Czy państwo powinno być świeckie i moralność niewierzących
- Abstract
- Zasłużony komentator
- Posty: 2590
- Rejestracja: 27 cze 2021
- Has thanked: 161 times
- Been thanked: 420 times
Re: Czy państwo powinno być świeckie i moralność niewierzących
Nie da się wykazać czy coś co nam się przytrafia jest karą, czy owocem skomplikowanego wiązania przyczynowo-skutkowego decyzji woli innych.
Odnośnie kar, możemy bardzo często ulegać błędom poznawczym. Działać pod tezę. Ponieważ wedle uznania nazwiemy coś karą lub nie. A że sprawa jest wysoce skomplikowana to dostrzegamy to co chcemy odrzucając inne czynniki jako nieistotne. Często w ten sposób się samooszukujemy.
Np doszukiwanie się kary dla rodziców w "chorobie dziecka"
Odnośnie kar, możemy bardzo często ulegać błędom poznawczym. Działać pod tezę. Ponieważ wedle uznania nazwiemy coś karą lub nie. A że sprawa jest wysoce skomplikowana to dostrzegamy to co chcemy odrzucając inne czynniki jako nieistotne. Często w ten sposób się samooszukujemy.
Np doszukiwanie się kary dla rodziców w "chorobie dziecka"
Bóg nie adoptował nas po innym bogu.
-
- Zasłużony komentator
- Posty: 2390
- Rejestracja: 29 sie 2022
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 300 times
- Been thanked: 321 times
Re: Czy państwo powinno być świeckie i moralność niewierzących
Pytanie czy za grzech należy się nagroda? Szatan jest już potępiony, a człowiek ma szansę na odpokutowanie dzięki Miłości Boga do ludzi. Ale chodzi o to,że nie zawsze ją przyjmujemy. Jako jedno ciało konsekwencje grzechu dotyczą także wszystkich ludzi i sprawiedliwych i niesprawiedliwych. Nic nie ma w tym smutnego ale radość ze sprawiedliwości Boga. Błogosławione łono, które w bólach rodzi człowieka. Poprostu nie rozumiemy sensu cierpienia. Najprościej jest to pokazać w Krzyżu Chrystusa, który nie zawinił, a był obleczony jako ofiara za winy człowieka. To jest najpełniejszy wyraz ofiary niezawinionej, a poniesionej w jakimś celu. Wymiar jest większy niż samo cierpienie.Andej pisze: ↑2023-11-18, 10:04 To smutne, gdy człowiek powstrzymuje się od czegoś ze strachu przed zemstą czyli karą. To piękne, gdy człowiek w życiu kieruje się miłością. Gdy miłość do Boga wyznacza kierunek. I z miłości nie ni czyni nic, co może zranić.
Dla mnie Bóg jest Miłością, a nie czyhającym na grzechy, aby wymierzyć karę.
Jezus Chrystus jest moim Królem.
- Marek_Piotrowski
- Legendarny komentator
- Posty: 19256
- Rejestracja: 1 cze 2016
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 2651 times
- Been thanked: 4674 times
- Kontakt:
Re: Czy państwo powinno być świeckie i moralność niewierzących
Widać kiepsko szukasz. W co trzecim artykule omawiających grzechy wołające o pomstę do Nieba są omówione odpowiednie fragmenty biblijne, w katechizmie też są odnośniki do Biblii do każdego z tych grzechów.
Poza tym to materiał, który przerabia się na katechezie przed I Komunią Świętą (co prawda bez sensu tak szybko...).
Świat współczesny ma alergię na słowo "kara" (stąd rodzą się patologie w rodzaju "bezstresowego wychowania" - ciekawe, im mniej stresowe wychowanie, tym więcej samobójstw wśród dzieci...).
Kary są różnie - w tej chwili mówimy głównie o karze doczesnej, "pedagogicznej", która ma dać szansę na odwrócenie się ze złej drogi.
"(…) Kary nakładane są przez sprawiedliwy i miłosierny wyrok Boży dla oczyszczenia dusz, , dla obrony świętości porządku moralnego(…)." (św. Paweł VI, Indulgentiarum Doctrina 2., 01.01.1967)
Katechizm o karze jako takiej (niekoniecznie Bożej):"Pierwszym celem kary jest naprawienie nieporządku wywołanego przez wykroczenie. Gdy kara jest dobrowolnie przyjęta przez winowajcę, ma wartość zadośćuczynienia. Poza ochroną porządku publicznego i bezpieczeństwa osób. Wreszcie, kara ma wartość leczniczą; powinna w miarę możliwości - przyczynić się do poprawy winowajcy"/2266/.
Za Krystyna Czuba "Grzech społeczny w teologii Jana Pawła II":
"Rzeczywistość grzechu w refleksji teologiczno-moralnej ma podstawę w Piśmie Świętym. W wielu księgach są fakty wykroczeń i dzieje grzechu poszczególnych ludzi i narodów. Bóg potępia złe czyny i żąda zerwania z nimi, grozi karą lub nią doświadcza.
Podmiot grzechu, zwłaszcza w Starym Testamencie, jest też ujmowany zbiorowo. Jest nim Izrael, naród związany przymierzem z Bogiem. Prorocy ukazują grzech sprzeniewierzenia się narodu (por. Am 3,1-5; 3-5; Oz 11,1-11).
Sporadycznie też są wspominane w Piśmie Świętym grzechy ludów ościennych. Prorok
Jonasz na rozkaz Boży wypomina grzechy mieszkańcom Niniwy (por. Jon 3,3-5).
Amos wyrzuca wykroczenia i zbrodnie Edomitom, Filistynom, Moabitom (por.
Am 1,3-15; 2,1-3). Tak więc pojęcie grzechu nie tylko indywidualnego, ale i zbiorowego znajdujemy w Piśmie Świętym."
Oczywiście, grzech w sensie ścisłym jest zawsze katem konkretnego człowieka. Mówimy o grzechu społecznym w jakiejśc analogii. Co nie zmienia faktu np. Niewoli Babilońskiej (chyba nie muszę udowadniać, że Pismo mówi o niej jako o karze za grzechy Izraela?).
Wiecie, że nie jestem specjalnym "fanem" objawień prywatnych, ale patrząc na Fatimę trudno zaprzeczać, iż karą/konsekwencją grzechu społecznego może być... wiele.
- CiekawaXO
- Złoty mówca
- Posty: 6516
- Rejestracja: 12 mar 2023
- Has thanked: 894 times
- Been thanked: 732 times
- Kontakt:
Re: Czy państwo powinno być świeckie i moralność niewierzących
Nie, to co napisałeś dalej nie jest o karze BOSKIEJ którą Bóg zsyła na ludzi tu i teraz.
Może chodzi ci o doczesne konsekwencje grzechu?
Ale to nie kara.
Dodano po 1 minucie 5 sekundach:
Może chodzi ci o doczesne konsekwencje grzechu?
Ale to nie kara.
Dodano po 1 minucie 5 sekundach:
Żródło?Świat współczesny ma alergię na słowo "kara" (stąd rodzą się patologie w rodzaju "bezstresowego wychowania" - ciekawe, im mniej stresowe wychowanie, tym więcej samobójstw wśród dzieci...).
- Marek_Piotrowski
- Legendarny komentator
- Posty: 19256
- Rejestracja: 1 cze 2016
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 2651 times
- Been thanked: 4674 times
- Kontakt:
Re: Czy państwo powinno być świeckie i moralność niewierzących
To przeczytaj raz jeszcze. I jeszcze raz. I tak do skutku
Przecież napisałem: źródłem jest fobia wobec pojęcia "kara".Żródło?Świat współczesny ma alergię na słowo "kara" (stąd rodzą się patologie w rodzaju "bezstresowego wychowania" - ciekawe, im mniej stresowe wychowanie, tym więcej samobójstw wśród dzieci...).
Ostatnio zmieniony 2023-11-19, 11:08 przez miłośniczka Faustyny, łącznie zmieniany 1 raz.
- CiekawaXO
- Złoty mówca
- Posty: 6516
- Rejestracja: 12 mar 2023
- Has thanked: 894 times
- Been thanked: 732 times
- Kontakt:
Re: Czy państwo powinno być świeckie i moralność niewierzących
Ja nie mam tej fobii, i dalej nie widze tam pojęcia kara, a konsekwencje doczesne różnego rodzaju.
-
- Złoty mówca
- Posty: 6122
- Rejestracja: 12 mar 2016
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 468 times
- Been thanked: 932 times
Re: Czy państwo powinno być świeckie i moralność niewierzących
A kara to nie jest konsekwencja grzechu?
A o karach Bożych Nowy Testament mówi wielokrotnie. Masz co do tego wątpliwości?
- Andej
- Legendarny komentator
- Posty: 22637
- Rejestracja: 20 lis 2016
- Been thanked: 4222 times
Re: Czy państwo powinno być świeckie i moralność niewierzących
Kara może być konsekwencją grzechu.
Konsekwencją grzechu nie musi być kara.
Wybór piekło - niebo, nie kat karą - nagrodą. Jest konsekwencją. Jest wyborem.
Konsekwencją grzechu nie musi być kara.
Wybór piekło - niebo, nie kat karą - nagrodą. Jest konsekwencją. Jest wyborem.
Wszystko co piszę jest moim subiektywnym poglądem. Nigdy nie wypowiadam się w imieniu Kościoła. Moje wypowiedzi nie są autoryzowane przez Kościół.
- pom
- Aktywny komentator
- Posty: 784
- Rejestracja: 21 mar 2023
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 134 times
- Been thanked: 91 times
Re: Czy państwo powinno być świeckie i moralność niewierzących
Jest wolna wola
Mk, 8, 34-38
34 Potem przywołał do siebie tłum razem ze swoimi uczniami i rzekł im: «Jeśli ktoś chce pójść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech weźmie krzyż swój i niech Mnie naśladuje. 35 Bo kto chce zachować swoje życie, straci je; a kto straci swe życie z powodu Mnie i Ewangelii, zachowa je. 36 Cóż bowiem za korzyść stanowi dla człowieka zyskać świat cały, a swoją duszę utracić? 37 Bo cóż może dać człowiek w zamian za swoją duszę? 38 Kto się bowiem Mnie i słów moich zawstydzi przed tym pokoleniem wiarołomnym i grzesznym, tego Syn Człowieczy wstydzić się będzie, gdy przyjdzie w chwale Ojca swojego razem z aniołami świętymi».
Mk, 8, 34-38
34 Potem przywołał do siebie tłum razem ze swoimi uczniami i rzekł im: «Jeśli ktoś chce pójść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech weźmie krzyż swój i niech Mnie naśladuje. 35 Bo kto chce zachować swoje życie, straci je; a kto straci swe życie z powodu Mnie i Ewangelii, zachowa je. 36 Cóż bowiem za korzyść stanowi dla człowieka zyskać świat cały, a swoją duszę utracić? 37 Bo cóż może dać człowiek w zamian za swoją duszę? 38 Kto się bowiem Mnie i słów moich zawstydzi przed tym pokoleniem wiarołomnym i grzesznym, tego Syn Człowieczy wstydzić się będzie, gdy przyjdzie w chwale Ojca swojego razem z aniołami świętymi».
Ostatnio zmieniony 2023-11-18, 21:28 przez pom, łącznie zmieniany 1 raz.
1J, 4, 16
Myśmy poznali i uwierzyli miłości, jaką Bóg ma ku nam. Bóg jest miłością: kto trwa w miłości, trwa w Bogu, a Bóg trwa w nim.
Myśmy poznali i uwierzyli miłości, jaką Bóg ma ku nam. Bóg jest miłością: kto trwa w miłości, trwa w Bogu, a Bóg trwa w nim.
- Marek_Piotrowski
- Legendarny komentator
- Posty: 19256
- Rejestracja: 1 cze 2016
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 2651 times
- Been thanked: 4674 times
- Kontakt:
Re: Czy państwo powinno być świeckie i moralność niewierzących
Tutaj raczej mówimy o karach w sensie karcenia.
Re: Czy państwo powinno być świeckie i moralność niewierzących
Co to jest świeckie państwo? Taka Francja albo Turcja na przykład? Że siłą usuwa się przejawy religijności z życia społecznego? To iluzja. Na miejsce takiej pustki wchodzą różne skrajne ideologie i fundamentalizmy religijne. Za ideą świeckiego państwa kryje się wrogość wobec religii.
-
- Elitarny komentator
- Posty: 3547
- Rejestracja: 21 cze 2021
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 381 times
Re: Czy państwo powinno być świeckie i moralność niewierzących
Turcja niekoniecznie..A Francja chce być emiratem chyba
- Andej
- Legendarny komentator
- Posty: 22637
- Rejestracja: 20 lis 2016
- Been thanked: 4222 times
Re: Czy państwo powinno być świeckie i moralność niewierzących
Nie. Francja jest państwem ateistycznym. Antykatolickim. A władze Turcji są mocna związane z religią. O żadnym nie powiedziałbym, że jest świeckie.
Wszystko co piszę jest moim subiektywnym poglądem. Nigdy nie wypowiadam się w imieniu Kościoła. Moje wypowiedzi nie są autoryzowane przez Kościół.
Re: Czy państwo powinno być świeckie i moralność niewierzących
Andej, napisałam to ironicznie. Francja w założeniu miała być świecka, a stała się wroga religii (jakiejkolwiek). Turcja, po reformie Atatürka, też miała być świecka. W obu przypadkach do głosu dochodzi islamski fundamentalizm. Chodziło mi o to, że nie da się stworzyć świeckiego państwa, bo za tą ideą kryje się wrogość wobec religii, która, nawet jeśli na początku zakamuflowana, prędzej czy później wyjdzie na powierzchnię.