Zgadzam się z tym, że judaizm czasów Jezusa i judaizm rabiniczny nie są identyczne. Wydaje się, że wraz z powstaniem chrześcijaństwa nastapiło rozejście się judaizmu i chrześcijaństwa.Albertus pisze: ↑2023-01-18, 06:41Rozwój Kościoła następował płynnie i na zasadzie pełnej kontynuacji natomiast współczesny Judaizm wyrósł z potężnego tąpnięcia jakim było zburzenie świątyni i zanik systemu ofiarniczego, no i i oczywiście z odrzucenia Chrystusa przez część Żydów.Rak pisze: ↑2023-01-17, 23:30 Albertus, uważam, że jednak mamy okazję. Dzisiejsze chrześcijaństwo jest całkiem inne niż w I wieku. I co? nie mamy z nimi nic wspólnego? Chodzi mi o wiarę, nie o doktrynę czy liturgię. Trudno porównywać starożytnych semitów do obecnych, starożytnej mentalności do współczesnej. Ale i tamci i ci wierzą w tego samego Boga. I właśnie to mnie boli, ten podział, bo dzielimy się my, jako ludzie. A Bóg jest niezmienny, jego przykazania są wciąż aktualne.
Nie twierdzę że w Judaizmie rabinicznym nie ma niczego dobrego co warto poznać i żę nie można spotykać się z przedstawicielami tej religii. Sam zresztą w takich spotkaniach uczestniczyłem.
Jednak trudno sie zgodzić z tym że poznając Judaizm poznajemy religię w której wychował się Jezus. Bop to jest inna religia a kontynuacją wiary biblijnego Izraela jest Kościół.
Nie zgadzam się natomiast z tym, że rozwój Kościoła następował płynnie. A przynajmniej nie w czasach pierwszych dwóch wieków. Jak się czyta np. Justyna czy innych teologów tamtych czasów to wylewa antyjudaizm. Ta antyżydowskość przesłania im wręcz oczy gdy czytają Stary Testament. Całe Prawo, Szabat, obrzezanie itd to dla tych pierwszych teologów wręcz znak poniżenia i potępienia Żydów przez Boga.
Ze strony Żydów oczywiście również była analogiczna reakcja. A nawet z wykonanymi wyrokami śmierci na chrześcijanach.
Znane jest słynne błogosławieństwo/przekleństwo:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Birkat_ha-MinimBirkat ha-Minim (hebr: ברכת המינים, „Błogosławieństwo heretyków”, dosł.: „I dla oszczerców”) – formuła stanowiąca Dwunaste błogosławieństwo w żydowskiej modlitwie Amida (modlitwa Osiemnastu Błogosławieństw). Treść modlitwy stanowi wezwanie do okazania boskiego gniewu na heretyków (Minim), którzy zagrażali integralności Żydów.
Widać więc, że nastąpiło gwałtowne rozdarcie żydowsko/chrześcijańskie w I wieku.
Ja cieszę się, z Dni Judaizmu choc wolałbym, żeby to nie było tylko wydarzenie celebrowane raz do roku a żeby to była stała i wzajemna zmiana nastawienia.
Ale jest za nami dwa tysiące lat walki, krwi, uprzedzeń. Żyjemy tez w kraju, w którym zgineły miliony Żydów w czasie Holokaustu. Ta pamięć jest w naszych dawnych krajanach Żydach jeszcze żywa. Warto zrobić wszystko, żeby dać im dowód naszej do nich sympatii, współczucia i tego, że potępiamy nie chcemy mieć nic wspólnego z antysemityzmem.