Dzieje Apostolskie 15 - Sobór Jerozolimski

Albertus
Złoty mówca
Złoty mówca
Posty: 6053
Rejestracja: 12 mar 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 458 times
Been thanked: 921 times

Re: Dzieje Apostolskie 15 - Sobór Jerozolimski

Post autor: Albertus » 2024-04-07, 17:28

Dezerter pisze: 2024-04-07, 17:10 Albertusie słaby argument z tekstem ( wątpliwego rozumienia, znaczenia) po Soborze jerozolimskim, bo ja mam późniejszy(? ) być może
gdzie Jakub brat Pański, biskup Kościoła Matki w Jerozolimie, w obecności Apostoła pogan Pawła ,po jego 3 misji ewangelizacyjnej , w 58 roku
takie słowa usłyszał:
Dz 21
Przyjęcie przez Kościół jerozolimski

17 Kiedy znaleźliśmy się w Jerozolimie, bracia przyjęli nas z radością. 18 Następnego dnia Paweł poszedł razem z nami do Jakuba5. Zebrali się też wszyscy starsi. 19 Powitawszy ich, zaczął szczegółowo opowiadać, czego Bóg dokonał wśród pogan przez jego posługę. 20 Słysząc to, wielbili Boga, ale powiedzieli mu: «Widzisz, bracie, ile tysięcy Żydów uwierzyło, 21 a wszyscy trzymają się gorliwie Prawa. O tobie jednak słyszeli, że wszystkich Żydów, mieszkających wśród pogan, nauczasz odstępstwa od Mojżesza, mówisz, że nie mają obrzezywać swych synów ani zachowywać zwyczajów. 22 Cóż więc począć? W każdym wypadku dowiedzą się, żeś przybył. 23 Zrób więc to, co ci mówimy: Mamy tu czterech mężczyzn, którzy złożyli ślub, 24 weź ich z sobą, poddaj się razem z nimi oczyszczeniu, pokryj za nich koszty, aby mogli ostrzyc sobie głowy6, a wtedy wszyscy przekonają się, że w tym, czego się dowiedzieli o tobie, nie tylko nie ma źdźbła prawdy, lecz że ty sam przestrzegasz Prawa na równi z nimi. 25 Co zaś do pogan, którzy uwierzyli, posłaliśmy im na piśmie polecenie, aby powstrzymali się od pokarmów ofiarowanych bożkom, od krwi, od tego, co uduszone, i od nierządu»7. 26 Wtedy Paweł wziął z sobą tych mężów, następnego dnia poddał się razem z nimi oczyszczeniu, wszedł do świątyni i zgłosił [termin] wypełnienia dni oczyszczenia, aż zostanie złożona ofiara za każdego z nich.
jasno i wyraźnie powtórzone przykazania, "by tacy jak ty nie mieli wątpliwości" ;)
Ale po co ta dyskusja, obstawiam, że Marek też nie je kaszanki ani czarniny
więc dyskusja czysto akademicka

Nie bardzo rozumiem o jakim tekście "wątpliwego znaczenia" piszesz?

O tekście natchnionej przez Ducha Świętego Ewangelii wg ś Marka?

Poważnie?!

A to że ten tekst jest późniejszy od Soboru Jerozolimskiego ma istotne znaczeni dlatego że pokazuje nam jaki stosunek do kwestii potraw mieli chrześcijanie po tym soborze i to czy uznawali zakaz spożywania krwi przez chrześcijan za obowiązujący.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 15016
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4230 times
Been thanked: 2964 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 15 - Sobór Jerozolimski

Post autor: Dezerter » 2024-04-07, 17:41

Czytaj uważnie zanim odpowiesz, bo taka dyskusja nie ma sensu!
Tekst Marka nie jest wątpliwy, tylko ma wątpliwe rozumienie/znaczenie np takie jak ja z niego wyciągam, że
jest o myciu rąk i garów, a nie o produktach, zawartości garnka (która oczywiście była koszerna, co do tego nie mam najmniejszej wątpliwości )
więc każdy pokarm jest czysty - nawet ten spożyty tak jak apostołowie spożywali czyli brudnymi rekami (pod warunkiem że jest koszerny)
jasno to wynika z tekstu, który zaznaczyłem i podkreśliłem.

Podałem 2 cytat nie z Dz 15 a dużo późniejszy w pełni potwierdzający wcześniejsze Przykazania Apostolskie - jakiś komentarz ?
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Albertus
Złoty mówca
Złoty mówca
Posty: 6053
Rejestracja: 12 mar 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 458 times
Been thanked: 921 times

Re: Dzieje Apostolskie 15 - Sobór Jerozolimski

Post autor: Albertus » 2024-04-07, 18:21

Dezerter pisze: 2024-04-07, 17:41 Czytaj uważnie zanim odpowiesz, bo taka dyskusja nie ma sensu!
Tekst Marka nie jest wątpliwy, tylko ma wątpliwe rozumienie/znaczenie np takie jak ja z niego wyciągam, że
jest o myciu rąk i garów, a nie o produktach, zawartości garnka (która oczywiście była koszerna, co do tego nie mam najmniejszej wątpliwości )
więc każdy pokarm jest czysty - nawet ten spożyty tak jak apostołowie spożywali czyli brudnymi rekami (pod warunkiem że jest koszerny)
jasno to wynika z tekstu, który zaznaczyłem i podkreśliłem.

Podałem 2 cytat nie z Dz 15 a dużo późniejszy w pełni potwierdzający wcześniejsze Przykazania Apostolskie - jakiś komentarz ?
Chyba źle cię zrozumiałem.Myślałem że chodzi ci o znaczenie w sensie tekstu mniej ważnego.

A podałeś nie tekst późniejszy tylko późniejszy rozdział z Dziejów Apostolskich opisujący ówczesną rzeczywistość gdy duża część chrześcijan pochodzenia żydowskiego przestrzegała jeszcze Prawa.Ewangelia wg św Marka to ok 65 rok i interpretacja słów Jezusa w odniesieniu do potraw odzwierciedlająca to co Chrześcijanom objawił Duch Święty.

A takie jeszcze praktyczne pytanie do ciebie:

Czy mamy zakaz jadania tylko potraw z dodaną krwią czy również mięsa w którym została krew bo nie zostało prawidłowo wykrwawione podczas uboju?

Jadasz na przykład kurczaki?
Ostatnio zmieniony 2024-04-07, 18:29 przez Albertus, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 15016
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4230 times
Been thanked: 2964 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 15 - Sobór Jerozolimski

Post autor: Dezerter » 2024-04-07, 19:08

Albertus pisze: 2024-04-07, 18:21
Dezerter pisze: 2024-04-07, 17:41 Czytaj uważnie zanim odpowiesz, bo taka dyskusja nie ma sensu!
Tekst Marka nie jest wątpliwy, tylko ma wątpliwe rozumienie/znaczenie np takie jak ja z niego wyciągam, że
jest o myciu rąk i garów, a nie o produktach, zawartości garnka (która oczywiście była koszerna, co do tego nie mam najmniejszej wątpliwości )
więc każdy pokarm jest czysty - nawet ten spożyty tak jak apostołowie spożywali czyli brudnymi rekami (pod warunkiem że jest koszerny)
jasno to wynika z tekstu, który zaznaczyłem i podkreśliłem.

Podałem 2 cytat nie z Dz 15 a dużo późniejszy w pełni potwierdzający wcześniejsze Przykazania Apostolskie - jakiś komentarz ?
Chyba źle cię zrozumiałem.Myślałem że chodzi ci o znaczenie w sensie tekstu mniej ważnego.

A podałeś nie tekst późniejszy tylko późniejszy rozdział z Dziejów Apostolskich opisujący ówczesną rzeczywistość gdy duża część chrześcijan pochodzenia żydowskiego przestrzegała jeszcze Prawa.Ewangelia wg św Marka to ok 65 rok i interpretacja słów Jezusa w odniesieniu do potraw odzwierciedlająca to co Chrześcijanom objawił Duch Święty.
Łukasz zakończył pisanie Dziejów w tym samym czasie, więc argument upada :
Hipoteza pierwsza opiera się na założeniu, że dzieło musiało powstać przed śmiercią (męczeńską) głównego bohatera księgi, Apostoła Pawła z Tarsu (został stracony w Rzymie ok. 64–67 r.)
Inne hipotezy są o późniejszym powstaniu Dz. Jestem przekonany, że Jakub nie zmienił zdania i nie sprzeniewierzył się temu co uchwalił on sam i cały Kościół z Ducem św.
ale nawet jeśli zobaczymy kiedy Paweł był w Jerozolimie, to mamy zaledwie kilka lat różnicy z Mk,
a jeszcze nie użyłem argumentu analogicznego do twojego - kiedy dział się opisane wydarzenia z Mk ;)
wniosek - kolejny argument upada
co zostaje ?
A takie jeszcze praktyczne pytanie do ciebie:

Czy mamy zakaz jadania tylko potraw z dodaną krwią czy również mięsa w którym została krew bo nie zostało prawidłowo wykrwawione podczas uboju?

Jadasz na przykład kurczaki?
Znam ten współczesny i naukowy argument- słaby
bo nijak się ma do koszerności potraw, która takich dylematów nie maiła, współcześni żydzi nie mają, więc i ty i ja mieć nie musimy
Ale jeśli kiedyś cię odwiedzę, a ty lub twoja żona poda na posiłek kaszankę, to zjem ze smakiem i z wdzięcznością - wiem, że nie muszę rozwijać ... :)

Uświadomiłem sobie , że w tym 15 rozdziale Dziejów kończy się opowieść o Piotrze :( - Łukaszu - słabe to
więc proponuję dopisać suplement do Dz 15 i w osobnym wątku spróbować zrekonstruować dalsze dzieje Piotra w oparciu nie o pobożne legendy, tylko o źródła w miarę prawdopodobne i w miarę historyczne - co sadzicie - zapraszam wszystkich do współpracy
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Albertus
Złoty mówca
Złoty mówca
Posty: 6053
Rejestracja: 12 mar 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 458 times
Been thanked: 921 times

Re: Dzieje Apostolskie 15 - Sobór Jerozolimski

Post autor: Albertus » 2024-04-07, 19:27

Dezerter pisze: 2024-04-07, 19:08
A takie jeszcze praktyczne pytanie do ciebie:

Czy mamy zakaz jadania tylko potraw z dodaną krwią czy również mięsa w którym została krew bo nie zostało prawidłowo wykrwawione podczas uboju?

Jadasz na przykład kurczaki?
Znam ten współczesny i naukowy argument- słaby
bo nijak się ma do koszerności potraw, która takich dylematów nie maiła, współcześni żydzi nie mają, więc i ty i ja mieć nie musimy
Nie jest to argument naukowy tylko biblijny.

Koszerne mięso musi być prawidłowo wykrwawione.

Współcześni żydzi nie mają problemu z jedzeniem niekoszernego mięsa?

https://agroprofil.pl/wiadomosci/uboj-r ... ym-polega/

Nawiasem mówiąc nie zgadzam się, że jest to jakoś szczególnie okrutna dla zwierząt forma uboju. Uważam że dużo gorsza są obecnie stosowane formy uboju.

Zresztą dlatego też na soborze jerozolimskim jest też mowa o zakazie spożywania tego co uduszone.

Tak więc pytanie do ciebie jak najbardziej zasadne.
Ostatnio zmieniony 2024-04-07, 19:28 przez Albertus, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 15016
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4230 times
Been thanked: 2964 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 15 - Sobór Jerozolimski

Post autor: Dezerter » 2024-04-07, 19:38

Moja wołowinka jest tak samo wykrwawiona jak koszerna - gdzie ty widzisz praktyczna różnicę w ilości krwi w mięsie? - poproszę o jakieś naukowe dane. Byleś w ubojni?, bo ja tak - niezatarte wspomnienie :( - podcięcie gardła następuje w sekundę , dwie po ogłuszeniu zwierzęcia więc ...
Ale nie to jest tematem dyskusji, tylko to co jest konieczne dla nas do powstrzymania się.
Obydwaj przestrzegamy, więc :-h
Ostatnio zmieniony 2024-04-07, 19:39 przez Dezerter, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Albertus
Złoty mówca
Złoty mówca
Posty: 6053
Rejestracja: 12 mar 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 458 times
Been thanked: 921 times

Re: Dzieje Apostolskie 15 - Sobór Jerozolimski

Post autor: Albertus » 2024-04-07, 19:54

Dezerter pisze: 2024-04-07, 19:38 Moja wołowinka jest tak samo wykrwawiona jak koszerna - gdzie ty widzisz praktyczna różnicę w ilości krwi w mięsie? - poproszę o jakieś naukowe dane. Byleś w ubojni?, bo ja tak - niezatarte wspomnienie :( - podcięcie gardła następuje w sekundę , dwie po ogłuszeniu zwierzęcia więc ...
Ale nie to jest tematem dyskusji, tylko to co jest konieczne dla nas do powstrzymania się.
Obydwaj przestrzegamy, więc :-h
Jednym z moich wyuczonych zawodów ( choć nigdy nie wykonywanym) jest - technik chemik przemysłu spożywczego.

Wiem więc że w ubojniach zwierzęta są ogłuszane przeważnie prądem elektrycznym albo rzadziej metodą udarową a od niedawna mogą być podduszane dwutlenkiem węgla.

Przy ogłuszaniu prądem elektrycznym często następuje zatrzymanie akcji serca a więc trudno mówić o prawidłowym wykrwawieniu szczególnie w przypadku kurczaków. Byłem na praktykach w zakładach drobiarskich więc widziałem i wiem( w każdym razie wiem jak było 35 lat temu). Stąd moje pytanie o kurczaki.

Jeśli więc twierdzisz że powstrzymywanie się od krwi i od tego co uduszone jest dla nas konieczne to ta kwestia jak najbardziej wymaga wyjaśnienia.

Wszelka dziczyzna również odpada.
Ostatnio zmieniony 2024-04-07, 19:59 przez Albertus, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 15016
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4230 times
Been thanked: 2964 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 15 - Sobór Jerozolimski

Post autor: Dezerter » 2024-04-07, 20:48

Nie wiem w drobiowych nie byłem, ale czytam i są dwa etapy
1 ogłuszanie ( a więc żyją)
2. ubój właściwy - wykrwawienie
https://www.maszynowi.pl/artykul/jak-po ... biu-129881
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Albertus
Złoty mówca
Złoty mówca
Posty: 6053
Rejestracja: 12 mar 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 458 times
Been thanked: 921 times

Re: Dzieje Apostolskie 15 - Sobór Jerozolimski

Post autor: Albertus » 2024-04-07, 21:10

Dezerter pisze: 2024-04-07, 20:48 Nie wiem w drobiowych nie byłem, ale czytam i są dwa etapy
1 ogłuszanie ( a więc żyją)
2. ubój właściwy - wykrwawienie
https://www.maszynowi.pl/artykul/jak-po ... biu-129881
Tak to się właśnie odbywało kurczaki jechały podwieszone za nogi a głowy zanurzały się w solance pod napięciem.

Pewnie niektóre jeszcze żyły a niektóre nie. W ogóle porażenie prądem często wywołuje zatrzymanie akcji serca. Nawet jeśli zwierzę jeszcze jest żywe to trudno mówić o prawidłowym wykrwawieniu. Zresztą w mięsie kurczaków krew jest często widoczna.

Dezerterze - nie oszukuj się.

Jak ktoś chce mieć dobrze wykrwawionego kurczaka to najlepsza metoda to obcięcie samemu łba siekierą na pniaku.(poza tym to najbardziej humanitarna metoda) Nie wiem tylko czy to teraz legalne...

Dla mnie to nie problem bo taki zakaz pokarmowy chrześcijan nie obowiązuje ale ty powinieneś takie rzeczy sprawdzać...
Ostatnio zmieniony 2024-04-07, 21:11 przez Albertus, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Dezerter
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 15016
Rejestracja: 24 sie 2015
Lokalizacja: Inowrocław
Has thanked: 4230 times
Been thanked: 2964 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 15 - Sobór Jerozolimski

Post autor: Dezerter » 2024-04-07, 21:16

.. pożartowałeś sobie, więc kończmy, bo to poważny wątek - zapraszam do dziejów Piotra
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.

Albertus
Złoty mówca
Złoty mówca
Posty: 6053
Rejestracja: 12 mar 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 458 times
Been thanked: 921 times

Re: Dzieje Apostolskie 15 - Sobór Jerozolimski

Post autor: Albertus » 2024-04-07, 21:44

Dezerter pisze: 2024-04-07, 21:16 .. pożartowałeś sobie, więc kończmy, bo to poważny wątek - zapraszam do dziejów Piotra
Jeżeli propagujesz pogląd że dla katolików zakaz spożywania krwi jest rzeczą konieczną to dla mnie to nie są żarty.

Jeśli dobrze cię zrozumiałem.

Choć mam nadzieję że to nieporozumienie.
Ostatnio zmieniony 2024-04-07, 22:45 przez Albertus, łącznie zmieniany 2 razy.

marcin
Aktywny komentator
Aktywny komentator
Posty: 676
Rejestracja: 3 lut 2024
Wyznanie: Chrześcijanin
Has thanked: 110 times
Been thanked: 63 times

Re: Dzieje Apostolskie 15 - Sobór Jerozolimski

Post autor: marcin » 2024-04-08, 03:12

Albertus pisze: 2024-04-07, 21:44
Dezerter pisze: 2024-04-07, 21:16 .. pożartowałeś sobie, więc kończmy, bo to poważny wątek - zapraszam do dziejów Piotra
Jeżeli propagujesz pogląd że dla katolików zakaz spożywania krwi jest rzeczą konieczną to dla mnie to nie są żarty.

Jeśli dobrze cię zrozumiałem.

Choć mam nadzieję że to nieporozumienie.
W tym calym wykrwawianiu chodzi o to by serce wypompowalo ta krew, bo samo ociekanie miesa z krwi nie jest takie efektywne, gdyz zyly i tetnice to naczynia polaczone i samo ociekanie takiego kurczaka po obcieciu mu glowy nie usunie calej krwi.
Drugim i chyba wazniejszym elementem uboju tzw. koszernego jest uspokojenie zwierzecia by jego organizm nie wytwarzal i nie rozprowadzal we krwi hormonow i zwiazkow chem zwiazanych ze stresem, a mieso bylo dotlenione tak jak w zdrowym organizmie.
Te hormony i zwiazki chem. maja wplyw na tego kto to mieso bedzie spozywal.
Mozna by powiedziec ze ten kto spozywa takie "zestresowane" mieso, bedzie zestresowany, tak jakby jego organizm sam te zwiazki wytworzyl albo otrzymal taka dawke w pigulce. Takie mieso po prostu zawiera to wszystko co bylo we krwi tego zwierzaka, im bardziej zwierzak byl zestresowany, tym wiecej takich negatywnych substancji bedzie w jego miesie. Jesli bedzie to zwierze uduszone, to poziom takiej chemii w jego krwi bedzie najwyzszy, a skoro cala krew zostala w tym miesie, to bedzie ono zawieralo wrecz maksymalna mozliwa dawke tego.
Praktycznie chyba kazdy tego rodzaju zapis w Biblii ma konkretne powody, ktorych czesto nie rozumiemy, lub ignorujemy.

Dodano po 6 minutach 43 sekundach:
Chyba to takze przyczynia sie do agresji i stresow na forum. Jedni atakuja drugich, a ci drudzy pija melise na uspokojenie.
Ostatnio zmieniony 2024-04-08, 03:24 przez marcin, łącznie zmieniany 2 razy.

Gzresznik Upadający
Elitarny komentator
Elitarny komentator
Posty: 3485
Rejestracja: 21 cze 2021
Has thanked: 159 times
Been thanked: 366 times

Re: Dzieje Apostolskie 15 - Sobór Jerozolimski

Post autor: Gzresznik Upadający » 2024-04-08, 07:06

Albertus pisze: 2024-04-07, 17:28
Dezerter pisze: 2024-04-07, 17:10 Albertusie słaby argument z tekstem ( wątpliwego rozumienia, znaczenia) po Soborze jerozolimskim, bo ja mam późniejszy(? ) być może
gdzie Jakub brat Pański, biskup Kościoła Matki w Jerozolimie, w obecności Apostoła pogan Pawła ,po jego 3 misji ewangelizacyjnej , w 58 roku
takie słowa usłyszał:
Dz 21
Przyjęcie przez Kościół jerozolimski

17 Kiedy znaleźliśmy się w Jerozolimie, bracia przyjęli nas z radością. 18 Następnego dnia Paweł poszedł razem z nami do Jakuba5. Zebrali się też wszyscy starsi. 19 Powitawszy ich, zaczął szczegółowo opowiadać, czego Bóg dokonał wśród pogan przez jego posługę. 20 Słysząc to, wielbili Boga, ale powiedzieli mu: «Widzisz, bracie, ile tysięcy Żydów uwierzyło, 21 a wszyscy trzymają się gorliwie Prawa. O tobie jednak słyszeli, że wszystkich Żydów, mieszkających wśród pogan, nauczasz odstępstwa od Mojżesza, mówisz, że nie mają obrzezywać swych synów ani zachowywać zwyczajów. 22 Cóż więc począć? W każdym wypadku dowiedzą się, żeś przybył. 23 Zrób więc to, co ci mówimy: Mamy tu czterech mężczyzn, którzy złożyli ślub, 24 weź ich z sobą, poddaj się razem z nimi oczyszczeniu, pokryj za nich koszty, aby mogli ostrzyc sobie głowy6, a wtedy wszyscy przekonają się, że w tym, czego się dowiedzieli o tobie, nie tylko nie ma źdźbła prawdy, lecz że ty sam przestrzegasz Prawa na równi z nimi. 25 Co zaś do pogan, którzy uwierzyli, posłaliśmy im na piśmie polecenie, aby powstrzymali się od pokarmów ofiarowanych bożkom, od krwi, od tego, co uduszone, i od nierządu»7. 26 Wtedy Paweł wziął z sobą tych mężów, następnego dnia poddał się razem z nimi oczyszczeniu, wszedł do świątyni i zgłosił [termin] wypełnienia dni oczyszczenia, aż zostanie złożona ofiara za każdego z nich.
jasno i wyraźnie powtórzone przykazania, "by tacy jak ty nie mieli wątpliwości" ;)
Ale po co ta dyskusja, obstawiam, że Marek też nie je kaszanki ani czarniny
więc dyskusja czysto akademicka

Nie bardzo rozumiem o jakim tekście "wątpliwego znaczenia" piszesz?

O tekście natchnionej przez Ducha Świętego Ewangelii wg ś Marka?

Poważnie?!

A to że ten tekst jest późniejszy od Soboru Jerozolimskiego ma istotne znaczeni dlatego że pokazuje nam jaki stosunek do kwestii potraw mieli chrześcijanie po tym soborze i to czy uznawali zakaz spożywania krwi przez chrześcijan za obowiązujący.
A to nie chodzi o to by nie spozywac miesa z ofiar pogańskich ?

Awatar użytkownika
Marek_Piotrowski
Legendarny komentator
Legendarny komentator
Posty: 19172
Rejestracja: 1 cze 2016
Wyznanie: Katolicyzm
Has thanked: 2639 times
Been thanked: 4651 times
Kontakt:

Re: Dzieje Apostolskie 15 - Sobór Jerozolimski

Post autor: Marek_Piotrowski » 2024-04-08, 09:24

1
zacząłem szukać gdzie i kiedy , ktoś odwołał te pierwsze przykazania Apostolskie i Kościelne?
Naprawdę sądzisz, że w Kościele to działa tak jurydycznie? Że stworzono po prostu "nowe Prawo" zamiast Mojżeszowego, ale również oparte na "nie chodź, nie jedz, nie dotykaj"?!
Ale jeśli tak, to spróbuj poszukać, czy odwołano wyraźne polecenie Soboru Nicejskiego, iż nie wolno klękać w niedzielę, święta i w okresie Wielkanocnym. A jak nie znajdziesz, nie klękaj podczas Mszy Świętej, nawet w czasie podniesienia...

Jesli ktoś ma wątpliwości, czy należy trzymać się przykazania kościelnego, powinien zapytać Kościoła. Myślę, @Dezerterze, że otrzymasz jednoznaczną odpowiedź.

2
Dezerter pisze: 2024-04-07, 17:10
Dz 21
Przyjęcie przez Kościół jerozolimski

17 Kiedy znaleźliśmy się w Jerozolimie, bracia przyjęli nas z radością. 18 Następnego dnia Paweł poszedł razem z nami do Jakuba5. Zebrali się też wszyscy starsi. 19 Powitawszy ich, zaczął szczegółowo opowiadać, czego Bóg dokonał wśród pogan przez jego posługę. 20 Słysząc to, wielbili Boga, ale powiedzieli mu: «Widzisz, bracie, ile tysięcy Żydów uwierzyło, 21 a wszyscy trzymają się gorliwie Prawa. O tobie jednak słyszeli, że wszystkich Żydów, mieszkających wśród pogan, nauczasz odstępstwa od Mojżesza, mówisz, że nie mają obrzezywać swych synów ani zachowywać zwyczajów. 22 Cóż więc począć? W każdym wypadku dowiedzą się, żeś przybył. 23 Zrób więc to, co ci mówimy: Mamy tu czterech mężczyzn, którzy złożyli ślub, 24 weź ich z sobą, poddaj się razem z nimi oczyszczeniu, pokryj za nich koszty, aby mogli ostrzyc sobie głowy6, a wtedy wszyscy przekonają się, że w tym, czego się dowiedzieli o tobie, nie tylko nie ma źdźbła prawdy, lecz że ty sam przestrzegasz Prawa na równi z nimi. 25 Co zaś do pogan, którzy uwierzyli, posłaliśmy im na piśmie polecenie, aby powstrzymali się od pokarmów ofiarowanych bożkom, od krwi, od tego, co uduszone, i od nierządu»7. 26 Wtedy Paweł wziął z sobą tych mężów, następnego dnia poddał się razem z nimi oczyszczeniu, wszedł do świątyni i zgłosił [termin] wypełnienia dni oczyszczenia, aż zostanie złożona ofiara za każdego z nich.
jasno i wyraźnie powtórzone przykazania, "by tacy jak ty nie mieli wątpliwości" ;)
Tekst ten ładnie pokazuje wyzwania, z jakimi mierzył się wówczas Kościół - i że tego typu czasowe zakazy były sposobem na uśmierzenie niepokojów Żydów (zarówno nawróconych, ja i nie nawróconych). Jak to ujmuje o.Salij:
o.Salij pisze:Apostoł Jakub, najlepiej chyba rozumiejący mentalność ludzi, którzy wszczęli cały ten spór, zaproponował sposób na jego uciszenie: niech wyznawcy Chrystusa, pochodzący z pogan „powstrzymają się od pokarmów ofiarowanych bożkom, od nierządu, od tego, co uduszone, i od krwi” (Dz 15,20). Propozycja Jakuba została przyjęta i uchwalona przez Sobór (Dz 15,29).

O co tutaj chodzi? Dlaczego w związku z tym sporem wydano właśnie takie zarządzenie? Co więcej, w zarządzeniu tym znalazła się wzmianka o nierządzie. Czyżby podczas przygotowywania pogan do chrztu nie uczono ich o przykazaniu „Nie cudzołóż”, czyżby nie przekazano im słowa Chrystusa Pana, który żądał znacznie więcej, bo mówił, że „każdy, kto pożądliwie spojrzy na kobietę, już się w swoim sercu dopuścił cudzołóstwa”? Na pewno ich tego uczono! Co zatem znaczy wzmianka o nierządzie w zarządzeniu Soboru Jerozolimskiego?

Otóż propozycja Apostoła Jakuba była niewielkim, ale niezwykle mądrym wyjściem naprzeciw ludziom, którzy przelękli się otwarcia bram Kościoła przed poganami. Jakub zaproponował mianowicie, żeby chrześcijan, nawracających się z pogaństwa, poddać łatwemu do zachowania staremu żydowskiemu prawu, które obowiązywało pogan mieszkających wśród Żydów i nie zamierzających przyjąć religii Mojżeszowej. To niewielkie ustępstwo ze strony chrześcijan pochodzących z pogan miało realne szanse na to, że usatysfakcjonuje tych chrześcijan pochodzenia żydowskiego, którzy domagali się judaizacji nowo nawróconych. Zaproponowane ustępstwo szło bowiem po linii tradycyjnych rozwiązań żydowskich.
Takich ustępstw było wiele i były w pewnym sensie stałym sposobem działania. Paweł pisał: "Dla Żydów stałem się jak Żyd, aby pozyskać Żydów. Dla tych, co są pod Prawem, byłem jak ten, który jest pod Prawem - choć w rzeczywistości nie byłem pod Prawem - by pozyskać tych, co pozostawali pod Prawem"/1Kor 9:20/

Paweł nawet, z podobnych powodów... obrzezał Tymoteusza: "Paweł postanowił zabrać go ze sobą w podróż. Obrzezał go jednak przed tym ze względu na Żydów zamieszkałych w tamtych okolicach."/Dz 16,3/

3
Podkreśliłeś "wszyscy trzymają się gorliwie Prawa". Argumentując iż tekst ten stanowi wzór, musisz być konsekwentny: w taki rozumieniu "wjeżdżają na stół chrześcijaństwa" z powrotem wszystkie przykazania Prawa Mojżeszowego.
Albo-albo.

A to już poważna sprawa.

4
Co do Pisma, jednoznacznie podtrzymuje moją interpretację "przykazań" dla nowo nawróconych Żydów z diaspory (i powód ich przekazania, jaki podałem):
"Jeżeli zaprosi was ktoś z niewierzących, a wy zgodzicie się przyjść, jedzcie wszystko, co wam podadzą, nie pytając o nic - dla spokoju sumienia.A gdyby ktoś powiedział: To było złożone na ofiarę - nie jedzcie przez wzgląd na tego, który ostrzegał, i z uwagi na sumienie.
Mam na myśli sumienie nie twoje, lecz bliźniego. Bo dlaczego by czyjeś sumienie miało wyrokować o mojej wolności?
Jeśli ja coś spożywam dzięki czyniąc, to czemu mam być spotwarzany z powodu tego, za co dzięki czynię?
Przeto czy jecie, czy pijecie, czy cokolwiek innego czynicie, wszystko na chwałę Bożą czyńcie.
Nie bądźcie zgorszeniem ani dla Żydów, ani dla Greków, ani dla Kościoła Bożego.
Podobnie jak ja, który się staram przypodobać wszystkim, nie szukając własnej korzyści, lecz dobra wielu, aby byli zbawieni."
(1Kor 10,27-33)

Jak widzisz, tekst dotyczy tego samego, czego zabronił Sobór Jerozolimski i wyraźnie mówi, że nie ma problemu z jedzeniem tego mięsa - o ile nie gorszy się osób słabszych w wierze.

5
Polecam tekst kogoś bieglejszego w Piśmie niż my tutaj, wyjaśniającego tekst zadziwiająco zgodnie z tym, co napisałem, a przy naświetlającego kontekst ówczesnej sytuacji Kościoła. https://mateusz.pl/ksiazki/js-pww/js-pww_47.htm
Zacytuję z tego artykułu wypowiedzi św. Augustyna i św. Tomasza, bo pewnie nie każdy zajrzy do artykułu:

"Apostołowie zarządzili na jakiś czas rzecz, która wydaje mi się łatwa i nieuciążliwa dla tych, którzy ją zachowują, a to ze względu na ów Kamień Węgielny, który buduje na sobie obie części ludzkości (Ef 2,14-22). (...) Obie ściany -- jedna pochodząca z obrzezania, druga z nieobrzezania -- chociaż pogodzone w Kamieniu Węgielnym wyróżniały się przecież pewnymi właściwymi sobie cechami. Kiedy jednak zmieniły się czasy i Kościół do tego stopnia składa się z dawnych pogan, że nie ma w nim Izraelitów według ciała, któryż chrześcijanin będzie unikał jedzenia kwiczoła albo mniejszego ptaka, z którego nie wylano krwi? Albo czyż nie będzie jadł królika tylko dlatego, że zabito go uderzeniem dłonią w kark, bez zadania krwawej rany?"/św.Augustyn, Contra Faustum/

"Celem tego zakazu było utrwalenie jedności chrześcijan pochodzących z pogan i z Żydów. (...) Toteż zakaz ten obowiązywał w czasie, w którym miało się dokonać pojednanie pogan i Żydów. Jednakże po upływie tego czasu, kiedy ustała przyczyna, ustało również to, co z niej wynikało. Ujawniła się prawda nauki ewangelicznej, w której Pan poucza, że nic, co wchodzi przez usta, nie czyni człowieka nieczystym; zaś w 1 Tm 4,4 czytamy: Wszystko, co stworzył Bóg, jest dobre, i niczego, co jest spożywane z dziękczynieniem, nie należy odrzucać" /Św.Tomasz, Summma/

6
Tak piszą nie tylko teolodzy: oto co ma do powiedzenia historyk:
Po przybyciu do świętego miasta wysłańcy spotkali się z apostołami i całą rzeszą wiernych. Podczas uroczystego zebrania Paweł, znany ze swego zapału i charakterystycznej dla konwertytów gorliwości, kreślił przed zebranymi wizję świetlanej przyszłości. Twierdził, że nadszedł w końcu czas, w którym to wiara w Chrystusa, a nie przestrzeganie zasad judaizmu, jest warunkiem przynależności do Kościoła. Podkreślał, że trwanie w starym uporze spowoduje osłabnięcie ognia misyjnego. A to z kolei jest sprzeczne ze słowami Jezusa, który pragnął, aby Jego imię było znane na krańcach świata. Argumenty te bardzo szybko przekonały słuchaczy. Piotr cieszący się największym autorytetem, choć prywatnie człowiek wybuchowy i często zmieniający zdanie, zgodził się z Pawłem. Konflikt, który napsuł krwi zarówno Pawłowi, jak i pomijanym do tej pory poganom, miał szansę na szybkie zażegnanie.

Do akcji wkroczył jednak Jakub Apostoł, pierwszy biskup Jerozolimy — człowiek bezkompromisowy, cieszący się ogromnym szacunkiem judeochrześcijan, stojący na straży czystości tradycji. Lecz także jego przekonała mowa Pawła, w szczególności argument o wzywaniu imienia Boga przez wszystkie narody. Powołał się w tym momencie, jak przystało na prawowiernego żyda, na starotestamentowe przepowiednie proroka Amosa. Nie mógł jednak dopuścić do siebie myśli, że poganie mieliby stać się pełnoprawnymi członkami Kościoła bez wypełnienia minimum z kanonu prawa żydowskiego. Postulował więc wprowadzenie dla pogan chociaż czterech zasad. Wiedział, że byłoby to wystarczające, aby nie budzić zgorszenia wśród zwolenników ortodoksyjnego obozu. Warunki te przeszły do historii jako tzw. klauzule Jakubowe. Obejmowały zakaz jedzenia pokarmów ofiarowywanych bożkom, zakaz spożywania krwi i pokarmów ze zwierząt uduszonych oraz kategoryczny zakaz nierządu. Tak oto surowy Jakub stał się osobą, która z jednej strony wyciągnęła do pogan rękę, z drugiej zaś — zapobiegła kolejnemu rozłamowi. A istniało zagrożenie, że judeochrześcijanie, w poczuciu bycia zdradzonymi i oszukanymi, odłączą się od nowego Kościoła.
/za ttps://histmag.org/Sobor-pojednania-w-Jerozolimie-1640, Marcin Gonera/

7 PODSUMOWUJĄC
Dobrze jest czytać Pismo. Ale niedobrze jest, na podstawie swojej marnej kompetencji egzegetycznej (a taką jest zarówno Twoja, jak i moja kompetencja) wyciągać daleko idące wnioski.
Całkiem zwyczajnie, robi się z tego wymyślanie różnych niepotrzebnych para-talmudycznych problemów.

P.S.
Ale po co ta dyskusja, obstawiam, że Marek też nie je kaszanki ani czarniny więc dyskusja czysto akademicka
Oczywiście, że jem jedno i drugie. Jak również np. wątróbkę (nie wiem czy wiesz, ale też jest "niekoszerna" z powodu krwi). Jak ktoś chce, mam świetny przepis :)
Ostatnio zmieniony 2024-04-08, 10:11 przez Marek_Piotrowski, łącznie zmieniany 2 razy.

Przeemek
Aktywny komentator
Aktywny komentator
Posty: 663
Rejestracja: 11 maja 2022
Wyznanie: Protestantyzm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 37 times

Re: Dzieje Apostolskie 15 - Sobór Jerozolimski

Post autor: Przeemek » 2024-04-08, 11:58

Dezerter pisze: 2024-04-06, 23:44 Rozdział bardzo ważny, więc nie można nie wypunktować kilku najważniejszych spraw:

1. Pozwolenie nowochrześcijanom na nieobrzezanie w oczach żydów wykluczało ich z Przymierza z Bogiem - jest to ważny krok na drodze rozejścia się judaizmu i chrześcijaństwa - nowego, duchowego Izraela, ludu Nowego Przymierza.
2. Łukasz podaje w tym 15 rozdziale model rozwiązywania wszelkich wewnątrzkościelnych konfliktów i napięć między przedstawicielami różnych grup i opinii, bez narażania na szwank jedności i pokoju wspólnoty Kościoła. Powstaje zwyczaj wysyłania Listów od przywódcy/ów do kościołów lokalnych
3. Wyraźnie zaznaczona jest hierarchia:
- stolica Apostolska w Jerozolimie do której zwracają się wierni z prowincji ( kościołów lokalnych)
- Przywódcy Kościoła w osobie Piotra - przywódca apostołów i Jakub brat Pański później ( a może już teraz?) biskup Jerozolimy


Na koniec przypis z Biblii Poznańskiej byśmy lepiej się orientowali w czasie :
Jest rok 49. Paweł rozstaje się z Barnabą i w towarzystwie Sylasa rozpoczyna swoją drugą podróż apostolską (49-52).
ad1. Decyzja tego tzw. Soboru Jerozolimskiego (p.s. dopiero w XVI wieku, bodajże teolog katolicki Baronius, wprowadził i zaczął używać określenia "Sobór Jerozolimski", wczęśniej używano zgromadzenie/sobór apostolski, dotyczący obrzezania, itd.), była kluczowym momentem, który potwierdził, że zbawienie przez wiarę w Jezusa Chrystusa jest dostępne dla wszystkich, niezależnie od pochodzenia, i że pogan nie obowiązują żydowskie przepisy ceremonialne. Ta decyzja umożliwiła stworzenie jednej, nowej wspólnoty wiernych, składającej się z Żydów i pogan, która jednak respektuje ich różnorodne dziedzictwo, w tym kwestię obrzezania, ale uwzględniając pewne konkretne wyjątki wymienione jak to nazwałeś "przykazania Noego" (p.s. choć mogą przypominać niektóre z przykazań noachidzkich, nie są z nimi równoznaczne ani bezpośrednio jako takie identyfikowane).


ad2. Można powiedzieć, że model postępowania zastosowany w tej sytuacji był częściowo wzorcem dla przyszłych zgromadzeń kościelnych - i owszem zwoływanie soborów było jedną z metod rozwiązywania konfliktów, ale nie zawsze okazywało się skuteczne, jak i zawsze stosowane do każdego sporu czy konfliktu. Oprócz tego modelu, stosowano również np. "arbitraż" – polegał na powołaniu niezależnego arbitranta, który miał za zadanie wysłuchać obu stron konfliktu i podjąć decyzję zgodnie z zasadami sprawiedliwości i uczciwości. Mediacja, polegała na zaangażowaniu mediatora, który pomaga stronami w konflikcie znaleźć wspólne rozwiązanie, zachęcając do dialogu i kompromisu. Często później przy rozwoju Kościoła w połacznieu z państwem stosowano Dekrety papieskie – papież podejmował decyzje w sposób autorytarny, ogłaszając dekret lub bullę papieską rozstrzygającą spór.
Ostatecznie trzeba także zauważyć, że historia Kościoła jest też pełna przykładów konfliktów, które nie zostały z powodzeniem rozwiązane i doprowadziły nawet do rozłamów czy podziałów.

Kwestia: "Powstaje zwyczaj wysyłania Listów"...... jak sam podkreślasz i widać "Kościół" czyli już apostołowie zdawali sobie sprawę z wartości spisywania decyzji, szczególnie w konteście doktryn. Pisanie listów pozwala na zachowanie dokładnego zapisu treści, ułatwia późniejszą interpretację oraz umożliwia skuteczne przekazywanie informacji i decyzji dalej. Jest to szczególnie istotne w przypadku kwestii doktrynalnych, które mają duże znaczenie dla jedności i ortodoksji w Kościele, a przede wszystkim chroni je przed zniekształceniem czy manipulacją.... sta pewnie "pomysł" na spisanie Biblii....
Do rozważenia..... Czy to nie dowód, że wczesny Kościół przywiązywał dużą wagę do zachowania czystości przekazu wiary i doktryn w formie spisanej, chcąc je chronić przed nadużyciami czy manipulacjami, które mogłyby łatwo wystąpić w przypadku tylko ustnej tradycji? Stąd praktyka spisywania listów i późniejsze zebranie ich w jeden kanon Pisma miała właśnie zabezpieczyć czystość doktryny przed tym rodzajem zagrożeń? A Kanon(y) Pisma stał się jednynym nieomylnym wzorem?

Inne ważne sprawy które można wypunktować z tego rozdziału:
- Autorytet Pisma Świętego: Sobór Jerozolimski opierał swoje decyzje na Piśmie Świętym - W 15:15-21 Piotr powołuje się na Pismo Święte, argumentując, że nawróceni poganie nie powinni być obrzezani. Jakub, brat Jezusa, również opiera swoje argumenty na Piśmie Świętym (Dz 15:13-14). Sobór ostatecznie opiera swoją decyzję na fragmencie Księgi Wyjścia 20:25 (Dz 15:28-29). Więc można z tego wprost wnioskować, że starsi/biskupi/apostołowie uznali, że Pismo Święte jest najwyższym autorytetem w Kościele i że wszystkie decyzje doktrynalne i dyscyplinarne muszą być zgodne z jego nauczaniem.
- Kolegialność biskupów: Sobór Jerozolimski pokazał, że biskupi/starsi/apostołowe są równi sobie i że żaden z nich nie ma władzy nad pozostałymi.


ad3.
Hierarchia...... Owszem, z tekstu można zauważyć pewien obraz zwrócenia się do apostołów i starszych o zdanie, o rozstrzygnięcie kwestii..... ale nie należy zapominać, że ów zwrócenie się do nich w kwestiach doktrynalnych wynikało z ich wyjątkowego statusu pierwszych apostołów i uczniów Jezusa, a nie z jakiejś ustanowionej już wtedy struktury kleru oddzielonego od ogółu wiernych. Ich przywództwo w Kościele płynęło z bezpośredniego doświadczenia obcowania z Chrystusem i otrzymania od Niego mandatu, nie z nadanych stopni czy urzędów.

Apostołowie i starsi zebrani w Jerozolimie nie tworzyli jeszcze rozwiniętej hierarchii kościelnej w późniejszym tego słowa znaczeniu. Byli unikalnymi autorytetami jako pierwsi głosiciele Ewangelii, naoczni świadkowie życia, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. To od nich bezpośrednio pochodziła nauka wiary, której byli przekazicielami i stróżami - czego nie można powiedzieć o ich późniejszych głosicielach wiary, społecznościach czy biskupach.

Apostołowie i starsi zebrani w Jerozolimie nie tworzyli jeszcze rozwiniętej hierarchii kościelnej w późniejszym tego słowa znaczeniu. Byli unikalnymi autorytetami jako pierwsi głosiciele Ewangelii, naoczni świadkowie życia, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. To od nich bezpośrednio pochodziła nauka wiary, której byli przekazicielami i stróżami. Dlatego nie należy postrzegać tego jako wczesnego etapu rozwoju zhierarchizowanego kleru oddzielonego od świeckich, lecz raczej jako autorytet oparty na wyjątkowym charakterze apostolskiego świadectwa i powołania. Zwracano się do nich jak do niepowtarzalnych dysponentów nauki Chrystusa, nie jako do wyodrębnionej od reszty kasty duchownych.
Takie rozróżnienie podkreśla unikalny charakter zwierzchniego autorytetu apostołów jako bezpośrednich głosicieli Ewangelii i świadków Chrystusa, co różni ich od późniejszych idei hierarchicznego kleru oddzielonego od laikatu.

Po drugie.... Opisane wydarzenia świadczą o roli Jerozolimy jako ważnego centrum decyzyjnego, ze względu na mieszkających w niej "dawców doktryny".... do którego zwracają się wierni z różnych wspólnot. Jednak tekst nie precyzuje wyraźnie struktury hierarchicznej czy dominacji Jerozolimy jako "stolicy apostolskiej" w takim sensie, jak rozumiemy to dzisiaj.

Po trzecie... Piotr, jako jeden z apostołów, odgrywa kluczową rolę w początkowych dyskusjach, ze względu na swoje świadectwo jakiego doznał, podkreślając, że Bóg nie czyni różnicy między Żydami a poganami - a nie sugerując np. z racji jego "urzędu". Jednak to Jakub przedstawia końcową decyzję Soboru, co wskazuje na jego znaczącą pozycję w kościele jerozolimskim. Rola Piotra nie jest szczególnie wyeksponowana, przedstawiony jest jako jeden z uczestników zgromadzenia, z pewnością tekst Dziejów Apostolskich 15 nie przedstawia Piotra jako przywódcy czy zwierzchnika nad innymi apostołami lub całym Kościołem. Jego rola jest tu ważna, ale nie wyróżniona w sposób szczególny.

Po czwarte... Jakub staje się jednym z najwcześniejszych świadków zmartwychwstania Jezusa (1 Kor15: 7). Wówczas pozostaje w Jerozolimie i tworzy część grupy wierzących, którzy modlą się w pokoju na górze (Dz1:14). Od tego czasu status Jakuba w kościele jerozolimskim zaczyna wzrastać. Jakub jest nadal w Jerozolimie, gdy niedawno nawrócony Saul przybywa, aby spotkać się z nim i z Piotrem (Gal1:19). Kilka lat później, gdy Piotr ucieka z więzienia, zdaje Jakubowi relacje na temat sposobu ucieczki, dzięki cudownej interwencji Boga (Dz12:17). Gdy spotyka się Sobór Jerozolimski, Jakub jest najwidoczniej przewodniczącym (Dz15:13-21). On jest również starszym kościoła, nazywanym "filarem" w (Gal2:9). Później, Jakub ponownie przewodniczy spotkaniu w Jerozolimie, tym razem już po trzeciej podróży misyjnej Pawła: "(17) A gdy przybyliśmy do Jerozolimy, bracia przyjęli nas z radością. (18) Nazajutrz Paweł poszedł z nami do Jakuba, gdzie zebrali się wszyscy starsi. (19) Powitawszy ich, opowiedział im szczegółowo.." (Dz21), Paweł również wysłuchuje rady zgromadzenia z Jakubem: " (23) Zrób zatem to, co ci mówimy. Mamy tu czterech mężczyzn, którzy złożyli ślub. (24) Weź ich ze sobą,......(26) Wtedy Paweł wziął ze sobą tych mężczyzn, a następnego " (Dz21). No i widać również, że Jakub i zgromadzeni starsi potwierdzają wcześniejsze decyzje: " (25) A co do pogan, którzy uwierzyli, napisaliśmy, postanawiając, aby niczego takiego nie zachowywali, tylko żeby się wystrzegali tego, co ofiarowane bożkom, i krwi, i tego, co uduszone, i nierządu. " (Dz21), nie ma tam wtedy Piotra i innych apostołów.

Więc z (Dz15) ostatecznie wyłania się fakt, że kluczową rolę odgrywa Jakub, który wygłasza podsumowujące przemówienie i jako pierwszy formułuje ostateczną decyzję soboru (Dz15:13-21). Tekst (Dz15) oraz Jakubowa historia związana z Jerozolimą wyraźnie sugeruje, że pełnił on funkcję przywódcy chrześcijan w Jerozolimie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Studium Dziejów Apostolskich”