Udział w Eucharystii w Kościele innego wyznania

Rozmowa na temat sakramentów Kościoła świętego, poparcie ich Biblią, ich ważność, przystępowanie do nich, itp.
Awatar użytkownika
kazik95
Biegły forumowicz
Biegły forumowicz
Posty: 1807
Rejestracja: 20 lis 2023
Has thanked: 463 times
Been thanked: 224 times

Re: Udział w Eucharystii w Kościele innego wyznania

Post autor: kazik95 » 2024-01-15, 09:32

kazik95 pisze: 2024-01-15, 08:33
Marek_Piotrowski pisze: 2024-01-14, 22:51
sądzony pisze: 2024-01-14, 10:18 A co do wątpliwości to właśnie miłość wraz z wiarą i nadzieją, pozwalają te wątpliwości "przekroczyć".
Nie. To już nie jest ekumenizm. Osoby z wątpliwościami powinny się trzymać z dala od działań ekumenicznych.
Adam01 pisze: 2024-01-14, 16:19 Jest nie wyklucza wierzę, a święty, powszechny i apostolski Kościół nie oznacza wyłącznie katolickiego.
Oznacza. Nie ma zresztą innego, jest JEDEN.

"Wierzę w jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół"

Nie wolno więc wiernym uważać, że Kościół Chrystusowy jest zbiorem – wprawdzie zróżnicowanym, ale zarazem w jakiś sposób zjednoczonym – Kościołów i Wspólnot eklezjalnych."
Czy Kościół jest jakąś sektą, że "nie wolno mi uważać, że..."?
Bardzo razi mnie to zdanie.
Jak bardzo różni się ten język od tego zdania:
25. Ponadto Kościół musi unikać opierania swojej praktyki duszpasterskiej na stałym charakterze niektórych schematów doktrynalnych lub dyscyplinarnych, zwłaszcza gdy prowadzą one do "narcystycznego i autorytarnego elitaryzmu, w którym zamiast ewangelizować, analizuje się i klasyfikuje innych, a zamiast otwierać drzwi do łaski, wyczerpuje się swoją energię na kontrolowaniu i weryfikowaniu".
O, jak dobre życie mam do zaoferowania pod Panowaniem Bożym ludziom, którzy dzisiaj są w kiepskiej kondycji duchowej/psychicznej
[Jezus - Kazanie na Górze]

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 19130
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2635 times
Been thanked: 4643 times
Kontakt:

Re: Udział w Eucharystii w Kościele innego wyznania

Post autor: Marek_Piotrowski » 2024-01-15, 09:43

No cóż, dyskutujesz z Soborem Watykańskim II, na który się powoływałeś - świadczy to o tym, iż nie był i nie jest dla Ciebie przewodnikiem, tylko pretekstem do prób uzasadnienia swojego zdania.

Mnie to zdanie nie razi - Kościół podaje pewne zasady. Co więcej, są one wyrazem Jego wiary, a więc czystej wiary chrześcijańskiej.
Oczywiście, możesz się z tym nie zgadzać, ale nic tu po mnie - jeśli konsekwentna, wielokrotnie powtarzana nauka Kościoła CIę nie przekonuje, ja też Cię nie przekonam.

Pytałeś, odpowiedziałem wg nauki Kościoła. Odpowiedź Ci się nie spodobała - trudno.
EOT.

Dodano po 3 minutach 35 sekundach:
Adam01 pisze: 2024-01-15, 09:32
Marek_Piotrowski pisze: 2024-01-14, 22:51
Adam01 pisze: 2024-01-14, 16:19 Jest nie wyklucza wierzę, a święty, powszechny i apostolski Kościół nie oznacza wyłącznie katolickiego.
Oznacza. Nie ma zresztą innego, jest JEDEN.
"Wierzę w jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół"
"»Nie wolno więc wiernym uważać, że Kościół Chrystusowy jest zbiorem – wprawdzie zróżnicowanym, ale zarazem w jakiś sposób zjednoczonym – Kościołów i Wspólnot eklezjalnych."
Masz niewątpliwy talent do argumentacji jednakże tu mnie nie przekonałeś.
Kościół ma być święty, powszechny i apostolski. Inne wyznania też spełniają te kryteria.
Oczywiście, że nie.
'Kościół jest JEDEN z natury.
Poza tym wiara jest tylko pochodną.
Wiara wiarą ale to Bóg jest jeden.
Podobną "argumentację" mógłbyś - równie absurdalnie - zastosować do Świadków Jehowy, a nawet Muzułmanów (w końcu modlą się do tego samego Boga). I argumentować, jakoby wszystkie religie byłyby równie prawdziwe.
Ostatnio zmieniony 2024-01-15, 09:47 przez Marek_Piotrowski, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Tek de Cart
Biegły forumowicz
Biegły forumowicz
Posty: 1601
Rejestracja: 4 wrz 2017
Lokalizacja: szczęśliwy mąż i ojciec, Warszawa
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 202 times
Been thanked: 638 times
Kontakt:

Re: Udział w Eucharystii w Kościele innego wyznania

Post autor: Tek de Cart » 2024-01-15, 09:53

Porównanie z rodzinami jest ciekawe, ale nie do końca oddające sytuację. Eucharystia jest sakramentem, w co Kościół od początku wierzył i od początku tak sprawował (zarówno świadectwa Ojców Kościoła są takie, jak i ciągłość takiej wiary i działania w Kościele katolickim, też u prawosławnych, a nawet u chrześcijan w Indiach którzy od Europy byli odcięci przez islam przez długie wieki).
Więc mamy sytuację gdzie katolicy Eucharystię uważają za prawdę istotną, od Boga daną i przez Boga zadaną, a protestanci uważają to za coś mało ważnego, ot wspólnotowe zebranie. Czyli pytanie czy jako katolicy możemy uczestniczyć w fałszywym obrzędzie? (może nie potrafię tego dobrze wyrazić, ale tak to czuję). To tak jakby jedna z tych rodzin wciąż świętowała 'pamiątkę' kłótni między ojcem i synem, i teraz ja zostałbym zaproszony żeby to z nimi świętować, wznosić toasty ma cześć wspaniałego syna który odszedł i wyklinać głupiego ojca, który upierał się przy mało zrozumiałych zasadach. Jeśli z mojej perspektywy ojciec miał rację (choć może nie do końca potrafił to wyrazić), a syn był buntownikiem (który może po prostu nie potrafił zrozumieć) - to branie udziału w takim 'świętowaniu' jest pewnego rodzaju przyznaniem racji temu w co nie wierzę...
Nie sprzedawaj duszy diabłu, Bóg da Ci za nią więcej!

Awatar użytkownika
kazik95
Biegły forumowicz
Biegły forumowicz
Posty: 1807
Rejestracja: 20 lis 2023
Has thanked: 463 times
Been thanked: 224 times

Re: Udział w Eucharystii w Kościele innego wyznania

Post autor: kazik95 » 2024-01-15, 10:01

Tek de Cart pisze: 2024-01-15, 09:53 Porównanie z rodzinami jest ciekawe, ale nie do końca oddające sytuację. Eucharystia jest sakramentem, w co Kościół od początku wierzył i od początku tak sprawował (zarówno świadectwa Ojców Kościoła są takie, jak i ciągłość takiej wiary i działania w Kościele katolickim, też u prawosławnych, a nawet u chrześcijan w Indiach którzy od Europy byli odcięci przez islam przez długie wieki).
Więc mamy sytuację gdzie katolicy Eucharystię uważają za prawdę istotną, od Boga daną i przez Boga zadaną, a protestanci uważają to za coś mało ważnego, ot wspólnotowe zebranie. Czyli pytanie czy jako katolicy możemy uczestniczyć w fałszywym obrzędzie? (może nie potrafię tego dobrze wyrazić, ale tak to czuję). To tak jakby jedna z tych rodzin wciąż świętowała 'pamiątkę' kłótni między ojcem i synem, i teraz ja zostałbym zaproszony żeby to z nimi świętować, wznosić toasty ma cześć wspaniałego syna który odszedł i wyklinać głupiego ojca, który upierał się przy mało zrozumiałych zasadach. Jeśli z mojej perspektywy ojciec miał rację (choć może nie do końca potrafił to wyrazić), a syn był buntownikiem (który może po prostu nie potrafił zrozumieć) - to branie udziału w takim 'świętowaniu' jest pewnego rodzaju przyznaniem racji temu w co nie wierzę...
Zdanie które podkreśliłem:
To jest kłamstwo.
Obrzydliwe kłamstwo.

Poza tym ja nie pisałem o braniu udziału w Pamiątce Reformacji, tylko w niedzielnej mszy - liturgii Słowa i Eucharystii.
Podczas, której nie wspomina się Marcina Lutra tylko Jezusa Chrystusa. Naszego Ukochanego Pana i Boga.

Dodano po 52 minutach 27 sekundach:
Odnosząc się jeszcze do tego obrazu skłóconej rodziny, jaki zaproponowałem.

Przypomniały mi się słowa Jezusa, który odpowiadał na zarzut nieprzestrzegania Szabatu przez Jezusa i uczniów:

Tak jak wtedy powiedział, że "gdy wpadnie wam wół do studni to go w szabat nie wyciagacie?"
Tak można by powiedzieć, że "gdy wasi dziadkowie się pokłócili, to czy wy mimo tego nie pójdziecie do swoich krewnych na wigilię? Mimo, że to ten wredny Kargul naszemu dziadowi Pawlakowi worał się na trzy palce?"
Ostatnio zmieniony 2024-01-15, 10:54 przez kazik95, łącznie zmieniany 1 raz.
O, jak dobre życie mam do zaoferowania pod Panowaniem Bożym ludziom, którzy dzisiaj są w kiepskiej kondycji duchowej/psychicznej
[Jezus - Kazanie na Górze]

Awatar użytkownika
Adam01
Dyskutant
Dyskutant
Posty: 364
Rejestracja: 13 gru 2023
Has thanked: 6 times
Been thanked: 14 times

Re: Udział w Eucharystii w Kościele innego wyznania

Post autor: Adam01 » 2024-01-15, 11:00

Marek_Piotrowski pisze: 2024-01-15, 09:46 Podobną "argumentację" mógłbyś - równie absurdalnie - zastosować do Świadków Jehowy, a nawet Muzułmanów (w końcu modlą się do tego samego Boga). I argumentować, jakoby wszystkie religie byłyby równie prawdziwe.
Jeśli ich kościół jest święty, powszechny i apostolski to absurdu nie widzę.
Nie znam ich kościoła, więc się o nim nie wypowiem.
Ostatnio zmieniony 2024-01-15, 11:01 przez Adam01, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
sądzony
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 13806
Rejestracja: 20 lut 2020
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Wyznanie: Chrześcijanin
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2206 times

Re: Udział w Eucharystii w Kościele innego wyznania

Post autor: sądzony » 2024-01-15, 11:13

Marek_Piotrowski pisze: 2024-01-15, 09:46 (...) czystej wiary chrześcijańskiej.
Co oznacza "czysta wiara" :-?
"W owym dniu poznacie, że Ja jestem w Ojcu moim, a wy we Mnie i Ja w was." J 14.20

Awatar użytkownika
Tek de Cart
Biegły forumowicz
Biegły forumowicz
Posty: 1601
Rejestracja: 4 wrz 2017
Lokalizacja: szczęśliwy mąż i ojciec, Warszawa
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 202 times
Been thanked: 638 times
Kontakt:

Re: Udział w Eucharystii w Kościele innego wyznania

Post autor: Tek de Cart » 2024-01-15, 11:17

Jak napisałem, nie potrafię tego dobrze wyrazić.. dla mnie protestancka eucharystia to nie Eucharystia - tylko właśnie wspólnotowe spotkanie. Może nie dla wszystkich protestantów tak jest - ale z tego co wiem to wiele protestanckich wspólnot tak to traktuje. Kojarzę wypowiedź ex-pastora który opowiadał że u niego we wspólnocie w niedziele były 3 nabożeństwa, z czego jedno to była piosenka, kazanie, piosenka. Więc może mam błędne mniemanie co do niektórych wspólnot protestanckich.
W takim przypadku różnica w pojmowaniu tego spotkania jest fundamentalna - to dla mnie jest to coś innego po prostu. Czy innym będzie modlić się z protestantami którzy nie uznają sakramentalnego wymiaru Eucharystii poza kontekstem Eucharystii, a czym innym uczestniczyć w czymś co oni uważają (wg mnie błędnie) za Eucharystię. I w tym sensie nie sprawują apostolskiej wiary. Bo Eucharystia to nie wspominanie a uobecnianie dla katolika.
I jak dziadkowie się pokłócili to można razem siąść z krewnymi na wigilii - czyli można razem modlić się z protestantami. Ale Eucharystia to coś znacznie większego niż tylko modlitwa
Nie sprzedawaj duszy diabłu, Bóg da Ci za nią więcej!

Awatar użytkownika
kazik95
Biegły forumowicz
Biegły forumowicz
Posty: 1807
Rejestracja: 20 lis 2023
Has thanked: 463 times
Been thanked: 224 times

Re: Udział w Eucharystii w Kościele innego wyznania

Post autor: kazik95 » 2024-01-15, 11:33

Tek de Cart pisze: 2024-01-15, 11:17 Jak napisałem, nie potrafię tego dobrze wyrazić.. dla mnie protestancka eucharystia to nie Eucharystia - tylko właśnie wspólnotowe spotkanie. Może nie dla wszystkich protestantów tak jest - ale z tego co wiem to wiele protestanckich wspólnot tak to traktuje. Kojarzę wypowiedź ex-pastora który opowiadał że u niego we wspólnocie w niedziele były 3 nabożeństwa, z czego jedno to była piosenka, kazanie, piosenka. Więc może mam błędne mniemanie co do niektórych wspólnot protestanckich.
W takim przypadku różnica w pojmowaniu tego spotkania jest fundamentalna - to dla mnie jest to coś innego po prostu.
Czy innym będzie modlić się z protestantami którzy nie uznają sakramentalnego wymiaru Eucharystii poza kontekstem Eucharystii, a czym innym uczestniczyć w czymś co oni uważają (wg mnie błędnie) za Eucharystię. I w tym sensie nie sprawują apostolskiej wiary. Bo Eucharystia to nie wspominanie a uobecnianie dla katolika.
Troszkę nieładnie, bo to jakby powiedzieć: "nie wiem ale na wszelki wypadek się wypowiem i zniekształcę/pomniejszę znaczenie protestanckiej Eucharystii" :?:
Sakrament ten zwany jest również Sakramentem Ołtarza, Sakramentem Ciała i Krwi Pańskiej, Eucharystią.

Sakrament Komunii Świętej jest związany z Ostatnią Wieczerzą, którą Jezus obchodził z uczniami przed Swą śmiercią. Podając osobno chleb jako Ciało i kielich jako Krew, wskazał na Swą śmierć, gdyż według pojęć starotestamentowych śmierć następuje wskutek rozdziału krwi od ciała. Również apostoł Paweł wzywa, aby Komunię Św. wiązać ze śmiercią Pańską.

Albowiem, ilekroć ten chleb jecie, a z kielicha tego pijecie, śmierć Pańską zwiastujecie, aż przyjdzie (1 Kor. 11, 26).

Sakrament Wieczerzy Pańskiej odnawia wspólnotę, czyli społeczność chrześcijanina z Bogiem, która została zerwana przez grzech. Społeczność tę odnawia Chrzest i utrzymuje się ją przez wiarę wzbudzoną zwiastowaniem Ewangelii. Ponieważ jednak „stary człowiek”, czyli skażona grzechem istota nadal w chrześcijaninie dochodzi do głosu i społeczność z Bogiem podważa, Sakrament Komunii Św. tę zachwianą wspólnotę wciąż na nowo wiąże.

Komunia jest również wzmocnieniem społeczności z Chrystusem. Przyjmujemy bowiem pod postacią chleba i wina prawdziwe Ciało i prawdziwą Krew Pańską. W ten sposób stajemy się uczestnikami ofiary Chrystusa na krzyżu i dostępujemy łaski odpuszczenia grzechu, wyjednanej przez tę ofiarę (1 Kor. 10, 16). Uwielbiony Chrystus łączy się z nami i posila nas życiem wiecznym. Jezus powiedział:

Kto spożywa ciało moje i pije krew moją, ten ma żywot wieczny i Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym (Jan 6, 54).

Wreszcie Sakrament Komunii Św. odnawia społeczność pomiędzy jej uczestnikami. Wszystkich łączy jedna łaska, wszyscy dostępują tego samego pokoju i wszyscy są złączeni jednym Duchem, który odnawia ich do nowego życia w bratniej miłości.

Kościół zgodnie ze Słowem Bożym przestrzega, aby do Komunii św. przystępować należycie przygotowanym, w świadomości grzechu, w skrusze i w wierze w znaczenie ofiarnej śmierci Pana Jezusa (1 Kor. 11, 29).

Kościół Ewangelicko-Augsburski naucza, że elementy Komunii Św. – chleb i wino – nie zmieniają swej fizycznej substancji, lecz pod ich postacią uczestnicy Komunii Św. przyjmują prawdziwe Ciało i prawdziwą Krew Chrystusa. W ten sposób umęczony i ofiarowany Chrystus łączy się z chrześcijaninem. Ponieważ Jezus cierpiał za nas cieleśnie i swoją cielesną śmiercią odkupił nasze winy, przyjmując więc Jego prawdziwe Ciało i prawdziwą Krew, mamy udział w usprawiedliwieniu. Oczywiście uwielbiony Chrystus jest stale wśród nas, lecz dziś nie możemy Go oglądać w chwale.

Kościoły ewangelickie podają w Komunii Św. chleb i wino.

Marcin Luter i Księgi Wyznaniowe o Komunii Św.
Marcin Luter w Małym Katechizmie pisze, że Wieczerza Pańska to: „prawdziwe ciało i prawdziwa krew Pana naszego Jezusa Chrystusa, pod chlebem i winem nam chrześcijanom do spożywania i picia przez samego Chrystusa ustanowione”. W sakramencie Wieczerzy Pańskiej udzielane jest prawdziwe ciało i krew Jezusa Chrystusa w, z i pod chlebem i winem, mówimy więc o realnej i substancjalnej obecności ciała i krwi Chrystusa w sakramencie. Jednocześnie obecność ciała i krwi Chrystusa nie usuwa elementów, w, z i pod którymi jest podawana wierzącym do spożycia.

Wyłożone w Małym katechizmie rozumienie sakramentu oparte jest na Chrystusowych słowach ustanowienia przekazanych przez Ewangelie Mateusza (26,26-28), Marka (14,22-24), Łukasza (22,19.20) oraz apostoła Pawła (1 List do Koryntian 11, 23-26): „Pan nasz Jezus Chrystus, tej nocy, której był wydany, wziął chleb i podziękowawszy, łamał i dawał uczniom swoim, mówiąc: Bierzcie, jedzcie, to jest ciało Moje, które się za was daje. To czyńcie na pamiątkę Moją. Podobnie, gdy było po wieczerzy, wziął i kielich, a podziękowawszy, dał im, mówiąc: Bierzcie i pijcie z niego wszyscy, ten kielich jest to nowe przymierze we krwi Mojej, która się za was wylewa na odpuszczenie grzechów. To czyńcie, ilekroć pić będziecie, na pamiątkę Moją”

Reformacja odrzuciła rozumienie Wieczerzy Pańskiej jako ofiary przebłagalnej: „W rzeczywistości zaś była tylko jedna jedyna na świecie ofiara przebłagalna, mianowicie śmierć Chrystusowa, jak uczy List do Hebrajczyków (10,4), który powiada: „Jest bowiem rzeczą niemożliwą, aby krew wołów czy kozłów mogła zgładzić grzechy”. A nieco dalej powiedziane jest o woli Chrystusa: „Mocą tej woli jesteśmy uświęceni przez ofiarowanie ciała Jezusa Chrystusa raz na zawsze” (Hebr. 10,10)” O ofierze w kontekście działań chrześcijan można mówić tylko jako o ofierze dziękczynnej: „Obok tej jedynej ofiary [przebłagalnej, mianowicie śmierci Chrystusowej], inne ofiary są ofiarami eucharystycznymi [dziękczynnymi]; zwane są też ofiarami pochwalnymi: głoszenie Ewangelii, wiara, wzywanie, składanie dziękczynienia, wyznanie, udręki świętych, jednym słowem wszelkie dobre uczynki świętych. Te ofiary nie są zadośćuczynieniami za tych, którzy je czynią, ani też nie można ich odnieść do innych, aby zasługiwały dla nich na podstawie samego ich dokonania odpuszczenie grzechów lub pojednanie. Dokonują ich bowiem pojednani”

Pożytki Wieczerzy Pańskiej, zawarta w niej obietnica i ich przyjęcie wiarą
Marcin Luter odpowiadając na pytanie o pożytki Wieczerzy Pańskiej odwołuje się do słów ustanowienia: „Na to wskazują nam słowa: za was się daje i wylewa na odpuszczenie grzechów. To jest, że w sakramencie przez te słowa udzielone nam zostaje odpuszczenie grzechów, życie i zbawienie; bo gdzie jest odpuszczenie grzechów, tam też jest życie i zbawienie”

W Wieczerzy Pańskiej, podobnie jak w Chrzcie, kluczową rolę odgrywa obietnica Boża: „Jak może cielesne spożywanie i picie tak wielkie rzeczy czynić? Spożywanie i picie wprawdzie tego nie czynią, lecz te słowa: Za was się daje i wylewa na odpuszczenie grzechów. Albowiem słowa te obok cielesnego pożywania i picia stanowią główną część sakramentu, i kto tym słowem wierzy, ten ma, co one mówią i opiewają, to jest odpuszczenie grzechów”

O obecności ciała i krwi Chrystusa w sakramencie, a także o tym, że przynosi on zbawcze pożytki spożywającym decyduje obecność w sakramencie obietnicy Bożej, a więc słów ustanowienia. Dlatego Formuła Zgody domaga się: „I zaiste słowa ustanowienia Chrystusa w sprawowanej Wieczerzy Pańskiej powinny być wypowiadane lub śpiewane publicznie przed zborem głośno i wyraźnie, a w żadnym razie nie powinny być opuszczane”.

Ze względu na to na obecność ciała i krwi w sakramencie nie mają wpływu ani godność udzielającego go duchownego, ani wewnętrzne nastawieniem przyjmujących: „O Sakramencie Ołtarza postanawiamy, że chleb i wino w Wieczerzy są prawdziwym ciałem i krwią Chrystusa i że udzielane i przyjmowane są one nie tylko przez nabożnych, lecz także przez złych chrześcijan i przez bezbożnych”.

Warunkiem właściwego przygotowania do sakramentu i jego przyjęcia jest wiara: „Post i zewnętrzne przygotowanie się jest zaiste pięknym, powierzchownym zwyczajem, lecz ten tylko jest prawdziwie godny i należycie przygotowany, kto ma wiarę w te słowa: Za was się daje i wylewa na odpuszczenie grzechów. Kto zaś tym słowom nie wierzy lub powątpiewa, ten nie jest godny i nie jest przygotowany, gdyż owe słowa: „Za was” wymagają serc prawdziwie wierzących”.

Przyjmowanie sakramentu Wieczerzy Pańskiej bez wiary jest tym przed czym ostrzega apostoł Paweł w I Liście do Koryntian: „Przeto, ktokolwiek by jadł chleb i pił z kielicha Pańskiego niegodnie, winien będzie ciała i krwi Pańskiej. Albowiem kto je i pije niegodnie, nie rozróżniając ciała Pańskiego, sąd własny je i pije” (1 Kor 11,27.29).

Praktyka udzielania Wieczerzy Pańskiej
Marcin Luter zachęca w Dużym katechizmie do jak najczęstszego korzystania z możliwości przystąpienia do Sakramentu Ołtarza: „Ponieważ mamy już właściwe pojęcie i pouczenie o tym sakramencie, godzi się w końcu dodać również upomnienie i zachęcenie, aby nie zaniedbywać tego wielkiego skarbu, jaki codziennie bywa odprawiany i udzielany wśród chrześcijan, to jest, aby ci, którzy chcą być chrześcijanami, gotowi byli częściej przyjmować ten czcigodny sakrament”.

Sakrament ten udzielany jest w Kościołach luterańskich pod dwiema postaciami: chleba i wina wszystkim przystępującym. Przywrócenie tej praktyki było jedną z ważniejszych zmian wprowadzonych przez Reformację w zborach, które do niej przystąpiły: „Osobom świeckim udziela się obu postaci sakramentu Wieczerzy Pańskiej, ten bowiem zwyczaj oparty jest na przykazaniu Pana: „Pijcie z niego wszyscy” (Mat. 26). Tu Chrystus wyraźnie rozkazał co do kielicha, aby zeń pili wszyscy”. Jeszcze wyraźniej takiej praktyki broni Marcin Luter w Artykułach Szmalkaldzkich: „I że nie należy udzielać jej (Wieczerzy) tylko pod jedną postacią. Nie potrzeba nam bowiem owej pozornej mądrości (doxosophia), która by nas pouczała, że pod jedną postacią udzielone zostaje tyle samo, co i pod obiema, jak nauczają scholastycy i Sobór Konstancjański. Chociaż bowiem przypadkowo mogłoby być prawdą, że pod jedną postacią udzielone zostaje tyle samo, co pod obiema, to jednak udzielanie jej pod jedną postacią nie jest wypełnieniem całego zarządzenia i ustanowienia, dokonanego przez Chrystusa, przez Niego przekazanego i poleconego. Szczególnie zaś potępiamy i odłączamy od siebie w imieniu Pana wszystkich, którzy nie tylko pomijają udzielanie pod dwiema postaciami, lecz także w sposób tyrański mu przeszkadzają, potępiają je i oczerniają jako herezję, a w ten sposób siebie samych wynoszą ponad Chrystusa Pana i Boga naszego i przeciwstawiają mu się, i siebie wyżej od Chrystusa stawiają”.

W Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Polsce w nabożeństwie każde sprawowanie Wieczerzy Pańskiej poprzedza spowiedź.
https://www.luteranie.pl/komunia/

Dodano po 4 minutach 11 sekundach:
Oczywiście, to jest ich - również - skomplikowana teologia.
Zacytowałem to aby powiedzieć, że dla luteran Eucharystia jest bardzo poważną sprawą.
Ostatnio zmieniony 2024-01-15, 12:10 przez kazik95, łącznie zmieniany 2 razy.
O, jak dobre życie mam do zaoferowania pod Panowaniem Bożym ludziom, którzy dzisiaj są w kiepskiej kondycji duchowej/psychicznej
[Jezus - Kazanie na Górze]

Gzresznik Upadający
Elitarny komentator
Elitarny komentator
Posty: 3471
Rejestracja: 21 cze 2021
Has thanked: 159 times
Been thanked: 361 times

Re: Udział w Eucharystii w Kościele innego wyznania

Post autor: Gzresznik Upadający » 2024-01-15, 12:02

Dlatego sugerowalbym Rzymowi utworzenie odnogi kościoła dla luteran. Takiego.kościoła ewangelicki katolickiego.

Awatar użytkownika
kazik95
Biegły forumowicz
Biegły forumowicz
Posty: 1807
Rejestracja: 20 lis 2023
Has thanked: 463 times
Been thanked: 224 times

Re: Udział w Eucharystii w Kościele innego wyznania

Post autor: kazik95 » 2024-01-15, 12:17

Obrazek

Dodano po 13 minutach 57 sekundach:
Przyjmowanie Komunii u luteran - na klęcząco

Obrazek

Dodano po 27 minutach 34 sekundach:
Msza Anglikańska

Obrazek
O, jak dobre życie mam do zaoferowania pod Panowaniem Bożym ludziom, którzy dzisiaj są w kiepskiej kondycji duchowej/psychicznej
[Jezus - Kazanie na Górze]

ODPOWIEDZ