Nauczyciele pierwszych wieków po Nowym Testamencie - do 313 roku
- Ojciec.Pablito
- Zasłużony komentator
- Posty: 2106
- Rejestracja: 22 lis 2022
- Lokalizacja: Pomieszczenia dla Osób Zatrzymanych
- Wyznanie: Chrześcijanin
- Has thanked: 741 times
- Been thanked: 271 times
Nauczyciele pierwszych wieków po Nowym Testamencie - do 313 roku
Ciekawi mnie taka kwestia jak nauczanie w Kościele poapostolskim (I-II wiek). Z ówczesnego czasu mamy niewiele zachowanych tekstów. Czytałem, że osoby umiejętność pisania była wówczas niezbyt powszechna. Tylko znikoma część ludzi umiała pisać a tych, którzy umieli pisać na wysokim poziomie było jeszcze mniej. Rekrutowali się oni głównie z warstw bogatszych.
I teraz ciekawią mnie reprezentanci Kościoła, po których przetrwały do nas teksty. Ignacy z Antiochii, Ireneusz z Lyonu, Justyn Męczennik, Tertulian.
Ciekawi mnie na ile są oni reprezentatywni dla Kościoła tamtych czasów? Przyjmuje się ich teksty za wiarę ówczesnego Kościoła, ale czy na jakiejś mocnej podstawie? Na ile są oni wiernymi przekazicielami Ewangelii a na ile dodawali od siebie?
I teraz ciekawią mnie reprezentanci Kościoła, po których przetrwały do nas teksty. Ignacy z Antiochii, Ireneusz z Lyonu, Justyn Męczennik, Tertulian.
Ciekawi mnie na ile są oni reprezentatywni dla Kościoła tamtych czasów? Przyjmuje się ich teksty za wiarę ówczesnego Kościoła, ale czy na jakiejś mocnej podstawie? Na ile są oni wiernymi przekazicielami Ewangelii a na ile dodawali od siebie?
Ostatnio zmieniony 2023-01-30, 10:12 przez Dezerter, łącznie zmieniany 3 razy.
po prostu chłopak ze wsi
- Dezerter
- Legendarny komentator
- Posty: 15152
- Rejestracja: 24 sie 2015
- Lokalizacja: Inowrocław
- Has thanked: 4278 times
- Been thanked: 2993 times
- Kontakt:
Re: Nauczyciele pierwszych wieków po Nowym Testamencie
W pierwszym wieku raczej żadnych kościołów nie było , był natomiast i to na pewno KościółOjciec.Pablito pisze: ↑2022-11-26, 23:01 Ciekawi mnie taka kwestia jak nauczanie w Kościele poapostolskim (I-II wiek). Z ówczesnego czasu mamy niewiele zachowanych tekstów. Czytałem, że osoby umiejętność pisania była wówczas niezbyt powszechna. Tylko znikoma część ludzi umiała pisać a tych, którzy umieli pisać na wysokim poziomie było jeszcze mniej. Rekrutowali się oni głównie z warstw bogatszych.
I teraz ciekawią mnie reprezentanci Kościoła, po których przetrwały do nas teksty. Ignacy z Antiochii, Ireneusz z Lyonu, Justyn Męczennik, Tertulian.
Ciekawi mnie na ile są oni reprezentatywni dla Kościoła tamtych czasów? Przyjmuje się ich teksty za wiarę ówczesnego Kościoła, ale czy na jakiejś mocnej podstawie? Na ile są oni wiernymi przekazicielami Ewangelii a na ile dodawali od siebie?
Wymienieni przez ciebie Ojcowie Apostolscy są reprezentatywni dla wiary Kościoła w II wieku, bo pokazują nam jak i w co wierzyli chrześcijanie w II wieku. Jednak byli tylko zwykłymi ludźmi jak my a ich pisma nie są natchnione, więc można w nich spotkać błędy teologiczne, herezje (Tertulian, który nie jest Ojcem Apostolskim), a nawet mitologiczne/fantastyczne opowieści np o Feniksie
Ostatnio zmieniony 2022-11-26, 23:13 przez Dezerter, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.
- Ojciec.Pablito
- Zasłużony komentator
- Posty: 2106
- Rejestracja: 22 lis 2022
- Lokalizacja: Pomieszczenia dla Osób Zatrzymanych
- Wyznanie: Chrześcijanin
- Has thanked: 741 times
- Been thanked: 271 times
Re: Nauczyciele pierwszych wieków po Nowym Testamencie
No właśnie ciekawi mnie skąd wiadomo, że ich wiara była reprezentatywna dla wiary całego Kościoła?
po prostu chłopak ze wsi
- Dezerter
- Legendarny komentator
- Posty: 15152
- Rejestracja: 24 sie 2015
- Lokalizacja: Inowrocław
- Has thanked: 4278 times
- Been thanked: 2993 times
- Kontakt:
Re: Nauczyciele pierwszych wieków po Nowym Testamencie
Znamy wszystkie zachowane pisma chrześcijan z pierwszych wieków, i to z Antiochii, Lyonu, Ziemi Świętej, Aleksandrii, Rzymu, ..., więc cały KościółOjciec.Pablito pisze: ↑2022-11-26, 23:18 No właśnie ciekawi mnie skąd wiadomo, że ich wiara była reprezentatywna dla wiary całego Kościoła?
ale nie tylko bo znamy pisma pogańskich adwersarzy chrześcijan i z nich również bardzo wiele się dowiadujemy,
mamy sporo pism około chrześcijańskich jak np gnostyckie, judeochrześcijańskie, czy żydowskie odwołujące się do chrześcijan.
Mamy więc całą paletę, gamę wszystkiego co dotyczy chrześcijaństwa
Kryterium ortodoksyjności jest oczywiste zgodność z NT i ST
jeśli czytałeś gnostycko-chrzescijańskie pisma to rozumiesz co mam na myśli.
Pominąłeś wielu ważnych najstarszych w tym 2 Ojców Apostolskich z II wieku
Polikarp ze Smyrny
Papiasz z Hierapolis
Kolejni warci wymienienia to
Apologeci greccy
Kwadratus
Arystydes z Aten
Aryston z Pelli
Justyn
Tacjan
Atenagoras z Aten
Teofil z Antiochii
Meliton z Sardes
Hermiasz
Literatura antyheretycka
Hegezyp
Ireneusz z Lyonu
Dodano po 15 minutach 3 sekundach:
A skąd wiadomo, że byli znani i uznani i szanowani i czytani czasem na równi z Pismami Apostołów - znów z dzieł innych i z tego, że umierali jako męczennicy w opinii świętości i byli przez potomnych stawiani za wzór
Dodano po 7 minutach 35 sekundach:
Kościół pierwszych wieków nie był jednolity, pod wieloma względami, nawet rożnie obchodzono Wielkanoc, były różne ryty liturgiczne, były Kościoły lokalne gdzie byli biskupi wiejscy (bez prezbitera, a co najwyżej z diakonem) a był np taki wielki Rzym , który też miał tylko jednego biskupa.
W różnych wspólnotach były czytane różne Pisma, czasem nawet w III wieku nie znano i ie czytano niektórych Pism jak np Apokalipsy Janowej
.. a wszystko to wiemy z
pism chrześcijańskich pierwszych wieków, których czasem nawet autorów nie znamy jak Didache
Ostatnio zmieniony 2022-11-26, 23:59 przez Dezerter, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.
- Dezerter
- Legendarny komentator
- Posty: 15152
- Rejestracja: 24 sie 2015
- Lokalizacja: Inowrocław
- Has thanked: 4278 times
- Been thanked: 2993 times
- Kontakt:
Re: Nauczyciele pierwszych wieków po Nowym Testamencie
Ojciec musisz zadać sobie pytanie :
Kim byli nauczyciele pierwszego wieku, po śmierci apostołów?
I spróbować odpowiedzieć na nie w kontekście Dziejów Apostolskich i Listów
Dla mnie odpowiedź jest jedna -- byli to uczniowie apostolscy
albo mianowani przez nich, albo wybrani we wspólnotach przez nich założonych i nadzorowanych (patrz Listy Pawła)
Ale idźmy dalej w czasie Kończy się I wiek umiera ostatni apostoł Jan, umarł już zapewne i Barnaba i Tymoteusz i wszyscy 72, którzy "chodzili z Jezusem", których posyłał
kto więc został
Został Kościół czyli zbory, czyli wspólnoty, kościoły lokalne wymieniane w Apokalipsie na których czele byli albo Starsi (Rada w sensie kilka osób, która miała zapewne przewodniczącego) albo biskupi wybrani przez wiernych zgodnie z zaleceniami Pawła, którzy pamiętali albo apostołów, albo przynajmniej ich bezpośrednich uczniów.
Moim zdaniem wspólnota/gmina/zbór/kościół lokalny poprzez swych wiernych ochrzczonych chrześcijan mających asystencję Ducha świętego był gwarancją, że wybrany przez nich biskup (a później mianowany/konsekrowany, przez 3 innych okolicznych biskupów) będzie głosił to co wszyscy znają od chrztu czyli chrześcijaństwo.
Kim byli nauczyciele pierwszego wieku, po śmierci apostołów?
I spróbować odpowiedzieć na nie w kontekście Dziejów Apostolskich i Listów
Dla mnie odpowiedź jest jedna -- byli to uczniowie apostolscy
albo mianowani przez nich, albo wybrani we wspólnotach przez nich założonych i nadzorowanych (patrz Listy Pawła)
Ale idźmy dalej w czasie Kończy się I wiek umiera ostatni apostoł Jan, umarł już zapewne i Barnaba i Tymoteusz i wszyscy 72, którzy "chodzili z Jezusem", których posyłał
kto więc został
Został Kościół czyli zbory, czyli wspólnoty, kościoły lokalne wymieniane w Apokalipsie na których czele byli albo Starsi (Rada w sensie kilka osób, która miała zapewne przewodniczącego) albo biskupi wybrani przez wiernych zgodnie z zaleceniami Pawła, którzy pamiętali albo apostołów, albo przynajmniej ich bezpośrednich uczniów.
Moim zdaniem wspólnota/gmina/zbór/kościół lokalny poprzez swych wiernych ochrzczonych chrześcijan mających asystencję Ducha świętego był gwarancją, że wybrany przez nich biskup (a później mianowany/konsekrowany, przez 3 innych okolicznych biskupów) będzie głosił to co wszyscy znają od chrztu czyli chrześcijaństwo.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.
- sądzony
- Legendarny komentator
- Posty: 13953
- Rejestracja: 20 lut 2020
- Lokalizacja: zachodniopomorskie
- Wyznanie: Chrześcijanin
- Has thanked: 2044 times
- Been thanked: 2231 times
Re: Nauczyciele pierwszych wieków po Nowym Testamencie
Ciekawe rzeczy. Ja tych panów w ogóle nie znam
Może kiedyś będzie czas.
Może kiedyś będzie czas.
"W owym dniu poznacie, że Ja jestem w Ojcu moim, a wy we Mnie i Ja w was." J 14.20
-
- Złoty mówca
- Posty: 6128
- Rejestracja: 12 mar 2016
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 469 times
- Been thanked: 934 times
Re: Nauczyciele pierwszych wieków po Nowym Testamencie
A dlaczego W Kościele miano by uznawać za reprezentatywne i przechowywać Pisma które nie były reprezentatywne?Ojciec.Pablito pisze: ↑2022-11-26, 23:18 No właśnie ciekawi mnie skąd wiadomo, że ich wiara była reprezentatywna dla wiary całego Kościoła?
Że niby Kościół pousuwał sobie tych którzy kiedyś byli reprezentatywni a potem przestali być? Bo hierarchia w pewnym momencie zmieniła wiarę i narzuciła to Kościołowi?
Kościół był bardzo liczną wspólnotą które ma ciągłość istnienia.
Jak to praktycznie miałoby się twoim zdaniem odbyć?
No i czy chodzi ci o jakieś konkretne pisma które twoim zdaniem kiedyś rzekomo były reprezentatywne a potem przestały być?
Czy po prostu uważasz że jakieś tam były ale całkowicie zniknęły i nie wiemy co to było?
No i o jakieś konkretne elementy nauczania miały by być , twoim zdaniem w tych usuniętych , a reprezentatywnych kiedyś dla wiary Kościoła tekstach?
Ostatnio zmieniony 2022-11-28, 08:52 przez Albertus, łącznie zmieniany 1 raz.
- Nenderen
- Biegły forumowicz
- Posty: 1589
- Rejestracja: 30 maja 2022
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 1038 times
- Been thanked: 271 times
Re: Nauczyciele pierwszych wieków po Nowym Testamencie
Dezerter czy podasz źródła informacji o wątku (wiary w istnienie?) Feniksa u wczesnochrześcijańskiej literatury i o tym, że w 3 wieku niektórzy chrześcijanie mogli nie czytać Apokalipsy?
Ostatnio zmieniony 2022-11-28, 16:45 przez Nenderen, łącznie zmieniany 1 raz.
Gdyby ludzie poznali wartość Eucharystii, kierowanie ruchem przy wejściach do kościołów musiałoby stać się obowiązkiem służb publicznych. (Św. Teresa od Jezusa)
- Tek de Cart
- Biegły forumowicz
- Posty: 1604
- Rejestracja: 4 wrz 2017
- Lokalizacja: szczęśliwy mąż i ojciec, Warszawa
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 640 times
- Kontakt:
Re: Nauczyciele pierwszych wieków po Nowym Testamencie
https://biblia.wiara.pl/doc/423997.Kano ... cijanskichInne koleje miał kanon ksiąg NT. Poza Diatessaronem Tacjana (+ 180) i Ewangeliami „oddzielnymi" (połowa IV w.), Kościół syryjski uznawał za kanoniczny również apokryf 3 List św. Pawła do Koryntian. Do końca IV w. nie było w kanonie Ksiąg św. Listów Katolickich i Księgi Objawienia św. Jana.
generalnie część kościołów wschodnich - głównie wywodzących się z Syrii - używała w liturgii tylko 22 ksiąg NT
niektórzy monofizyci to aż do 20 wieku nie uznawali Apokalipsy za 'godną' do czytania w czasie liturgii
Nie sprzedawaj duszy diabłu, Bóg da Ci za nią więcej!
- Dezerter
- Legendarny komentator
- Posty: 15152
- Rejestracja: 24 sie 2015
- Lokalizacja: Inowrocław
- Has thanked: 4278 times
- Been thanked: 2993 times
- Kontakt:
Re: Nauczyciele pierwszych wieków po Nowym Testamencie
Tek nieco przesadza w swoim wpisie, ale do tego wrócę
O feniksie jako symbolu zmartwychwstania pisał biskup Rzymu św Klemens w liście do Koryntian 24:1-27
Należy jednak pamiętać, że pisze to człowiek z pogańskiego Cesarstwa/świata z II wieku i o tym, że legenda o feniksie była bardzo popularna i żywa, powiem więcej ... jest nadal żywa w kulturze współczesnej„Zastanówmy się, umiłowani, w jaki sposób Bóg wskazuje nam nieustannie na mające nastąpić zmartwychwstanie, którego dał już pierwociny wskrzeszając z martwych Pana Jezusa Chrystusa [por. 1Kor 15:20-30]. Przyjrzyjmy się, umiłowani, zmartwychwstaniu, jakie dokonuje się we właściwych dla siebie porach. Dzień i noc objawiają nam zmartwychwstanie: noc umiera, dzień wstaje; dzień odchodzi, noc się zbliża. Popatrzmy i na owoce pól: jak odbywają się zasiewy i w jaki sposób wzrastają? Wychodzi siewca i wrzuca w ziemię wszystkie ziarna. One wpadają w ziemię suche i gołe, a tam ulegają rozkładowi. Później z tego rozkładu wskrzesza je wspaniała Opatrzność Pana, tak że jedno ziarno mnoży się wielokrotnie i przynosi obfite plony.
Rozważmy znak przedziwny, który znajdujemy w krainach wschodnich, to jest w okolicach Arabii. Jest to ptak, nazywany feniksem. Będąc jedynym przedstawicielem swego gatunku żyje on lat pięćset. Kiedy zbliża się już chwila, gdy ma ulec rozkładowi śmierci sporządza sobie sarkofag z kadzidła, mirry i innych wonności. A gdy czas jego się dopełni, do niego wchodzi i tam umiera. Z rozkładającego się ciała rodzi się robak. A żywiąc się sokami zmarłego ptaka sam wypuszcza pióra. Później, gdy wzrośnie w siłę, zabiera ów sarkofag, gdzie się znajdują kości jego poprzednika i z tym brzemieniem przybywa z Arabii aż do Egiptu, do miasta zwanego Heliupolis. Tutaj w jasny dzień, na oczach wszystkich, podlatuje do ołtarza słońca, a złożywszy tam sarkofag, wyrusza w drogę powrotną. Wówczas kapłani zaglądają do swoich kronik i stwierdzają, że zjawił się znowu po upływie lat pięciuset.
Czyż zatem uznamy za rzecz dziwną i nadzwyczajną, jeśli Stwórca wszechświata wskrzesi z martwych tych, co Mu służyli, święci, w ufności wiary doskonałej, skoro nawet przez ptaka objawia wspaniałość tego co nam obiecał?
Apokalipsa - pozwolę sobie zacytować z :
http://watchtower.org.pl/iszbin/kanonNT.htm
artykuł pana Jana Lewandowskiego, który pięknie porządkuje i wyjaśnia całą sprawę:
Ale już dużo wcześniej Objawienie było znane i czytane:Apokalipsa św. Jana
Duże wątpliwości były odnośnie Apokalipsy. „Powiadają tedy, ze ona nie jest dziełem Jana i nie jest żadnym objawieniem...... że wreszcie nie tylko żaden apostoł, ale nawet żaden święty, ani jakikolwiek członek kościoła nie jest jej autorem, ale Keryntos, założyciel jego imieniem nazwanej herezji kerynckiej....” (Euzebiusz, „Historia....” VII, 25, 2).
Cyryl Jerozolimski zaś („Catech...” 4, 36) i „Kanony Apostołów” nie uznawali Apokalipsy za autentyczną (o Cyrylu i Apokalipsie patrz leksykon „Całe Pismo jest natchnione....”, str. 303 tabela). „W sprawie zaś Apokalipsy są zdania jeszcze po dziś dzień wielce podzielone” (Euzebiusz, „Historia....”, III, 24, 18). „Niektórzy z naszych poprzedników księgi tej nie uznawali i zupełnie ją odrzucali” (Euzebiusz, j.w., VII, 25, 1). „Objawienie także jedynie Jana i Piotra przyjmujemy, którego jednak... niektórzy z naszych nie chcą czytać w Kościele” („Kanon Muratoriego”.
Grzegorz z Nazjanu, a także synod w Laodycei uznają pełny kanon NT, ale bez Apokalipsy (o Grzegorzu i Apokalipsie por. „Całe Pismo jest natchnione....”, str. 303 tabela). Podobnie było w Kościele syryjskim i antiocheńskim, gdzie odrzucano Apokalipsę (por. „Wstęp ogólny do Pisma Świętego”, Pallotinum 1986, str. 87) Także w Kościele greckim około roku 400 odrzucono Apokalipsę, o czym donosił Hieronim (por. John H Newman, „O rozwoju...”, str. 129). (...).Księgi tej nie miały też wczesne wersje przekładu Peszitty (por. „Insight in the Scriptures”, vol. 2, str. 1153). Nie ma jej też watykański kodeks nr 1209 („Światło”, tom II, str. 216). Strażnica, nr 4 z 1962 r, str. 9), który jest jednym z najstarszych z zachowanych kodeksów (IV wiek). Ten sam kodeks watykański 1209 nie ma też 1, 2 Tym, ani Tyt (Strażnica, nr 4 z 1962, str. 9).
Muratori Włochy 170 n.e.
Mateusza(?), Marka(?), Łukasza; Jana; Dzieje Apostolskie; Rzymian; 1Koryntian; 2Koryntian; Galatów; Efezjan; Filipian; Kolosan; 1Tesaloniczan; 2Tesaloniczan; 1 Tymoteusza; 2 Tymoteusza; Tytusa; Filemona; Hebrajczyków; 1Piotra(?); 2Piotra(?); 1Jana; 2Jana; 3Jana(?); Judy; Objawienie
Ireneusz Azja Mniejsza 180 n.e.
Mateusza, Marka, Łukasza; Jana; Dzieje Apostolskie; Rzymian; 1Koryntian; 2Koryntian; Galatów; Efezjan; Filipian; Kolosan; 1Tesaloniczan; 2Tesaloniczan; 1Tymoteusza; 2Tymoteusza; Tytusa; Hebrajczyków; Jakuba(?); 1Piotra; 2Piotra; 1Jana; 2Jana; Objawienie
Klemens Aleksandryjski Aleksandria 190 n.e.
Mateusza, Marka, Łukasza; Jana; Dzieje Apostolskie; Rzymian; 1Koryntian; 2Koryntian; Galatów; Efezjan; Filipian; Kolosan; 1Tesaloniczan; 2Tesaloniczan; 1Tymoteusza; 2Tymoteusza; Tytusa; Hebrajczyków; 1Piotra; 1Jana; 2Jana; Objawienie
Tertulian Afryka płn. 207 n.e.
Mateusza, Marka, Łukasza; Jana; Dzieje Apostolskie; Rzymian; 1Koryntian; 2Koryntian; Galatów; Efezjan; Filipian; Kolosan; 1Tesaloniczan; 2Tesaloniczan; 1Tymoteusza; 2Tymoteusza; Tytusa; Filemona; Hebrajczyków; 1Piotra; 1Jana; Judy; Objawienie
Orygenes Aleksandria 230 n.e.
Mateusza, Marka, Łukasza; Jana; Dzieje Apostolskie; Rzymian; 1Koryntian; 2Koryntian; Galatów; Efezjan; Filipian; Kolosan; 1Tesaloniczan; 2Tesaloniczan; 1Tymoteusza; 2Tymoteusza; Tytusa; Filemona; Hebrajczyków; Jakuba; 1Piotra; 2Piotra; 1Jana; 2Jana; 3Jana; Judy; Objawienie
Euzebiusz Palestyna 320 n.e.
Mateusza, Marka, Łukasza; Jana; Dzieje Apostolskie; Rzymian; 1Koryntian; 2Koryntian; Galatów; Efezjan; Filipian; Kolosan; 1Tesaloniczan; 2Tesaloniczan; 1Tymoteusza; 2Tymoteusza; Tytusa; Filemona; Hebrajczyków; Jakuba; 1Piotra; 2Piotra; 1Jana; 2Jana; 3Jana; Judy; Objawienie
Mommsen Afryka płn. 365 n.e.
Mateusza, Marka, Łukasza; Jana; Dzieje Apostolskie; Rzymian; 1Koryntian; 2Koryntian; Galatów; Efezjan; Filipian; Kolosan; 1Tesaloniczan; 2Tesaloniczan; 1Tymoteusza; 2Tymoteusza; Tytusa; Filemona; 1Piotra; 2Piotra; 1Jana; 2Jana; 3Jana; Objawienie
znalazłem w necie najstarszy - zgodny z dzisiejszym Kanon NT z 367 roku
XXXIX List paschalny św. Atanazego z Aleksandrii
Każdego roku św. Atanazy, biskup Aleksandrii w latach 328-373, pisał listy paschalne, które odczytywano w kościołach w Egipcie. , zawiera najstarszy znany kanon Nowego Testamentu.
Ponieważ heretycy cytują apokryfy, które to zło było rozpowszechnione już wtedy, kiedy św. Łukasz napisał ewangelię, dlatego też uznałem za słuszne aby wykazać wyraźnie które księgi przyjęliśmy przez tradycję jako kanoniczne, o których wierzymy, iż pochodzą od Boga. Stary Testament zawiera bowiem razem dwadzieścia dwie księgi: Rodzaju, Wyjścia, Kapłańską, Liczb, Powtórzonego Prawa. Następnie Księgę Jozuego, Sędziów i Rut, cztery księgi Królewskie liczone jako dwie. Następnie dwie Księgi Kronik liczone jako jedna. Następnie Pierwsza i Druga Ezdrasza [tj. Ezdrasza i Nehemiasza]. Następnie Psalmy, Księga Przypowieści, Kaznodziei i Pieśń nad pieśniami. Po nich Księga Joba, Dwunastu Proroków, liczonych jako jedna księga. Następnie Księga Izajasza, Jeremiasza razem z listem Barucha, Lamentacje, Ezechiela i Daniela. Te stanowią Stary Testament.
Nie jest rzeczą uciążliwą mówić o księgach Nowego Testamentu. Są to cztery Ewangelie: według Mateusza, Marka, Łukasza i Jana. Po nich Dzieje Apostolskie i siedem Listów (zwanych powszechnymi), mianowicie jeden Jakuba, dwa Piotra; trzy Jana; po nich jeden Judy. Ponadto jest czternaście Listów Pawła, pisanych w takim porządku. Pierwszy do Rzymian, następnie dwa do Koryntian; po nich do Galacjan; następnie do Efezjan; następnie do Filipian; następnie do Kolosan; po nich dwa do Tessaloniczan, oraz ten do Hebrajczyków; i znowu dwa do Tymoteusza; jeden do Tytusa; i na koniec do Filemona. A poza tym Objawienie Jana.
Ostatnio zmieniony 2023-01-03, 20:12 przez Dezerter, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie.
- Nenderen
- Biegły forumowicz
- Posty: 1589
- Rejestracja: 30 maja 2022
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 1038 times
- Been thanked: 271 times
Re: Nauczyciele pierwszych wieków po Nowym Testamencie
To w takim razie w której dekadzie którego wieku przekonanie o natchnieniu Apokalipsy było już uniwersalne w Kościele?
Gdyby ludzie poznali wartość Eucharystii, kierowanie ruchem przy wejściach do kościołów musiałoby stać się obowiązkiem służb publicznych. (Św. Teresa od Jezusa)
- Marek_Piotrowski
- Legendarny komentator
- Posty: 19256
- Rejestracja: 1 cze 2016
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 2651 times
- Been thanked: 4675 times
- Kontakt:
Re: Nauczyciele pierwszych wieków po Nowym Testamencie
Trzeba jakoś zdyskredytować zachowane PIsma wczesnochrześcijańskie, podważyć, bo są niewygodne, prawda?
- Ojciec.Pablito
- Zasłużony komentator
- Posty: 2106
- Rejestracja: 22 lis 2022
- Lokalizacja: Pomieszczenia dla Osób Zatrzymanych
- Wyznanie: Chrześcijanin
- Has thanked: 741 times
- Been thanked: 271 times
Re: Nauczyciele pierwszych wieków po Nowym Testamencie
Postęp ludzkości wynika często z kwestionowania utartych schematów.
Gdyby tradycja była najważniejsza, to dziś żylibyśmy jak Amisze albo dalej panowałby system feudalny. Mielibyśmy niewolników a kobiety nie miałyby praw wyborczych i innych.
Kwestionowanie zmusza wszystkie strony dyskusji do zrozumienia sprawy i sformułowania najlepszej odpowiedzi.
Gdyby tradycja była najważniejsza, to dziś żylibyśmy jak Amisze albo dalej panowałby system feudalny. Mielibyśmy niewolników a kobiety nie miałyby praw wyborczych i innych.
Kwestionowanie zmusza wszystkie strony dyskusji do zrozumienia sprawy i sformułowania najlepszej odpowiedzi.
po prostu chłopak ze wsi
- Marek_Piotrowski
- Legendarny komentator
- Posty: 19256
- Rejestracja: 1 cze 2016
- Wyznanie: Katolicyzm
- Has thanked: 2651 times
- Been thanked: 4675 times
- Kontakt:
Re: Nauczyciele pierwszych wieków po Nowym Testamencie
Daruj sobie tak tanią demagogię. Co ma postęp techniczny do rozpaczliwego dociągania faktów do swoich koncepcji teologicznych?
Re: Nauczyciele pierwszych wieków po Nowym Testamencie
Jest w takim piśmie, ( chyba półrocznie ukazującym się w formie elektronicznej, co prawda od dawna tam nie zaglądałam) The Polish Journal of the Arts and Culture świetna praca "Pierwsze wieki chrześcijaństwa" autor Andrzej Mrozek.
http://www.pjac.uj.edu.pl/documents/306 ... ac_3_6.pdf.
Wydaje mi się, że warto przeczytać, wyjaśnia wiele spraw, nakreśla i zarys historyczny i całą "teologiczną" otoczkę pierwszych okresów chrześcijaństwa.
http://www.pjac.uj.edu.pl/documents/306 ... ac_3_6.pdf.
Wydaje mi się, że warto przeczytać, wyjaśnia wiele spraw, nakreśla i zarys historyczny i całą "teologiczną" otoczkę pierwszych okresów chrześcijaństwa.