Pochwała "Obrotnego rządcy?

Rozmowa na poszczególne wersety Pisma Świętego.
Awatar użytkownika
Praktyk
Biegły forumowicz
Biegły forumowicz
Posty: 1950
Rejestracja: 28 lis 2017
Has thanked: 410 times
Been thanked: 427 times

Re: Pochwała "Obrotnego rządcy?

Post autor: Praktyk » 2022-09-23, 11:08

abi pisze: 2022-09-23, 10:00 jozek lepiej tłumaczy. ja nie jestem taka wymowna
Jest takie powiedzenie z okolic dydaktyki, że jak się czegoś nie umie wyjaśnić prostymi słowami to się tego nie rozumie.
Ostatnio zmieniony 2022-09-23, 11:18 przez Praktyk, łącznie zmieniany 1 raz.
Panie patrz na moje serce razem ze mną, patrz na prawdę o mnie razem ze mną.

Awatar użytkownika
abi
Mistrz komentowania
Mistrz komentowania
Posty: 5200
Rejestracja: 3 mar 2021
Has thanked: 821 times
Been thanked: 1378 times

Re: Pochwała "Obrotnego rządcy?

Post autor: abi » 2022-09-23, 16:01

to prostymi juz pisalam - rzadca odebral panu swemu procent, na tym polegalo jego pomniejszenie dlugow ludzi
ой чи пан, чи пропав, двічі не вмирати

Awatar użytkownika
Jozek
Złoty mówca
Złoty mówca
Posty: 7337
Rejestracja: 18 lut 2020
Has thanked: 1181 times
Been thanked: 708 times

Re: Pochwała "Obrotnego rządcy?

Post autor: Jozek » 2022-09-23, 22:54

Jako rzadca, miel do tego jak najbardziej prawo, cokolwiek by nie zrobil, bylo to tym samym co bezposrednia decyzja jego pana.
Sam mialem wielokrotnie taka funkcje i dostep do kont klientow. Na cokolwiek bym nie wydal kasy, klient nigdy tego nie negowal, a na koniec pracy byl zadowolony ze zaoszczedzilem mu spory procent kosztorysu, dzieki wlasciwym decyzjom i rozeznaniu, co i kiedy jest kozystniejsze.
W trakcie, moglo by sie komus wydawac ze szastam tymi funduszami klienta na prawo i lewo, ale na koniec okazywalo sie ze oszczednosci dla klienta przekraczaly 30%, co przy kosztorysie £0.5 miliona, to pokazna kwota.
Taki pierwszy z brzegu przyklad to wypozyczanie narzedzi budowlanych na dluzej niz 3 miesiace, przekracza cene zakupu na wlasnosc tych narzedzi, a przy czasie trwania prac np. 6 mies. oszczednosc rowna sie cenie zakupu tych narzedzi i maszyn.
Klienci zwykle o tym nie wiedza i wydaje im sie ze taniej wynajac narzedzia i maszyny niz je kupic.
W sumie to te profesjonalne narzedzia i maszyny, tylko dzieki temu ze moje decyzje daly im znaczne oszczednosci, przekazywali mi, jako ze nie mieli pozniej potrzeby ich wykozystania.
A ja mialem jakby wysoka premie w formie towaru-profesjonalnych maszyn i narzedzi do innych robot, dla innych klientow.
W takim biznesie zarzadzania to tylko niewielka probka oszczednosci jakie moze zyskac klient majac zaufanie do swojego zarzadcy. W moim przypadku to byly funkcje project manager.
Ostatnio zmieniony 2022-09-23, 23:01 przez Jozek, łącznie zmieniany 3 razy.
Moje wypowiedzi sa nieautoryzowane przez Kosciol.

Awatar użytkownika
Praktyk
Biegły forumowicz
Biegły forumowicz
Posty: 1950
Rejestracja: 28 lis 2017
Has thanked: 410 times
Been thanked: 427 times

Re: Pochwała "Obrotnego rządcy?

Post autor: Praktyk » 2022-09-24, 12:29

I Ty @abi się pod tym podpisujesz?
Panie patrz na moje serce razem ze mną, patrz na prawdę o mnie razem ze mną.

Awatar użytkownika
abi
Mistrz komentowania
Mistrz komentowania
Posty: 5200
Rejestracja: 3 mar 2021
Has thanked: 821 times
Been thanked: 1378 times

Re: Pochwała "Obrotnego rządcy?

Post autor: abi » 2022-09-24, 14:04

nie znam sie na klientach i kosztorysach ;)
ой чи пан, чи пропав, двічі не вмирати

Awatar użytkownika
Praktyk
Biegły forumowicz
Biegły forumowicz
Posty: 1950
Rejestracja: 28 lis 2017
Has thanked: 410 times
Been thanked: 427 times

Re: Pochwała "Obrotnego rządcy?

Post autor: Praktyk » 2022-09-24, 22:24

Kochani, pozwólcie zatem, że pozostanę przy interpretacji zaczerpniętej od mojego kapłana.
Nie czuję się przekonany do zmiany zdania :)

Internet w sumie potwierdza, że może być poprawna. Chociaż bywają i inne. Ale mniej dla mnie przekonujące.

https://finezjaewangelii.pl/?p=82
Panie patrz na moje serce razem ze mną, patrz na prawdę o mnie razem ze mną.

Awatar użytkownika
Tek de Cart
Biegły forumowicz
Biegły forumowicz
Posty: 1598
Rejestracja: 4 wrz 2017
Lokalizacja: szczęśliwy mąż i ojciec, Warszawa
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 200 times
Been thanked: 633 times
Kontakt:

Re: Pochwała "Obrotnego rządcy?

Post autor: Tek de Cart » 2022-10-07, 02:21

za św. Tomaszem z Akwinu ("Złoty Łańcuch")

Św. Jan Chryzostom: Rzekł Jezus uczniom swoim tę przypowieść: Był pewien człowiek bogaty, który miał włodarza. Nie zostaliśmy ustanowieni panami we własnym domu na tym świecie, lecz jako goście i przybysze prowadzeni tam, dokąd nie chcemy i w czasie, o którym nie wiemy. Kto teraz jest bogaty, szybko stanie się żebrakiem. Kimkolwiek więc jesteś, uznaj, że jesteś szafarzem wobec innych. Na krótko udzielono ci dóbr do korzystania w tym życiu. Porzucając zaś pychę panowania, przyjmij pokorę i skromność włodarza.

Św. Ambroży: Uczymy się dzięki temu, że Me jesteśmy panami, lecz raczej włodarzami cudzych dóbr.

Teofilakt: Gdy nie szafujemy zgodnie z wolą pana, lecz wykorzystujemy do spełniania własnych zachcianek, stajemy się występnymi włodarzami, dlatego mówi się: i doniesiono mu o nim, że roztrwonił dobra jego.

Św. Jan Chryzostom: Wówczas zostaje pozbawiony włodarstwa, mówi się bowiem: I wezwał go i rzekł mu: Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z włodarstwa twego, bo już nie będziesz mógł włodarzyć. Codziennie, coś takiego woła do nas Pan, wskazując nam zdrowego jedzącego w południe, tracącego oddech, zanim nadejdzie zmierzch, i umierającego przed wieczerzą. W różny sposób my sami zostajemy pozbawieni włodarstwa. Lecz szafarz wierny (...) pragnie być rozwiązany i być razem z Chrystusem. Ten zaś, który jest przywiązany do spraw ziemskich, smuci się z odejścia, dlatego mówi się o takim włodarzu: I rzekł włodarz sam do siebie: Cóż uczynię, skoro pan mój odejmuje mi włodarstwo? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. (...) Jeśli tłumaczyć to alegorycznie, to po odejściu stąd nie ma już więcej czasu na działanie. Dla życia obecnego właściwe jest wykonywanie poleceń, dla życia przyszłego natomiast pocieszenie. Jeśli nic nie będziesz tu działał, to nic nie zyskasz w przyszłym. Także żebranie nic ci nie pomoże. Znakiem tego są panny głupie. Nieroztropnie prosiły o oliwę od roztropnych, lecz na próżno. (...) Lecz niegodziwy włodarz zdolny jest do obniżenia należności, czyniąc sobie pomoc z innych złych sług. Mówi się bowiem: Wiem, co. uczynię, żeby, gdy będę złożony z włodarstwa, przyjęli mnie do domów swoich. (.. .) Nic bowiem nie należy do nas, lecz wszystko jest z nadania Boga, dlatego mówi się: Wezwawszy zatem dłużników pana swego każdego z osobna, mówił pierwszemu: Ile winieneś panu memu?

Św. Beda: A on odpowiedział: Sto barył oliwy. Baryła jest naczyniem o pojemności trzech garnców. Mówi się dalej: I rzekł mu: Weź zapis swój, a siądź natychmiast, a napisz: pięćdziesiąt. Daruje mu więc połowę tej ilości. Potem drugiemu rzekł: A ty ileś winien? A on rzekł: sto miar pszenicy. Miarę stanowi zaś trzydzieści korców. I rzekł mu: Weź zapis swój, a napisz: osiemdziesiąt. Daruje mu zatem piątą część. Można wobec tego tak to rozumieć. Każdy, kto na potrzeby biednych daruje połowę lub piątą część, dozna miłosierdzia jako swoją nagrodę.

św. Augustyn: Usuniętego z zarządu włodarza Pan pochwala, przez to, iż zatroszczył się o swoją przyszłość. Dlatego mówi się: I pochwalił Pan niesprawiedliwego włodarza, że roztropnie uczynił. Nie powinniśmy wszakże wszystkiego brać do naśladowania. Nie można bowiem Panu naszemu czynić w czymkolwiek oszustwa, abyśmy potem z tego udzielali jałmużny.

Orygenes: Mówi się także w Księdze Rodzaju (3) w tłumaczeniu Septuaginty, iż wąż był najroztropniejszy ze wszystkich zwierząt. Roztropność nie oznacza tu cnoty, lecz przebiegłość, którą cechuje skłonność do zła. W takim też znaczeniu mówi się, że pochwalił włodarza, to jest chytrego i fałszywego. To zaś, że mówi tekst: Pochwalił, nie oznacza rzeczywistego uznania, lecz jest powiedziane z przesadą.

Św. Augustyn: Te podobieństwa zostały wypowiedziane jako sobie sprzeczne, byśmy zrozumieli dzięki temu, że skoro ten, który oszukiwał pana, został jednak przez niego pochwalony, to o ileż bardziej będą podobać się Bogu ci, którzy czynią to zgodnie z jego nakazami. Orygenes: Synowie tego świata zostali nazwani nie mądrzejszymi, lecz roztropniejszymi od synów światłości. Nie w sensie absolutnym, ale w danym wypadku. Mówi się bowiem: bo synowie tego świata roztropniejsi są niż synowie światłości.

Św. Beda: Synami światłości i synami tego świata są nazwani synowie królestwa niebieskiego i synowie zatracenia. Synem jednego lub drugiego jest nazwany każdy na podstawie dzieł, które czyni.

Św. Grzegorz Wielki: Aby więc ludzie mogli znaleźć w swym ręku po śmierci odpowiednie rzeczy, mają przed śmiercią udzielać biednym ze swoich bogactw. Dlatego mówi się: I ja wam powiadam: Czyńcie sobie przyjaciół z mamony niesprawiedliwości.

Św. Augustyn: To, co żydzi nazywają mamoną, to nazywa się bogactwem. Chrystus zatem jakby tak mówił: Czyńcie sobie przyjaciół z bogactwa niesprawiedliwości. Niektórzy błędnie to rozumiejąc, rabują cudze majątki, by dawać z tego coś biednym, i jeszcze myślą, że postępują zgodnie z przykazaniem. Trzeba jednak poprawić to rozumienie. Dawajcie jałmużnę ze sprawiedliwych wysiłków, a nie będziecie zniszczeni przez sądzącego Chrystusa. (...) Nie dawaj zatem jałmużny z lichwy. (...) Jeśli masz pieniądze z takiego procederu, to masz je ze złego źródła.

Teofilakt: Niesprawiedliwymi bogactwami są nazwane te rzeczy, które Bóg dał dla zaradzenia potrzebom braci i naszym, my zaś zatrzymaliśmy tylko sobie.

Św. Grzegorz Wielki: aby, gdy ustaniecie, przyjęli was do wiecznych przybytków. Skoro zatem zyskujemy niebiańskie przybytki przez takie rzeczy, dając, powinniśmy pamiętać, iż bardziej naszym orędownikom dary ofiarujemy niż udzielamy pomocy biednym.

Św. Augustyn: Kim są posiadający wieczne przybytki, jeśli nie świętymi Boga? Kim są ci, co mają być przez nich przyjęci do tych przybytków, jeśli nie ci, którzy służą ich potrzebom? (...) Nie wolno traktować tych, którzy mają nas przyjąć do wiecznych przybytków, jako dłużników Boga, ponieważ sprawiedliwi i święci oznaczają tu tych, którzy wprowadzają do nieba tych, którzy udzielali im pomocy w potrzebach.
Nie sprzedawaj duszy diabłu, Bóg da Ci za nią więcej!

ODPOWIEDZ