Czy św. Klemens mówił już w I wieku o Sola Fide?
-
- Gawędziarz
- Posty: 568
- Rejestracja: 6 wrz 2024
- Ostrzeżenia: 1
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 64 times
-
- Super gaduła
- Posty: 1243
- Rejestracja: 11 maja 2022
- Wyznanie: Protestantyzm
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 168 times
Re: Czy św. Klemens mówił już w I wieku o Sola Fide?
Sam pokzujesz, że nie rozumiesz o czym piszesz, albo się gubisz już w tych wyjaśnieniach.Pompieri pisze: ↑2024-09-25, 15:19 Pompieri nie zyje w przeswiadczeniu, bo tak dziala Kosciol Jezusa Chrystusa.
Przeemek zyje w przeswiadczeniu, ze mozna przyjsc skadinad i nawkladac co slina na jezyk naniesie i udawac, ze jest sie "bardziej wierzacym".
Przeemek nie zdal etapu podwalin wiary chrzescijanskiej, stad na wodzie buduje swoje zamki i twierdze.
To jest proste do wykazania.
Ps: Przeemek - wlasnie w tym problem, ze nie rozumiesz, co to jest nauczanie Apostolskie czyli Magisterium.
Nie kazdy Sobor glosi Magisterium ( czyli nie kazdy Sobor musi byc dogmatyczny czyli normujacy zasady wiary) , bywaja sobory typowo pastoralne (traktujace o biezacych rozwiazaniach w swietle terazniejszych problemow ).
Takim soborem pastoralnym byl Sobor Watykanski II.
Nie rozumiesz tego. To widac.
Bo teraz wydaje się, że wyraźnie oddzielasz Magisterium od Soborów, co jest oczywiste, to dwie odrebne kwestie. Ale z drugiej strony oba składają się z biskupów/duchownych, którzy orzekają i podejmują decyzje, więc to jest ich wspólna płaszczyzna.....biskupi! no i o tym była moja cała analiza - do której się nie odwołałeś.
A i tak wcześniej implikowałeś:
"Dlatego zwolywali sobory, na ktorych okreslali doktryny biezace ( np. o ubiorach) a na podstawie calosciowej i kompleksowej analizy okreslana ( pod natchnieniem Ducha Swietego, ktorego Jezus Chrystus zeslal na Kosciol jako gwaranta wiary ) zostawala doktryna, bedaca jedynym nauczaniem Kosciola w okreslonej kwestii np. o Jezusie Chrystusie - Bogu i Czlowieku czyli Magisterium.
Jest to nauczanie ex catedra ( czyli nieomylne o nieomylnych Prawach i Prawdach Bozych)"
Jak widzisz, w swoich wcześniejszych wypowiedziach sam łączyłeś sobory z Magisterium, pisząc, że na soborach, pod natchnieniem Ducha Świętego, ustalano doktryny, które stawały się jedynym nauczaniem Kościoła - (Magisterium). To się zdecuduj co chcesz w końcu argumentować?
Jednocześnie teraz próbujesz rozdzielić sobory na pastoralne i dogmatyczne, sugerując, że nie wszystkie sobory mają ten sam ciężar w kontekście Magisterium. Ale to i tak nic nie zmienia w kwestii mojej analizy, która wzięła to pod uwagę...... moje argumenty dotyczą zarówno soborów dogmatycznych, jak i tych decyzji, wszystkie wychodzące z sukcesji od biskupów, które miały wpływ na rozwój doktryn Kościoła.
Ale odwołajmy się wprost do źródeł Kościoła Katolickiego, żeby było już z "głowy" i byś nie mataczył więcej. A więc Magisterium:
"9.1.1. Termin „magisterium"
(...) Dzisiaj magisterium oznacza władzę nauczania w Kościele, która bazuje na święceniach sakramentalnych (sakrament kapłaństwa), i która należy do biskupów i papieża według sposobów i stopni, które sprecyzujemy poniżej. Do magisterium należy kompetencja świadectwa i autentycznego (to znaczy obowiązującego) głoszenia prawdy wiary, a więc także decyzji w kontrowersjach dotyczących problemów wiary i postępowania chrześcijańskiego." [ Magisterium Kościoła. Posługa słowa: Co oznacza "Magisterium" i jaka jest jego rola w Kościele, https://opoka.org.pl/biblioteka/T/TD/magisterium_ard4 ]
A wiec Magisterium to władza nauczania, która bazuje na "na święceniach sakramentalnych (sakrament kapłaństwa)" , a więc księża i biskupi, co za tym idzie bazuje na sukcesji apostolskiej: "która należy do biskupów i papieża".
Zresztą chwilę później źródło wyjaśnia, że Magisterium opiera się o sukcesję (Zresztą sobory też, bo składają się z biskupów z tej sukcesji):
"9.1.2. Podstawybiblijne: sukcesja apostolska biskupów
(....) W świetle Nowego Testamentu magisterium jest urzędem, to znaczy służbą dla zbawczej prawdy, .......
(...) Początku tego, co względnie późno zostanie w Kościele nazwane „magisterium" lub „władzą nauczycielską", należy poszukiwać w okresie powstawania Kościoła.....
(....) Klasycznym argumentem, do którego Kościół katolicki odwołuje się, aby uzasadnić istnienie magisterium, jest argument sukcesji apostolskiej biskupów. Sukcesja apostolska odnosi się do kierowania Kościołem i do przekazywania wiary apostołów. Kiedy w II wieku początkująca refleksja teologiczna Ignacego, Hegezypa, Ireneusza, Tertuliana itd. wyjaśniła zasadę sukcesji apostolskiej, prawdziwym i właściwym przedmiotem ich rozważań nie była na pierwszym miejscu nieprzerwana materialna sukcesja biskupów począwszy od apostołów, ale badanie autentycznej tradycji, właśnie apostolskiej, którą starano się znaleźć w nauczaniu tych Kościołów, które są w stanie wykazać nieprzerwaną linię, sięgającą od ich biskupów wstecz do apostołów. Nauczanie biskupów jest bez wątpienia elementem decydującym, stanowi ono jednak część szerszej i zawierającej go w sobie rzeczywistości, którą jest apostolskość całego Kościoła.
(...)Specjalna apostolskość biskupów, mająca związek z sukcesją apostolską, ma swoją podstawę w święceniach sakramentalnych,...." itd. [ Magisterium Kościoła. Posługa słowa: Co oznacza "Magisterium" i jaka jest jego rola w Kościele, https://opoka.org.pl/biblioteka/T/TD/magisterium_ard4 ]
Czyli jednak..Magisterium jest ściśle i nierozerwalnie powiązane i wynika z sukcesji apostolskiej, tzw. święceń kapłańskich.....jak widzisz......
Twoja odpowiedź znowu skupia się na rozdzieleniu soborów na dogmatyczne i pastoralne, a także na samym Magisterium, lecz unikasz odniesienia się do moich pytań i argumentów dotyczących soborów i sukcesji apostolskiej. W swojej wcześniejszej wypowiedzi sam wskazywałeś, że sobory, pod natchnieniem Ducha Świętego, ustanawiały doktryny, które stały się Magisterium. W ten sposób sugerowałeś ścisłe powiązanie między soborami a Magisterium.
Jak już wcześniej wspomniałem, moje pytania i argumenty dotyczyły tego, jak można uznawać decyzje soborów za nieomylne, skoro niektóre z nich były zwoływane przez cesarzy (często nieochrzczonych) oraz jak można obiektywnie udowodnić działanie Ducha Świętego podczas tych soborów, skoro wiele z nich prowadziło do podziałów i kontrowersji, co bezpośrednio podważa ideę nieomylności Magisterium. Tym bardziej, jeśli Magisterium opiera się na sukcesji apostolskiej i decyzjach biskupów, to jak wytłumaczyć przypadki, kiedy ci biskupi byli podzieleni, a nawet dochodziło do odwoływania wcześniejszych decyzji soborów?
Z Twojej odpowiedzi wynika, że skupiasz się bardziej na teoretycznym aspekcie Magisterium, a nie jego praktycznym wymiarze, czyli na odpowiedzi na pytania wynikające z realnych wydarzeń historycznych, które podważają jego nieomylność.
No i faktem jest, że Magisterium, jak sam podałeś, jest ściśle powiązane z sukcesją apostolską biskupów, opartą na święceniach sakramentalnych. To pokazuje, że Magisterium wynika bezpośrednio z sukcesji apostolskiej i nie jest czymś oddzielnym. Zatem moje pytania dotyczące soborów, które były zwoływane i kierowane przez cesarzy, a nie biskupów, są bezpośrednio związane z kwestią sukcesji apostolskiej i Magisterium.
Twoje twierdzenie, że 'nie rozumiem, czym jest nauczanie apostolskie i Magisterium', jest nieuzasadnione. Moje argumenty opierają się na analizie historycznej i dotyczą problemów z sukcesją apostolską oraz nieomylnością decyzji soborów. Nadal nie odpowiedziałeś na pytania dotyczące tego, jak można uznać działanie Ducha Świętego na soborach - składających się z tych biskupów z "sukcesji", skoro historia pokazuje tyle kontrowersji i podziałów.[/b]
Ostatnio zmieniony 2024-09-25, 16:50 przez Przeemek, łącznie zmieniany 4 razy.
-
- Zasłużony komentator
- Posty: 2400
- Rejestracja: 28 wrz 2020
- Has thanked: 673 times
- Been thanked: 334 times
Re: Czy św. Klemens mówił już w I wieku o Sola Fide?
W dalszym ciagu nie rozumiesz nauki Kosciola w tych kwestiach; co wiecej: wykreowales swoj obraz Kosciola i z nim walczysz.
Jestes na blednym tropie.
Jestes na blednym tropie.