" widzieć chrzest małych dzieci. O strażniku w wer.33 również czytamy, że "przyjął chrzest wraz z całym swoim domem". Nie jest to oczywiście oczywiste.
Nie jest to oczywiście dowód (bo nikomu nawet nie przyszło do głowy dowodzić oczywistości - nie ma we wczesnym chrześcijaństwie sporów na temat czy należy chrzcić dzieci). W połączeniu ze świadectwami wczesnochrześcijańskimi mamy pewność, iż dzieci chrzczono. Kto ciekaw, zapraszam http://analizy.biz/marek1962/chrzest.pdf od strony 17
Ostatnio zmieniony 2024-04-16, 20:33 przez Marek_Piotrowski, łącznie zmieniany 1 raz.

Pytający
Gawędziarz
Gawędziarz
Posty: 592
Rejestracja: 12 gru 2021
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times

Re: Dzieje Apostolskie 16

Post autor: Pytający » 2024-04-18, 19:09

Pompieri pisze: 2024-04-16, 20:26 Nic nie jest oczywiste ... ale Kosciol juz to rozkminil.
Kosciol, czyli chrzescijanie.
Przychodza rozni samozwanczy nauczyciele, ktorzy glosza, ze sa chrzescijanami.
Ale zaprzeczaja temu, co glosza chrzescijanie w Kosciele.
I chca byc wazniejsi od chrzescijan.
Takich nie warto i nie mamy sluchac.
Sluchac mamy Kosciola.
To glosi pewien bardzo znany chrzescijanin.
Jak on mial na imie? Jakos tak jakby Piotr-Kefas.
Mowia, a nawet pisza, ze jest Apostolem.
Filarem Kosciola. Skala.

Acha.
To juz wiem , co robic.
Do kosza z samozwanczymi wypocinami samozwanczych nauczycieli.

Pozdrawiam.
Nie znam cię człowieku, ale dyskusja z tobą jest urodzajna jak piaski pustyni. I tak pozdrawiam

Dodano po 1 minucie 45 sekundach:
Marek_Piotrowski pisze: 2024-04-16, 20:33
Pytający pisze: 2024-04-16, 19:12 We wcześniejszym rozdz. czytaliśmy o postanowieniach soborowych, i ich ważności, czy ich nieważności.Wartości i bez wartości. Jednak w rozdz.16:4 czytamy o apostole narodów, który wraz z...I kiedy przechodzili przez miasta, /n a k a z a l i/ im przestrzegać postanowień powziętych podczas pierwszego soboru. I nie ma tam mowy o "prośbie", tylko nakazie. A ten to dekret, dyrektywa, dyktando itp. I był to przykaz, rozporządzenie itp.[
Kiedy zaś przechodzili przez różne miasta. To co?
nakazywali ich mieszkańcom przestrzegać uchwał ogłoszonych przez apostołów i starszych
przekazywali im do przestrzegania postanowienia powzięte przez...
Nie sądziłem, że tak stanowczo wypowiesz się w obronie autorytetu hierarchii kościelnej. Krok naprzód.
Nie wydaje mi się, żeby w określeniu: "została ochrzczona z całym domem" widzieć chrzest małych dzieci. O strażniku w wer.33 również czytamy, że "przyjął chrzest wraz z całym swoim domem". Nie jest to oczywiście oczywiste.
Nie jest to oczywiście dowód (bo nikomu nawet nie przyszło do głowy dowodzić oczywistości - nie ma we wczesnym chrześcijaństwie sporów na temat czy należy chrzcić dzieci). W połączeniu ze świadectwami wczesnochrześcijańskimi mamy pewność, iż dzieci chrzczono. Kto ciekaw, zapraszam http://analizy.biz/marek1962/chrzest.pdf od strony 17
Oczywiście rzecznicy i praktykujący chrzest dzieci mają wyrobione zdanie. Jak i przeciwnicy. A do podanej strony zajrzę.

marcin
Aktywny komentator
Aktywny komentator
Posty: 676
Rejestracja: 3 lut 2024
Wyznanie: Chrześcijanin
Has thanked: 110 times
Been thanked: 63 times

Re: Dzieje Apostolskie 16

Post autor: marcin » 2024-04-18, 19:23

Juz samo to ze ktos jako glowa rodziny sie nawrocil i przyjal chrzest jest jednoczesnie przyjeciem wiary przez wszystkich domownikow, a tym samym i dzieci.
Masz o tym sporo w Pismach, a nawet jest powiedziane ze domownicy dostapia zbawienia.
Oczywiscie to nie wynika z samego przyjecia wiary przez glowe rodziny, tylko raczej z tego ze wszyscy domownicy, przynajmniej w dawnych czasach podporzadkowywali sie woli glowy rodziny. Rodzina-dom to taka najmniejsza wspolnota, gdzie zasady postepowania i moralnosc to dzialania i decyzje glowy rodziny-domu.
Z tego tez wynika ze chrzest dzieci jest jakby dopelnieniem formalnosci, bo dzieci i wszyscy domownicy beda wychowywani wedlug wiary glowy rodziny-domu.
Ostatnio zmieniony 2024-04-18, 19:27 przez marcin, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 19168
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2638 times
Been thanked: 4651 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 16

Post autor: Marek_Piotrowski » 2024-04-19, 13:23

Oczywiście rzecznicy i praktykujący chrzest dzieci mają wyrobione zdanie.
Tak, od czasów apostolskich.
Ci pozostali, kwestionujący ważność chrztu dzieci, pojawili się w XVI wieku, kiedy to od jednego z odłamów protestantyzmu (zwinglizmu) wyodrębnili się anabaptyści.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 15015
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4229 times
Been thanked: 2964 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 16

Post autor: Dezerter » 2024-04-19, 22:29

W NT mamy chyba 6 razy o chrzcie całego domu, więc kto ma wątpliwości, to ma problem z czytaniem ze zrozumieniem, albo ze swoimi niebiblijnymi poglądami :)

A co tam u Pawła?
Chodzi codziennie nauczać i spotyka po drodze kobietę, niewolnicę która opętana przez ducha, który wróżył i tutaj bardzo ważne, że nie mówiła nic złego przeciw Pawłowi, czy Jezusowi wręcz przeciwnie :-o :-\
Ci ludzie są sługami Boga Najwyższego, oni wam głoszą drogę zbawienia
Zatrzymajmy się nad tym
zauważcie ile razy różnej maści uzdrawiacze, jasnowidze ubierają się w szatki pobożnościowe, kościółkowe, maryjne itp
sam wielokrotnie myślałem:
- przecież nie może to pochodzić od złego ducha skoro takie pobożne klimaty
Paweł długo znosił, aż nie wytrzymał i
odwrócił się i powiedział do ducha:
Rozkazuję ci w imię Jezusa Chrystusa, abyś z niej wyszedł.
I w tejże chwili wyszedł.

ważne jak to Paweł zrobił - zwracam się szczególnie do charyzmatyków :
- zwraca się do ducha a nie do kobiety
- nie wykorzystuje swojego autorytetu tylko "w Imię Jezusa Chrystusa" a więc staje w autorytecie swojego Pana, któremu duchy muszą ulec
- rozkazuje co zapewne się nie spodoba @Marek_Piotrowski i większości apologetów

Ponieważ przepowiadanie przyszłości było intratnym interesem, który zakończył egzorcyzm Pawła, to właściciele niewolnicy wpadli w złość i gdy dowiedzieli się, że uczynili to żydzi ,to zagrali na nutce antysemityzmu i doszło do tumultu, pobicia i zamknięcia Pawła i Sylasa w więzieniu zakuwając ich w dyby.
A co oni na to? - śpiewali hymny Bogu - taka wiara *-:)
Bóg odpowiada na to nadzwyczajną interwencją, burząc mury więzienia i rozrywając kajdany. Strażnik wobec takich wydarzeń pada na kolana przed naszymi ewangelizatorami i pyta co mam robić, by się zbawić?
warto przytoczyć odpowiedź bo ważna dla każdego z nas:
(31) Uwierz w Pana Jezusa - odpowiedzieli mu - a zbawisz siebie i swój dom.
przyjął to przychylnie, pomógł im, zaprosił do domu gdzie głosili mu Ewangelię i (uwaga Przemek nie czytaj - ostrzegam!)
przyjął chrzest wraz z całym swym domem
Paweł i Sylas jako obywatele rzymscy zostali przeproszeni za samosąd i puszczeni wolno, więc udali się do domu Lidii, która ich gościła, umacniali w wierze zebranych, zostawili ostatnie wskazówki, zabrali zapewne Łukasza i poszli dalej, gdzie ich Duch poniósł.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 15015
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4229 times
Been thanked: 2964 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 16

Post autor: Dezerter » 2024-04-20, 00:05

Musze zniuansować swoje słowa :
I mamy dowód, że jest niebiblijnym pogląd, że żydem staje się po matce, jest to dużo późniejsze "prawo" zwyczajowe.
Nie uwzględniłem bycia Żydem i żydem i okazuje się, że "prawo " wcale niekoniecznie jest późniejsze.
A z Tymoteuszem to było tak, że był Żydem po matce, z urodzenia, tylko, że jego ojciec Grek nie obrzezał go. Nawrócił go Paweł, zabrał ze sobą uczynił prezbiterem i mianował po latach biskupem w Efezie, by później napisać do niego dwa Listy do Efezjan, które znamy z NT.

Zacytuję Sterna żyda Mesjanistycznego, który wie co mówi w tej sprawie
- zwyczaj określania pochodzenia po matce datuje się na II w ne a potwierdzają to teksty z Miszny, Tosefty, Józef Flawiusz , a nawet starszy na podstawie cytatów z Biblii z księgi Ezdrasza 10,2-3, czy księgi Rut.

A komu mało to ma wiki
Kto jest Żydem? (hebr.? מיהו יהודי [ˈmihu jehuˈdi]) – pytanie obecne w tradycji żydowskiej, na które nie da się jednoznacznie odpowiedzieć i które jest tematem kontrowersyjnej dyskusji w środowiskach żydowskich, gdyż za Żyda można się uważać z powodu pochodzenia etnicznego, identyfikacji z kulturą i religią żydowską, czasem tylko z jednego z tych powodów. Żydzi nie stanowią jednolitej grupy religijnej i etnicznej.
Judaizm

Dla żydów ortodoksyjnych Żydem jest tylko osoba, która ma ortodoksyjną matkę lub przeszła konwersję na judaizm[1]. Za Żydów uważa się jednak wiele osób, które nie są Żydami. Wiele osób, które uważają się z jakichś powodów za Żydów, nie jest uznawanych przez inne grupy lub instytucje. Dotyczy to na przykład Żydów reformowanych, którzy nawet pomimo etnicznego pochodzenia żydowskiego czasem nie są uznawani przez Żydów ortodoksyjnych. Według judaizmu humanistycznego Żydem jest osoba, która studiuje świecką i religijną tradycję żydowską i deklaruje się jako Żyd.
Prawo izraelskie
Według prawa izraelskiego Żydem jest osoba, która ma ortodoksyjną żydowską matkę, chociaż prawo do obywatelstwa bez oficjalnego uznania takiej osoby za Żyda ma każda osoba, która ma przynajmniej jednego dziadka, który był ortodoksyjnym Żydem. Stąd wielu Żydów mieszkających w Izraelu czy USA nie ma według prawa tego kraju oficjalnego statusu Żyda.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Pompieri
Super gaduła
Super gaduła
Posty: 1152
Rejestracja: 28 wrz 2020
Has thanked: 468 times
Been thanked: 191 times

Re: Dzieje Apostolskie 16

Post autor: Pompieri » 2024-04-20, 11:20

Wreszcie na konkretnych konkretach wpis. Brawo.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 15015
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4229 times
Been thanked: 2964 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 16

Post autor: Dezerter » 2024-04-24, 21:12

Trochę tła historycznego do tego rozdziału
Skąd taka agresja tłumu, obywateli rzymskich (Greków) w stosunku do żydów (Pawła i towarzyszy)?
Może to być pokłosie wydania przez cesarza Klaudiusza w 49 roku edyktu wypędzającego Żydów z Rzymu.
Cesarz Klaudiusz (41-54) skierował do Aleksandryjczyków list, w którym oskarża Żydów tego miasta o szerzenie zarazy w całym świecie. Nie wykluczone, że może tu chodzić o działalność chrześcijańskich misjonarzy. Stosunki między społecznością żydowską i helleńską miasta były napięte w związku z polityką Kaliguli, który próbował narzucić Żydom kult geniuszu cesarza. Swetoniusz pisał o wygnaniu przez Klaudiusza Żydów z Rzymu (49 r.), którzy burzyli się impulsore Chresto[podrzegani przez Chrestosa - tłumaczy Dez ;0]. Edykt o wygnaniu objął, jak się wydaje, bez różnicy chrześcijan i Żydów. Zainteresowanie władz rzymskich nie dostrzegało religijnego aspektu wydarzeń. Było wyrazem zaniepokojenia o porządek publiczny.
https://mateusz.pl/wam/poslaniec/0501-meczennicy.htm
Prawdopodobnie porządek publiczny został zakłócony, tak samo jak podczas ewangelizacji Pawła - czego nieraz byliśmy świadkami , dlatego władze wygnały i żydów i żydów wierzących w Jezusa nie rozróżniając ich jeszcze, ale za Nerona, za kilkanaście lat już to się zmieni i represje spotkają tylko chrześcijan.
Wróćmy jednak do 49 roku do Rzymu - dzieje nic nam nie mówią o misji ewangelizacyjne Stolicy Cesarstwa, ale mamy pośrednie dowody, że "Imię" Chrystusa dotarło nawet do rzymskiego pisarza Swetoniusza - z tego co wiem, jest to pierwsza poza Biblijna wzmianka o Chrystusie
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 15015
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4229 times
Been thanked: 2964 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 16

Post autor: Dezerter » 2024-04-24, 23:01

Kilka ciekawostek, które znalazłem:
Po co Tymoteusz był potrzebny Pawłowi? - Paweł znał dobrze środowisko diaspory, żydowskiej, ale nie znał środowiska greckiego, pogańskiego - to środowisko znał doskonale Tymoteusz i służył radą i pomocą Pawłowi

Lidia, pierwsza Europejka, która przyjęła Jezusa (wytwarzała ?) handlowała najdroższym ze wszystkich towarów - purpurą, barwnikiem, który służył do barwienia szat Cesarza - możemy się domyślać, że była bogatą i wpływową kobietą.

Liktor kim byli ? rodzaj ochroniarzy, strażników miejskich
a wiki tak opisuje :
– niższy funkcjonariusz administracji rzymskiej, który podczas publicznych wystąpień poprzedzał niektórych wyższych urzędników oraz cesarzy.
Spełniający faktycznie funkcję administracyjnych woźnych, liktorzy stanowili także osobistą ochronę republikańskich urzędników.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Studium Dziejów Apostolskich”