Dezerter pisze: ↑2019-01-13, 14:00
Marku - jak to specjaliści od judaizmu tłumaczą ? jak to możliwe, czyżby jakiś odłam, odstępstwo?
Chyba nie. Nawet Żydzi nie przyjmowali zakazu tworzenia wizerunku Boga jako "antyartystycznego" - wszak w Świątyni było całkiem sporo wizerunków roślin czy zwierząt (fragment opisu Świątyni Salomona pochodzący z
"Dawnych dziejów Izraela" Flawiusza:
"(...) wyrzeźbione były postacie: tu lew, tam byk, tam orzeł". W innym fragmencie pisze o rzeźbach cherubinów:
"(...) postawił dwa cherubiny szczerozłote: każdy z nich był wysoki na pięć łokci i miał dwa skrzydła rozpostarte na szerokość pięciu łokci"
Choć z drugiej strony jest to jedyna zachowana synagoga starożytna z malarstwem figuralnym. Choć Wikipedia podaje:
Wikipedia pisze:Malowidła w Dura Europos są jak dotąd jedynymi znanymi, ale są przesłanki, że w tym okresie istniały inne malowane synagogi. Talmud Jerozolimski (Traktat Awoda Zara III 3/42a) informuje, że w owym czasie rozpoczęto malowanie ścian synagog i rabbi Jochanan nie był w stanie temu zapobiec. Z Apameia Kibotos znane są monety z czasów cesarza Septymiusza Sewera, które przedstawiają Arkę Noego.
Księgi żydowskie też bywają ilustrowane - oto Haggada (ksiega do prowadzenia wieczerzy paschalnej, z opowieścią o wyjściu z Egiptu), zwana "katalońską" - cudownie ilustrowana (IX wiek):
więcej tu
http://vacioesformaformaesvacio.blogspo ... elona.html