Przepraszam, nie chciałem zrobić przykrości. Ale Ta książka jest jak brzytwa. Uważam, że nie każdy powinien się nią posługiwać.
Uważam, że dla osób o utrwalonej i dojrzałej wierze daje pewien obraz islamu.
Jednak uważam, że nie powinno się tego dawać do ręki bez instrukcji obsługi.
Wydaje mi się, że przytaczane wyjaśnienia, bez precyzyjnego, ale łopatologicznego, odniesienia mogą wwieść w maliny. Wystarczy, że ktoś weźmie wyjaśnienia odpowiadającego.
Wydaje mi się, że przez tę książkę czytelnik powinien być rzez kogoś prowadzony za rękę.
Zdaję sobie sprawę, że, być może, zbyt pochopnie oceniłem dzieło na podstawie kilku fragmentów, bez całościowego przeczytania jakiegoś rozdziału.
Nie rozumiem dlaczego „nie każdy”? Jak dla mnie wszystko jest dość jasne opisane. Trochę za dużo źródeł jak dla mnie i to już na samym początku, ale generalnie przejrzyste tylko trzeba usiąść i czytać. Co lepsze: po każdej przytoczonej fatwie jest jeszcze streszczenie, więc nie trzeba nawet czytać tych fatw.
Odpowiedzi muzułmanów w tych fatwach są czasami bardzo ciekawe i dość alarmujące, ale dobrze, że właśnie takie są, bo wiem, że często muzułmanie po prostu kłamią i to nawet okłamują swoich własnych braci w wierze (np. gdy trzeba uchronić przed zbyt daleko idącymi pytaniami).
To zależy od tego, ilu jest Bogów. Jeśli jest JEDEN, to nie da się wierzyć w innego Boga. Bo jest JEDEN.
Jeśli uznać, że Allah jest Bogiem, to mamy więcej niż jednego Boga.
Osobiście uważam, że Bóg jest JEDEN. Zatem każdy wierzący w Boga, wierzy w tego samego Boga. Jednak ludzkie wyobrażenia Boga jest diametralnie różne w różnych religiach. Wydaje mi się, że to nie Bóg jest fałszywy, ale fałszywa nauka o Nim. Albo bóg, a nie Bóg.
Hm, tak, tylko że to akurat ty tak uważasz. Ale nawet jak dla ciebie jest tylko jeden Bóg, to nie oznacza to przecież, że musi być to ten sam w islamie, hinduizmie lub innych religiach. To jest bardzo niebezpieczne, bo możesz dojść do wniosku, że we wszystkich religiach występuje jeden i ten sam Bóg, tylko w różnych religiach się inaczej objawił. Bardzo ciekawie jest to właśnie opisane od strony 1166.
Pozdrawiam!
miłośniczka Faustyny pisze: ↑2022-05-13, 22:07
Nie rozumiem dlaczego sam fakt, że muzułmanie wierzą, że Bóg jest jeden, ma prowadzić do wniosku, że to istniejący Bóg. To wymyślony Bóg, którego nie ma. Z perspektywy ontologicznej wszystko jedno czy wymyśli się jednego nieistniejącego, czy dwudziestu nieistniejących. Ja też mogę sobie wyobrazić jakiegoś Boga, zupełnie innego niż Ten biblijny, stwierdzić, że jest jeden, ale to nie znaczy, że on istnieje. Tak, jest jeden Bóg, ale co to ma do rzeczy? Nie ma wielu Bogów, jest Jeden , ale to w żaden sposób nie prowadzi do wniosku, że Bóg muzułmanów istnieje. Dlaczego wnioski aksjologiczne (w tym wypadku odnośnie wartości, przymiotów Boga, wyobrażeń) mają nas z niewiadomych powodów prowadzić do ontologicznych (czyli do tego, że ten Bóg istnieje, tylko dlatego, że nada mu się jedną cechę, jaką jest Jedność)?
Moim zdaniem Allah jest po prostu demonem. Widać to szczególnie dobrze w hadisach.
Np. te co są na samym początku:
https://sunnah.com/bukhari:6205
78 Dobre maniery oraz etykieta (Al-Adab)
(114) Rozdział: Imię, które jest najbardziej znienawidzone przez Allaha.
Przekazał Abu Huraira: Wysłannik Allaha powiedział: „Najstraszniejsze imię w oczach Allaha w Dzień Zmartwychwstania będzie imieniem mężczyzny, który zwać się będzie Malik Al-Amlak (Król Królów).
https://sunnah.com/bukhari:6206
78 Dobre maniery oraz etykieta (Al-Adab)
(114) Rozdział: Imię, które jest najbardziej znienawidzone przez Allaha.
Przekazał Abu Huraira: Prorok powiedział: „Najstraszniejsze (najbardziej nikczemne) imię w obliczu Allaha.” Sufyan powiedział więcej niż raz:
„Najstraszniejsze (najbardziej nikczemne) imię w oczach Allaha, (to) imię mężczyzny, który zwać się będzie Królem Królów.” Sufyan powiedział:
„Ktoś inny (tzn. inny niż Abu Az-Zinad, narrator pomocniczy) powiedział: 'Król Królów' to 'Shahan Shah'.”
Albo tutaj:
https://sunnah.com/abudawud:4090
34 Odzienie (Kitab Al-Libas)
(1530) Rozdział: Co zostało przekazane na temat dumy
Przekazał AbuHurayrah: Prorok powiedział: Allah, najwyższy, powiada: Duma jest moim odzieniem, a majestat jest moją spodnią szatą, i wrzucę do piekła tego, kto będzie ze mną rywalizował względem jednej z nich.
https://sunnah.com/ibnmajah:4175
37 Zuhd
(16) Rozdział: Wolność od arogancji i posiadanie pokory
Przekazano od Ibn Abbasa, że wysłannik Allaha powiedział:
„Allah, wysławiany, powiada: ‘Duma jest moim odzieniem, a wspaniałość moją szatą, i wrzucę do piekła każdego, kto będzie rywalizował ze Mną względem jednej z nich.
W tych hadisach „pride” zostało przetłumaczone jako „duma” ale jak dla mnie to jest to raczej „pycha”.
Poza tym, jednym z przymiotów Allaha jest duma/pycha a w Biblii jest do grzech
https://www.islambasics.com/chapter/11- ... mutakabbir
(11) Najbardziej DUMNY
(AL-MUTAKABBIR):
(11) Najbardziej DUMNY (AL-MUTAKABBIR)
Dumny człowiek spogląda na wszystkie rzeczy jako na nędzne i uniżone; widzi całą swoją wyższość i dumę i spogląda na każdego z góry tak, jak król spogląda na swoich poddanych. Doskonała i absolutna duma może być przypisana jedynie Allahowi. Prorok, niech modły Allaha i pokój będą z nim, mówi: „Allah powiada: Duma to moja szata, wszechwładza to moja suknia; skruszę każdego, kto będzie ze mną o nie rywalizował i nie dbam o niego” (hadis). Chwała niech będzie Jedynemu, który słusznie zasługuje na to, aby nazywać go najbardziej DUMNYM, on jest Allahem.