Maly szkic o zydowskim pojmowaniu swiata.
-
- Początkujący
- Posty: 31
- Rejestracja: 4 cze 2021
- SmokEustachy
- Dyskutant
- Posty: 320
- Rejestracja: 15 gru 2020
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 33 times
-
- Początkujący
- Posty: 31
- Rejestracja: 4 cze 2021
Re: Maly szkic o zydowskim pojmowaniu swiata.
Znaczyłoby, że: cywilizacja mechanistyczna w judaizmie charakteryzuje się talmudyzmem. Jeśli rozumiem, to talmudyzm ma charakter mechanistyczny? Co to jest talmudyzm? Myślenie według talmudu? Myślenie mechanistyczne? Pojmowanie świata jako machinę? Która działa sama? Bez człowieka? To nie jest na moją głowę.
Ostatnio zmieniony 2021-12-16, 18:09 przez miłośniczka Faustyny, łącznie zmieniany 1 raz.
- SmokEustachy
- Dyskutant
- Posty: 320
- Rejestracja: 15 gru 2020
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 33 times
Re: Maly szkic o zydowskim pojmowaniu swiata.
Aprioryzm i prawniczość są tu cechami dominującymi. Mamy natomiast takie przeciwieństwa:
Gromadność - personalizm
Aprioryzm i aposterioryzm
Zależy od tego czy ustrój społeczny zmienia się pod wpływem doświadczeń, czy też pod wpływem teorii niewynikających z doświadczenia (opracowanych „metodą medytacyjną”).
Negacja wszystkiego i historyzm
Jednostajność i jedność - rozmaitości
Dwie wizje budowania jedności społeczeństwa. Jako dążące do jednolitości Koneczny uznawał wszystkie społeczeństwa, w których istniała biurokracja.
Mechanizm i organizm
Powiązane z poprzednią parą. Rozumienie społeczeństwa jako mechanizmu, który w razie wadliwego funkcjonowania wymaga biurokratycznej reformy, lub jako organizmu, który posiada zdolność do samoleczenia – oddolnej naprawy. Mechanizmami są państwa centralistyczne zarządzane przez biurokrację. Organizmami – państwa lub społeczeństwa z rozbudowanym samorządem.
Monizm i dualizm prawny
Istnienie prawa prywatnego (monizm, we wszystkich cywilizacjach) i publicznego (obok prywatnego, w niektórych cywilizacjach).
I tak:
Aprioryzm i prawniczość, dodane do siebie, cóż wydadzą, jeśli nie doktrynerstwo?
Doktrynerstwo plus brak historyzmu – składają się na rewolucjonizm. Przypuszczam, żem dokonał wreszcie rozłożenia tego objawu na pierwiastki.
Historyzm mieści się tylko w łacińskiej cywilizacji; bizantyńska już go nie posiada. Toteż Żydzi czują się
najgorzej pośród narodów cywilizacji łacińskiej, najgorzej moralnie, nawet przy wszelakim równouprawnieniu,
gdyż czują się w żywiole najbardziej im obcym ze wszystkich obcych. Przy całkowitym nawet porozumieniu
prawniczym potykają się wśród łacińskości wciąż o pojęcia wręcz niezrozumiałe, a jeśli zrozumiałe, bardzo
sobie niemiłe i własnej cywilizacji diametralnie przeciwne. Do antagonizmu przyczyn więcej niż dość!
Apriozyt
Gromadność - personalizm
Aprioryzm i aposterioryzm
Zależy od tego czy ustrój społeczny zmienia się pod wpływem doświadczeń, czy też pod wpływem teorii niewynikających z doświadczenia (opracowanych „metodą medytacyjną”).
Negacja wszystkiego i historyzm
Jednostajność i jedność - rozmaitości
Dwie wizje budowania jedności społeczeństwa. Jako dążące do jednolitości Koneczny uznawał wszystkie społeczeństwa, w których istniała biurokracja.
Mechanizm i organizm
Powiązane z poprzednią parą. Rozumienie społeczeństwa jako mechanizmu, który w razie wadliwego funkcjonowania wymaga biurokratycznej reformy, lub jako organizmu, który posiada zdolność do samoleczenia – oddolnej naprawy. Mechanizmami są państwa centralistyczne zarządzane przez biurokrację. Organizmami – państwa lub społeczeństwa z rozbudowanym samorządem.
Monizm i dualizm prawny
Istnienie prawa prywatnego (monizm, we wszystkich cywilizacjach) i publicznego (obok prywatnego, w niektórych cywilizacjach).
I tak:
Aprioryzm i prawniczość, dodane do siebie, cóż wydadzą, jeśli nie doktrynerstwo?
Doktrynerstwo plus brak historyzmu – składają się na rewolucjonizm. Przypuszczam, żem dokonał wreszcie rozłożenia tego objawu na pierwiastki.
Historyzm mieści się tylko w łacińskiej cywilizacji; bizantyńska już go nie posiada. Toteż Żydzi czują się
najgorzej pośród narodów cywilizacji łacińskiej, najgorzej moralnie, nawet przy wszelakim równouprawnieniu,
gdyż czują się w żywiole najbardziej im obcym ze wszystkich obcych. Przy całkowitym nawet porozumieniu
prawniczym potykają się wśród łacińskości wciąż o pojęcia wręcz niezrozumiałe, a jeśli zrozumiałe, bardzo
sobie niemiłe i własnej cywilizacji diametralnie przeciwne. Do antagonizmu przyczyn więcej niż dość!
Apriozyt